021-91305905

اگر آرزوی تحصیل در ترکیه را دارید، خوشحال خواهید شد که بدانید دانشگاه های مقرون به صرفه زیادی در این کشور وجود دارد. این دانشگاه ها نه تنها آموزش مقرون به صرفه ای ارائه می دهند، بلکه برنامه های درسی جامعی را نیز شامل می شوند و تضمین می کنند که دانشجویان می توانند مدرک خود را بدون فشار مالی دریافت کنند. ترکیه با 173 دانشگاه برای انتخاب، طیف گسترده ای از گزینه ها را برای متقاضیان ارائه می دهد. با این حال، اگر مقرون به صرفه بودن شهریه دانشگاه های ترکیه در اولویت است، بهتر است در جزئیات این راهنما کاوش کنید.

شهریه دانشگاه های ترکیه

شهریه دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های ترکیه به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. بنابراین، قیمت ها و هزینه های دانشگاه ها در ترکیه متفاوت است. دانشگاه‌ های ترکیه، با تفاوت ‌هایی با بسیاری از کشور ها، در دانشگاه ‌های دولتی و دانشگاه‌ های خصوصی از هم جدا می‌شوند. طبقه بندی خاصی مانند این، طیف گسترده ای از قیمت ها را برای دانشجویان بین المللی ایجاد می کند. در اینجا هزینه های پیش بینی شده در مقطع کارشناسی آمده است:

گران ‌ترین شهریه دانشگاه های ترکیه، دانشکده ‌های پزشکی عمومی هستند که هزینه‌ های آن از 14000 دلار در سال برای آموزش به زبان انگلیسی شروع می‌شود. اگر زبان آموزشی ترکی باشد، هزینه آن حدود 11000 دلار در سال است. البته بسیاری از دانشگاه های خصوصی با شرکت های تخصصی خدمات دانشجویی شراکت دارند. این شرکت ها برای کاهش قیمت برای دانشجویان و ارائه خدمات لازم به آن ها تلاش می کنند.

دانشگاه‌ های دولتی بسیار ارزان ‌تر از دانشگاه ‌های خصوصی هستند و زبان آموزشی عمدتا زبان ترکی برای دانشجویان سطح اول (مقطع کارشناسی) است که مایل به عضویت در دانشگاه‌ های دولتی هستند. یک آزمون ریاضی و IQ (به نام YOS) وجود دارد و این آزمون تعیین می کند که چه کسانی واجد شرایط پیوستن به دانشگاه های دولتی هستند. بهتر است مدارک مورد نیاز هر بخش را بررسی کنید؛ زیرا ممکن است برخی از دانشگاه های دولتی درخواست آزمون YOS را نداشته باشند.

آزمون یوس دانشگاه های ترکیه

اگر دانشجوی علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در یکی از دانشگاه های دولتی ترکیه هستید، آگاهی از آزمون YOS بسیار مهم است. این آزمون به طور خاص برای دانشجویان خارجی که مایل به ورود به دانشگاه های ترکیه هستند طراحی شده است. آزمون YOS از دو بخش تشکیل شده است، یکی بر روی ریاضیات و هندسه و دیگری بر روی تست هوش تاکید دارد. عملکرد شما در این آزمون واجد شرایط بودن شما برای پذیرش در دانشگاه های دولتی ترکیه را مشخص می کند. بسیار مهم است که در مورد دانشگاه مورد نظر خود تحقیق و بررسی کنید که آیا آن ها به آزمون YOS نیاز دارند یا خیر.

شهریه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

شهریه

شهریه دانشگاه های ترکیه در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های دولتی عموما مقرون به صرفه تر هستند. با این حال، آزمون های اضافی مانند ALES، YDS یا TOEFL وجود دارد که ممکن است برای پذیرش مورد نیاز باشد. هزینه برنامه های کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی تقریبا 150 تا 300 دلار در سال است.

دانشگاه ‌های خصوصی معمولا در مقایسه با دانشگاه‌ های دولتی گران ‌تر هستند و در درجه اول از زبان انگلیسی به عنوان زبان آموزشی استفاده می ‌کنند. این مورد برخلاف دانشگاه‌ های دولتی است. زبان تدریس، اعم از انگلیسی یا ترکی، تاثیر قابل توجهی بر هزینه ها ندارد، به جز دانشکده های پزشکی.

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه تقریبا به شرح زیر است:

فرایند پرداخت شهریه دانشگاه های ترکیه

پس از دریافت پذیرش رسمی از دانشگاه، شهریه باید پرداخت شود. پس از دریافت نامه پذیرش، دانشجو باید نسبت به درخواست ویزای ورود، به نزدیک ترین سفارت ترکیه در کشور خود اقدام کند. لازم به ذکر است که روش پرداخت بسته به نیاز دانشگاه ممکن است متفاوت باشد. در برخی موارد، دانشگاه های خصوصی ممکن است برای صدور نامه پذیرش درخواست پرداخت جزئی از هزینه را داشته باشند که سپس در طول فرایند درخواست ویزا در سفارت ترکیه در کشور دانشجو مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا امکان استرداد شهریه دانشگاه وجود دارد؟

سیاست بازپرداخت بین دانشگاه های دولتی و خصوصی متفاوت است. به طور معمول، دانشگاه های دولتی پس از پرداخت هزینه ها، بازپرداختی را ارائه نمی دهند. از طرف دیگر، دانشگاه های خصوصی ممکن است سیاست های بازپرداخت متفاوتی داشته باشند. برخی ممکن است بازپرداخت کامل را ارائه دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است 1000 دلار را کسر کنند و هزینه های باقی مانده را به طور کامل برگردانند. توصیه می شود قبل از انجام هر گونه پرداخت، در مورد فرایند بازپرداخت استعلام بگیرید.

گزینه های تحصیلی موجود در مقرون به صرفه ترین دانشگاه های ترکیه چیست؟

گزینه های تحصیلی

در ترکیه، دانشجویان بین المللی این فرصت را دارند که طیف گسترده ای از برنامه ها را در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد دنبال کنند. دانشگاه Canakkale Onsekiz Mart یکی از برترین دانشگاه های مقرون به صرفه در ترکیه محسوب می شود که برنامه های کارشناسی را در رشته های کشاورزی، ارتباطات و آموزش ارائه می دهد. برای کسانی که علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند، دانشگاه آکسارای برنامه هایی در زمینه مدیریت، مدیریت دولتی و علوم ارتباطات را دارد.

جمع بندی

بسیار مهم است که هنگام تصمیم گیری در مورد یک دانشگاه، همه گزینه های موجود را به طور کامل در نظر بگیرید. با توجه به گستره وسیعی از دانشگاه ها در ترکیه، تعیین اینکه جست و جوی خود را از کجا شروع کنید می تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین، اگر به دنبال تحصیل مقرون به صرفه هستید، توصیه می شود که دانشگاه های دولتی برتر ترکیه را نیز بررسی کنید. شهریه دانشگاه های ترکیه اغلب مناسب است؛ اما بسیار مهم است که در کدام دانشگاه پذیرش شوید و به ادامه تحصیل بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *