021-91305905

ثبت نام دانشگاه های خصوصی ترکیه

اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های خصوصی ترکیه

بنابر اعلام وبسایت statista.com حدودا 80 دانشگاه خصوصی در ترکیه وجود دارد. بیشتر این دانشگاه‌ها در استانبول واقع شده‌اند. با این‌حال دانشگاه‌های خصوصی بسیار خوبی در دیگر شهرهای ترکیه نیز وجود دارد. با مراجعه به گام هزینه‌های زندگی در ترکیه می‌توانید نام دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در برخی از مهم‌ترین شهرهای دانشجویی این کشور را ببینید.

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه به خاطر امکانات و تجهیزات آموزشی پیشرفته خود مشهور هستند. در ادامه مهم‌ترین نکاتی که باید پیرامون دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بدانید را ذکر کرده‌ایم.

وجود مجموعا 25 دانشگاه خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران در ترکیه

تایید بودن یا نبودن دانشگاه‌ها و اهمیت آن

 به طور معمول هر ساله (و در برخی مواقع هر چند سال یک‌بار) وزارت بهداشت و درمان و وزارت علوم لیستی از دانشگاه‌های مورد تایید خود در کشورهای مختلف ارائه می‌دهند. براساس اعلام وزارت بهداشت و علوم ایران فاکتورهایی نظیر عملکرد دانشگاه‌ها و در نظر گرفتن نظام‌های رتبه‌بندی جهانی نظیر QS، Times و Shanghai دلایل تایید شدن برخی از دانشگاه‌های خارج از کشور هستند.

تحصیل در دانشگاه‌های مورد تایید ایران در ترکیه این امکان را به فارغ التحصیلان می‌دهد که پس از اتمام تحصیل به کشور بازگردند و پس از طی فرایندی که اصطلاحا معتبرسازی مدرک نامیده می‌شود، در ایران مشغول به تحصیل  یا کار شوند.

توجه داشته باشید که این مسئله در سایر کشورها نیز رایج است. در صورتی که قصد دارید پس از اتمام تحصیلات خود در ترکیه، برای تحصیل یا اشتغال به کشورهای دیگر مهاجرت کنید لازم است از مورد تایید بودن دانشگاه محل تحصیل خود اطمینان پیدا کنید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و علوم با یک‌دیگر متفاوت هستند. در صورتی که تمایل دارید در رشته‌های زیر شاخه وزارت بهداشت و درمان تحصیل کنید، لیست دانشگاه‌های مورد تایید این وزارتخانه باید ملاک انتخاب دانشگاه شما باشد. همچنین، چنان‌چه تمایل دارید در رشته‌های مهندسی، علوم انسانی و … تحصیل کنید باید لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم را دنبال کنید.

دانشگاه‌های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه (سال تحصیلی 2024-2023)

 دانشگاه آجی بادم

(Acıbadem University)

دانشگاه باهچه شهیر

(Bahçeşehir University)

دانشگاه باشکنت

(Başkent University)

دانشگاه آیدین

(Istanbul Aydın University)

دانشگاه کوچ

(Koc University)

دانشگاه مدیپول (شعبه استانبول)

(Medipol University)

دانشگاه یدی تپه

(Yeditepe University)

دانشگاه‌های خصوصی مورد تایید وزارت علوم ایران در ترکیه (بعد از سپتامبر 2022)

دانشگاه بیلکنت

(Bilkent University)

دانشگاه کوچ

(Koc University)

دانشگاه سابانجی

(Sabanci University)

دانشگاه چانکایا

(Cankaya University)

دانشگاه آلتین باش

(Altinbas University)

دانشگاه آتیلیم

(Atılım University)

دانشگاه باهچه شهیر

(Bahçeşehir University)

دانشگاه بیکنت

(Beykent Univrersity)

دانشگاه بیرونی

(Biruni University)

دانشگاه بیلگی

(Istanbul Bilgi University)

دانشگاه گلیشیم

(Istanbul Gelisim University)

دانشگاه اوکان

(Istanbul Okan University)

دانشگاه ایستینیه

Istinye University))

دانشگاه کادیرهاس

Kadir Has University))

دانشگاه کوجاعلی

Kocaeli Univerity))

دانشگاه KTO کاراتای

(KTO Karatay Universitesi)

دانشگاه مدیپول

(Medipol University – Istanbul)

دانشگاه اوزیگین

(Ozyegin University)

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه

همان‌طور که در گام دوم به تفصیل اشاره کردیم، برای ورود به دانشگاه‌های خصوصی ترکیه می‌توانید از طریق سوابق تحصیلی خود اقدام کنید. برای ورود به دانشگاه‌های خصوصی ترکیه از این طریق لازم است ابتدا شرایط ویژه دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید. سپس با ارسال مدارک خواسته شده درخواست پذیرش خود را ثبت کنید و منتظر بررسی و پاسخ دانشگاه بمانید. در حالت کلی برای ثبت درخواست پذیرش دانشگاه‌های خصوصی ترکیه لازم است مدارک زیر را ارائه کنید:

  • اصل و ترجمه مدرک دیپلم
  • اصل و ترجمه ریزنمرات دیپلم
  • اصل و ترجمه ریزنمرات سال دهم و یازدهم
  • اصل و ترجمه پاسپورت
  • پرداخت هزینه پذیرش (در صورت لزوم)
  • فارغ التحصیلان نظام قدیم لازم است اصل و ترجمه مدرک پیش‌دانشگاهی خود را همراه با مدرک دیپلم و ریزنمرات 3 سال دبیرستان ارائه دهند.

برای مطالعه جزئیات شرایط تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه گام دوم را مطالعه نمایید.

خوب است بدانید دانشگاه باشکنت که یک دانشگاه خصوصی مورد تایید ایران است تنها دانشگاه خصوصی است که از طریق آزمون یوس اقدام به جذب دانشجو می‌نماید. برای اطلاع از زمان برگزاری آزمون یوس دانشگاه باشکنت به وبسایت آن مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که برگزاری آزمون توسط این دانشگاه تا سال تحصیلی 2024-2023 نیز پابرجا بوده است.  با این حال برای اطلاع از شرایط جذب هر دانشگاه لازم است هر سال وبسایت دانشگاه مورد نظر خود را چک کنید.

زمان اخذ پذیرش دانشگاه‌های خصوصی ترکیه

زمان اخذ پذیرش دانشگاه‌های خصوصی ترکیه معمولا از بهمن‌ماه آغاز می‌شود و حدودا تا اوایل شهریورماه ادامه دارد. توجه داشته باشید که در صورتی که متقاضی تحصیل در رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های مورد تایید، به ویژه دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت هستید، لازم است در آغازین روزهای اخذ پذیرش اقدام نمایید، چراکه تقاضای زیاد برای اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها منجر به تکمیل ظرفیت در روزها و حتی ساعات اولیه پذیرش می‌شود. مشاوران یونی‌لند در تمامی ایام سال به ویژه در زمان اخذ پذیرش دانشگاه‌های خصوصی ترکیه آماده ارائه مشاوره رایگان و اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر شما هستند.

دیگر خدمات یونی‌لند ویژه دانشگاه‌های خصوصی ترکیه

علاوه‌بر مشاوره و اخذ پذیرش دانشگاه‌های خصوصی ترکیه از طریق یونی‌لند، می‌توانید خدماتی که در ادامه برای ثبت‌نام در دانشگاه و انجام پروسه بعد از آن نیاز دارید را از یونی‌لند دریافت نمایید. این خدمات عبارتند از:

خدمات ویژه یونی لند
در پذیرش بدون آزمون
دانشگاه های خصوصی
مورد تایید وزارت بهداشت ایران
در ترکیه

3 شب اقامت در هتل با صبحانه + ترانسفر از فرودگاه + ترانسفر از هتل تا دانشگاه + انجام امور ثبت نام همراه با مترجم 

درخواست ثبت نام دانشگاه خصوصی ترکیه