021-91305905

رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه + |شرایط پذیرش| + هزینه تحصیل

رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه

فهرست مطالب

رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه روزبه‌روز در بین دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مهندسی نرم‌افزار را به زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌دهند. دانشجویان علاقه‌مند به این رشته می‌توانند مناسب‌ترین و به‌صرفه‌ترین دانشگاهی را که با شرایط آن‌ها مطابقت داشته باشد انتخاب کنند و رشته دلخواه خود را دنبال کنند. در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعاتی که درمورد تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه هستید، تا پایان با ما همراه باشید.

درباره رشته مهندسی نرم‌افزار

بر اساس دفتر آمار کار آمریکا (BLS) مهندسی نرم‌افزار به معنای «طراحی، توسعه، آزمایش و ارزیابی نرم‌افزارها و سیستم‌هایی است که رایانه‌ها را قادر می‌سازد برنامه‌های کاربردی را اجرا کنند». مهندسی  نرم‌افزار همچنین می‌تواند به‌عنوان فرایند تجزیه‌وتحلیل نیازهای کاربر و به دنبال آن طراحی، ساخت و آزمایش یک برنامه نرم‌افزاری که آن نیازها را برآورده می‌کند، تعریف شود.

مهندسان نرم‌افزار با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی مانند C++، جاوا و… کار می‌کنند. آن‌ها می‌توانند برنامه‌های نرم‌افزاری موجود را تغییر دهند یا برنامه‌های جدید را از ابتدا ایجاد کنند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند شبکه‌های کامپیوتری را ایجاد و نگهداری کنند.

چرا رشته مهندسی نرم‌افزار؟

  • مهندسی نرم‌افزار مربوط به رشته علوم کامپیوتر است؛ بنابراین اگر به یک رشته شغلی متنوع مرتبط با علوم کامپیوتر، نرم‌افزار و کامپیوتر و همچنین تعامل با افراد، علاقه‌مند هستید، تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه بهترین انتخاب برای شما است.
  • اگر می‌خواهید یک مهندس نرم‌افزار باشید، خود را برای یک شغل همیشه در حال تکامل آماده کنید. بسیاری از مشاغل برای پاسخگویی به نیازهای تکنولوژیکی که هر روز در حال تغییر هستند، در دسترس خواهند بود. پس فقط به این فکر کنید که کامپیوترها و نرم‌افزارها در چهار سال گذشته چقدر تکامل یافته‌اند.
  • پایه علمی و ریاضی حاصل از این تخصص، همیشه برای آینده شغلی شما ضروری خواهند بود.
  • شما به‌عنوان جویای تخصص مهندسی نرم‌افزار، اصول علمی و ریاضی نرم‌افزار کامپیوتر را مطالعه خواهید کرد. همچنین چندین زبان برنامه‌نویسی و طراحی، تحلیل و نگهداری برنامه‌ها را خواهید آموخت.
فرصت‌های-شغلی-فارغ‌التحصیلان-رشته-مهندسی-نرم‌افزار-در-ترکیه

فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه

این تخصص مهارت‌های فنی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند در بسیاری از مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات و وب، از توسعه‌دهنده اپلیکیشن گرفته تا طراح وب، استفاده شود. مشاغل مرتبط با رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه عبارت‌اند از:

  • برنامه‌نویس
  • تحلیل‌گر امنیت سایبری
  • توسعه‌دهنده بازی
  • مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی
  • مشاور فناوری اطلاعات
  • برنامه‌نویس چندرسانه‌ای
  • توسعه‌دهنده وب
  • طراح وب
  • مهندسی نرم‌افزار
  • تحلیل‌گر برنامه
  • مدیریت پایگاه‌داده
  • کارمند پشتیبانی فنی فناوری اطلاعات
  • تستر نرم‌افزار
  • طراح صدا
  • تحلیل‌گر سیستم
  • مدیر ارشد فناوری (CTO)
  • طراحی بازی‌های ویدئویی
  • طراح رابط کاربری

به یاد داشته باشید که بسیاری از کارفرمایان درخواست‌های فارغ‌التحصیلان را با هر دوره‌ای می‌پذیرند؛ بنابراین خود را به مشاغل ذکر شده بالا محدود نکنید.

تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه

کشور ترکیه 207 دانشگاه دارد. در کل بیش از 8 میلیون دانشجو در این کشور وجود دارد. کشور ترکیه با جمعیت 82 میلیون‌نفری اولین کشور در منطقه آموزش عالی اروپا است که این تعداد دانشجو دارد. در 207 دانشگاه موجود در ترکیه، حدود 60000 برنامه مختلف تدریس می‌شود. از بین این 60000 برنامه، رشته مهندسی نرم‌افزار یکی از برگزیده‌ترین رشته‌ها در ترکیه و همچنین در سطح بین‌المللی است. با داشتن دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی در رشته مهندسی، رتبه‌بندی دانشگاه‌های ترکیه سال‌به‌سال در حال افزایش است. دلایل زیادی برای تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه وجود دارد. کشور ترکیه با ویژگی‌های طبیعی، معنوی، حمل‌ونقل و فیزیکی منحصربه‌فرد در شهرهای خود، جاذبه‌ای برای دانشجویان از سراسر دنیا به شمار می‌رود.

رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه به علوم کامپیوتر اختصاص دارد؛ بنابراین به‌عنوان یک دانشجوی رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه، با مبانی علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار و مدیریت بازرگانی آشنا خواهید شد. پس از آن، درمورد رویکرد عملی، کار پروژه و همکاری در یک تیم یا با مشتریان بیشتر خواهید آموخت. حوزه‌های مهمی که در طول تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه به آن‌ها پرداخته خواهد شد عبارت‌اند از:

  • توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری
  • زبان‌های برنامه‌نویسی
  • کار با شبکه‌های کامپیوتری و سیستم‌های پایگاه‌داده
  • مدل‌های داده

همچنین در ترم‌های پیشرفته، برنامه‌ریزی برای توسعه نرم‌افزار به‌عنوان پروژه، اجرای عملی آن و تغییر آن باتوجه‌به نیازهای کاربران را خواهید آموخت.

دانشجویان-رشته-مهندسی-نرم‌افزار-در-ترکیه-چه-چیزهایی-خواهند-آموخت؟

دانشجویان رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه چه چیزهایی خواهند آموخت؟

مدت‌زمان تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه 4 سال و مهندسی نرم‌افزار (MTOK) 5 سال است. درصورتی‌که دانشجو در حین تحصیل در این رشته مدرک زبان ترکی یا انگلیسی دریافت نکرده باشد، این دوره برای یک سال دیگر که به‌عنوان «سال آمادگی زبان» شناخته می‌شود، تمدید می‌شود.  در طول تحصیل، اصول مهندسی نرم‌افزار پوشش داده خواهد شد و انتظار می‌رود دانشجویان به طور گسترده به تمرین این مهارت‌ها بپردازند.

بازار کار برای فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه

باتوجه‌به اهمیت یافتن راه‌حل‌های نرم‌افزاری و تقاضای زیاد در بیشتر زمینه‌ها، فرصت‌های شغلی بسیاری پس از فارغ‌التحصیلی برای شما در دسترس خواهد بود. بر اساس علاقه و تخصص خود می‌توانید در زمینه‌های کاری مختلف از جمله موارد زیر شرکت کنید:

  • شرکت‌های نرم‌افزاری
  • شرکت‌های مشاوره و متمرکز بر فناوری اطلاعات
  • شرکت‌هایی که دارای بخش‌های تخصصی نرم‌افزار هستند.

شما همچنین آزاد هستید که شغلی را در یک تجارت جهانی، متوسط یا خوداشتغال دنبال کنید.

با تقاضای قوی صنعتی، مهندسین نرم‌افزار سیستم‌ها و برنامه‌های کاربردی بسیار ماهر برای تخصص فنی و خدمات خود دستمزد خوبی دریافت می‌کنند. اداره آمار کار میانگین دستمزد سالانه توسعه‌دهندگان برنامه را 105000 دلار برآورد می‌کنند.

توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و سیستم‌ها تنها مشاغل موجود برای رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه نیستند. سایر مشاغل رایج عبارت از توسعه‌دهندگان موبایل، معماران برنامه، تحلیلگران تضمین کیفیت و مدیران پایگاه‌داده نیز هستند.

مزایای تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه

اگر قصد تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار را دارید، باتوجه‌به پیشرفت‌های تحقیقاتی ترکیه در این بخش، این کشور یکی از بی‌نظیرترین فرصت‌های آموزشی برای شما خواهد بود. دانشگاه‌های ترکیه به دنبال کیفیت برنامه‌های آموزشی برای مطابقت با استانداردهای بین‌المللی هستند. دانشگاه‌های این کشور نیز تمام توانایی خود برای ارائه نیازهای دانشگاهی در زمینه مهندسی نرم‌افزار استفاده می‌کنند تا از برتری دانشجویان در عرصه آموزش و حرفه، اطمینان حاصل کنند. در اینجا به نکات برجسته‌ای از مزایای تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه می‌پردازیم:

  • کادر آموزشی کارآزموده با مهارت بالا
  • تعامل فرهنگی و اجتماعی با دانشجویان بین‌المللی که در ترکیه تحصیل می‌کنند
  • برنامه‌های پویا – سازگار با تغییرات و پیشرفت‌های اخیر در بخش مهندسی نرم‌افزار
  • آموزش حرفه‌ای با تکنیک‌های دانش چندرشته‌ای
  • امکان تحصیل مهندسی نرم‌افزار به زبان انگلیسی
  • رویکرد آموزشی ترکیبی شامل نظریه، عمل و تحقیق
بهترین-دانشگاه‌ها-برای-تحصیل-در-رشته-مهندسی-نرم‌افزار-در-ترکیه

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه

در کشور ترکیه چندین دانشگاه دولتی و خصوصی وجود دارد که رشته مهندسی نرم‌افزار را ارائه می‌دهند. از جمله بهترین این دانشگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهترین دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه

بهترین دانشگاه‌های دولتی برای تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه

تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه به زبان انگلیسی

بسیاری از دانشگاه‌ها برنامه‌های مهندسی نرم‌افزار را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه-تحصیل-در-رشته-مهندسی-نرم‌افزار-در-ترکیه

هزینه تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه

هزینه‌های تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه در مقایسه با سایر کشورها به‌عنوان هزینه‌های متوسط در نظر گرفته می‌شود. هزینه تحصیل در این رشته بسته به دانشگاه انتخابی و زبان تحصیل از 3000 تا 10000 دلار در سال متغیر است. هزینه تحصیل در هر دانشگاه متفاوت است.

شرایط تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه

پذیرش در دانشگاه‌های دولتی ترکیه به گذراندن آزمون YOS  (ترکی) یا SAT (انگلیسی) بستگی دارد. علاوه بر این، به ارائه ریز نمرات دبیرستان با حداقل نمرات (که در هر دانشگاه متفاوت است) نیز بستگی دارد. از دیگر شرایط مهم می‌توان به نیاز به مدرک مهارت زبان ترکی یا انگلیسی یا درخواست یک سال آمادگی زبان اشاره کرد. در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، شرایط تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار، ارائه مدرک دیپلم متوسطه با حداقل نمرات 50 درصد و مدرک زبان است.

آزمون YOS

آزمون ورودی دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های دولتی ترک‌زبان ترکیه است. اکثر دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه از طریق این آزمون اقدام به پذیرش دانشجویان بین‌المللی می‌کنند. این آزمون معمولاً از 80 سؤال تستی در زمینه‌های مختلف تشکیل شده است که از این تعداد 40 سؤال به سؤالات IQ ،35 سؤال دیگر به ریاضی و 5 سؤال به هندسه اختصاص دارد. حداقل نمره قبولی در آزمون YOS 50 است و متقاضیانی که نتوانند این نمره را کسب کنند قادر به انتخاب رشته نخواهند بود.

آزمون SAT

شرط پذیرش دانشجویان بین‌المللی در برخی از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان ترکیه است. این آزمون به زبان انگلیسی است و شامل دروس ریاضی، درک مطلب و نگارش می‌شود که هر قسمت دارای حداکثر 800 نمره است. سطح دشواری این آزمون از آزمون YOS بیشتر است.  آزمون SAT شامل دو بخش است که داوطلبان می‌توانند در هر دو شرکت کنند. برای این امر متقاضیان باید ابتدا شرایط دانشگاه موردنظر را به‌دقت مطالعه کنند تا مشخص شود کدام نوع آزمون مورد قبول دانشگاه مدنظر است. متقاضیان شرکت در این آزمون باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند. حداقل نمره برای رشته‌ها و دانشگاه‌های خوب حدود 1300 است.

درصورتی‌که دانشجویان زبان انگلیسی را به‌عنوان زبان تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه انتخاب کنند، ارائه مدرک TOEFL یا IELTS الزامی است. اگر تحصیل به زبان ترکی را انتخاب کنند، باید مدرک TOMER ارائه دهند.

آزمون تومر

یکی از مهم‌ترین آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترک‌زبان ترکیه است. هدف از برگزاری آزمون تومر، سنجش سطح دانش زبان ترکی دانشجویان خارجی است و شباهت‌های فراوانی به آزمون آیلتس و تافل دارد. این آزمون تنها به زبان ترکی برگزار می‌شود و یکی از پیش‌شرط‌های مهم ورود به برخی از دانشگاه‌های ترکیه است. این آزمون از 100 سؤال چندگزینه‌ای و 4 قسمت مختلف (شنیداری، خواندن و درک مطلب، نوشتن، صحبت‌کردن) تشکیل شده است.

تحصیل-در-رشته-مهندسی-نرم‌افزار-در-ترکیه

تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه

با افزایش استفاده از فناوری تقریباً در هر صنعتی، آموزش مهندسان نرم‌افزار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در جامعه‌ای که به‌شدت فناوری محور است، باید بتوانید با مشکلاتی که نرم‌افزار می‌تواند ایجاد کند، مقابله کنید. شما به دانش فنی و نظری موردنیاز برای کار با کامپیوترها و سیستم‌های نرم‌افزاری مختلف نیاز دارید. مدرک کارشناسی در رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه به شما پایه و اساس دانش درمورد سیستم‌های کامپیوتری، فناوری اطلاعات و برنامه‌نویسی کامپیوتر و همچنین سایر زمینه‌ها را می‌دهد. دانشگاه‌های ترکیه برنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مهندسی نرم‌افزار را ارائه می‌دهند. این رشته یکی از رشته‌های پرتقاضا در بین دانشجویان بین‌المللی است. در این مقاله به بررسی رشته مهندسی نرم‌افزار در ترکیه و هرآنچه لازم است درمورد این رشته بدانید، پرداختیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشند.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.