021-91305905

تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه

فهرست مطالب

تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه یکی از چالش های علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی به ترکیه است. ترکیه امروزه به دلایل مختلفی مورد توجه علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی در ایران قرار گرفته است. صرفه اقتصادی تحصیل در ترکیه را می توان یکی از دلایل مهم گرایش ایرانی ها به تحصیل در این کشور دانست. همچنین، ترکیه به سبب روابط بین المللی مناسب با کشورهای اروپایی و دیگر کشورها مقصد واسطه بسیار خوبی برای مهاجرت نهایی افراد به سایر نقاط جهان است. به علاوه ترکیه در خلال روابط خود با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی استانداردهای آموزشی خود را ارتقا داده است و امروزه در وضعیت آموزشی مطلوبی قرار دارد.

برخی گمان می کنند برای تحصیل در ترکیه به تمکن مالی نیاز ندارند. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و پیرامون تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه صحبت کنیم.

تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه

گواهی تمکن مالی چیست؟

بعد از قبولی در آزمون یوس و گرفتن پذیرش از دانشگاه، مرحله دریافت ویزا و ارائه مدارک به سفارت مهمترین مرحله می باشد. یکی از شرایط مهم و تاثیرگذار برای اخذ ویزای تحصیلی در بیشتر کشورهای جهان ارائه گواهی تمکن مالی است.

گواهی تمکن مالی چیست و چه کاربردی دارد؟ گواهی تمکن مالی مدرکی است که میزان توانایی شما در تامین خرج و مخارج زندگی در کشور مقصد را نشان می دهد. این گواهی مالی به سفارت کشور ترکیه این اطمینان را می دهد که شما هزینه حداقل 1 سال تحصیل و زندگی در ترکیه را در حساب دارید. واقعا برای تحصیل به این کشور سفر می کنید. اهدافی مثل پناهنده شدن ندارید و هزینه ای به کشورشان تحمیل نمی کنید.

آیا برای تحصیل در ترکیه به تمکن مالی نیاز است؟

کشورهای مختلف جهان یکی از شروط پذیرش مهاجران تحصیلی را ارائه گواهی تکمن مالی در نظر گرفته اند. کشور ترکیه نیز از قاعده ی ارائه گواهی تمکن مالی مستثنا نیست و ارائه تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه لازم است. بنابراین در نظر داشته باشید که اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید نسبت به تمکن مالی در نظر گرفته شده اطمینان حاصل کنید.

اما میزان تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه چقدر است؟ در ادامه این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه

میزان تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه چقدر است؟

هزینه ی دقیقی را نمی توان جهت میزان تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه برآورد کرد. چرا که میزان آن بستگی زیادی به شهر، دانشگاه و حتی مقطع تحصیلی که برای آن پذیرش گرفته اید، دارد. مبلغ و میزان گواهی تمکن مالی توسط سفارتخانه کشور ترکیه تعیین می شود. البته مقدار سرمایه ای که برای اثبات تمکن مالی خود در مهاجرت تحصیلی به ترکیه نیاز دارید زیاد نیست . در صورت پذیرفته شدن در یکی از دانشگاه های کشور ترکیه لازم است بر اساس شهریه دانشگاهی که در آن پذیرفته شده اید، اثبات کنید که توانایی پرداخت حداقل ۱ سال هزینه تحصیل و زندگی خود در ترکیه را دارید.

منابع تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه

منابع تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه می تواند شامل اموال شخصی، دارایی که به آسانی تبدیل به وجه نقد می شوند یا داشتن اسپانسر مالی باشد. برای تقاضای تمکن مالی شما باید مدارکی را گردآوری کنید که شواهدی را از وجود این دارایی ها ارائه دهند.

شما می توانید این مدارک را ارائه دهید:

  • مبلغ (وجه) شخصی یا خانوادگی نظیر کپی گواهی بانکی یا مدارک خرید سهام که باید با تمام اموال نقدی خود در یک فهرست قرار دهید.
  • ارائه مدارک جهت حمایت خانواده (اسپانسر مالی) از شما برای تحصیل در ترکیه.
  • اموال محافظت شده ای که می توانند به آسانی تبدیل به پول نقد شوند.‌
  • مدارک اخذ بورسیه، گرفتن وام دانشجویی یا وام دولتی و…

گواهی تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه را باید از کجا تهیه کنیم؟

گواهی تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه توسط بانکی که در آن حساب دارید به واحد پول کشور مقصد ارائه می شود. این برگه شامل گردش حساب، مانده حساب و زمان افتتاح حساب است. این نامه فقط در سربرگ بانک و با مهر برجسته و امضای مدیر بانک معتبر است. تمکن مالی در واقع پول نقد محسوب می شود، مثل سپرده بانک، سهام و یا حتی بورس. دارائی هایی مثل: خانه، زمین، ماشین و… جزء تمکن مالی به حساب نمی آید.

جهت گرفتن گواهی تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه باید به یکی از بانک هایی که در آن حساب دارید، مراجعه کرده و درخواست گواهی تمکن مالی خود را ارائه دهید. بهتر است از حساب بانکی استفاده کنید که گردش حساب فعالی دارد و اخیرا راکد نبوده است.

مدارک لازم برای صدور گواهی تمکن مالی توسط بانک شامل کارت ملی، دفترچه حساب، کارت بانکی و تکمیل فرم درخواست گواهی تمکن مالی است. سعی کنید پس از دریافت گواهی تمکن مالی از بانک حداکثر ظرف مدت 10 روز آن را به سفارتخانه ارائه دهید، چرا که بیشتر از این زمان ممکن است افسر سفارتخانه، گواهی تمکن مالی شما را نامعتبر بداند. همواره برای گواهی تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه میانگین موجودی حساب ۴ ماه قبل لازم است ولی اگر میانگین موجودی برای ۶ ماه اخذ شود بهتر است.

توجه داشته باشید که اگرچه بانک نرخ دولتی ارز را در برگه تمکن مالی می نویسد، اما سفارتخانه کشور مقصد نرخ آزاد ارز را حساب می کند. در نتیجه بهتر است برای جلوگیری از رد شدن ویزا به دلیل تمکن مالی از موجودی حساب به نرخ آزاد ارز مطمئن باشید.

جهت اثبات تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه، الزامی برای این که حساب بانکی به نام خودتان باشد وجود ندارد و می توانید از حساب والدین خود نیز استفاده نمایید.

همانطور که اشاره شد در صورتی که فردی اسپانسر تحصیلی شماست و یا از بورسیه تحصیلی خاصی استفاده می کنید لازم است مدارک و مستندات آن را به دانشگاه محل تحصیل و سفارتخانه ارائه دهید. در نظر داشته باشید که حتی اگر شما برای تحصیل، بورسیه نیز دریافت کرده باشید، باز هم باید تمکن مالی به سفارت ترکیه ارائه دهید، با این تفاوت که به مبلغ کمتری برای گواهی تمکن مالی نیاز دارید.

نکاتی که برای سفارت ترکیه مهم است:

ماموران سفارتخانه افراد با تجربه، دوره دیده و متخصصی هستند، پس سعی کنید هنگام ارائه گواهی تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه، مدارک درست و معتبری را ارائه دهید. سفارتخانه تمام مدارک شما مخصوصا مدارک مالی را دقیق بررسی و استعلام خواهد کرد و تخصص زیادی در این زمینه دارد پس حتماً به این نکات توجه داشته باشید:

  • اگر صورت حساب بانکی، سپرده جدیدی را نشان دهد ولی متوسط مانده حساب پایین باشد کشور ترکیه از شما می خواهد این مسئله را روشن سازی نمایید.
  • برگه گردش حسابی که تمکن آن را دریافت کرده اید حتماً به پیوست مدارک داشته باشید. (ریز گردش حداقل سه تا شش ماه را نیاز دارید)
  • اگر افراد خانواده شما را ساپورت می کنند و هزینه های تحصیل و زندگی شما را پرداخت می کنند بهتر است مدارک لازم در این خصوص ارائه دهید.
  • ذکر شغل افراد خانواده (اسپانسر مالی) یا ارائه برگه مالیات بر درآمد ایشان می تواند گواهی بر داشتن توانایی مالی شما جهت تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه باشد.
  • برگه گردش حساب تا 30 روز اعتبار دارد، سعی کنید زمان اخذ این مدرک فاصله زیادی تا روز انگشت نگاری نداشته باشد.
  • محل تامین مبلغ پولی که به عنوان تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه ارائه می دهید مشخص باشد، مثلاً هدیه پدر مادر یا فروش ملک، ماشین و… .
  • اگر برای گواهی تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه قرار است بورسیه تحصیلی ، وام دانشجویی ، وام دولتی یا … ارائه می دهید، باید همواره نسخه ای از نامه اعلانی که اخذ نموده اید را نیز ارائه دهید.
  • مبلغ مورد نظر را به صورت یک جا و در یک تاریخ به حساب واریز نکنید. به این دلیل که مشخص می شود که صرفاً برای ارائه به سفارت این مبلغ را واریز کرده اید.
  • دقت داشته باشید قصد شما غلبه بر هر نوع شک و شبه ی مالی از سوی دولت ترکیه است، لذا باید گواهی تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه را به صورت واضح و شفاف ارائه دهید.
  • بهترین بازه برای ارائه تمکن مالی به سفارت در بازه 7 الی 10 روزه است.

اگر مدارک جعلی و یا نادرستی را ارائه دهید پرونده ی درخواست ویزای شما به مدت 5 سال مسدود خواهد شد و علاوه بر از بین رفتن زمان و هزینه هایی که انجام دادید، سابقه ی شما نیز برای اخذ ویزای تحصیلی در کشور ترکیه خراب خواهد شد.

تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه

نتیجه گیری

در این مقاله به موضوع تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه پرداختیم. برای اخذ ویزای تحصیلی در ترکیه لازم است تمکن مالی خود را ثابت کنید. همان طور که اشاره شد بنابر دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید باید توانایی مالی خود را به میزان حداقل ۱ سال مخارج تحصیل و زندگی خود ارائه دهید.

البته از آن جایی که مبلغ معینی از سوی دولت ترکیه برای تمکن مالی مهاجران تحصیلی در نظر گرفته نشده، ممکن است برخی دانشگاه ها قوانین ویژه ای برای این موضوع در نظر گرفته باشند اما به طور کلی روال در دانشگاه های ترکیه به شیوه ای است که در این مقاله عنوان شد.

ما در یونی لند ارائه دهنده آموزش ها و خدمات مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه هستیم. برخی از خدمات حال حاضر ما در یونی لند ارائه کلاس های آنلاین یوس 2022 است. این کلاس ها با توجه به شرایط کنونی جامعه متاثر از ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامت و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی به صورت آنلاین و با قیمتی مناسب برای علاقه مندان طراحی و تهیه شده است.

همچنین این کلاس ها توسط برترین اساتید یوس ایران و کاملا منطبق با تغییرات اخیر آزمون یوس برگزار می شوند. برخی از خدماتی که با شرکت در این کلاس ها می توانید دریافت کنید عبارت اند از: آموزش منابع اصلی در کنار منابع مفید˓ دریافت کتاب کار تالیفی اساتید˓ جمع بندی مطالب در فواصل معین˓ شرکت فعال در کلاس و حل تمارین˓ آزمون های آزمایشی و کارنامه تحلیلی˓ انتخاب رشته و دانشگاه و …

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون کلاس های آنلاین یوس 2022 یونی لند می توانید بر روی عنوان کلاس ها کلیک کنید.

همچنین با مراجعه به مقالات دسته اپلای و تحصیل در ترکیه می توانید اطلاعات نسبتا جامعی پیرامون تحصیل در ترکیه به دست آورید.

امیدواریم شما نیز به خانواده یونی لند بپیوندید. لطفا نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.