021-91305905

کار در ترکیه برای ایرانیان

کار در ترکیه برای ایرانیان

فهرست مطالب

 کار در ترکیه برای ایرانیان به صورت قانونی مشروط به دریافت ویزای کار کشور ترکیه است. ترکیه به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی نرخ بیکاری نسبتا بالایی دارد؛ بنابراین موقعیت های شغلی زیادی در آنجا برای مهاجران نیست، به ویژه در زمینه های پزشکی یا حقوقی که اتباع خارجی با محدودیت ها و حداقل حقوق مواجه هستند.

دانستن زبان ترکی استانبولی، اهمیت بسیاری دارد و برای ایرانیانی که به دنبال جایگزینی برای مهاجرت به کشور های غربی هستند، ترکیه به دلیل نزدیکی مسافت و مقرون به صرفه بودن گزینه مناسبی است. برای آگاهی از شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان، این مقاله را بررسی کنید.

ورود به چه مشاغلی برای مهاجران غیر مجاز است؟

مهاجران نمی توانند به عنوان نیروی کار در بخش ‌های امنیتی، دریانوردی، پرستاری، دندان پزشکی، دام پزشکی و داروخانه فعالیت کنند. همچنین، آن ها مجاز به کار در دفتر اسناد رسمی و امور حقوقی نیستند. این محدودیت ‌ها را قوانین ترکیه تعیین کرده اند و هدف آن ها اطمینان از حفظ استاندارد های مشاغل و خدمات حیاتی است که به مردم ارائه می ‌شود.

مشاغل مجاز برای ایرانیان

برخی از مشاغل مجاز عبارت اند از:

  1. راهنمای تور: افرادی که مسلط به زبان ترکی استانبولی و زبان های خارجی دیگر هستند، می‌ توانند به عنوان راهنمای تور فعالیت کنند. این شغل یکی از بهترین ها در بین انواع کار در ترکیه برای ایرانیان است.
  2. مشاغل فصلی مانند مشاوره سفر یا خدمات هتل برای گردشگران خارجی.
  3. مشغول به کار شدن در سازمان های خارجی: مهاجران در شعبه‌ های شرکت ‌های خارجی، سفارت‌ خانه ‌های خارجی یا  NGO ها می ‌توانند مشغول به کار شوند.
  4. تدریس زبان: آموزش زبان، به‌ خصوص انگلیسی در سرتاسر ترکیه یکی از بهترین مشاغل در بازار کار در ترکیه برای ایرانیان است.

درخواست های رسمی کار در ترکیه برای ایرانیان

کار در ترکیه برای ایرانیان

برای درخواست رسمی کار در ترکیه یک رزومه سازمان دهی شده که تحصیلات و تجربه کاری شما را منعکس کند، فهرستی از مراجع در صورت امکان، اطلاعات تماس و تصاویر و مدارک مرتبط با حیطه کاری خود را تهیه کنید. ترجیحا برای حفظ قالب بندی، درخواست خود را با فرمت PDF ارسال کنید. لازم به ذکر است که صحبت به زبان ترکی استانبولی شانس شما را دو چندان می کند.

ساعت کاری و مالیات بر درآمد در ترکیه

در ترکیه هر کارگر بر اساس قانون معمولا ۴۵ ساعت در هفته کار می ‌کند و کار اضافه با افزایش ۵۰ درصد به میزان حداکثر ۲۷۰ ساعت در سال محدود است. مالیات بر درآمد در ترکیه به صورت تصاعدی محاسبه می‌ شود؛ به این معنا که با افزایش درآمد، نرخ مالیات نیز افزایش می ‌یابد.

راه های ورود به بازار کار ترکیه برای ایرانیان

برای ورود به بازار کار در ترکیه برای ایرانیان  ، می ‌توانید از این راه‌ ها استفاده کنید:

  1. مطالعه مقررات مهاجرتی و کاری ترکیه:

   با مطالعه مقررات مهاجرتی و کاری ترکیه، آشنا شوید. به تمام آن ها احترام بگذارید و اطلاعات به‌ روزی داشته باشید.

  1. جستجوی شغل از راه اینترنت:

   از وب‌ سایت ‌های استخدام آنلاین و پورتال ‌های کاری ترکیه استفاده کنید. درخواست ‌نامه و رزومه خود را برای شغل ‌های مورد نظر بفرستید.

  1. استفاده از خدمات مشاوره شغلی:

   از خدمات مشاوره شغلی و آژانس ‌های استخدامی محلی بهره ببرید. آن ها می ‌توانند به شما در یافتن فرصت ‌های شغلی کمک کنند.

  1. توسعه مهارت ‌ها:

   بهبود مهارت ‌های زبان ترکی، انگلیسی و دیگر مهارت‌ های مرتبط با یک حوزه شغلی، شانس ورود به بازار کار در ترکیه برای ایرانیان را بیشتر می کند.

  1. شبکه‌ سازی:

   با افراد محلی و همکاران ترکیه ‌ای آشنا شوید. در رویداد ها و جلسات حضور یابید و شبکه ‌سازی را تقویت کنید.

  1. آموزش در ترکیه:

   اگر ممکن است در ترکیه آموزش ببینید. این آموزش فرصت بیشتری را برای شناخت بازار کار و برقراری ارتباطات فراهم می کند.

شرایط مورد نیاز برای کار در ترکیه

شرایط کار

  1. مدرک تحصیلی:

داشتن دیپلم یا مدرک تحصیلی مرتبط با شغل مورد نظر، مهم است. برخی از شغل‌ ها نیازمند تحصیلات بالا تر هستند.

  1. مهارت ‌های زبان:

آشنایی با زبان ترکی برای زندگی روزمره و ارتباطات ضروری است. همچنین مهارت در زبان انگلیسی ممکن است شانس شما را برای کار با شرکت‌ های بین‌ المللی بالا ببرد.

  1. ویزا و مجوز کار:

برای ورود و کار در ترکیه به ویزا و مجوز کار نیاز دارید. این ها را باید از سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود تهیه کنید.

شرایط بازنشستگی و بیمه در ترکیه

بعد از مهاجرت به ترکیه با عضویت در بیمه تامین اجتماعی (SGK) از مزایای درمانی محلی بهره‌ مند می ‌شوید. حق بیمه ماهانه بر اساس دستمزد متغیر و حداقل سن بازنشستگی برای مردان ۶۰ و زنان ۵۸ سال است.

ایرانیان می توانند با ویزای توریستی وارد بازار کار ترکیه شوند؟

ویزای کار

خیر، ایرانیان با ویزای توریستی نمی‌ توانند به طور قانونی وارد بازار کار ترکیه شوند. ویزای توریستی کوتاه مدت است و اجازه کار در ترکیه را نمی دهد. برای کار در ترکیه نیاز است ویزای کار معتبری را که معمولا از سوی یک کارفرما ترکیه ‌ای پیشنهاد می ‌شود، درخواست کنید.

به طور کلی بهتر است ابتدا یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرما دریافت کنید و سپس اقدام به گرفتن ویزای کار کنید. این موضوع به شما در حفظ قوانین مهاجرت و کار در ترکیه کمک می‌ کند و از مشکلات حاصل از ورود غیر قانونی به بازار کار جلوگیری می ‌کند.

جمع بندی

ویزای توریستی برای ایرانیان، ورود به بازار کار ترکیه را قانونی نمی‌ کند. برای کسب شغل در ترکیه به ویزای کار از طریق پیشنهاد شغلی از یک کارفرما نیاز دارید. استفاده از سایت ‌های استخدامی ترکیه، شبکه‌ سازی با افراد محلی و مراجعه به شرکت ‌های کاریابی از راه ‌های جست و جوی شغل در این کشور است.

 توجه به قوانین مهاجرت و کار ضروری است؛ زیرا مشکلات ناشی از ورود غیر قانونی به بازار کار را به حداقل می رساند. مهاجرت با ویزای کاری باعث ارتقای قانونی و بهبود وضعیت شغلی می ‌شود. برای موفقیت در جست و جوی شغل در ترکیه، همکاری با مشاوران مهاجرتی و استفاده از منابع معتبر، سودمند است.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.