021-91305905

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه ۲۰۲۳ (تایید بودن یا نبودن دانشگاه!)

فهرست مطالب

ترکیه در جنوب شرقی اروپا و شمال غربی آسیا واقع شده است. در واقع ترکیه محل تلاقی اروپا و آسیا است. ترکیه در همسایگی دو کشور اروپایی و شش کشور آسیایی از جمله ایران است. همچنین ترکیه از سه جهت توسط دریاهای مدیترانه˓ اژه و دریای سیاه احاطه شده است.

قرار گرفتن در چنین موقعیت جغرافیایی ویژه ای سبب شده است تا ترکیه در واقع مانند پلی میان اروپا و آسیا قرار بگیرد. این موقعیت جغرافیایی راهبردی˓ ترکیه را از نظر آموزشی نیز تحت تاثیر قرار داده است. چرا که برخی از علاقه مندان تحصیل در اروپا مسیر خود را از تحصیل در ترکیه آغاز می کنند.

ترکیه در سال های اخیر تلاش کرده است تا کیفیت آموزش خود را به استانداردهای کشورهای اروپایی نزدیک کند. همچنین تعامل بسیار خوب دانشگاه های ترکیه با دانشگاه های اروپایی و دیگر نقاط جهان امتیازهای ویژه ای را نصیب دانشجویان بین المللی که در ترکیه تحصیل می کنند کرده است. یکی از این امتیازها تبادل دانشجو است. دانشجویان بین المللی ممتاز می توانند بنابر بر شرایطی مدتی را در دانشگاه های مطرح اروپا و جهان تحصیل کنند.

همچنین ترکیه کمک هزینه تحصیلی ویژه ای را جهت سال آموزشی ۲۰۲۱ در نظر گرفته است. برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله زیر رجوع کنید.

تحصیل در ترکیه ۲۰۲۱

در میان رشته های مختلف˓ تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه انتخاب بسیاری از دانشجویان بین المللی است که قصد دارند در این کشور به تحصیل بپردازند. استقبال دانشجویان بین المللی˓ از جمله دانشجویان ایرانی˓ از تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه سبب شده است تا این بار در یونی لند به این موضوع بپردازیم. چنان چه شما نیز تصمیم به تحصیل پزشکی یا دندان پزشکی در ترکیه دارید با ما همراه باشید.

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه 2021

 تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه ۲۰۲۱؛ کلیات

علاوه بر موارد فوق یکی از دلایل محبوبیت تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه را می توان گردشگری سلامت دانست. اخیرا ترکیه به عنوان یکی از مقاصد گردشگری سلامت مورد توجه قرار گرفته است. خدمات درمانی و سلامت به ویژه در حوزه زیبایی یکی از دلایل بازدید از این است.

بنابر معیارهای خود و البته هزینه ای که می توانید بپردازید امکان تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه برای شما وجود دارد.

تحصیل پزشکی در ترکیه ۶ سال به طول می انجامد. در این مدت افراد آموزش تئوری و عملی خود در بیمارستان را پشت سر می گذارند.

تحصیل دندان پزشکی در ترکیه ۵ سال به طول می انجامد. افراد در طول این مدت آموزش های تئوری و عملی در این زمینه را پشت سر می گذارند.

برترین دانشگاه های ترکیه که در مقالات پیشین در یونی لند به معرفی آنان پرداختیم مجهز به امکانات و تجهیزات پیشرفته و به روز دنیا هستند. عموما این دانشگاه ها در صورتی که دارای دانشکده پزشکی باشند بیمارستان اختصاصی خود را نیز دارند. برخی از این بیمارستان ها اولین و به روز ترین خدمات را در زمینه پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه ارائه کرده اند. جهت آشنایی با برخی از این دانشگاه ها می توانید به مقالت منتشر شده در یونی لند˓ دسته اپلای˓ مراجعه کنید.

آموزش پزشکی در ترکیه به زبان های ترکی و انگلیسی صورت می گیرد. بنابراین لازم است به هنگام انتخاب دانشگاه و رشته  دقت کنید که زبان آموزش آن رشته و دانشگاه چیست.

به منظور تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه لازم است در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت و نتیجه قبولی کسب کنید. ممکن است بدانید که در ترکیه هر دانشگاه به صورت جداگانه اقدام به برگزاری آزمون ورودی می کند و آزمون سراسری نظیر کنکور در ایران در این کشور وجود ندارد. عموما دانشگاه ها آزمون YOS (یوس) و برخی از دانشگاه ها آزمون SAT (ست) را از متقاضیان به عمل می آورند.

برای کسب اطلاعات کامل درباره آزمون های یوس و ست بر روی نام هر آزمون کلیک کنید.

 همچنین ما در یونی لند آموزش آنلاین یوس ۲۰۲۱ را ارئه می دهیم. برای اطلاعات بیشتر درباره این کلاس ها اینجا کلیک کنید.

در دانشگاه های خصوصی به جز دانشگاه کوچ امکان ورود به دانشگاه بدون آزمون نیز وجود دارد.

البته هر دانشگاه معیارهایی برای پذیرش دارد. در صورتی که واجد شرایط تعیین شده باشید و از توان مالی کافی برخوردار باشید می توانید در این دانشگاه ها به تحصیل مشغول شوید. لازم به ذکر است که برخی از این دانشگاه ها اگر چه دانشگاه خصوصی هستند اما از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردارند و بر دانشگاه های دولتی نیز برتری دارند.

اما مسئله ای که به هنگام تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه و یا خارج از ایران مطرح می شود تایید بودن یا نبودن دانشگاه از سوی وزارت بهداشت ایران است. در ادامه مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه 2021

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه ۲۰۲۱؛ تایید بودن یا نبودن!

علاقه مندان تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه به هنگام انتخاب دانشگاه مورد نظر خود در کنار مسائل دیگر دغدغه تایید بودن یا نبودن دانشگاه را نیز دارند؟ اما به راستی تایید بودن یا نبودن دانشگاه های ترکیه از سوی وزارت بهداشت ایران تفاوتی ایجاد می کند یا خیر؟ تایید بودن دانشگاه های ترکیه از سوی وزارت بهداشت ایران چه مزایایی دارد؟ تایید نبودن دانشگاه های ترکیه از سوی وزارت بهداشت ایران چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت؟

 در ادامه مطلب به سوال های فوق پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

پیش تر تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در دانشگاه های تایید ترکیه برای دانشجویان ایرانی این امکان را فراهم می کرد که پس از دو سال تحصیل در ترکیه به ایران بازگردند و تحصیلات خود را در ایران به اتمام برسانند. در حال حاضر چنین امکانی برای دانشجویان ایرانی وجود ندارد و آن ها موظف اند تحصیلات خود را در ترکیه به پایان برسانند.

مسئله دیگر این است که دانشجویان ایرانی حتی اگر در دانشگاه های مورد تایید ایران در ترکیه تحصیل کنند در صورتی که تمایل به بازگشت ایران دارند باید مدرک خود را در ایران معتبر کنند. به این منظور دانشجویان ایرانی موظف اند پس از بازگشت به ایران در پردیس دانشگاه شهید بهشتی حداقل دو سال آموزش ببینند. سپس چند مرحله آزمون را پشت سر بگذرانند و در صورت قبولی مدرک آنان معتبر شده و می توانند در ایران مشغول به کار شوند.

پذیرش و تحصیل در در دانشگاه های مورد تایید ایران در ترکیه این مزیت را برای شما به همراه خواهد داشت که می توانید بدون پرداخت عوارض سالانه سه بار از کشور خارج شوید.

در صورتی که دانشجویان ایرانی قصد بازگشت به کشور  نداشته باشند تحصیل در دانشگاه های غیر تایید نه تنها مانعی برای آنان محسوب نمی شود بلکه مزایایی نیز دارد.

این دانشجویان می توانند به جای صرف هزینه و زمان برای معتبر کردن مدرک خود در ایران در دانشگاه های اروپایی نسبت به اخذ مدرک تخصص خود اقدام کنند.

نکته مهم دیگر این است که برخی گمان می کنند در صورتی که دانشگاهی مورد تایید وزارت بهداشت ایران نباشد از سطح کیفی پایینی برخوردار است. در صورتی که این مسئله حقیقت ندارد و مسئله تایید یا غیر تایید بودن دانشگاه ها ارتباطی با سطح کیفی آنان ندارد.

اکنون می توانید تصمیم بگیرید که تحصیل در کدام دانشگاه به سود شما خواهد بود و به اهداف شما نزدیک تر است.

چنان چه در زمینه پذیرش بدون آزمون در رشته های پزشکی (شامل همه رشته ها) ترکیه و مسئله تایید بودن یا نبودن دانشگاه های آن نیاز به اطلاعات بیشتری دارید با یونی لند در تماس باشید. مشاوران ما در یونی لند اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار شما قرار خواهند داد. همچنین در صورت تمایل شما به تحصیل بدون آزمون در دانشگاه های خصوصی ترکیه جهت اخذ پذیرش برای شما اقدام خواهند کرد.

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه 2021

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه ۲۰۲۱؛ دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران

چنان چه قصد تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه دارید در حال حاضر دانشگاه های مورد تایید از سوی وزارت بهداشت ایران عبارت اند از:

مورد تایید در رشته های پزشکی:

▪ دانشگاه کوچ (Koc University): دانشگاه خصوصی

دانشگاه استانبول (Istanbul University): دانشگاه دولتی

▪ دانشگاه انکارا (Ankara University): دانشگاه دولتی

دانشگاه آتاتورک (Ataturk University): دانشگاه دولتی

دانشگاه اگه (Ege University): دانشگاه دولتی

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University): دانشگاه دولتی

مورد تایید فقط در رشته دندان پزشکی:

دانشگاه کاتب چلبی (Katip Celebi University): دانشگاه دولتی

دانشگاه سلیمان دمیرل (Suleyman Demirel University): دانشگاه دولتی

دانشگاه قاضی (Gazi University): دانشگاه دولتی

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه 2021

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه ۲۰۲۱؛ کمک هزینه تحصیلی ۲۰۲۱ و تبادل دانشجو

در صورتی که دانشجویان بین المللی موفق به تحصیل پزشکی یا تحصیل دندان پزشکی در ترکیه شوند امکان بهره مندی از کمک هزینه تحصیلی برای آنان وجود دارد.

دریافت کمک هزینه تحصیلی هم در دانشگاه های دولتی ترکیه و هم دانشگاه های خصوصی آن امکان پذیر است.

همان طور که در ابتدای متن اشاره شد˓ ترکیه برای دانشجویان بین المللی خود در سال ۲۰۲۱ کمک هزینه تحصیلی ویژه ای در نظر گرفته است. برای مطالعه بیشتر علاوه بر مقاله تحصیل در ترکیه ۲۰۲۱ می توانید اینجا کلیک کنید.

واضح است که دریافت کمک هزینه معمولا با محدودیت  و رقابت روبرو است. بنابراین در صورتی که واجد شرایط تعیین شده از سوی دانشگاه باشید می توانید از این امکان بهره ببرید.

 میزان و شرایط دریافت کمک هزینه تحصیلی هر دانشگاه را می توانید با مراجعه به سایت آن مشاهده کنید.

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره شد˓ در بسیاری از دانشگاه های ترکیه برنامه تبادل دانشجو با دانشگاه های مطرح اروپا و سایر نقاط وجود دارد.

این برنامه به دانشجویانی که در ترکیه تحصیل می کنند این امکان را می دهد که در دانشگاه های مطرح اروپا و جهان برای مدتی تحصیل و کسب تجربه کنند. این یک امکان فوق العاده برای افرادی است که ترکیه را گذرگاهی برای ورود و ادامه تحصیل در اروپا می دانند. به ویژه این امکان برای افرادی که تمایل به تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه دارند می تواند حائز اهمیت باشد. چرا که می توانند در به روز ترین فضاهای آکادمیک در زمینه تحصیلی خود کسب دانش و تجربه کنند.

در این مطلب کلیاتی در رابطه با تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه عنوان کردیم. به ویژه به موضوع تایید بودن یا نبودن دانشگاه های ترکیه از سوی ایران پرداختیم و تلاش کردیم اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید به درستی تصمیم بگیرید. همچنین لیست دانشگاه های ترکیه که در حال حاضر در رشته های پزشکی مورد تایید ایران هستند را عنوان کردیم.

تحصیل پزشکی و تحصیل دندان پزشکی در دانشگاه های ترکیه امکان تبادل دانشجو با کشورهای اروپایی و دریافت کمک هزینه تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند. با این حال لازم است به دقت همه جوانب را مورد بررسی قرار دهید. برای مثال توان مالی خود را به دقت بسنجید.

 در صورتی که تمایل به تحصیل پزشکی و تحصیل دندان پزشکی در دانشگاه های خصوصی ترکیه با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر خود شهریه رشته پزشکی را مشاهده کنید. حتی اگر قصد دارید در دانشگاه های دولتی تحصیل کنید باید هزینه اسکان و سایر هزینه ها را در نظر بگیرید.

ما در یونی لند تلاش می کنیم اطلاعات و آموزش های لازم برای موفقیت شما را فراهم کنیم. با ما در ارتباط باشید و دغدغه های خود را با ما در میان بگذارید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.