021-91305905

انواع ویزای تحصیلی ترکیه۲۰۲۱ + بورسیه

فهرست مطالب

انواع ویزای تحصیلی ترکیه از آن جهت حائز اهمیت است که تعداد قابل توجهی از دانشجویان ایرانی به دلیل نزدیکی به ترکیه این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند. به طور کلی ایرانیان برای مسافرت به ترکیه نیاز به اخذ ویزای کشور ترکیه ندارند و تا 3 ماه بدون داشتن ویزا می توانند در این کشور اقامت توریستی داشته باشند. البته ایرانی ها برای اقامت بیش از 3 ماه و تحصیل در کشور ترکیه نیاز به ویزای تحصیلی دارند. با تحصیل در ترکیه تا پایان تحصیلات به شما اقامت توریستی داده می شود.

ویزای تحصیلی ترکیه

انواع ویزای تحصیلی ترکیه؛ مقطع ابتدایی تا دبیرستان

سیستم آموزش و پرورش ترکیه از سال 2012 به صورت 4 سال ابتدائی، 4 سال متوسطه و 4 سال دبیرستان و به مدت 12 سال است. تحصیل در این 12 سال به صورت اجباری و کاملا رایگان است. در 6 سالگی کودکان باید تحصیلات ابتدائی خود را آغاز کنند اما دوره پیش دبستانی در ترکیه اجباری نیست.

سال تحصیلی ترکیه از ماه سپتامبر آغاز می شود و تا ماه ژوئن ادامه دارد. یادگیری زبان خارجی در ترکیه از مقطع ابتدائی آغاز می شود و یکی از زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه یا اسپانیایی تدریس می شود. برخی از مدارس خصوصی ترکیه دو زبان خارجی را به صورت همزمان تدریس می کنند.

در دوره متوسطه چندین نوع دبیرستان در ترکیه وجود دارد؛

  • دبیرستان های دولتی با آموزش استاندارد
  • دبیرستان های آناتولی با تمرکز بر آموزش درس های زبان خارجی
  • دبیرستان های امام هتیپ با تمرکز بر دروس عربی و مذهبی
  • دبیرستان های علوم با تمرکز بر دوره های علمی
  • دبیرستان های فنی و حرفه ای با تمرکز بر حرفه ها

ویزای تحصیلی ترکیه

در مقطع دبیرستان دانش آموزان می توانند در رشته های هنرستان یا رشته های نظری به تحصیل بپردازند. پس از سال چهارم دبیرستان به دانش آموزان یک دیپلم دبیرستان داده می شود تا بتوانند در امتحانات ملی (نهایی) شرکت کرده و برای ورود به دانشگاه نمره قبولی کسب کنند.

دانش آموزان خارجی برای ورود به مدارس و دریافت ویزای تحصیلی ترکیه باید آزمون ورودی مدارس را گذرانده و میزان تسلطشان بر زبان ترکی ارزیابی شود.

دانش آموزان خارجی می توانند در مدارس بین المللی که طبق سیستم آموزشی کشورهای انگلستان و آمریکا اداره می شود نیز مشغول به تحصیل شوند. زبان آموزش در این مدارس به انگلیسی است و دانش آموزان را بر اساس ملیت ثبت نام می کنند.

در این مدارس تعداد پذیرش دانش آموزان محدود است. شهریه مدارس بین المللی گران تر از سایر مدارس کشور ترکیه است اما این مدارس به دلیل ارائه امکانات درجه یک، دروس فوق برنامه، تحصیل به صورت شبانه روزی و … از سطح بالاتر از استاندارد تحصیلی برخوردارند.

انواع ویزای تحصیلی ترکیه؛ مقطع کارشناسی

دانشجویان بین المللی می توانند از طریق شرکت در آزمون دانشگاه های دولتی ترکیه که به آزمون یوس معروف است و با قبولی در این آزمون، به تحصیل در دانشگاه های ترکیه بپردازند و از امکانات علمی این کشور استفاده کنند.

آزمون یوس هر سال در یک بازه ی زمانی 3 الی 4 ماهه توسط دانشگاه های ترکیه برگزار می شود. سوالات این آزمون از 3 درس ریاضی، هوش و هندسه مطرح می شوند و مباحث این آزمون را می توانید در مقاله منابع آزمون یوس ترکیه مطالعه کنید.

مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

  • ترجمه دیپلم + ریزنمرات
  • مدارک هویتی (عکس پرسنلی، پاسپورت و …)

ویزای تحصیلی ترکیه

انواع ویزای تحصیلی ترکیه؛ مقطع کارشناسی ارشد

سیستم دانشگاهی ترکیه برگرفته از مدل سیستم دانشگاه های آمریکا است. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های ترکیه 2 سال است و دروس عمدتا به زبان انگلیسی تدریس می شوند. اگر رشته مورد نظر شما به صورت ترکی ارائه می شود، علاوه بر داشتن مدرک زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس) باید مدرک زبان ترکی یعنی TOMER را نیز ارائه کنید.

مانند دانشگاه های ایران، معمولا در پایان سال دوم شما باید از پایان نامه خود دفاع کنید، اما برخی از رشته ها نیز پایان نامه ندارند و شما باید پروژه ای را تحت عنوان کار عملی انجام دهید.

پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد غالبا توسط خود دانشگاه صورت می گیرد. متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی در مقطع ارشد علاوه بر ارائه مدارک تحصیلی مانند رزومه تحصیلی، انگیزه نامه، مدرک زبان، توصیه نامه از اساتید، ترجمه ریز نمرات تحصیلی و … باید در آزمون های ورودی مثل ALES نیز شرکت کنند.

مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه در دوره ارشد شامل موارد زیر می شود؛

  • ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی + ریزنمرات
  • ترجمه مدرک کارشناسی + ریزنمرات
  • فرم درخواست آنلاین (Application)
  • ترجمه رزومه تحصیلی و کاری (CV)
  • انگیزه نامه (SOP) و توصیه نامه (Recommendation)
  • مدارک هویتی (عکس پرسنلی، پاسپورت و …)

ویزای تحصیلی ترکیه

انواع ویزای تحصیلی ترکیه؛ مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکتری تقریبا 4 تا 6 سال بسته به موضوع پایان نامه شما طول می کشد و تحصیل به زبان انگلیسی و ترکی امکان پذیر است. برای تحصیل در دوره دکتری شما باید در یک آزمون تعیین صلاحیت شرکت کرده و پس از قبولی در این آزمون و همچنین دفاع از پروپوزال خود، ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت خواهید کرد.

دانشگاه های ترکیه پیرو توافق نامه بولونیا هستند و دوره های تحصیلی خود را  مطابق با اروپا یکسان سازی کرده اند؛ بنابراین در دوره های دکتری شما باید 240 واحد ECTS به سبک اروپا را پاس کنید.

مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه در دوره دکتری شامل موارد زیر می شود؛

  • ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی + ریزنمرات
  • ترجمه مدرک کارشناسی + ریزنمرات
  • ترجمه مدرک کارشناسی ارشد + ریزنمرات
  • فرم درخواست آنلاین (Application)
  • ترجمه رزومه تحصیلی و کاری (CV)
  • انگیزه نامه (SOP) و توصیه نامه (Recommendation)
  • مدارک هویتی (عکس پرسنلی، پاسپورت و …)

پس از دریافت ویزای تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری یکی از مدارکی که باید به سفارت کشور ترکیه ارائه دهید، گواهی تمکن مالی است. گواهی تمکن مالی مدرکی است که اثبات می کند شما توانایی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی خود را به مدت یک سال دارید و با مقاصد دیگری وارد کشور ترکیه نشده اید.

ماموران سفارت ترکیه گواهی تمکن مالی را با پروتکل های سخت گیرانه ای بررسی می کنند. برای آشنایی بیشتر با این گواهی مهم و نحوه تهیه آن می توانید مقاله تمکن مالی برای تحصیل در ترکیه را مطالعه کنید.

ویزای تحصیلی ترکیه

انواع بورسیه تحصیلی و فرصت های مطالعاتی در ترکیه

یکی از مزیت های تحصیل در کشور ترکیه آن است که امکان گرفتن بورسیه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. همچنین، کشور ترکیه طبق معاهدات بین المللی، فرصت های تحصیلی متعددی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد. در ادامه این مقاله انواع بورسیه های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی را بررسی خواهیم کرد.

بورسیه تحصیلی کشور ترکیه

بورسیه کشور ترکیه یا ترکیه بورسلاری، توسط دولت ترکیه تهیه می شود. هدف ترکیه از اهدای این بورسیه به دانشجویان بین المللی، دادن فرصت برابر با دیدگاهی فراملی و تربیت نسل هایی است که برای مشکلات کشور خود و خانه ما یعنی کره زمین راه حل هایی ارائه می دهند.

طرح دانشجویان بین المللی در سال 1992 به عنوان “پروژه بزرگ دانشجویی” توسط رئیس جمهور وقت ترکیه آقای تورگت اوزال آغاز شد. این طرح در سال 2012 به طرح بورسیه تحصیلی ترکیه یا همان تورک بورسلاری تغییر نام داد و تا سال 2019 حدود 150 هزار درخواست برای گرفتن این بورسیه توسط دانشجویان بین المللی ارسال شده است.

با گرفتن بورسیه ی تحصیلی کشور ترکیه نه تنها ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت می کنید بلکه یک پشتیبان مالی برای تحصیل در ترکیه و انجام پروژه های دانشجویی خود خواهید داشت.

ترکیه بورسلاری با سایر بورسیه های تحصیلی در دنیا متفاوت است و علاوه بر اهداف تحصیلی و علمی؛ هدف این بورسیه ارائه مزایای اجتماعی و فرهنگی به دانشجویان بین المللی در زمان حضور در کشور ترکیه است. 

ویزای تحصیلی ترکیه

بورسیه تحصیلی دانشجویان برجسته

یکی از انواع بورسیه های تحصیلی برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه، بورسیه دانشجویان برجسته است که شامل هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می شود؛ اما بیشتر به دانشجویان مقطع دکتری اهدا می شود. این بورسیه به دانشجویان برجسته از نظر رزومه تحصیلی، سطح زبان، نمرات، مقالات علمی و … داده می شود.

این بورسیه هزینه های تحصیلی دانشجو را پوشش می دهد اما با تایید استاد راهنمای دانشجویان، مبلغی نیز برای هزینه های زندگی می توان از دانشگاه اخذ کرد.

بورسیه تحصیلی عبدالله گل

یکی دیگر از بورسیه های تحصیلی برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه، بورسیه تحصیلی عبدالله گل است که به دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود. این بورسیه فقط هزینه ی تحصیل دانشجویان بین المللی را پوشش می دهد و کمک هزینه ای برای هزینه های دانشجویی به دانشجویان پرداخت نمی کند.

یکی از مزایای این بورسیه این است که هزینه های تحصیل به زبان انگلیسی را نیز پوشش می دهد.

بورسیه های دانشگاهی

هر یک از دانشگاه های ترکیه براساس شرایط و مقررات سازمانی خود بورسیه هایی را برای دانشجویان بین المللی در نظر می گیرند که برای اطلاع از این بورسیه ها باید به وب سایت رسمی هر دانشگاه مراجعه کنید.

ویزای تحصیلی ترکیه

فرصت مطالعاتی اِراسموس

به جز بورسیه های تحصیلی، کشور ترکیه فرصت مطالعاتی متعددی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد و با دریافت این فرصت های مطالعاتی از 3 ماه تا یک سال می توانید ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت کنید.

یکی از این برنامه های مطالعاتی طرح اِراسموس است که یکی از معتبرترین و پر طرفدارترین بورسیه های تحصیلی به شمار می رود. این طرح در سال 1987 با هدف استفاده از ظرفیت های علمی دانشجویان ممتاز سایر کشورها در اتحادیه اروپا تصویب شد. کشورهای اتحادیه اروپا، ترکیه، ایسلند، مقدونیه و لیختشتاین عضو طرح اراسموس هستند و به کشورهای برنامه معروف هستند.

این بورسیه در واقع یک برنامه مشترک برای انتقال دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اساتید و کارشناسان خبره دانشگاه های کشورهای دیگر به کشورهای برنامه است. این برنامه با اهدافی مانند ارتقای سطح علمی مراکز آموزشی، بهره مندی دانشجویان بین المللی از امکانات کشورهای برنامه، تعامل فرهنگ ها و کشورهای مختلف با یکدیگر و … است.

برای شرکت کردن در این طرح، شما باید دانشجوی تحصیلات تکمیلی باشید و دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید قرارداد اراسموس پلاس را امضا کرده باشد. مدارک لازم برای ثبت نام در این طرح عبارتند از :

  • ترجمه مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد
  • ترجمه رزومه تحصیلی و کاری (CV)
  • انگیزه نامه (SOP) و توصیه نامه (Recommendation)
  • مدرک زبان تافل یا آیلتس
  • مدارک هویتی (عکس پرسنلی، پاسپورت و …)
ویزای تحصیلی ترکیه

فرصت مطالعاتی مولانا

یکی دیگر از طرح های مطالعاتی برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه، طرح مولانا است. برخلاف برنامه اراسموس؛ طرح مولانا مختص کشور ترکیه است و دانشجویانی که در این طرح پذیرفته می شوند فقط می توانند این فرصت مطالعاتی را در کشور ترکیه بگذرانند.

طرح مولانا نیز یکی از برنامه های انتقال دانشجو و کادر علمی بین دانشگاه های کشور ترکیه با سایر کشورهای جهان است. در این طرح نیز دانشجویان می توانند حداقل یک ترم و حداکثر دو ترم ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت کنند اما کمک هزینه های تحصیلی فقط یک ترم تحصیلی در ترکیه را شامل می شوند.

برای شرکت کردن در طرح مولانا، شما باید دانشجوی تحصیلات تکمیلی باشید و دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید قرارداد مولانا را امضا کرده باشد. مدارک لازم برای ثبت نام در این طرح عبارتند از :

  • ترجمه مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد
  • ترجمه رزومه تحصیلی و کاری (CV)
  • انگیزه نامه (SOP) و توصیه نامه (Recommendation)
  • مدرک زبان تافل یا آیلتس
  • مدارک هویتی (عکس پرسنلی، پاسپورت و …)

در این مقاله انواع ویزای تحصیلی ترکیه و بورسیه های تحصیلی کشور ترکیه را به شما معرفی کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره شخصی یا کارشناسان مهاجرتی ما می توانید از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 صبح تا 8 شب با شماره تلفن 092191305905 تماس بگیرید.

ما در یونی لند ارائه دهنده آموزش ها و کلاس های مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون کلاس های آنلاین یوس ۲۰۲۲ یونی لند می توانید بر روی عنوان کلاس ها کلیک کنید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.