021-91305905

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

فهرست مطالب

ترکیه در سال های اخیر شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد دانشجویان بین المللی بوده است و این روند به ویژه در زمینه برنامه های کارشناسی ارشد مشهود است. پیشرفت های چشمگیر این کشور در زمینه های مختلف علمی، تمایل دانشجویان بین المللی را برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه افزایش داده است. دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه شاهد افزایش ثبت نام دانشجویان بین المللی در برنامه های مختلف کارشناسی ارشد بوده اند. اما هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه چگونه است؟ در این مقاله درباره تحصیل در مقطع ارشد توضیح می دهیم.

انواع و مدت زمان دریافت مدرک کارشناسی ارشد در ترکیه

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

به طور کلی دو نوع مدرک کارشناسی ارشد در ترکیه ارائه می شود: کارشناسی ارشد با پایان نامه و کارشناسی ارشد بدون پایان نامه.

کارشناسی ارشد با پایان نامه

برنامه کارشناسی ارشد با پایان نامه مناسب برای فارغ التحصیلانی است که مایل به دنبال کردن یک حرفه آکادمیک هستند. این برنامه شامل 8 مسیر مطالعه است و به تکمیل یک پایان نامه علمی پژوهشی مرتبط با رشته تحصیلی نیاز دارد.

کارشناسی ارشد بدون پایان نامه

برنامه کارشناسی ارشد بدون پایان نامه برای فارغ التحصیلانی طراحی شده است که می خواهند علاوه بر اخذ مدرک کارشناسی ارشد، تجربه عملی نیز کسب کنند. همچنین شامل 8 مسیر مطالعه است، اما به جای پایان نامه، دانشجویان ملزم به تکمیل یک پروژه هستند. مدت زمان این برنامه در مقایسه با دوره کارشناسی ارشد با پایان نامه کوتاه تر است.

از نظر مدت زمان، برنامه های کارشناسی ارشد با پایان نامه معمولا دو سال طول می کشند. مقطع کارشناسی ارشد بدون پایان نامه نیز در مدت یک تا یک سال و نیم تکمیل می شود. ذکر این نکته ضروری است که این مدت شامل هیچ سال مقدماتی یا تحصیل زبان نمی شود. علاوه بر این، دانشجویان می توانند دوره تحصیلی خود را تا دو ترم دیگر تمدید کنند. به طور کلی، مسیر های تحصیلی و الزامات یک پایان نامه علمی یا پروژه عملی بسته به نوع مدرک کارشناسی ارشد متفاوت است.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

برترین دانشگاه ها برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه را می توان بر اساس عوامل مختلفی مانند تنوع برنامه های تحصیلی، هزینه تحصیل، رتبه دانشگاه و در دسترس بودن آزمایشگاه های علمی تعیین کرد. از نظر دانشگاه های دولتی، برخی از بهترین گزینه ها عبارت اند از: دانشگاه استانبول، دانشگاه آنکارا، دانشگاه مرمره، دانشگاه آتاتورک، دانشگاه بسفر و دانشگاه فنی استانبول. این دانشگاه ها طیف گسترده ای از برنامه های تحصیلی را ارائه می دهند و شهرت زیادی دارند.

  • دانشگاه یدیتپه

اگر دانشگاه های خصوصی را مد نظر دارید، دانشگاه یدیتپه به عنوان یک انتخاب عالی معرفی می شود. یدیتپه برنامه های کارشناسی ارشد متنوعی را با هزینه نسبتا کم ارائه می دهد. اما پذیرش در این دانشگاه تضمینی نیست و دانشجویان باید از طریق مصاحبه حضوری و آزمون کتبی شرکت کنند. این دانشگاه به عنوان یکی از چالش برانگیزترین دانشگاه های خصوصی برای اخذ پذیرش شناخته شده است.

دانشگاه آیدین یکی دیگر از دانشگاه های خصوصی قابل توجه است که برای دانشجویان خارجی بسیار مطلوب است. رشته های مختلفی را ارائه می دهد و شهریه متوسطی دارد. با این حال، یکی از اشکالات آن، در دسترس بودن محدود صندلی های مطالعه، به ویژه برای برنامه های کارشناسی ارشد با شرط پایان نامه است.

دانشگاه باهچه شهیر هم در سطح کشور ترکیه و هم در سطح بین المللی مشهور است. این دانشگاه رشته ها و تخصص های متعددی را ارائه می دهد. هرچند هزینه های تحصیل در آن نسبتا بالا است، اما در مقایسه با دانشگاه های غربی هنوز معقول هستند.

  • دانشگاه آلتینباش

دانشگاه آلتینباش به دلیل سهولت پذیرش در برنامه های تحصیلات تکمیلی و در دسترس بودن اکثر برنامه ها به زبان انگلیسی شناخته شده است. هزینه تحصیل در این دانشگاه نیز قابل قبول است.

  • دانشگاه گلیسیم

در نهایت، دانشگاه گلیشیم نیز یک گزینه عالی برای کسانی است که به دنبال شهریه پایین و یک رتبه بین المللی خوب هستند.

به طور کلی این دانشگاه ها فرصت های بسیار خوبی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه فراهم می کنند و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

هزینه های مربوط به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه به ویژه در مقایسه با سایر کشور ها مقرون به صرفه است. هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه معمولا بسته به دانشگاه بین 200 تا 4000 دلار در سال متغیر است.

هزینه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی ترکیه سالانه بین 200 تا 1200 دلار است که هزینه ها بر اساس دانشگاه و رشته تحصیلی خاص متفاوت است. برای برنامه های کارشناسی ارشد در دانشگاه های خصوصی نیز، شهریه معمولا از 1250 دلار شروع می شود و تا 4000 دلار در سال می رسد.

شرایط تحصیل در کارشناسی ارشد در ترکیه

شرایط تحصیل در کارشناسی ارشد در ترکیه

شرایط در دانشگاه های خصوصی و دولتی متفاوت است. این شرایط در دانشگاه های دولتی سخت و در دانشگاه های خصوصی راحت هستند. در دانشگاه های دولتی معدل بالا، نتیجه آزمون GRE یا GMAT، نتیجه آزمون تافل، نتیجه آزمون زبان ترکی TOMER، مصاحبه شفاهی، توصیه نامه و امتحان کتبی است. در حالی که دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی نیازی به اخذ پذیرش از دانشگاه ندارند.

جمع بندی

ترکیه به دلایل متعدد به عنوان یک مقصد تحصیلی در خارج از کشور برای دانشجویان شناخته شده است. علاوه بر این، دانشجویان این فرصت را دارند که در حین تحصیل شغل خود را تضمین کنند و از سهولت اخذ پذیرش دانشگاه برخوردار شوند. هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه کاملا مناسب است و از آن به عنوان یکی از مزیت های تحصیل در دانشگاه های ترکیه یاد می شود. این هزینه ها به رشته تحصیلی ای که انتخاب می کنید و دولتی و خصوصی بودن دانشگاه بستگی دارد و بین 200 تا 4000 دلار متفاوت است.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.