021-91305905

ترکیه از جمله کشور هایی است که همواره به بخش آموزش خود توجه زیادی داشته است. دانشگاه های زیادی در این کشور وجود دارد و بسیاری از آن ها دارای رتبه های جهانی هستند. در میان دانشگاه هایی که در ترکیه تاسیس شده اند، تعدادی مربوط به بخش خصوصی و مابقی نیز مربوط به بخش دولتی هستند. امروزه ترکیه به علت پیشرفت های چشمگیری که در حوزه تولید علم و رتبه دانشگاه هایش داشته است، به یک مقصد محبوب برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. یکی از دانشگاه های نوپا و محبوب این کشور، دانشگاه مدیپول آنکارا است که در ادامه بیشتر درمورد آن توضیح می دهیم.

درباره دانشگاه مدیپول آنکارا

دانشگاه مدیپول از جمله دانشگاه های نوپا کشور ترکیه است که در 5 می سال 2018 توسط بنیاد آموزش، بهداشت، علوم و تحقیقات ترکیه تاسیس شد. اولویت این دانشگاه، ارائه آموزش در حوزه هایی است که ترکیه و جهان برای حل مشکلات زندگی به آن ها نیاز دارد.

هدف دانشگاه مدیپول دستیابی به تعالی در تحقیقات، آموزش و خدمات عمومی برای جامعه، بشریت و طبیعت با پرورش تفکر خلاق و انتقادی، نوآوری و رهبری در چارچوب های ارزش های جهانی است. علاوه بر این، دانشگاه مدیپول آنکارا به عنوان یک موسسه آموزشی عالی قصد دارد دانشمندان واجد شرایطی را تربیت کند که دانش اصیلی را گسترش دهند که تبدیل به یک نیروی محرکه برای رشد پایدار و بهبود شرایط اجتماعی و وضعیت اقتصادی کشور ترکیه شود.

دانشجویان دانشگاه مدیپول، تحصیلات خود را در یکی از بهترین ساختمان های ساخته شده در ترکیه می گذرانند. ساختمانی که در اوایل دوره جمهوری ترکیه ساخته شده بود. این ساختمان در ابتدا برای مدیریت عالی و کارگران راه آهن در سال 1928 ساخته شد؛ اما بعد از آن با اضافه شدن امکانات و ویژگی های جدید، ساختمان ژنرال نام گرفت.

بعد ها طی سال های 1941 تا 1947 این ساختمان به عنوان یک مدرسه  حرفه ای فعالیت می کرد و بین سال های 1947 تا 1957 به طور کامل در اختیار اداره آموزش فنی و وزارت آموزش ملی قرار گرفت. امروزه از این ساختمان به عنوان ساختمان اصلی دانشگاه مدیپول آنکارا استفاده می شود.

دانشکده های دانشگاه مدیپول آنکارا

دانشگاه مدیپول آنکارا

این دانشگاه دارای 10 دانشکده با گرایش های مختلف است. همچنین 3 مدرسه حرفه ای و 2 موسسه اختصاص یافته به تحصیلات تکمیلی در رشته علوم اجتماعی و علوم بهداشتی دارد. علاوه بر این یک دانشکده زبان نیز به دانشگاه مدیپول آنکارا اختصاص یافته است.

دانشکده های این دانشگاه عبارت اند از::

محوطه دانشگاه

دانشگاه مدیپول آنکارا

در محوطه دانشگاه مدیپول آنکارا پردیس آنافارتالار در قلب شهر آنکارا قرار گرفته است. در این دانشگاه دانشجویان با مراکز فرهنگی، هنری و ورزشی مختلف احاطه شده اند. به همین دلیل فرصت های بسیار زیادی برای شرکت در فعالیت های متنوع و لذت بردن از اوقات فراغت در کنار تحصیل برای آن ها فراهم است.

دانشگاه مدیپول آنکارا همچنین دارای چندین آزمایشگاه انفورماتیک است که همه آن ها به اینترنت پر سرعت مجهز شده اند تا نیاز دانشجویان را برای دسترسی به تمام نیاز های تحقیقاتی برآورده کند.

برخی از مهم ترین امکاناتی که در محوطه دانشگاه قرار گرفته اند عبارت اند از:

تحصیل در دانشگاه مدیپول قطعا می تواند به یکی از بهترین تجربه های زندگی شما تبدیل شود؛ زیرا در آن دانشجویان می توانند در طول سال در فعالیت های بسیار مختلفی مانند فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، سرگرمی و ورزشی شرکت کنند.

چرا دانشگاه مدیپول آنکارا را انتخاب کنیم؟

دانشگاه مدیپول آنکارا

دلایل بسیار زیادی برای انتخاب این دانشگاه وجود دارد؛ اما برخی از مهم ترین آن ها به این شرح اند:

برنامه های تبادل دانشجو

این دانشگاه دارای یکی از بهترین برنامه های تبادل دانشجو در بین دانشگاه های ترکیه است. به لطف این برنامه دانشجویان می توانند از فرصت های مختلف تبادل دانشجو بهره مند شوند و  در برنامه های فرهنگی و دانشگاهی مختلف شرکت کنند. این دانشگاه در حال حاضر با بیش از 300 دانشگاه در جهان برای تبادل دانشجو در ارتباط است.

برخی از برنامه های تبادل دانشجو دانشگاه مدیپول آنکارا شامل برنامه اراسموس با بودجه اتحادیه اروپا و  برنامه مولانا می شود. آخرین برنامه تبادل دانشجو این دانشگاه نیز برنامه فارابی است که به دانشجویان خود این امکان را می دهد فرصت های فرهنگی و تحصیلی در هر یک از موسسات آموزشی در ترکیه را تجربه کنند.

وضعیت فعلی دانشگاه مدیپول آنکارا

وضعیت فعلی

دانشگاه مدیپول همان طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، از جمله دانشگاه های تازه تاسیس این کشور محسوب می شود. این دانشگاه دارای مدیریت کاملا مستقل است و به همین دلیل فعالیت ها و تصمیم گیری ها در این دانشگاه به پردیس اصلی آن که در استانبول قرار گرفته است، محدود نمی شود.

دانشگاه مدیپول آنکارا در حال حاضر یعنی کمتر از ده سال پس از تاسیس و بهره برداری، به دلیل پشتوانه قوی ای که داشته است، موفق شده در همین مدت زمان کوتاه پیشرفت های چشمگیری به دست آورد و در حوزه های مختلف آموزشی عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

تعداد دانشجویان این دانشگاه در حال حاضر 3 هزار نفر است. از این 3 هزار نفر، حدودا 310 دانشجو جزو دانشجو های بین المللی محسوب می شوند.

وضعیت پذیرش فعلی این دانشگاه برای دانشجویان خارجی نیز خوب است. دانشگاه مدیپول آنکارا در حال حاضر سالانه بیش از صد دانشجوی خارجی را مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می پذیرد. این دانشگاه 41 برنامه متغیر تحصیلی دارد. دانشجویان خارجی درست مانند دانشجویان بومی این کشور می توانند در یکی از 10 دانشکده دانشگاه مشغول به تحصیل در رشته خود شوند.

نکته ای که لازم است به آن اشاره کنیم این است که از 10 دانشکده موجود در این دانشگاه، تنها 3 دانشکده آموزش به زبان انگلیسی را ارائه می دهند که این سه دانشکده، دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستند. به همین دلیل اگر قصد تحصیل در این دانشگاه در رشته های دیگر را دارید، باید به زبان ترکی تسلط کافی داشته باشید.

دانشگاه مدیپول آنکارا در حال حاضر به دلیل عضویت فعال در برنامه های تبادل دانشجویی مانند اراسموس امکان تحصیل دانشجویان خود را در برخی از بهترین دانشگاه های اروپا به مدت یک سال فراهم کرده است. شما می توانید بعد از قبولی در این دانشگاه، در برنامه های تبادل دانشجو شرکت کنید و چند ترم رشته خود را در برخی از بهترین دانشگاه های اروپایی بگذرانید.

چگونه از دانشگاه مدیپول آنکارا پذیرش تحصیلی بگیریم؟

پذیرش تحصیلی

برای گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه مدیپول آنکارا لازم است که ابتدا تمامی مدارکی را که از سمت دانشگاه مشخص شده، تهیه و آماده کنید. به غیر از مدارک هویتی، مهم ترین مدارکی که لازم است برای دریافت پذیرش تحصیلی به این دانشگاه ارائه دهید، آزمون های ورودی و دریافت حداقل امتیاز مورد قبول دانشگاه با توجه به رشته تحصیلی است.

برای مثال، برای تحصیل در مقطع کارشناسی در این دانشگاه لازم است که در یکی از دو آزمون یوس (YOS) یا اس ای تی (SAT) شرکت کنید. هر دو آزمون یوس و اس ای تی برای درخواست پذیرش تحصیلی معتبر هستند؛ اما باید دقت داشته باشید که حداقل نمره قبولی در آزمون یوس برای ورود به دانشگاه 60 نمره از 100 نمره است. حداقل نمره قبولی آزمون اس ای تی برای ورود به دانشگاه مدیپول آنکارا نیز کسب حداقل 1000 نمره از 1600 نمره است.

اما کسانی که قصد دارند در مقاطع بالا تر مانند کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند، باید در آزمون هایی مانند EEFIS و یا GPA شرکت کنند. هر دو آزمون نام برده شده برای درخواست پذیرش تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری معتبر است و با کسب نمره میانگین 60 در این آزمون ها می توانید برای پذیرش در این دانشگاه در خواست بدهید.

به غیر از مدارک قبولی در آزمون هایی مانند یوس و اس ای تی، شما باید مدرک زبان نیز داشته باشید. از آنجایی که تحصیل در دانشگاه مدپیول آنکارا به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می شود، برای پذیرش تحصیلی باید مدرک زبان ترکی تومر و یا مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره مورد نظر دانشگاه را داشته باشید.

در صورتی که به یکی از دو زبان ترکی و یا انگلیسی مسلط نباشید، می توانید در دوره های یک ساله آموزش زبان که در خود دانشگاه برگزار می شود شرکت کنید. بعد از گذراندن دوره های زبان در صورتی که بتوانید در آزمون نمره قبولی را کسب کنید، می توانید تحصیل خود را در دانشگاه به صورت رسمی آغاز نمایید.

شرایط بورسیه دانشگاه مدیپول آنکارا

شرایط بورسیه

برای جذب بیشتر دانشجو، دانشگاه مدیپول آنکارا فرصت های بورسیه ای مختلفی را به افراد ارائه می دهد. برخی از بهترین فرصت های بورسیه ای که دانشگاه مدیپول ارائه می کند عبارت اند از:

جمع بندی

ترکیه از جمله کشور هایی است که به بخش آموزش خود اهمیت بسیار زیادی می دهد و بودجه زیادی برای بخش تحصیلات و آموزش در نظر می گیرد. همین باعث شده است تا دانشگاه های این کشور در رتبه های جهانی قرار بگیرند. همچنین تعداد دانشگاه های نوپای این کشور رو به افزایش است. یکی از بهترین دانشگاه های تازه تاسیس این کشور، دانشگاه مدیپول آنکارا است که برای آشنایی بیشتر در این مقاله درمورد موضوعات مهم مرتبط به این دانشگاه صحبت کردیم.