021-91305905

تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه

تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه

فهرست مطالب

تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در کشوری خارجی باشد. این رشته در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای خاورمیانه محبوبیت زیادی پیدا کرده است. ازآنجایی‌که ترکیه نیز مانند ایران به یکی از مقاصد پزشکی منطقه تبدیل شده است نیاز به مدیریت امور بهداشتی در آن نیز به حداکثر رسیده است.

ماهیت رشته مدیریت بهداشت

تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه فرصت‌های شغلی فراوانی را در اختیار فارغ‌التحصیلان می‌گذارد. به‌طورکلی این رشته بیشتر از هر چیزی بر چگونگی اجرای فرایندهای درمانی و بهداشتی نظارت دارد. مدیریت بهداشت از رشته‌های جانبی علوم پزشکی است. زمانی که چنین رشته‌ای در جوامع وجود نداشت بسیاری از امور بهداشتی و درمانی دچار اختلال می‌شدند. در نتیجه رشته‌ای ایجاد شد که این بی‌سامانی را مدیریت کند.

مهارت های یک مدیر بهداشت موفق

بر اساس این توضیحات می‌توان گفت که در رشته مدیریت بهداشت صرفاً اخذ مدرک دانشگاهی کافی نیست. در واقع یک متخصص حرفه‌ای در این رشته بر روی مهارت‌های مختلفی کارکرده است. یک مدیر بهداشت خوب باید از علم مدیریت و سازماندهی آگاهی کامل داشته باشد. علاوه بر این باید توانایی بالایی در اخذ تصمیمات صحیح و سازنده داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم یک مدیر بهداشت خوب آشنایی او با علوم پزشکی و درمانی است. تنها در این صورت است که می‌توان یک مرکز درمانی را به نحو احسن مدیریت کرد.

فرصت های شغلی فارغ‌التحصیلان مدیریت بهداشت در ترکیه

بنا بر توضیحات فوق می‌توان بخشی از فرصت‌های شغلی مدیریت بهداشت را حدس زد. دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در مدارس، مؤسسات درمانی، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز تولید مواد غذایی، ادارات و بسیاری از محیط‌های دیگر مشغول به کار شوند. توجه داشته باشید که یکی از وظایف اصلی یک مدیر بهداشت در هر محیطی جلوگیری از اشاعه آلودگی و پیشگیری از بروز بیماری است.

آینده تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه

می‌توان آینده تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه را بسیار روشن دانست. همان‌طور که اشاره شد امروزه ترکیه به یکی از قطب‌های اصلی درمانی در منطقه تبدیل شده است. خدمات درمانی نسبتاً ارزان نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر، داشتن پزشکان و کادر درمان حرفه‌ای و وجود مراکز درمانی مجهز در ترکیه هرساله تعداد زیادی گردشگر درمانی را به این کشور جذب می‌کند. به‌طوری که دولت ترکیه در سال ۲۰۲۳ انتظار دو میلیون گردشگر درمانی را داشته است.

علاوه بر این، کیفیت بالای خدمات درمانی در ترکیه باعث شده است که خود مردم ترکیه نیز در اکثر موارد درمان در کشور خود را به دیگر کشورها ترجیح دهند. تمام این موارد نشان می‌دهند که نه‌تنها در حال حاضر، بلکه در سال‌های آینده نیز نیاز به مدیران حوزه بهداشت زیاد خواهد بود.

مسیر تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه

مسیر تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه

تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه می‌تواند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تفاوت‌هایی داشته باشد. به‌طورکلی دانشجویان در فرایند تحصیل در این رشته با دو حوزه آشنایی پیدا می‌کنند:

  • اول با حوزه مدیریت امور کسب‌وکار حوزه علوم پزشکی
  • دوم با حوزه مدیریت امور بهداشتی و پزشکی

می‌بینیم که بخشی از آموزش‌های این رشته دررابطه‌با مدیریت کسب‌وکار است. به همین دلیل است که دروسی مانند اقتصاد نیز در آن تدریس می‌شوند.

دروسی که برای تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه گذرانده می‌شوند

برای تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه باید به طیف وسیعی از علوم تسلط داشته باشید. برخلاف بسیاری دیگر از رشته‌های حوزه علوم پزشکی در این رشته ملزم به گذراندن واحدهای دروسی مانند ریاضیات نیز خواهید بود. علاوه بر این، در رشته مدیریت بهداشت با علومی مانند اقتصاد نیز سروکار خواهید داشت و در نهایت با علوم پزشکی و زیست‌شناسی نیز آشنایی پیدا خواهید کرد. در زیر لیستی از دروسی که باید در این رشته گذرانده شوند را آورده‌ایم.

  • مدیریت کسب‌وکار
  • اقتصاد
  • مدیریت منابع انسانی
  • امور مالی
  • بازاریابی
  • حریم سلامت
  • قوانین امور بهداشتی
  • اصول پایه پزشکی
  • اقتصاد سلامت
  • مدیریت کیفی
  • قوانین پزشکی

تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه بسته به دانشگاه تفاوت‌ هایی دارد

جالب است بدانید که شرایط تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه می‌تواند از دانشگاهی به دانشگاهی دیگر تفاوت‌هایی داشته باشد. البته این تفاوت‌ها به واحدهایی که گذرانده می‌شوند ارتباطی ندارد. برخی دانشگاه صرفاً بر روی ابعاد خاصی از این رشته بیشتر تمرکز می‌کنند.

برای مثال ممکن است دانشگاهی توجه ویژه‌ای بر امور اقتصادی این رشته داشته باشد. دانشگاهی دیگر ممکن است بر علوم حوزه پزشکی این رشته تمرکز داشته باشد و دانشگاهی دیگری بر امور قانونی و حقوقی مباحث مدیریت بهداشت متمرکز باشد. در نهایت بهترین دانشگاه گزینه‌ای است که در تمام این بخش‌ها خوب عمل کند و امکانات کاملی را در اختیار دانشجویان قرار دهد.

تحصیل تخصصی مدیریت بهداشت در ترکیه

ازآنجایی‌که تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه در برگیرنده عناوین درسی متنوعی است، تخصص پیداکردن در یک یا چند مورد از این حوزه‌ها می‌تواند در آینده حرفه‌ای شما تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد. یک مدیر بهداشت حرفه‌ای می‌تواند در حوزه‌ها زیر متخصص باشد.

  • اقتصاد سلامت
  • بهداشت عمومی و سیستم‌های سلامتی
  • قوانین پزشکی
  • مدیریت منابع مالی
  • مدیریت پروژه

نحوه پذیرش رشته مدیریت بهداشت در ترکیه

نحوه ورود به رشته مدیریت بهداشت در ترکیه

نحوه اخذ پذیرش برای تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه تا حد زیادی به نحوه ورود به دیگر رشته‌های پیراپزشکی شباهت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر دررابطه‌با تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی می‌توانید به این مطلب در یونی‌ لند مراجعه کنید.

به‌طور کلی تحصیل در رشته مدیریت بهداشت دو راه دارد. اخذ پذیرش تحصیلی با آزمون و اخذ پذیرش تحصیلی بدون آزمون. در صورتی که قصد شرکت در آزمونی را برای ورود به این رشته داشته باشید می‌توانید در دانشگاه‌های دولتی ترکیه که شهریه‌ای بسیار کمتر از دانشگاه‌های غیر دولتی دارند به تحصیل بپردازید. در این صورت باید در آزمون یوس ۲۰۲۳ یا TR-YOS شرکت کنید. در صورتی که به هر دلیلی مایل به شرکت در آزمون یوس نباشید می‌توانید در آزمون SAT شرکت کنید.

تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه بدون آزمون

خوشبختانه امکان تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه بدون آزمون نیز وجود دارد. یکی از نکات مثبت تحصیل در ترکیه این است که بدون آزمون نیز می‌توانید در دانشگاهی معتبر و سطح بالا به تحصیل بپردازید. برای اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه بدون آزمون مهم‌ترین معیار معدل مدرک تحصیلی پیشین شما است. در ادامه به مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی رشته مدیریت بهداشت در ترکیه اشاره کرده‌ایم.

  • مدرک دیپلم به همراه ترجمه
  • ریزنمرات به همراه ترجمه
  • مدرک تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی
  • انگیزه‌نامه تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی
  • واریز هزینه اخذ پذیرش تحصیلی

برترین دانشگاه های تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه

بر اساس برآوردهای انجام شده، پنج دانشگاه در ترکیه برترین دانشگاه‌های مدیریت بهداشت در ترکیه هستند. این رتبه‌بندی بر اساس میزان مقالات منتشر شده مرتبط با این رشته در این دانشگاه‌ها است. در ادامه این پنج دانشگاه برتر را به ترتیب معرفی کرده‌ایم.

  1. دانشگاه آیدین استانبول
  2. دانشگاه مدیپول استانبول
  3. دانشگاه ایستینیه
  4. دانشگاه اسکودار
  5. دانشگاه گلیشیم استانبول

هزینه تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه

هزینه تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه

در این بخش صرفاً به میزان هزینه تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه اشاره کرده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید زندگی در کشوری مانند ترکیه هزینه‌های نسبتاً بالایی دارد و خوب است که قبل از مهاجرت از تمکن مالی خود اطمینان حاصل کنید. در ادامه به میزان شهریه سالانه پنج دانشگاه برتری که معرفی شدند پرداخته‌ایم.

نام دانشگاهزبان تحصیلشهریه سالیانه
آیدین استانبولترکی۶۰۰۰ دلار
مدیپول استانبولانگلیسی۵۵۰۰ دلار
ایستینیهترکی۴۳۰۰ دلار
اسکودارترکی۵۴۰۰ دلار
گلیشیمترکی۷۰۰۰ دلار

شرایط سنی تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه

شرایط تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه محدودیت سنی خاصی ندارد. از طرفی، حداقل سن مشخصی نیز برای ورود به این رشته تعریف نشده است. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که تحصیل در دانشگاه‌ها ترکیه بدون داشتن مدرک دیپلم امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین داوطلب باید دوران تحصیل در مدرسه را به طور کامل به اتمام رسانه باشد.

توجه داشته باشید که تنها دریافت بورسیه رشته‌های مختلف در ترکیه محدودیت سنی دارد. به‌طوری که برای اخذ بورسیه برای دوره کارشناسی باید کمتر از ۲۱ سال سن داشته باشید. برای اخذ بورسیه در دوره کارشناسی ارشد نیز باید حداکثر ۳۰ سال و برای اخذ پذیرش در دوره دکتری نیز باید حداکثر ۳۵ سال سن داشته باشید. درصورتی‌که قصد دریافت بورسیه انجام برنامه‌های پژوهشی را داشته باشید نیز حداکثر باید ۴۵ساله باشید.

شرایط معدل تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه

شرط معدل برای تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. ممکن است حداقل معدل مورد قبول دانشگاهی برای این رشته ۱۴ و دانشگاهی دیگر ۱۶ باشد. اما می‌توان گفت که افراد با معدل کمتر از ۱۲ شانس اخذ پذیرش تحصیلی در بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه را از دست می‌دهند و نمی‌توانند در دانشگاهی دولتی به تحصیل بپردازند.

نکته دیگری که وجود دارد این است که برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه رقابت تنگاتنگی وجود دارد. بدیهی است که هرچه معدل داوطلبان بالاتر باشد شانس قبولی آنها نیز بیشتر است. این مسئله در اخذ پذیرش دانشگاه‌های برتر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه

جمع‌بندی

تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه می‌تواند گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به تحصیل در ترکیه باشد. محبوبیت این رشته روز‌به‌روز در حال افزایش است و فرصت‌های شغلی آن در ترکیه بیشتر و بیشتر می‌شوند. پس از فارِغ‌التحصیلی در این رشته می‌توانید به‌راحتی در ترکیه و بسیاری از دیگر کشورها مشغول به کار شوید و درآمد قابل‌قبولی داشته باشید. به این نکته نیز دقت کنید که امکان ترقی در رشته مدیریت بهداشت بسیار زیاد است و در نتیجه میزان درآمد حاصل از آن نیز می‌تواند بسیار افزایش پیدا کند.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.