021-91305905

همه چیز درباره هزینه تحصیل دکتری در ترکیه

هزینه تحصیل دکتری در ترکیه

فهرست مطالب

تحصیل دکتری در ترکیه می تواند انتخابی ایدئال برای دانشجویانی باشد که به دنبال فرصت های خاص برای تحصیل هستند. دانشگاه های ترکیه سابقه ای طولانی در تبادل بین المللی دارند و شهریه ای نسبتا پایین و کیفیتی بالا ارائه می دهند. در این مقاله تمام چیز هایی که شما باید در صورت تمایل به تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه بدانید آورده ایم؛ از جمله اطلاعات مربوط به دانشگاه‌ ها، هزینه تحصیل دکتری در ترکیه ، اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه های ترکیه و… که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

مزایای انتخاب ترکیه برای تحصیل دانشجویان بین المللی چیست؟

هزینه تحصیل دکتری در ترکیه

  • دسترسی آسان به آموزش عالی: فرایند پذیرش در دانشگاه های ترکیه نسبتا ساده و آسان است.
  • فرصت های شغلی در حین تحصیل: دانشجویان بین المللی می توانند در حین تحصیل دکتری، به طور پاره وقت کار کنند.
  • بورسیه های تحصیلی: بورسیه های متفاوتی مانند Türkiye Scholarships وTübitak Scholarship برای دانشجویان بین المللی در دسترس است.
  • بیمه درمان: دانشجویان بین المللی می توانند از مزایای بیمه درمانی عمومی در ترکیه بهره مند شوند.
  • حمایت های دولتی: حدود 5 هزار دانشجوی بین المللی از طریق بورسیه Türkiye Scholarships توسط دولت ترکیه برای تحصیل در این کشور حمایت می شوند.
  • تحصیل به زبان انگلیسی: چشم انداز بین المللی قوی دانشگاه های ترکیه اینگونه است که بسیاری از برنامه های دکتری به زبان انگلیسی تدریس می شوند.
  • مقرون به صرفه: پایین بودن هزینه های زندگی و هزینه تحصیل دکتری در ترکیه ، این کشور را به مقصدی عالی برای تحصیل تبدیل می کند.

ترکیه چندین دانشگاه دارد که در رتبه بندی دانشگاه های بزرگ دنیا حضور دارند. طبق این رتبه بندی ها، برخی از آن ها در بین 600 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

درخواست برای تحصیل دکتری در ترکیه

درخواست برای دکتری در ترکیه، به دلیل وجود آزمون های ورودی، کمی با درخواست در کشور های اروپایی دیگر متفاوت است؛ با این حال فرایند کلی آن شبیه درخواست های دکتری است. نیاز و رویه های خاص بسته به موسسه تحقیقاتی و رشته تحصیلی شما ممکن است متفاوت باشند. برای اطلاعات دقیق تر، بهتر است با دفتر بین الملل دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرید.

شرایط پذیرش

هر چند هزینه تحصیل دکتری در ترکیه پایین و مناسب است. اما برای ورود به مقطع دکتری در ترکیه، باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط داشته باشید. اکثر مدارک تحصیلی اخذ شده در اروپا به راحتی به رسمیت شناخته می شوند؛ اما مدارک تحصیلی خارج از اروپا ممکن است برای پذیرش به عنوان مدرک معادل، نیاز به تاییدیه داشته باشند.

علاوه بر این برای پذیرش و تحصیل دکتری در ترکیه، معمولا باید پروپوزال تحقیقاتی ارائه دهید. بهتر است قبل از درخواست، با سرپرست دانشگاه خود برای کمک درباره این موضوع تماس بگیرید. همچنین باید مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید و اگر لازم باشد در مصاحبه نیز شرکت کنید.

هزینه تحصیل دکتری در ترکیه

هزینه تحصیل

هزینه برنامه های دکتری به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی ترکیه برای دانشجویان بین المللی معمولا حدود 500 تا 1000 یورو در سال است. این هزینه برای شهروندان ترکیه و برای دوره هایی که به زبان ترکی تدریس می شوند، پایین تر هم می شود. به خاطر داشته باشید که مبلغ دقیق ممکن است بسته به دانشگاه و برنامه دکتری شما کمی متفاوت باشد.

هزینه تحصیل دکتری در دانشگاه های خصوصی ترکیه مقداری بیشتر است و حدود 5250 تا 17500 یورو در سال است. با این حال در این موسسات برنامه های بیشتری وجود دارد.

هزینه های زندگی در ترکیه

علاوه بر پایین بودن هزینه تحصیل دکتری در ترکیه ، هزینه زندگی در شهر های آن نیز پایین است؛ به همین دلیل تحصیل در ترکیه پایین است. هزینه مسکن، مواد غذایی، تفریح و سفر در مقایسه با سایر کشور ها پایین است. به طور کلی می توانید انتظار داشته باشید که حدود 345 یورو در ماه هزینه کنید.

بورسیه دکتری در ترکیه

هزینه تحصیل دکتری در ترکیه ، به ویژه شهریه، در دانشگاه های دولتی ترکیه پایین است. این بورسیه به طور معمول به اتباع این کشور یا دانشجویانی از کشور های با وضعیت اقتصادی ضعیف تر ارائه می شود. برخی از منابع بورسیه موجود عبارت اند از:

  • Türkiye Burslari

مجموعه ای از بورسیه ها هستند که توسط دولت ترکیه تامین می شوند و برای دانشجویان آسیای میانه، آفریقا، خاورمیانه و اروپای شرقی در نظر گرفته شده اند.

  • Tübitak

 شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه، بورسیه های تحقیقاتی ارائه می دهد؛ اما بیشتر این بورسیه ها برای دانشجویان ترکیه ای است.

  • بانک توسعه اسلامی (IsDB)

این بانک هزینه های برنامه های تحقیقاتی دکتری در رشته علوم پایداری را، برای دانشجویان کشور های عضو  IsDBو جوامع مسلمان تامین می کند.

علاوه بر این دانشگاه های مختلف اغلب بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های خود را برای دانشجویان بین المللی دکتری ارائه می دهند.

آیا می توانم بعد از دکتری در ترکیه کار کنم؟

کار در ترکیه

بیشتر مواقع برای به دست آوردن شغل در ترکیه، تسلط به زبان ترکی لازم است. با این حال همیشه اینطور نیست و شرکت های چند ملیتی نیز در ترکیه وجود دارند.

برای کار در ترکیه، باید برای درخواست مجوز کار دهید. فرایند درخواست ممکن است پیچیده باشد و لازم باشد ترکیه را ترک کنید و از کشور خودتان درخواست دهید. مجوز های کار معمولا برای اولین بار یک سال اعتبار دارند و با هر بار تمدید، مدت اعتبار آن ها افزایش می یابد. به علاوه باید ویزا و مجوز اقامت خود را برای نشان دادن وضعیت جدید شغلی به روز کنید.

جمع بندی

مزایای تحصیل در ترکیه بسیار زیاد است؛ زندگی آسان، مقرون به صرفه بودن هزینه‌ تحصیل دکتری در ترکیه، داشتن دانشگاه های باکیفیت و معتبر، بورسیه های تحصیلی متنوع، فرصت های شغلی مناسب، موقعیت جغرافیایی خاص این کشور، آن را به یک مقصد جذاب برای تحصیل در بین دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است. با توجه به مزایای ذکر شده، تحصیل دکتری در ترکیه فرصتی عالی برای دانشجویان جویای علم و آینده نگر است که به دنبال پیشرفت تحصیلی و شغلی در یک محیط مناسب هستند.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.