021-91305905

آمادگی آزمون یوس ترکیه

آمادگی آزمون یوس ترکیه

فهرست مطالب

هر کشوری در دنیا آزمون های ورودی خاص خود را برای ورود به دانشگاه ها دارد که دانشجویان بین المللی می توانند با قبولی در آن و داشتن شرایط دیگر مانند ویزا و نامه پذیرش وارد آن دانشگاه شوند. دانشگاه های کشور ترکیه نیز برای پذیرش دانشجو های بین المللی اقدام به برگزاری آزمونی به نام آزمون یوس می کنند. امروزه به دلیل افزایش رتبه و سطح اعتبار بسیار زیاد دانشگاه های ترکیه در سطح جهانی، این آزمون متقاضیان زیادی دارد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم نکاتی را که به شما در آمادگی آزمون یوس ترکیه کمک خواهند کرد، نام ببریم.

آزمون یوس چیست؟

قبل از این که بررسی نکات مهم در رابطه با این آزمون را شروع کنیم، بهتر است که به صورت کلی در مورد آزمون یوس توضیح دهیم. آزمون یوس در واقع یکی از آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه است. نحوه برگزاری این آزمون تا سال 2010 به صورت هماهنگ در سطح کشوری و در یک زمان مشخص بود؛ اما از سال 2012 به بعد برای راحتی هر چه بیشتر دانشجویان و جذب بیشتر دانشجویان بین المللی، این کشور قانون اجازه برگزاری مستقل و جداگانه آزمون یوس را برای هر دانشگاه صادر کرد.

برای آمادگی آزمون یوس ترکیه باید بدانید که مباحث این آزمون، شامل سوالاتی از موضوعات هندسه، هوش و ریاضی می شوند. در صورتی که متقاضی بتواند نمره قبولی را کسب کند، می تواند وارد دانشگاه های ترکیه شود. در حال حاضر به علت محبوبیت بالا این آزمون، علاوه بر ترکیه در کشور های دیگری مانند مصر و آلمان و مناطق دیگر نیز برگزاری آن صورت می گیرد.

چه کسانی می توانند در آزمون یوس شرکت کنند؟

آمادگی آزمون یوس ترکیه

برای آمادگی آزمون یوس ترکیه باید بدانید که ابتدا چه کسانی واجد شرایط برای این آزمون هستند. مهم ترین شرط های شرکت در آزمون یوس عبارت اند از:

  • اولین و مهم ترین شرط این است که نباید شهروندی ترکیه را داشته باشید؛ زیرا آزمون تنها مختص دانشجو های بین المللی است.
  • شرط دوم، داشتن مدرک دیپلم است. همچنین اگر مدرک دیپلم ندارید، باید ثابت کنید که حداقل هم اکنون در حال تحصیل در پایه سوم دبیرستان هستید.
  • اگر قبلا در ترکیه متولد شده اید اما بعد ها از تابعیت این کشور خارج شده اید و به کشور دیگری برای زندگی رفته باشید، باید برای شرکت در آزمون یوس ترکیه مجوز های لازم را از وزارت کشور ترکیه دریافت کنید تا بتوانید آزمون بدهید.

چگونه برای آزمون یوس ترکیه آماده شویم؟

اول از همه باید بگوییم که برای آمادگی آزمون یوس ترکیه نباید استرس داشته باشید؛ زیرا سوالاتی که در آزمون یوس در مباحث ریاضی، هوش و هندسه می آیند پیچیدگی خاصی ندارند. در صورتی که به دروس خود مسلط باشید و دوره های لازم را گذرانده باشید، می توانید به راحتی در آزمون یوس قبول شوید؛ اما اگر می خواهید خیال خود را از بابت این آزمون کاملا راحت کنید، نکات زیر به شما کمک خواهند کرد تا بهتر برای آزمون آماده شوید.

  • شرکت در کلاس های آمادگی آزمون یوس

شاید بهترین راهی که برای آمادگی آزمون یوس ترکیه می توانیم پیشنهاد دهیم، همین مورد باشد. با شرکت در کلاس های آمادگی یوس می توانید با وضعیت و نحوه برگزاری آزمون یوس بیشتر آشنا شوید. همچنین در این کلاس ها با کار کردن روی مباحث مختلف مانند ریاضی، هوش و هندسه راحت تر می توانید به سوالات مختلف پاسخ دهید.

مهم ترین عامل موفقیت هر فرد علاقه و میزان پشتکار او است. هر چه بیشتر تمرین و تکرار کنید، بهتر می توانید به آزمون و سوالات آن تسلط پیدا کنید؛ اما شرکت در کلاس های آمادگی نیز می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند. در حال حاضر در سراسر کشور برای آمادگی آزمون یوس ترکیه کلاس های مختلفی برگزار می شود؛ اما در این میان کلاس های مجموعه یونی لند به دلیل نحوه آموزشی عالی و اساتید مجرب، بهترین گزینه پیش روی شما است.

آمادگی آزمون یوس ترکیه

  • توجه به نمره حد نصاب

نکته بعدی که باید برای آمادگی آزمون یوس ترکیه در نظر داشته باشید، توجه به نمره حد نصابی است که باید دریافت کنید. طبق قوانین دانشگاه های کشور ترکیه حداقلی ترین نمره ای که برای ورود به دانشگاه های ترکیه و انتخاب رشته باید به دست بیاورید 50 است. متقاضیانی که نمره ای کمتر از این مقدار کسب کنند، مردود خواهند شد.

اما نکته ای که باید بدانید این است که نمره حد نصاب برای هر دانشگاه فرق می کند. برای مثال اکثر کسانی که در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و همچنین داروسازی آزمون یوس می دهند، معمولا نمره ای بالاتر از 90 کسب می کند و همین باعث می شود تا رقابت بسیار تنگاتنگ باشد.

برای درک بهتر از میزان آمادگی آزمون یوس ترکیه باید بدانید که در برخی از دانشگاه های برتر ترکیه مانند دانشگاه های استانبول، آنکارا و آک دنیز برخی از متقاضیان حتی موفق به کسب نمره 100 می شوند. به همین دلیل با توجه به ظرفیت محدود دانشگاه، تنها افراد دارای نمره برتر با با احتساب نمره دبیرستان انتخاب می شوند.

نمره آزمون در ترکیه از 100 نمره حساب می شود. همچنین باید بدانید که هر 4 جواب اشتباه، یک جواب درست شما را از بین خواهند برد. به همین دلیل نمره نهایی و تصمیم برای پذیرش شما بر اساس تعداد پاسخ های صحیح بعد از کم کردن نمرات منفی خواهد بود.

نکته بعدی هم که باید برای آمادگی آزمون یوس ترکیه به آن اشاره شود این است که به طور کلی به نمره نزدیک به 100 نیاز دارید. به خصوص در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که تعداد متقاضیان زیاد است، حداقل به نمره 98 نیاز خواهید داشت.

  • تسلط یا آشنایی حداقلی با زبان ترکی

طبیعتا برای ورود به خاک یک کشور باید آشنایی حداقلی با زبان آن کشور را داشته باشید. به همین دلیل اگر قصد دادن آزمون یوس را دارید، باید برای آشنایی حداقلی در کلاس یا دوره های آنلاین آمادگی زبان ترکی شرکت کنید.

به طور کلی اگر متقاضی آزمون نمره خوبی را در آزمون های معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس کسب کرده باشد، دیگر به یادگیری دقیق زبان ترکی برای آمادگی آزمون یوس ترکیه نیاز نخواهد داشت؛ اما در هر صورت بهتر است که با زبان ترکی آشنایی حداقلی داشته باشید؛ زیرا قطعا به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

تسلط یا آشنایی حداقلی با زبان ترکی

  • انتخاب منابع مناسب برای آزمون یوس

طبیعتا برای این که خود را برای آزمون یوس آماده کنید، به منابعی نیاز خواهید داشت. به همین دلیل میزان اعتبار منابعی که برای مطالعه و تست زدن انتخاب می کنید، تاثیر بسیار زیادی روی آمادگی شما برای آزمون یوس ترکیه خواهد گذاشت. به همین دلیل حتما منابع خود را از مراجع معتبر و دقیق انتخاب کنید؛ زیرا بسیاری از منابعی که در سطح اینترنت وجود دارند، ناقص هستند و یا به روز نشده اند. بهترین منابع معمولا نمونه سوالات آزمون یوس هستند که به تایید دانشگاه های ترکیه رسیده باشند. شما همچنین می توانید از جزوات اساتید برتر یونی لند که با توجه به سوالات سال های گذشته و بهترین روش های آموزشی تدوین شده اند، استفاده کنید.

  • شیوه پاسخ دهی به سوالات آزمون

یکی دیگر از نکاتی که در حین آزمون یوس باید به آن توجه داشته باشید، نحوه پاسخ دهی به سوالات است. سعی کنید برای حل سوالات سخت و آسان راهبرد درستی داشته باشید. داشتن راهبرد درست برای پاسخ دهی به سوالات در میزان آمادگی آزمون یوس ترکیه بسیار تاثیر گذار است.

بهترین راهبرد این است که اگر جواب سوالی را نمی دانید یا فکر می کنید سوالی بیش از حد سخت است، آن را رد کنید و ابتدا به سوالات آسان تر پاسخ دهید؛ زیرا در انتهای آزمون زمان کافی برای پاسخ به سوالاتی که جواب نداده اید خواهید داشت. اگر در انتهای آزمون نیز از جواب سوالی مطمئن نبودید، به آن جواب ندهید. توجه داشته باشید که اشتباه بودن جواب، نمره منفی شما را دو چندان خواهد کرد.

شیوه پاسخ دهی به سوالات آزمون

  • استفاده از سوالات آزمون های سال قبل

برای آمادگی آزمون یوس ترکیه یکی از بهترین روش ها استفاده از سوالات آزمون های سال های گذشته است. اگر می خواهید آماده شوید، بهتر است که سوالات سال های قبل آزمون یوس را برای خود حل کنید. همچنین استفاده از تست های ترکیبی و تست های تالیفی سال های قبل نیز می تواند راهکار مناسبی باشد.

برای این که بتوانید سوالات سال های گذشته آزمون یوس را به صورت یکجا داشته باشید، می توانید از کتاب های مختلفی که در این زمینه چاپ شده اند استفاده کنید. همچنین برای این که تسلط بهتری روی سوالات داشته باشید، سعی کنید در کنار تست های سال قبل چندین تست تالیفی نیز حل کنید.

  • آشنایی با نحوه توزیع سوالات

راهکار بعدی برای آمادگی آزمون یوس ترکیه، آشنایی با نحوه توزیع سوالات است. برگه آزمون های سال قبل را در دست بگیرید و مشاهده کنید که سوالات به چه صورت توزیع شده اند. سوالاتی که در آزمون به شما داده می شود، ابتدا با 45 سوال مهارت های عمومی، تست ریاضی و هندسه شروع می شود. زمان امتحان نیز می تواند بین 100 تا 150 دقیقه متغیر باشد. به همین دلیل برای این که در حین امتحان با نحوه توزیع و ترتیب سوالات آشنا باشید، پیشنهاد می کنیم که نگاهی به سوالات آزمون سال های قبل داشته باشید.

  • داشتن تسلط روی سوالات

برای آمادگی آزمون یوس ترکیه باید آن قدر سوال حل کرده باشید که دیگر سوالی ناآشنایی در آزمون یوس برای شما وجود نداشته باشد. از منابع موثق یوس استفاده کنید و با یادگیری درسنامه و پاسخ به سوالات آزمون ابتدا یک تسلط نسبی روی مباحث و تست های هوش و ریاضی و هندسه بدست آورید.

البته این که کدام یک از سه بخش ریاضی، هوش و هندسه در امتحان مهم تر خواهد بود، قابل پیش بینی نیست؛ زیرا طرح سوالات به عهده خود دانشگاه خواهد بود و هر دانشگاهی طبیعتا می تواند سوالات را به دلخواه خود تعیین کند؛ اما برای آمادگی آزمون یوس ترکیه باید گفت که حدود 80 درصد از سوالات مربوط به دو بخش ریاضی و هوش می شود. سوالات مربوط به هندسه نیز معمولا 20 درصد از سوالات امتحان را شامل خواهند شد.

همچنین دقت داشته باشید که بخش دوم آزمون یوس نیز مربوط به زبان ترکی است. هر چه بهتر به زبان ترکی تسلط داشته باشید، در این بخش موفق تر خواهید بود. برای پاسخ به سوالات آزمون ترکی چیزی حدود 60 دقیقه مهلت خواهید داشت.

داشتن تسلط روی سوالات

  • سوالات را ذهنی حل نکنید.

برای آمادگی آزمون یوس ترکیه به هیچ وجه نباید سوالات را به صورت ذهنی حل کنید. هر چقدر هم که به سوالات تسلط داشته باشید، بهتر است که راه حل سوالات مربوط به بخش هندسه و ریاضی را روی کاغذ بنویسید. طبق تجربه آزمون دهندگان قبلی، حل کردن سوالات به صورت ذهنی نه تنها کمکی به مدیریت زمان در آزمون به شما نخواهد کرد، بلکه احتمال خطای شما را نیز به میزان زیادی افزایش خواهد داد.

  •  سطح سختی سوالات

قطعا تمامی سوالات آزمون یوس ترکیه از لحاظ دشواری در یک تراز نیستند. به عنوان یک قاعده کلی سطح سوالات آزمون همیشه شامل 20 درصد سوالات بسیار آسان، 40 درصد سوالات آسان، 20 درصد عادی، 10 درصد دشوار و 10 درصد نیز بسیار دشوار خواهد بود.

سوالات متداول

سوالات متداول

  • نحوه برگزاری آزمون چگونه است؟

برای آمادگی آزمون یوس ترکیه باید گفت که این آزمون در اصل به زبان ترکی برگزار می شود؛ اما برخی از دانشگاه ها امکان برگزاری آزمون به زبان های انگلیسی، عربی، روسی و یا حتی فارسی را برای دانشجویان فراهم کرده اند. این آزمون ها تنها به شکل حضوری برگزار می شود.

  • آزمون چه زمانی برگزار می شود؟

درباره زمان برگزاری آزمون یوس باید گفت که هر کدام از دانشگاه های ترکیه آزمون یوس را به صورت جداگانه برگزار می کنند؛ اما به طور کلی فرد متقاضی باید در ماه بهمن تمامی کار های مربوط به ثبت نام در آزمون را انجام دهد. بازه زمانی برگزاری آزمون نیز در دانشگاه از اردیبهشت تا تیر ماه هر سال است. بعد از ارائه آزمون، جواب ها نهایتا تا 2 هفته بعد در سایت دانشگاه برگزار کننده ارائه خواهد شد.

جمع بندی

اگر قصد ورود به دانشگاه های ترکیه را دارید، احتمالا می دانید که باید در آزمون ورودی یوس موفق شوید. آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه یا همان یوس یکی از آزمون هایی است که متقاضیان زیادی دارد و به همین دلیل قبولی در آن چالش های خاص خود را دارد. در این مقاله برای این که بهتر بدانید نحوه آمادگی آزمون یوس ترکیه چگونه است، برخی از مهم ترین نکاتی را که به شما کمک می کند برای آزمون آماده شوید، نام بردیم.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.