021-91305905

دانشجویان چرا تحصیل در ترکیه را انتخاب می کنند ؟

تحصیل در ترکیه

فهرست مطالب

ترکیه از یک دهه گذشته تا کنون تمرکز ویژه ای بر بخش آموزشی خود داشته است. این کشور در افزایش کیفیت سیستم آموزشی و جذب دانشجویان خارجی بسیار موفق عمل کرده است. به طوری که طبق آمار در حال حاضر 108000 دانشجوی بین المللی از بیش از 180 کشور مختلف در دنیا در موسسات تحصیلی این کشور مشغول به تحصیل هستند. در ترکیه در حال حاضر دانشگاه های پیشرفته با سطح علمی بالا قرار گرفته اند که این کشور را از لحاظ علمی در منطقه برجسته می کنند. از این رو تحصیل در ترکیه می تواند برای دانش آموزان یا دانشجویانی که قصد دارند در کشور های خارجی ادامه تحصیل دهند، انتخاب ایده آلی باشد.

درباره تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه
Multi-ethnic friends graduating together, in cap and gown. Main focus on African American girl in middle, waving at camera.

در حال حاضر در سراسر ترکیه حدود 166 دانشگاه ثبت شده است. 104 مورد از این دانشگاه ها دولتی هستند و هزینه تحصیل در آن ها بسیار کمتر از موسسات خصوصی است. مسئله مهم این که زبان تدریس در این دانشگاه ها ترکی است؛ در نتیجه دانشجویی که قصد تحصیل در این کشور را دارد باید حداقل از یک سال قبل زبان ترکی را فرا بگیرد. برای تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی تنها باید دانشگاه های خصوصی را انتخاب کرد؛ زیرا بیشتر رشته ها به زبان انگلیسی تنها در دانشگاه های خصوصی تدریس می شوند.

البته تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی در بسیاری از رشته ها دیده می شود؛ اما شهریه آن دو تا سه برابر تحصیل به زبان ترکی خواهد بود. به طور کلی تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه به زبان ترکی بین 240 تا 750 دلار در هر ترم برای شما هزینه به همراه دارد. میزان شهریه برای تحصیل در دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی نیز حدود 600 تا 1500 دلار است.

شهریه در موسسات خصوصی به میزان قابل توجهی از دانشگاه های دولتی بیشتر است و ممکن است از 6000 تا 20000 دلار در هر سال تحصیلی متغیر باشد. البته به دلیل هزینه بیشتر در دانشگاه های خصوصی، دریافت بورسیه تحصیلی از 10 تا 50 درصد امکان پذیر است. هزینه تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی نیز بین 300 تا 1000 دلار در سال است. در تقویم آموزشی ترکیه دو ترم که در بهار و پاییز آغاز می شوند، مشاهده می شود.

تمام رشته های دانشگاهی، به غیر از چند رشته خاص، برای دانشجویان بین المللی در دسترس اند. در حال حاضر برخی از محبوب ترین و بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه شامل رشته های مهندسی، روابط بین الملل، مطالعات امور چند فرهنگی، پزشکی، مدیریت بازرگانی، هتلداری و گردشگری، معماری، مطالعات مدیترانه شرقی، حقوق و داروسازی می شود.

تمامی دانشگاه های ترکیه مانند موسسات عالی بین المللی در سیستم آموزشی خود برای دوره های تحصیلات آکادمیک چارچوب هایی مشابه با دیگر کشور ها دارند. تحصیل در ترکیه در مقطع کاردانی دو سال، در مقطع کارشناسی سه تا چهار سال، در مقطع کارشناسی ارشد یک تا دو سال و در مقطع دکتری سه تا چهار سال طول خواهد کشید.

درباره کشور ترکیه

تحصیل در ترکیه

اطلاعات جامع و کامل از یک کشور برای شروع تحصیل در آن، لازم و ضروری است. از این رو در ادامه کشور ترکیه را از منظر های گوناگون مورد بررسی قرار می دهیم.

  • تاریخ و جغرافیا

جمهوری ترکیه با فروپاشی امپراتوری عثمانی در سال 1923 تاسیس شد. این کشور در حال حاضر یکی از کشور های قدرتمند منطقه محسوب می شود و بخشی از آن در آسیا و بخشی دیگر در اروپا قرار گرفته است. دین غالب این کشور اسلام است و از غرب با یونان و بلغارستان، از شمال و شمال غربی با روسیه، اوکراین و رومانی، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، از شرق با ایران و از جنوب با سوریه و عراق همسایه است.

قبل از تصمیم برای تحصیل در ترکیه ، خوب است بدانید که این کشور یکی از اعضای موسس سازمان ملل متحد و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است. همچنین یکی از کشور هایی است که برای مدتی طولانی به رشد اقتصاد جهانی (OECD) متعهد بوده است.

  • فرهنگ و مردم

آثار تاریخی و مکان های دیدنی که هر ساله توریست های فراوانی را به سمت این کشور جذب می کند، به تنهایی می تواند تاریخ این کشور را بازگو کند. ترکیه یکی از کشور هایی است که تنوع فرهنگی بالایی دارد. ترک ها عموما مسلمان هستند و با خون گرمی و مهمان نوازی خود شناخته شده اند.

سبک مدیترانه ای و آسیایی را در فرهنگ و جامعه ترکیه می توان مشاهده کرد. این فرهنگ در غذا، مد و سبک زندگی خود را به وضوح نشان می دهد. موقعیت قرار گیری ترکیه یعنی بخشی که از شرق به غرب می رسد، باعث شده است که فرهنگ غنی و فوق العاده این کشور تحت تاثیر کشور های همسایه نیز باشد. زبان ترکی زبان رسمی و واحد این کشور است. اما خوب است بدانید که زبان های عربی و لاتین نیز بر زبان این کشور تاثیرات خود را گذاشته اند. در چند سال اخیر، به دلیل غربی سازی مدارس و تاسیس دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه، تحصیل با این زبان نیز امکان پذیر شده است.

فرهنگ و مردم

  • مکان های گردشگری و تفریحی

ترکیه از لحاظ طبیعی دارای مناظر باور نکردنی از جمله کوه های اعجاب انگیز، جنگل های وحشی و سواحل زیبا است. همچنین شهر های آن به دلیل داشتن طراحی خاص و تاریخی خود به راحتی قابل شناسایی هستند. استانبول، پایتخت این کشور، شهری بسیار زیبا با ویژگی های شگفت انگیز است. از جاذبه های توریستی ترکیه می توانیم به مسجد آبی، پل بسفر، کاخ توپکاپی و مکان های ورزشی معروف مانند گالاتاسرای و فنرباخچه اشاره کنیم. اگر جزو افرادی هستید که به زندگی شبانه علاقه دارید، تحصیل در ترکیه می تواند انتخاب فوق العاده باشد.

آب و هوای ترکیه در زمستان و تابستان متعادل است. در این کشور دما در تابستان در شهر های داخلی معمولا بالا تر از شهر های ساحلی است. استانبول در گرم ترین روز های سال دمای 29 درجه و در سرد ترین روز ها دمای 3 درجه سانتی گراد دارد؛ در حالی که حداقل دمای آنکارا منفی 7 درجه سانتی گراد است. میانگین دما در مناطق مدیترانه ای و جنوب شرقی آناتولی نیز 35 درجه است. با توجه به موارد گفته شده قبل از شروع به تحصیل در ترکیه بسیار مهم است که درمورد آب و هوای آن تحقیق کنید.

  • وضعیت مسکن و خوابگاه های دانشجویی

یکی از مهم ترین مواردی که دانشجو ها قبل از ورود به این کشور باید به آن توجه داشته باشند، وضعیت مسکن و خوابگاه های دانشجویی است. معمولا در نزدیکی پردیس های دانشگاه آپارتمان های زیادی بنا شده اند که واحد های یک نفره، دو نفره، سه تخته و چهار تخته دارند.

معمولا خود دانشگاه ها به شما طیف گسترده ای از آپارتمان ها و خوابگاه های مختلف را برای اسکان پیشنهاد می دهند. به طور کلی مهم ترین عاملی که بر انتخاب دانشجو تاثیر می گذارد، میزان بودجه ای است که برای خوابگاه در نظر گرفته است. هزینه خوابگاه هایی که درون دانشگاه هستند، حداقل 1500 و حداکثر 3600 دلار در هر سال تحصیلی است. هزینه خوابگاه بیرون از محوطه دانشگاه نیز از 2400 تا 6000 دلار در سال متغیر است.

پیش از اینکه به تحصیل در ترکیه اقدام کنید، بهتر است بدانید که امکانات خوابگاه با توجه به هزینه اجاره ای که پرداخت می کنید، متفاوت است. اما به طور کلی بیشتر خوابگاه ها امکاناتی مانند Wi-Fi، تهویه مطبوع داخل اتاق، تلویزیون و نگهبانی 24 ساعته ارائه می دهند. بهترین خوابگاه های کشور در مناطق ساحلی ترکیه قرار گرفته اند و دانشجویان می توانند از آب و هوای دلپذیر مدیترانه ای بهره ببرند. در مجموع با توجه به مکانی که برای تحصیل انتخاب می کنید، ممکن است زمستان های مرطوب و تابستان های خشک و یا زمستان های سرد و تابستان های آفتابی و خشک را تجربه کنید.

چرا تحصیل در ترکیه را انتخاب کنیم؟

چرا تحصیل در ترکیه را انتخاب کنیم

تحصیل در ترکیه در ابتدا ممکن است خیلی دشوار به نظر برسد؛ اما اگر خود را از قبل آماده کرده باشید، سفر به این کشور و تحصیل در آن به یکی از بهترین خاطرات شما تبدیل خواهد شد. مهم ترین مسئله ای که پیش روی شما قرار می گیرد، جمع آوری مدارک و اثبات تمکن مالی است.

از آنجایی که کیفیت سیستم آموزشی ترکیه را می توان با بسیاری از کشور های اروپایی مقایسه کرد، در حال حاضر به یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل بدل شده است. مدارک تحصیلی ای که دانشگاه های ترکیه ارائه می کنند نیز در سراسر جهان معتبر شناخته می شوند. برخی دیگر از دلایلی که باعث می شود تحصیل در این کشور یکی از بهترین انتخاب ها باشد، عبارت اند از:

  • هزینه زندگی نسبتا پایین

هزینه های زندگی در ترکیه نسبت به اروپا کمتر است؛ در نتیجه با هزینه کمتری می توان در آن تحصیلات خود را ادامه داد. علاوه بر این برای تحصیل در ترکیه ، دانشگاه های خصوصی ترکیه به میزان قابل توجهی ارزان تر از دانشگاه های خصوصی در اتحادیه اروپا هستند. تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه نیز می توان گفت که به دلیل شهریه بسیار پایین تقریبا رایگان است.

  • موقعیت جغرافیایی

تحصیل در ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب می تواند به یکی از بهترین تجربه های شما تبدیل شود. ترکیه را می توان دروازه آسیا به اروپا دانست. همچنین این کشور به آفریقا نیز بسیار نزدیک است. این موقعیت جغرافیایی باعث می شود که پس از تحصیل گزینه های بسیاری برای شرکت در بازار کار در اختیار افراد قرار بگیرد.

  • محیط دوستانه

همان طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، مردم ترکیه بسیار مهربان، خون گرم و مهمان نواز هستند. دانشجویان بین المللی که به قصد تحصیل در ترکیه وارد خاک این کشور می شوند، می توانند در محیطی امن و دوستانه به تحصیلات خود ادامه دهند.

ترک ها از لحاظ شخصیتی محتاط و محافظه کار هستند؛ اما از تعامل با خارجی ها بسیار لذت می برند. در نتیجه شما می توانید از ارتباط با مردم در این کشور لذت ببرید.

بورسیه های تحصیل در ترکیه

بورسیه های تحصیل در ترکیه

افرادی که تمکن مالی کافی برای تحصیل ندارند، می توانند بورسیه تحصیلی را برای تحصیل با هزینه کم یا کاملا رایگان در نظر بگیرند. خوشبختانه کشور ترکیه نیز این امکان را برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم می کند.

ترکیه برای جذب دانشجویان بین المللی فرصت های بورسیه ای زیادی از سمت موسسات دولتی و دانشگاه های خصوصی ارائه می دهد. دولت ترکیه برای دانشجویان ممتازی که از هم کلاسی های خود بهتر عمل می کنند، بورسیه های متنوعی ارائه می دهد.

برای مثال بورسیه تحصیلی Turkiye Burslari یکی از معروف ترین برنامه های بورسیه ای این کشور است که به دانشجویان بین المللی در بسیاری از دانشگاه ها ارائه می شود. این بورسیه نوعی بورسیه فول فاند است که دولت پرداخت تمامی هزینه های دانشجو را بر عهده می گیرد. به طور کلی درخواست برای بورسیه های دولتی این کشور از ماه دسامبر از دانشجویان سراسر جهان پذیرفته می شوند.

دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

همه دانشجویان خارجی ای که قصد دارند در ترکیه به ادامه تحصیل بپردازند باید ویزای این کشور را دریافت کنند. روند دریافت ویزای تحصیلی ترکیه سخت نیست و به سرعت و در عرض دو ماه به اتمام می رسد. برای این کار این افراد پس از اینکه نامه پذیرش خود را دریافت کردند باید تمام مدارک تحصیلی خود را به همراه مدارک شناسایی و هزینه خدمات، به سفارت ترکیه کشور خود تحویل دهند. اسنادی که برای اخذ ویزای کشور ترکیه الزامی است، عبارت اند از:

  1. نامه پذیرش دانشگاه
  2. پر کردن فرم درخواست ویزا
  3. پاسپورت فعلی معتبر تا پایان تحصیل در ترکیه
  4. هزینه خدمات تدارکات ویزا
  5. عکس در اندازه پاسپورت

بعد از ارائه این مدارک، کنسولگری پاسپورت را مهر و ویزای معتبر را صادر می کند. به یاد داشته باشید که پس از ورود به ترکیه تنها یک ماه فرصت دارید که اجازه اقامت دریافت کنید؛ زیرا همان گونه که می دانید ویزا اجازه سفر شما را داده است نه اقامت.

جمع بندی

ترکیه در چند سال اخیر توجه ویژه ای به ارتقای کیفیت سیستم آموزشی برای جذب دانشجویان بین المللی داشته و در این حوزه موفق عمل کرده است. در حال حاضر دانشجویان زیادی از کشور های مختلف جهان در حال تحصیل در این کشور هستند. به دلیل مزایایی که ترکیه به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد، تحصیل در این کشور را می توان یکی از بهترین انتخاب ها برای تحصیل در خارج از کشور دانست. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد کشور ترکیه و شرایط تحصیل در ترکیه را توضیح دادیم.

اگر برای ادامه تحصیل، ترکیه را به عنوان کشور مقصد در نظر دارید و می خواهید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید، می توانید وارد سایت یونی لند شوید و بخش راهنمای تحصیل در ترکیه آن را مشاهده کنید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.