021-91305905

تحصیل در رشته‌ های مهندسی در ترکیه

تحصیل در رشته های مهندسی در ترکیه

فهرست مطالب

در سال­‌های اخیر تحصیل در ترکیه، میان متقاضیان مهاجرت تحصیلی، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. یکی از شاخه‌های پرطرفدار دانشگاهی تحصیل رشته­‌های مهندسی هستند. ارائه امکانات به­‌روز، استفاده از تجهیزات کامل، برگزاری دوره‌­های کارآموزی، امکان اشتغال­‌زایی پس از تحصیل، هزینه تحصیل مقرون‌­به­‌صرفه، دانشگاه­‌های معتبر جهانی برخی از مزایای تحصیل مهندسی در ترکیه هستند. رشته‌های مهندسی در ترکیه تنوع زیادی دارد و با بررسی دقیق هر دانشگاه می­‌توانید از رشته‌­ها و هزینه تحصیل مهندسی در ترکیه مطلع شوید. در ادامه شرایط قبولی در رشته‌­های مهندسی و رشته‌های مهندسی ترکیه با آزمون یوس را بررسی می‌­کنیم.

رشته‌ های مهندسی در ترکیه

رشته‌های مهندسی در ترکیه متنوع هستند و در سال­‌های اخیر محبوبیت زیادی میان دانشجویان پیدا کرده‌­اند. تحصیل مهندسی در ترکیه پلی برای ورود شما به دنیای صنعت است. بازار کار ترکیه باتوجه‌به صنعت کشور بیشتر پذیرای فارغ‌التحصیلان رشته­‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی هوا و فضا، مهندسی نفت، مهندسی شیمی و مهندسی نساجی است. اما رشته مهندسی کامپیوتر و برنامه‌­نویسی با اختلاف جزو پرطرف‌دارترین رشته‌های مهندسی در ترکیه است. مهندسی از رشته­‌های پردرآمد دنیاست و دانشجویانی که قصد کاریابی دارند هنگام انتخاب رشته حتماً به این مسئله دقت می­‌کنند. برخی از سایر رشته‌های مهندسی در ترکیه عبارت‌اند از:

  • مهندسی برق
  • مهندسی عمران
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی الکترونیک
  • مهندسی هسته­‌ای
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی مکاترونیک
  • مهندسی انرژی
  • مهندسی مواد

قبولی در رشته‌های مهندسی در ترکیه از سه طریق قابل‌انجام است؛ آزمون بوس، آزمون SAT و پذیرش با ریزنمرات دبیرستان. اغلب دانشگاه‌­های خصوصی با آزمون SAT و یا پذیرش با ریزنمرات ثبت‌­نام را انجام می‌­دهند و برخی از دانشگاه­‌ها نیز با آزمون بوس مرکزی (TR-YOS) گزینش انجام می­‌دهند. برای اطلاع دقیق از شرایط پذیرش و تاریخ

ثبت­‌نام هر دانشگاه باید اطلاعات مربوطه را از سایت دانشگاه موردنظر به دست آورید. کارشناسان ما در یونی لند آماده پاسخگویی و راهنمایی به شما عزیزان هستند.

دانشگاه‌ های مهندسی ترکیه

اکثر دانشگاه‌­های دولتی و خصوصی رشته‌های مهندسی در ترکیه را ارائه می­‌دهند. داوطلبان باتوجه‌به معیارهای خود دانشگاه مقصد را انتخاب می‌­کنند. نوع پذیرش، شهریه، زبان تحصیل، موقعیت مکانی دانشگاه، رتبه جهانی دانشگاه، مورد تأیید بودن دانشگاه و…. می­‌تواند برخی از معیارهای داوطلبان باشد. در جدول زیر به چند سوال در خصوص دانشگاه‌­های مهندسی ترکیه پاسخ داده­‌ایم:

نام دانشگاهشهررتبه جهانی QS 2023مورد تأیید وزارت علوم 2023
دانشگاه فنی استانبولاستانبول601-650هست
دانشگاه فنی خاورمیانه آنکاراآنکارا501-510هست
دانشگاه بغازیچیاستانبول701-750هست
دانشگاه ییلدیز تکنیکاستانبول1001-1200هست
دانشگاه بیلکنتآنکارا561-570هست
دانشگاه سابانجیاستانبول531-540هست
دانشگاه قاضیآنکارا1001-1200هست
دانشگاه حاجت تپهآنکارا801-1000هست
دانشگاه کارادنیز تکنیکترابزوننیست
دانشگاه فراتالازیغنیست
دانشگاه دوکوز ایلولازمیر1201-1400هست
دانشگاه کوچاستانبول477هست
دانشگاه آکدنیزآنتالیا1201-1400هست
دانشگاه آنکاراآنکارا1001-1200هست
دانشگاه آتاتورکارزروم+1401نیست
دانشگاه آبانت ایزتبولونیست
دانشگاه آتیلیمآنکاراهست
دانشگاه باغچه شهیراستانبولهست
دانشگاه ارجیسکایسری (قیصریه)+1401هست
دانشگاه اوزیگیناستانبولهست
دانشگاه چوکورواآدنا+1401هست
دانشگاه 9 ایلولازمیر1201-1400هست

هزینه تحصیل مهندسی در ترکیه

یکی از مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی شهریه دانشگاه و هزینه زندگی است. میان کشورهای مهاجرپذیر ترکیه یکی از مقرون­‌به‌­صرفه‌­ترین کشورها است. هزینه تحصیل مهندسی در ترکیه برای متقاضیان این رشته اهمیت بالایی دارد. در جدول زیر به شهریه برخی از دانشگاه‌­های رشته‌های مهندسی در ترکیه اشاره کرده‌­ایم:

نام دانشگاهشهریه سالانه بر حسب دلار
مدیپول آنکارا3000
مدیپول استانبول6000-7000
مال تپه4000-5000
فنرباهچه3000-4000
ساکاریا3000-6000
آلتین باش8500
ساکاریا3000-6000
ایستینیه5400
اوکان6500
کوچ96500 لیر
بیلکنت14500
بغازیچی9000 لیر
اوزیین12000
آکدنیز7172 لیر
باهچه شهیر7900
حاجت تپه9171 لیر

رشته‌های مهندسی در ترکیه با آزمون یوس

رشته‌ های مهندسی در ترکیه با آزمون یوس

آزمون YOS مهم­ترین آزمون ورودی دانشگاه‌­های ترکیه است که داوطلبان زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل در ترکیه در این آزمون ثبت‌­نام می­‌کنند. آزمون یوس به دو شیوه یوس مستقل و یوس متمرکز برگزار می‌­شود. یکی از راه­‌های تحصیل رشته‌های مهندسی در ترکیه، شرکت در آزمون یوس است. یوس مستقل شانس پذیرش شما را بالا می­‌برد و با شرکت در آزمون ورودی چند دانشگاه اقبال بیشتری برای تحصیل مهندسی دارید.

شروع برگزاری آزمون یوس متمرکز باعث شد تا اغلب دانشگاه­‌های ترکیه نتیجه آزمون یوس را برای ثبت‌­نام بپذیرند. دراین‌بین دانشگاه­‌های خصوصی بسیاری مانند دانشگاه حاجت تپه علاوه بر پذیرش نتیجه آزمون SAT، پذیرش نتیجه آزمون یوس متمرکز را نیز در دستور کار خود قراردادند.

تحصیل رشته‌ های مهندسی در ترکیه با  SAT

آزمون SAT که توسط مؤسسه کالج بورد برگزار می­‌شود، همواره یکی از روش‌­های پذیرش در دانشگاه­‌های ترکیه بوده است. اغلب دانشگاه‌­های خصوصی نتیجه آزمون SAT را معیار پذیرش خود قرار می‌­دهند. اگر آزمون SAT در نظر شما دشوار است و یا شرایط ثبت‌­نام در این آزمون را ندارید خبر خوبی برای شما داریم! از سال 2023 برخی از دانشگاه­‌های خصوصی نیز امکان قبولی با آزمون یوس متمرکز را فعال کردند. با شرکت در آزمون TR-YOS شانس خود را برای پذیرش در چند دانشگاه ترکیه محک بزنید.

بازار کار مهندسی در ترکیه

برای بررسی بازار کار رشته‌های مهندسی در ترکیه ابتدا به این نکته توجه کنید که در یک کشور هر شهر از چرخه اقتصادی خاصی پیروی می­‌کند. بهترین شهرهای ترکیه برای رشته­‌های مهندسی شهرهای صنعتی و بزرگ آن است. استانبول، ازمیر، کوجالی، بورسا و هاتای از بهترین شهرها برای فارغ­‌التحصیلان رشته‌­های مهندسی هستند. باتوجه‌به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و اهمیت ترکیه به صنعت، فارغ‌­التحصیلان مهندسی آینده درخشانی در این کشور خواهند داشت.

درآمد مهندسی در ترکیه

میزان درآمد در هر رشته‌­ای تا حد زیادی به سطح تحصیلات و سابقه کاری فرد کارجو بستگی دارد. میانگین درآمد ماهانه حقوق یک مهندسی در ترکیه حدود 7000 لیر برآورد شده است. یکی از پرطرف‌دارترین و پردرآمدترین رشته­‌های مهندسی در ترکیه، مهندسی کامپیوتر است. بیشتر فعالان این حوزه به گرایش برنامه‌نویسی علاقه دارند و ترکیه نیز بستر مناسبی برای آموزش و اشتغال این افراد فراهم کرده است. میانگین درآمد ماهانه یک مهندس کامپیوتر در ترکیه حدود 9000 لیر است و این رقم قابل‌توجهی است.

سطح تحصیلات اکثر مهندسان در ترکیه کارشناسی ارشد است و تعداد کمتری تا دکترا ادامه داده‌­اند. با ایجاد سوابق کاری متعدد و مفید می‌­توانید شایستگی خود را به کارفرما اثبات کنید.

ورود به چرخه صنعت با تحصیل مهندسی در ترکیه

ورود به چرخه صنعت با تحصیل مهندسی در ترکیه

شرایط پذیرش در رشته‌های مهندسی در ترکیه و مزایای آن را بررسی کردیم. به یاد داشته باشید که یکی از مهم‌­ترین دلایل تحصیل در ترکیه شرایط پذیرش ساده‌­تر و شانس قبولی بیشتر است. کشور ترکیه یک کشور درحال‌توسعه است که بستر مناسبی را برای آموزش و اشغال دانشجویان فراهم می­‌کند. با تحصیل مهندسی در ترکیه و برخورداری از بهترین امکانات و تکنولوژی روز دنیا، راهی برای ورود به چرخه صنعت و اشتغال در کشورهای اروپایی پیدا می­‌کنید.

یونی لند با برگزاری دوره­‌های یوس داوطلبان را برای قبولی در بهترین دانشگاه‌­های ترکیه آماده می‌­کند. کارشناسان یونی لند در این راه همراه شما هستند و تمامی راهنمایی­‌ها و مشاوره­‌های لازم را به متقاضیان عزیز ارائه می‌­کنند.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.