021-91305905

دانشگاه آلپ ارسلان (Alparslan University) با دارا بودن ۱۰ دانشکده و بیش از ۲۰ آزمایشگاه توانسته عملکرد علمی نسبتا خوبی داشته باشد؛ به علاوه چندین مدرسه فنی و حرفه‌ای نیز تحت نظر آن فعالیت می‌کنند. تنوع رشته‌ها در این دانشگاه بالا است و شهریه آن‌ها نسبتا پایین است. امکانات رفاهی آلپ ارسلان بدیهیات زندگی دانشجویی را به خوبی فراهم می‌کنند.

تاریخچه دانشگاه آلپ ارسلان

دانشگاه آلپ ارسلان در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد. دانشکده تعلیم و تربیت اولین دانشکده‌ای بود که در آن تأسیس شد. در طی سالیان متمادی تا به امروز آلپ ارسلان از لحاظ وسعت و امکانات همواره در حال پیشرفت بوده است.

در سال ۲۰۱۸ آلپ ارسلان جزو ۵ دانشگاه برتر ترکیه در حوزه پژوهش‌های دامداری بود و در همان سال توانست به یکی از مؤسسات علمی مترقی در حوزه تحول دیجیتال مبدل شود. این موفقیت‌ها برای دانشگاهی در شهری کوچک مانند موش امتیازات مهمی به حساب می‌آیند.

چشم انداز های دانشگاه آلپ ارسلان

دولت ترکیه دانشگاه آلپ ارسلان را در شهر موش تأسیس کرد تا رونقی تازه به این شهر و استان کوچک آن بدهد. از همان سال با جاری شدن خیل عظیم دانشجویان ملی و بین‌المللی به آلپ ارسلان کیفیت عمومی آموزش در دانشگاه و شهر موش در حال ارتقاء بوده است.

مسئولین دانشگاه آلپ ارسلان از همان ابتدای تأسیس برای رسیدن دانشگاه به شهرت و اعتبار جهانی تلاش می‌کرده‌اند. امروزه مدیران این مرکز علمی با تشویق دانشجویان به انجام فعالیت‌های پژوهشی امکان مشارکت‌ آن‌ها در برنامه‌های تبادل بین‌المللی را فراهم کرده‌اند.

موقعیت مکانی دانشگاه آلپ ارسلان

دانشگاه آلپ ارسلان در فاصله چند دقیقه‌ای از شهر موش و در جاده دیاربکر واقع شده است. در نزدیکی این دانشگاه هتل، مراکز خرید متنوع و خوابگاه دانشجویی متعددی وجود دارد.

جمعیت غالب شهر موش را کردهای ترکیه تشکیل می‌دهند که مردمی بسیار مهربان و خون‌گرم هستند. استان موش در شرق ترکیه واقع شده است و ۲۶۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. جمعیت این شهر در حدود ۷۰ هزار نفر است.

رنکینگ دانشگاه آلپ ارسلان

اساتید و دانشجویان دانشگاه آلپ ارسلان از سال ۲۰۰۷ تا به حال حدود ۲۶۶۲ مقاله منتشر کرده‌اند. علوم اجتماعی و هنر از جمله برترین حوزه‌های پژوهشی این دانشگاه بوده‌اند. در مرحله بعد به ترتیب زیست‌شناسی، فیزیک و فلسفه از لحاظ پژوهشی بهترین عملکرد را داشته‌اند.

دانشکده های دانشگاه آلپ ارسلان

دانشگاه آلپ ارسلان در حال حاضر دارای ۱۰ دانشکده است و احتمال دارد در آینده به این تعداد افزوده شود. از این میان از لحاظ پژوهشی دانشکده‌های تعلیم و تربیت و علوم و هنر بهترین عملکرد را داشته‌اند. در زیر فهرست کامل دانشکده‌های آلپ ارسلان را آورده‌ایم.

رشته های دانشگاه آلپ ارسلان

تعداد بالای دانشگده‌های دانشگاه آلپ ارسلان تنوع رشته‌های آن را تا حد زیادی بالا برده است. خوشبختانه شرایط تحصیل مهندسی در دانشگاه آلپ ارسلان وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند در رشته‌های این حوزه به تحصیل بپردازند. البته به ‌جز رشته‌های مهندسی بسیاری از حوزه‌های علمی محبوب دیگر نیز در این دانشگاه تدریس می‌شود.

زبان تحصیل در دانشگاه آلپ ارسلان

تحصیل در دانشگاه آلپ ارسلان تنها به زبان ترکی امکان‌پذیر است. بدین منظور برای ثبت‌نام در دانشگاه به عنوان دانشجویی بین‌المللی داوطلبان ملزم به ارائه مدرک تسلط به زبان ترکی هستند. در این دانشگاه آزمون تومر مورد تأیید است.

نحوه ورود به دانشگاه آلپ ارسلان

برای ورود به دانشگاه آلپ ارسلان نیاز به شرکت در آزمون ورودی وجود ندارد. معیار سنجش برای انتخاب دانشجویان برای دوره‌های کاردانی و کارشناسی این دانشگاه معدل دوران دبیرستان است.

در دروه‌های ارشد بیش از هر چیز معدل کارشناسی مورد توجه قرار می‌گیرد. اخذ پذیرش در دوره دکتری علاوه بر معدل به رزومه پژوهشی، انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه نیز بستگی دارد.

شهریه رشته های دانشگاه آلپ ارسلان

دانشگاه آلپ ارسلان از جمله ارزان‌ترین دانشگاه‌های در ترکیه است. شهریه سالیانه این دانشگاه دولتی در رشته‌های مختلف در بازه ۴ تا ۸ هزار لیری قرار دارد. در کل می‌توان گران‌ترین رشته‌های این دانشگاه‌ را مربوط به حوزه مهندسی و ارازن‌ترین‌ شهریه مربوط به دانشکده ارتباطات دانست.

مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه آلپ ارسلان

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در دانشگاه آلپ ارسلان مشابه مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در دیگر دانشگاه‌های دولتی ترکیه است. توجه داشته باشید که دانشجویان بین‌المللی باید مدارک هویتی و پاسپورت معتبری داشته باشند تا در فرایندهای ثبت‌نام اولیه و نهایی با مشکل مواجه نشوند.

امکانات دانشگاه آلپ ارسلان

دانشگاه آلپ ارسلان از امکانات رفاهی نسبتا کاملی برخوردار است؛ اگرچه نمی‌توان گفت که کیفیت این امکانات در بالاترین سطح قرار دارد اما تا حد زیادی نیازهای دانشجویان را برطرف می‌کند.

در محوطه اصلی این دانشگاه کافه‌تریا، سوپرمارکت و چاپخانه‌ای قرار دارد که در اغلب ساعات روز باز هستند و به ارائه خدمات می‌پردازند. سالن غذاخور آلپ ارسلان در پردیس اصلی و مرکزی‌‌ترین بخش آن قرار گرفته است تا دانشجویان از هر دانشکده‌ای به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

پارکینگ‌های متعدد دانشگاه به دانشجویان و اساتید امکان می‌دهد که خودروهای شخصی خود را در محیطی امن پارک کنند. از امکانات علمی این دانشگاه‌ می توان به آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و کتابخانه‌های متعددی اشاره کرد. پیش‌تر گفتیم که شرایط تحصیل مهندسی در دانشگاه آلپ ارسلان بسیار مناسب است. یکی از دلایل آن آزمایشگاه‌های مجهز مربوط به این رشته است.

خوابگاه‌های این دانشگاه همه‌گی دولتی هستند و در نزدیکی پردیس اصلی ساخته شده‌اند. این خوابگاه‌ها بدیهیات زندگی دانشجویی را به خوبی فراهم می‌کنند و اتاق‌هایی ۴ یا ۶ نفره در اختیار آن‌ها می‌گذارند.

برنامه های تبادل دانشگاه آلپ ارسلان

خوشبختانه دانشگاه آلپ ارسلان با شرکت در برنامه تبادلی اراسموس پلاس امکان ارتقاء علمی حداکثری دانشجویان و اساتید این دانشگاه را فراهم کرده است. داوطلبان واجد شرایط این برنامه تبادل می‌توانند به‌طور موقت در دانشگاه‌های خارج از ترکیه به تحصیل بپردازند و تجارب علمی و اجتماعی خود را ارتقاء دهند.

جمع بندی

دانشگاه آلپ ارسلان در شهری کوچک و آرام و کم جمعیت واقع شده است. این دانشگاه با ارائه رشته‌های متنوع طیف گسترده‌ای از دانشجویان را به خود جذب کرده است و آموزشی باکیفیت به همه آن‌ها ارائه می‌کند.

اگر تمایل دارید که با تحصیل در ترکیه حداقل هزینه ممکن را متحمل شوید و در عین حال از مزیت‌هایی مانند شرکت در برنامه‌های تبادلی و آموزشی نسبتا سطح بالا برخوردار شوید دانشگاه آلپ ارسلان به شما توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *