021-91305905

دانشگاه های ترکیه در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته اند و در حال حاضر در میان دانشگاه های برتر جهان قرار دارند. این پیشرفت ها به دلایل مختلفی مانند سرمایه گذاری دولت در آموزش عالی، جذب دانشجویان و محققان بین المللی و همچنین همکاری با دانشگاه های برتر جهان اتفاق افتاده است. درمورد رتبه بندی دانشگاه های ترکیه باید گفت که بسیاری از دانشگاه های این کشور از لحاظ رتبه جهانی در موقعیت های بسیار خوبی قرار گرفته اند. در ادامه، برخی از بهترین دانشگاه های این کشور را نام خواهیم برد.

بهترین دانشگاه های ترکیه

رتبه بندی دانشگاه های ترکیه

  1. دانشگاه کانکایا

دانشگاه کانکایا یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه است که در سال 1997 توسط بنیاد آموزش سیتکی آلپ در آنکارا پایتخت ترکیه تاسیس شد. تمرکز اصلی این دانشگاه در رشته های ورزشی و تناسب اندام است. از دلایلی که باعث شده است این دانشگاه در بین بهترین دانشگاه های ترکیه قرار بگیرد، داشتن امکانات مجهز و اختصاصی برای ورزش های مختلف مانند تنیس روی میز، اسکواش، بسکتبال، والیبال، تنیس و هندبال است.

همچنین پردیس این دانشگاه یک کتابخانه بزرگ و مدرن و آزمایشگاه های علمی بزرگ دارد. بسیاری از جشنواره ها و کارناوال های سالانه ترکیه در این دانشگاه برگزار می شود.

  1. دانشگاه سابانجی

در رتبه بندی دانشگاه های ترکیه ، رتبه دوم را می توانیم به دانشگاه سابانجی اختصاص دهیم. این دانشگاه از قدیمی ترین دانشگاه های ترکیه است که توسط گروهی به همین نام تاسیس شده است. هدف اصلی این دانشگاه، پیشرفت چشمگیر ترکیه در زمینه ی علم، فناوری و ساختار های اجتماعی بود.

رشته های آموزشی این دانشگاه بسیار متنوع است. همچنین دانشگاه سابانجی یکی از دانشگاه هایی است که بیشترین میزان بورسیه های تحصیلی را به دانشجویان عالی خود عرضه می کند.

  1. دانشگاه حاجت تپه

در رتبه بندی دانشگاه های ترکیه یکی از دانشگاه هایی که رتبه بسیار خوبی را برای خود کسب کرده است، دانشگاه حاجت تپه است. دانشگاه حاجت تپه از دانشگاه های قدیمی ترکیه به حساب می آید که در سال 1954 تاسیس شده است. در ابتدای تاسیس، این دانشگاه تنها یک دانشکده  پزشکی داشت. اما رفته رفته گسترده شد تا اینکه در سال 1957 سنگ بنای این دانشگاه گذاشته شد. دانشگاه حاجت تپه فعالیت های آموزشی، تحقیقاتی و آموزش عمومی خود را از سال 1958 آغاز کرد.

در رتبه بندی دانشگاه های ترکیه از لحاظ ساختار مالی، دانشگاه حاجت تپه در بین بهترین ها قرار می گیرد. این دانشگاه بین دانشجویان، فارغ از ملیت و نژاد تبعیض قائل نمی شود و یکی از بهترین دانشگاه های این کشور از لحاظ عدالت آموزشی است.

دانشگاه های ترکیه

  1. دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ یکی دانشگاه های نسبتا جدید است که در سال 1993 تاسیس شده. این دانشگاه یکی از دانشگاه های خصوصی غیر انتفاعی ترکیه است؛ اما با این حال از همان روز اول توانست در رتبه بندی دانشگاه های ترکیه رتبه قابل توجهی را کسب کند.

این دانشگاه با وجود خصوصی بودن سهم بسیار زیادی در ارتقای آموزش، خدمات و دانش چه در داخل و چه در خارج از ترکیه داشته است. رشته های تحصیلی این دانشگاه بسیار متنوع است و دانشجویان می توانند در رشته مورد علاقه خود در این دانشگاه به تحصیل ادامه دهند.

  1. دانشگاه بوغازیچی

تاریخ تاسیس دانشگاه بوغازیچی به سال 1971 باز می گردد و این دانشگاه نسبتا تازه تاسیس است. از افتخارات این دانشگاه می توان به کالج رابرت اشاره کرد که اولین کالج خارج از قاره آمریکا محسوب می شود.

این دانشگاه بهترین منابع آموزشی را دارد و هدف اصلی آن این است که بهترین افراد تحصیل کرده را به جامعه تحویل دهد.

  1. دانشگاه بیلکنت

اولین دانشگاه خصوصی کشور ترکیه، دانشگاه بیلکنت است. این دانشگاه در سال 1984 تاسیس شد. بیلکنت در لغت مخفف شهر علم و دانش است. این دانشگاه رشته های تحصیلی بسیار زیادی دارد. دانشجویان علاقه مند به تحصیل در ترکیه از رشته های علوم نانو گرفته تا علوم سیاسی، از الکترونیک تا اقتصاد و از مدیریت گرفته تا هنر می توانند در این دانشگاه تحصیل کنند.

رتبه بندی دانشگاه های ترکیه-3

  1. دانشگاه فنی استانبول

در رتبه بندی دانشگاه های ترکیه نمی توان دانشگاه فنی استانبول را نادیده گرفت. دانشگاه فنی استانبول قدیمی ترین دانشگاه ترکیه است که یکی از بهترین دانشگاه های این کشور در زمینه مهندسی و معماری محسوب می شود.

دانشگاه فنی استانبول مجهز به 360 آزمایشگاه و 13 مرکز تحقیقاتی است. همچنین 23 دوره مهندسی را در بر می گیرد که همه آن ها توسط ABET تایید شده اند. دانشگاه فنی استانبول را می توان یکی از دانشگاه های پیشگام نه تنها در ترکیه، بلکه در سراسر جهان دانست.

  1. دانشگاه یدیتپه

دانشگاه یدیتپه از دانشگاه های تازه تاسیس ترکیه است. تاریخ تاسیس این دانشگاه به سال 1996 باز می گردد. یدیتپه برنامه های تحصیلی بسیار مختلفی را در مقطع کارشناسی عرضه می کند. همچنین بسیاری از برنامه های تحصیلی کارشناسی ارشد نیز در این دانشگاه وجود دارد. دانشگاه یدیتپه از دانشگاه های مدرن ترکیه محسوب می شود و بسیار مجهز است.

  1. دانشگاه فنی خاورمیانه

در رتبه بندی دانشگاه های ترکیه دانشگاه فنی خاورمیانه را می توان به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه شناخت. این دانشگاه که به اختصار METU نامیده می شود، یکی از رقابتی ترین دانشگاه های ترکیه است و ورود به آن چندان آسان نیست. دانشگاه فنی خاورمیانه 107 رشته در حوزه تحصیلات تکمیلی و 69 برنامه دکترا دارد. برنامه های تحصیلی این دانشگاه شامل رشته های مختلفی مانند علوم طبیعی، علوم اجتماعی، انفورماتیک، ریاضیات کاربردی و علوم دریایی می شود. جالب است بدانید که سالانه بیش از یک میلیون درخواست برای تحصیل به این دانشگاه ارسال می شود.

جمع بندی

دانشگاه های ترکیه به لطف توجه ویژه و سرمایه گذاری های دولت و همچنین حضور قوی بخش خصوصی در سال های اخیر پیشرفت های چشمیگیری داشته است. دانشگاه های ترکیه به دلیل داشتن آزمایشگاه های مجهز، دانشجویان با استعداد و همچنین استادان برجسته و مشهور موفق شده اند در رتبه های جهانی مقام های بسیار خوبی را کسب کنند. برای آشنایی بیشتر، در این مقاله در رتبه بندی دانشگاه های ترکیه برخی از بهترین دانشگاه های این کشور را نام بردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *