021-91305905

انواع اقامت در ترکیه

انواع اقامت در ترکیه

فهرست مطالب

امروزه ترکیه به دلیل بالا بودن استاندارد های زندگی، امکان دسترسی به بازار های بین المللی، پاسپورت معتبر، وجود مراکز آموزشی باکیفیت، آب و هوای خوب و صد ها دلیل دیگر، به یکی از مقاصد مهاجرتی محبوب مردم سراسر جهان به ویژه ایرانیان تبدیل شده است. برای رسیدن به هر یک از مزایای گفته شده، ابتدا باید شرایط لازم برای دریافت اقامت این کشور را داشته باشید. در مطلب زیر قصد داریم شما را با انواع اقامت در ترکیه آشنا کنیم. اگر به دنبال راهی برای دریافت اقامت طولانی مدت این کشور هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع اقامت در ترکیه

انواع اقامت در ترکیه

اتباع خارجی برای اقامت بیش از 3 ماه در ترکیه باید مجوز اقامت طولانی مدت آن را دریافت کنند.

شما می توانید با توجه به نوع ویزا، هدف درخواست و مدت زمانی که می خواهید در این کشور مستقر شوید، برای دریافت یکی از مجوز های زیر درخواست دهید:

اجازه اقامت کوتاه مدت

مجوز اقامت کوتاه مدت یکی از انواع اقامت در ترکیه است که در بین اتباع خارجی محبوبیت بسیاری دارد. این مجوز معمولا برای یکی از اهداف زیر صادر می شود:

  • تحقیقات علمی
  • اهداف کاری کوتاه مدت
  • شرکت در دوره های آموزش زبان ترکی
  • تحصیل یا برنامه های کوتاه مدت تبادل دانشجو
  • ایجاد ارتباطات تجاری یا شرکت در یک برنامه آموزشی ضمن خدمت
  • درمان های پزشکی برای بیماری هایی که به سلامت عمومی جامعه آسیبی وارد نکند

اجازه اقامت برای پیوستن به خانواده

در لیست انواع اقامت در ترکیه ، مجوز پیوستن به خانواده کم هزینه ترین مجوزی است که می توانید درخواست دهید. این اجازه اقامت تنها در صورتی صادر می شود که همسر شما شهروندی این کشور را داشته باشد. این مجوز برای فرزندان خارجی تحت تکفل وی نیز اعطا می شود.

برای دریافت این مجوز، اسپانسر یا حامی باید ثابت کند که درآمد کافی برای حمایت از متقاضیان را دارد.

مجوز اقامت دانشجویی

یکی دیگر از انواع اقامت در ترکیه ، مجوز اقامت دانشجویی است. این روش یکی از بهترین روش های دریافت اقامت ترکیه برای دانشجویان ایرانی به شمار می آید. به این منظور باید ابتدا از یکی از مراکز آموزشی ترکیه پذیرش بگیرید. به طور کلی، افرادی که قصد تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاه های ترکیه همچون کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و رشته های پزشکی را دارند، واجد شرایط دریافت اقامت دانشجویی خواهند بود.

مجوز اقامت کاری

اگر یک قرارداد کاری با کارفرمای ترک داشته باشید نیز می توانید برای دریافت مجوز اقامت این کشور درخواست دهید. مدت اعتبار این مجوز به مدت قرارداد کاری شما بستگی دارد و همواره قابل تمدید است.

البته علاوه بر موارد گفته شده، روش های دیگری برای دریافت اقامت ترکیه همچون مجوز اقامت بشر دوستانه و مجوز اقامت برای قربانیان قاچاق انسان وجود دارد که به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

نحوه درخواست انواع اقامت در ترکیه

درخواست اقامت در ترکیه

درخواست مجوز اقامت در ترکیه، مراحل مختلفی دارد که باید با دقت و پشت سر هم انجام شود.

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که حداکثر یک ماه بعد از ورود به ترکیه برای دریافت مجوز اقامت خود اقدام کنید.

تفاوتی ندارد که کدام یک از روش های انواع اقامت در ترکیه را انتخاب کرده باشید، به هر حال باید درخواست خود را به صورت آنلاین در سایت وزارت کشور ترکیه به آدرس https://e-ikamet.goc.gov.tr/، ثبت کنید. به این منظور باید اطلاعات شخصی خود از جمله نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام والدین، ملیت و اطلاعات تماس و محل اقامت خود را وارد کنید.

در نهایت باید به وب سایت «سیستم قرار های مرکزی» یا همان «Central Appointment» مراجعه کنید و از نزدیک ترین دفتر اداره کل مدیریت مهاجرت برای مصاحبه وقت بگیرید. در این وب سایت فرمی در اختیار شما قرار می گیرد که باید اطلاعات آن را تکمیل کنید.

بعد از تکمیل فرم، آدرس نزدیک ترین دفتر، لیست مدارک مورد نیاز، تاریخ و زمان مراجعه به شما اعلام می شود. علاوه بر این، باید با استفاده از یک کارت بانکی هزینه بررسی درخواست را نیز  پرداخت کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت اجازه اقامت در ترکیه

هر چند ممکن است مدارک لازم برای دریافت انواع اقامت در ترکیه با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشد، برخی از مدارک مورد نیاز، همواره مشترک هستند.

این مدارک مشترک عبارتند از:

  • اصل پاسپورت
  • کپی رسمی گذرنامه
  • فرم درخواست اجازه اقامت
  • مدارک مربوط به بیمه سلامت
  • 4 عکس بیومتریک مطابق با الزامات اعلام شده
  • گواهی تمکن مالی و اثبات تمکن مالی طی مدت اقامت

شما باید حداقل 500 یورو برای هر ماه اقامت خود در ترکیه داشته باشید یا باید با ارائه مدرکی ثابت کنید که این مبلغ را ماهانه دریافت خواهید کرد.

این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به نوع درخواست مجوز اقامت، ممکن است مدارک اضافی دیگری همچون قرارداد کاری، نامه پذیرش از دانشگاه و… نیز از شما خواسته شود.

مدت اعتبار اقامت در ترکیه

اعتبار اقامت در ترکیه

مدت اعتبار مجوز اقامت در ترکیه به نوع مجوز شما بستگی دارد و معمولا به شرح زیر است:

  1. اجازه اقامت در ترکیه برای کوتاه مدت حداکثر تا دو سال صادر می شود.
  2. مدت زمان اعتبار مجوز های اقامت طولانی نامحدود است و برای دریافت آن باید شرایط خاصی داشته باشید.
  3. مجوز اقامت دانشجویی به مدت زمان تحصیل متقاضی بستگی دارد و در صورت ادامه داشتن تحصیلات قابل تمدید است.
  4. مجوز اقامت پیوستن به خانواده معمولا برای یک دوره سه ساله صادر می شود و طی این مدت باید در کنار خانواده زندگی کنید.

جمع بندی

امروزه ترکیه در صدر کشور های مهاجر پذیر قرار دارد و به یکی از اهداف اصلی مهاجرت ایرانیان تبدیل شده است. به طور کلی، اتباع خارجی ای که می خواهند بیش از 3 ماه در این کشور اقامت داشته باشند باید ابتدا مجوز اقامت طولانی مدت آن را دریافت کنند. خوشبختانه امروزه روش های مختلفی برای دریافت انواع اقامت در ترکیه همچون، اقامت از طریق تحصیل، اقامت از طریق خانواده یا کار وجود و… دارد که با توجه به شرایط خود می توانید مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، پیشنهاد می کنیم از یک وکیل مهاجرت با تجربه کمک بگیرید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.