021-91305905

حداقل حقوق در ترکیه چقدر است؟

حداقل حقوق در ترکیه

فهرست مطالب

ترکیه از محبوب ترین مقاصد برای کار کردن است؛ زیرا نیاز شدیدی به نیروی کار تحصیل کرده، جوان و واجد شرایط دارد. برخی از مهم ترین صنایعی که در ترکیه نیاز به نیروی کار دارند، شامل صنایع فولاد، نساجی و فناوری اطلاعات می شوند. مشاغل در ترکیه بسیار متنوع هستند و فرصت های زیادی برای پیشرفت در آن ها وجود دارد. همان طور که می دانید، یکی از مهم ترین عواملی که می تواند روی انتخاب یک شغل تاثیر بگذارد، میزان حقوق آن است. در این مقاله قصد داریم درمورد حداقل حقوق در ترکیه توضیح دهیم.

میانگین حقوق در ترکیه چقدر است؟

حداقل حقوق در ترکیه

میانگین حقوقی که در ترکیه به کارکنان پرداخت می شود، چیزی حدود 7830 لیر ترکیه است که معادل 405.86 دلار می شود. این حقوق همچنین شامل مزایای کارکنان مانند کمک هزینه پزشکی، حمل نقل و… می شود. البته میانگین ارائه شده بسیار کلی است. برای اینکه دید بهتری نسبت به میزان حقوق در ترکیه داشته باشید، در ادامه برخی از موارد مهم را نام خواهیم برد.

  1. متوسط حقوق

درمورد حداقل حقوق در ترکیه باید گفت که میانگین حقوقی که در این کشور به کارگران پرداخت می شود، 7830 لیر در ماه است. این بدین معنی است که نصف کارگران این کشور بیشتر از 7830 لیر و نصفی از کارگران نیز کمتر از 7830 لیر در ماه حقوق می گیرند که حداقل حقوق محسوب می شود.

یکی دیگر از معیار هایی که باید به آن اشاره کنیم، محدوه میانگین حقوق حداکثری و محدوده میانگین حقوق حداقلی است. میانگین محدوده حقوقی که در ترکیه به کارگران پرداخت می شود، در حداقل ترین حالت 1980 لیر در ماه (102.63 دلار) است. بیشترین و بالا ترین حقوقی که در ماه به یک کارمند یا کارگر پرداخت می شود نیز 35000 لیر (1814.18 دلار) است. دقت داشته باشید که مقادیر ارائه شده در مورد حداقل حقوق در ترکیه حدودی است.

  1. حداقل حقوق

حداقل حقوقی که به کارکنان و کارگران در ترکیه پرداخت می شود، هر دو سال یک بار توسط وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه اصلاح می شود.

یکی از بزرگ ترین تغییرات در حداقل حقوق در ترکیه مربوط به سال 2022 می شود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه افزایش تقریبا 50 درصدی حداقل دستمزد تمامی کارکنان و کارگران را اجرایی کرد. بر اساس این اصلاحیه، حداقل دستمزد ناخالص در ترکیه 10003 لیر (518.54 دلار) در ماه و حداقل دستمزد خالص نیز حدود 7603 لیر (407.64 دلار) در ماه است.

حداقل دستمزدی که در ترکیه به ازای هر ساعت کار پرداخت می شود، 45 لیر معادل 2.33 دلار آمریکا است. این میزان حقوق به طور قابل توجهی از کشور های غربی مانند ایالات متحده با 7.25 دلار در ساعت و بریتانیا با 11.56 دلار در ساعت کمتر است.

حقوق در ترکیه

  1. صدک حقوق

صدک حقوق می تواند نشان دهد که یک گروه از کل جمعیت چقدر درآمد دارند. برای دستیابی به حداقل حقوق در ترکیه بارز ترین صدک ها، صدک های 25 و 75 هستند.

بر اساس تحقیقاتی که توسط موسسه Salary Explorer در سال 2023 انجام شد، صدک های حقوق در ترکیه به شرح زیر اند:

  • صدک 25: ± 5020 لیر در ماه
  • صدک 75: ± 10500 لیر در ماه

این نشان می دهد که کارکنان و کارگرانی که در صدک 25 قرار می گیرند، کمتر از 5020 لیر در ماه درآمد دارند. در حالی که صدک 75 بیشتر از 5020 لیر در ماه در آمد کسب می کنند.

این آمار که بر اساس حداقل حقوق در ترکیه جمع آوری شده است نشان می دهد که 75 درصد از جمعیت ترکیه حقوقی کمتر از 10500 لیر در ماه دارند. در حالی که در آمد تنها 25 درصد از جمعیت ترکیه بیشتر از 10500 لیر است.

چه عواملی بر حقوق در ترکیه تاثیر می گذارند؟

چه عواملی بر حقوق در ترکیه تاثیر می گذارند؟

عواملی که می توانند روی میزان حقوق دریافتی شما در ترکیه تاثیر بگذارند، بسیار زیاد هستند. برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1. تجربه کاری

سابقه کار یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند حداقل حقوق در ترکیه را افزایش دهد. کسانی که تجربه کاری بیشتری دارند، طبیعتا حقوق بیشتری دریافت می کنند. افزایش حقوق در ترکیه بر اساس سابقه کاری به شرح زیر است:

  • 0 تا 2 سال سابقه کار: بدون افزایش حقوق
  • 2 تا 5 سال سابقه کار: 32 درصد افزایش حقوق
  • 5 تا 10 سال سابقه کار: 36 درصد افزایش حقوق
  • 10 تا 15 سال سابقه کار: 21 درصد افزایش حقوق
  • 15 تا 20 سال سابقه کار : 14 درصد افزایش حقوق
  • بالای 20 سال سابقه کار : 9 درصد افزایش حقوق
  1. تحصیلات

عامل بعدی ای که بر افزایش حداقل حقوق در ترکیه تاثیر می گذارد، سطح تحصیلات است. سطح درآمد افراد مختلف با مدارک تحصیلی متفاوت به شرح زیر است:

  • دیپلم: کسانی که مدرک دیپلم دارند، حداقل 17 درصد حقوق بیشتری از افراد فاقد دیپلم دریافت می کنند.
  • لیسانس: به طور کلی کارمندان دارای لیسانس حدود 24 درصد حقوق بیشتری از کسانی که فقط مدرک دیپلم دارند دریافت می کنند.
  • کارشناسی ارشد: دارندگان مدرک کارشناسی ارشد می توانند تقریبا 29 درصد بیشتر از همکاران خود با مدرک لیسانس حقوق دریافت کنند.
  • دکترا: دارندگان مدرک دکترا حدود 23 درصد حقوق بیشتری از همکاران خود با مدرک کارشناسی ارشد دریافت می کنند.
  1. نوع اشتغال

بسته به نوع شغل خود، حقوق متفاوتی خواهید داشت. متوسط حقوق سالانه برای اشخاص زیر به شرح زیر است:

  • کارمندان دائمی: 885290 لیر در سال
  • کارمندان قراردادی: 730136 لیر در سال
  • خود اشتغالی: 683502 لیر در سال
  • کارمندان پاره وقت: 52022 لیر در سال

جمع بندی

ترکیه از جمله کشور هایی است که به نیروی جوان و تحصیل کرده زیادی نیاز دارد؛ به همین دلیل یکی از مقاصد محبوب شغلی برای جوانان و سایر افراد است. یکی از مهم ترین مسائلی که برای انتخاب کشور مناسب برای اشتغال وجود دارد، مسئله حقوق است. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با این موضوع درمورد حداقل حقوق در ترکیه توضیح دادیم.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.