021-91305905

ترکیه امروزی خانه برخی از معتبر ترین دانشگاه های سراسر جهان است. مراکز آموزشی این کشور به دلیل شهریه مناسب، استاندارد های آموزشی بالا و ارائه فرصت های مطالعاتی متنوع برای دانشجویان سراسر دنیا، به ویژه دانشجویان ایرانی، بسیار جذاب هستند. علاوه بر این، اکثر دانشگاه های ترکیه توسط وزارت علوم و بهداشت ایران تأیید شده اند و دانشجویان ایرانی می توانند به راحتی بعد از فارغ التحصیلی به کشور خود برگشته و مشغول به کار شوند. در مقاله پیش رو، قصد داریم شما را با دانشگاه های برتر این کشور آشنا کنیم و اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار دهیم. اگر قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب زیر را با دقت مطالعه کنید  و با ما همراه باشید.

بهترین دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های ترکیه

ترکیه با بیش از 200 مرکز آموزشی، که برخی از آن ها در بین هزار دانشگاه برتر جهان قرار دارند، هر ساله میزبان صد ها هزار دانشجوی بین المللی است. از جمله برترین دانشگاه های ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاه کوچ که امروزه به یکی از دانشگاه های پیشرو در منطقه تبدیل شده است، فعالیت خود را در سال 1993 به عنوان یک دانشگاه خصوصی غیر انتفاعی در استانبول شروع کرد و پله های ترقی را به سرعت طی نمود. جالب است بدانید که فلسفه اصلی تأسیس این دانشگاه، ایجاد محیطی آزاد و بدون محدودیت برای دانشجویان بود.

از آنجایی که هدف اصلی این دانشگاه پرورش شایسته ترین فارغ التحصیلان داخلی و خارجی برای بهبود شرایط کشور است، تنها دانشجویانی می توانند از مسئولین دانشگاه کوچ پذیرش بگیرند که مبتکر و خلاق باشند. از جمله مهم ترین رشته هایی که در دانشگاه کوچ ارائه می شود، می توان به مدیریت بازرگانی و اقتصاد، علوم انسانی و هنر، مهندسی و فناوری، علوم فیزیکی، علوم اجتماعی و علوم پزشکی اشاره کرد.

سابانچی یکی از معتبر ترین دانشگاه های ترکیه است که به دلیل رویکرد خاص خود در ارائه برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد، با سایر مراکز علمی این کشور تفاوت دارد. این دانشگاه در سال 1994، توسط گروه Sabanci، که تصمیم داشت یک مرکز آموزش جهانی را رهبری کند، راه اندازی شد. دانشگاه سابانچی در بین دانشگاه های این کشور، رتبه سیزدهم را به خود اختصاص داده است و در رده بندی جهانی QS نیز در رتبه 1264 قرار دارد. از جمله برنامه های تحصیلی که در سابانچی ارائه می شود، می توان به تجارت و اقتصاد، علوم انسانی، هنر، علوم فیزیکی، علوم اجتماعی، علوم کامپیوتر و مهندسی و فناوری اشاره کرد.

بیلکنت یکی از محبوب ترین دانشگاه های ترکیه است که در شهر آنکارا قرار دارد. این دانشگاه غیر انتفاعی به صورت خصوصی اداره می شود و زبان تدریس در آن انگلیسی است. امروزه بیلکنت به عنوان قطب اصلی فعالیت های دانشگاهی، اجتماعی و فرهنگی در شهر آنکارا شناخته می شود. این دانشگاه به دانشجویان بین المللی خود فرصت تجربه زندگی پر جنب و جوش دانشجویی را می دهد و در عین حال، آینده روشنی برای خود بسازد.

از جمله برنامه های مطالعاتی دانشگاه بیلکنت می توان به رشته های علوم انسانی و هنر، تجارت و اقتصاد، مهندسی و فناوری، علوم اجتماعی و علوم کامپیوتر اشاره کرد.

دانشگاه بیلکنت

آتیلیم جایگاه دوم را در علوم فیزیکی از نظر رتبه بندی (Times Higher Education) THE دارد و بین دانشگاه های ترکیه اعتبار خوبی دارد. این دانشگاه یکی از قدیمی ترین موسسات خصوصی و غیر انتفاعی کشور ترکیه است که در سال 1996 در آنکارا تأسیس شد. دانشگاه آتیلیم طی این سال ها توانسته با ارائه برنامه های آموزشی باکیفیت، استاندارد های اروپایی را اخذ کند و در سطوح بین المللی مطرح شود.

رشته های مطرح این دانشگاه عبارت اند از: مدیریت بازرگانی و اقتصاد، علوم انسانی و هنر، مهندسی و فناوری، علوم اجتماعی و علوم فیزیکی.

دانشگاه بغازیچی اولین دانشگاه آمریکایی است که در خارج از ایالات متحده و در سال 1971 تأسیس شد. این دانشگاه در حال حاضر شامل شش کالج و شش موسسه تحصیلات تکمیلی است که رشته های بسیاری مثل علوم زیستی، علوم فیزیکی، علوم انسانی و هنر و علوم اجتماعی را ارائه می دهند. هدف اصلی این دانشگاه، تولید دانش در مقیاس جهانی، آموزش افراد برتر در علم و فناوری و گسترش مرزهای علمی ترکیه است. دانشجویان بغازیچی به گونه ای آموزش می بینند که بتوانند رشد فناوری را در جامعه ترکیه تضمین کنند.

دانشگاه فنی استانبول که در زمان سلطنت مصطفی سوم و در سال 1773 با نام “Mühendishane-i Bahr-i Hümayun” (مدرسه امپراتوری مهندسی نیروی دریایی)  تأسیس شد، یکی دیگر از دانشگاه های ترکیه است که  در زمینه مهندسی و معماری اعتبار بسیاری دارد. این دانشگاه را به اختصار، ITU می نامند که تمرکز اصلی آن بر تحقیق و توسعه است. ITU از جمله برترین دانشگاه های ترکیه است که سعی دارد از برنامه های تحقیقاتی فدراسیون های بین المللی برای افزایش ظرفیت تولید علم و فناوری ترکیه در سطوح بین المللی حمایت کند.

از جمله برنامه های مطرح دانشگاه فنی استانبول می توان به رشته هایی مانند علوم انسانی و هنر، تجارت و اقتصاد، مهندسی و فناوری، علوم کامپیوتر و علوم فیزیکی اشاره کرد.

دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه حاجت تپه یکی دیگر از دانشگاه های ترکیه است که در پایتخت این کشور، یعنی آنکارا، واقع شده و جزء بهترین موسسات دولتی آن محسوب می شود. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه است که هرساله از سراسر جهان دانشجو می پذیرد.

در حال حاظر دانشگاه حاجت تپه بیش از 150 مدرک کارشناسی و  200 برنامه تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد که محبوب ترین آن ها عبارت اند از: علوم انسانی و هنر، علوم زیستی، مهندسی و فناوری، علوم فیزیکی، علوم اجتماعی، تجارت و اقتصاد، پزشکی و علوم پزشکی.

دانشگاه فنی خاورمیانه یا METU در سال 1956 تنها برای ارائه دو برنامه تحصیلی علوم طبیعی و علوم اجتماعی تأسیس شد. این دانشگاه در حال حاضر با بیش از 120000 فارغ التحصیل از رشته های علوم انسانی و هنر، علوم زیستی، تجارت و اقتصاد، مهندسی و فناوری، علوم فیزیکی، علوم کامپیوتر و علوم اجتماعی، یکی از معتبر ترین دانشگاه های ترکیه است. گروه ها و انجمن های دانشجویی METU تا کنون موفق به برگزاری رویدادهای ورزشی، فرهنگی و هنری بسیاری شده اند. یکی از افتخارات METU کسب رتبه هشتم در سیستم رتبه بندی EECA است.

این دانشگاه در حال حاضر، بیش از 31000 دانشجو دارد که بسیاری از آن ها دانشجویان بین المللی هستند. از آنجایی که تقاضا برای ورود به METU بسیار زیاد است، مسئولین دانشگاه تنها 1.5 درصد از 15 میلیون متقاضی را پذیرش می کنند.

TOBB در بین دانشگاه های ترکیه بسیار جوان است و تقریبا 20 سال سن دارد.

شعار و هدف اصلی این دانشگاه غیر انتفاعی، آموزش جوانان ترکیه در زمینه های فنی و تجاری است. از این رو، TOBB برنامه های تحصیلی متنوعی مانند علوم انسانی و هنر، علوم کامپیوتر، تجارت و اقتصاد، مهندسی و فناوری را ارائه می کند.

یکی از برجسته ترین رشته های تحصیلی این دانشگاه هوش مصنوعی است و از این بابت، شهرت جهانی دارد. دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته هوش مصنوعی TOBB، دروس مختلفی چون ریاضی پایه، برنامه نویسی کامپیوتر، ساختار های داده، الگوریتم ها و سیستم های پایگاه داده را می گذرانند.

دانشگاه اقتصاد

دانشگاه باهچه شهیر یا BAU یکی از دانشگاه های ترکیه است که در اطراف شهری به نام بسفر قرار دارد. این دانشگاه خصوصی در سال 1998 توسط بنیاد آموزشی Bahçeşehir Uğur و با موافقت مجلس ملی ترکیه تأسیس شد. اندکی بعد، این مرکز آموزشی موفق شد با دانشگاهی در ایالت سن دیگو در کالیفرنیا، یک پروتکل آکادمیک و استراتژیک امضا کند و پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه BAU را دارند، باید در انگلیسی مهارت داشته باشند؛ زیرا یکی از معدود دانشگاه هایی است که حتی سخنرانی های خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهد.

در حال حاضر دانشگاه BAU دارای هشت دانشکده، یک مدسه زبان و دو مدرسه حرفه ای است.

دانشگاه آنادولو ترکیه در سال 1982 تأسیس شد. این دانشگاه در منطقه شهری بزرگی به نام اسکی شهیر، قرار دارد. آنادولو موفق شده در بین دانشگاه های ترکیه رتبه اول را به خود اختصاص دهد و بر اساس رتبه‌بندی جهانی QS، در رتبه ۲۱۰ قرار دارد.

هدف اصلی دانشگاه چانکایا، انجام تحقیقات پایه و کاربردی در سطح جهانی است. همچنین، به دنبال آموزش جوانانی است که از نحوه تولید علم، ارتباط، توزیع و استفاده از دانش، آگاهی دارند و می توانند به بهبود کیفیت جامعه کمک کنند.

این مرکز آموزشی در بین دانشگاه های ترکیه در رتبه 401 قرار دارد.

دانشگاه اگه که در سال 1955 تأسیس شد، یک موسسه آموزشی غیر انتفاعی است که در حومه شهر ازمیر واقع شده و در بین دانشگاه های ترکیه رتبه دوازدهم، و در رتبه بندی جهانی QS نیز در رتبه 1174 قرار دارد.

از جمله مزیت های تحصیل در این دانشگاه، می توان به ارائه برنامه های تحصیلی متنوع، دوره های آنلاین، برنامه های تبادل دانشجو و مطالعات خارجی و سالن های ورزشی مجهز اشاره کرد.

مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه

دانشگاه های ترکیه

مسلماً هر دانشگاهی برای اهدای پذیرش، قوانین و مدارک خاصی دارد اما به طور کلی، برای تحصیل در اکثر دانشگاه های ترکیه باید اسناد و مدارک زیر را آماده کرد:

مزیت های تحصیل در دانشگاه های ترکیه

مزیت های تحصیل در دانشگاه های ترکیه

همان طور که گفته شد، دانشجویان بین المللی می توانند برای تحصیل در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه های ترکیه درخواست دهند. از جمله مزیت های تحصیل در مراکز آموزشی این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علاوه بر موارد گفته شده، باید بگوییم خوشبختانه دانشگاه های دولتی ترکیه نسبتا ارزان هستند و دانشجویان بین المللی می توانند تنها با پرداخت 100 تا 4000 یورو در سال، در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل شوند و مدارج علمی عالی را طی کنند. این مبلغ بسیار کمتر از میانگین​​شهریه دانشگاه ها در کشور های دیگری مانند آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا یا چین است.

جمع بندی

همان طور که در طول مقاله گفته شد، امروزه کشور ترکیه مقر اصلی دانشگاه هایی با رتبه های برتر و شهرت گسترده است. برخی از این دانشگاه ها به دلیل تربیت تیزهوش ترین دانشجویان شناخته شده هستند. در واقع با انتخاب دانشگاه های ترکیه می توانید در برخی از بهترین و شناخته شده‌ ترین دانشکده‌ های حقوق، بازرگانی، مهندسی و دانشکده های پزشکی جهان، مشغول به تحصیل شوید. مراکزی مثل دانشگاه کوچ، سابانچی و دانشگاه بیلکنت و بسیاری از موسسات برتر دولتی و خصوصی دیگر. اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور را دارید، پیشنهاد می کنیم بدون اتلاف وقت پروسه دریافت پذیرش خود را شروع کنید؛ زیرا هر سال قوانین اعطای ویزای دانشجویی تغییر می کند و ممکن است در سال های آینده شرایط سخت تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *