021-91305905

زمان برگزاری آزمون یوس

زمان برگزاری آزمون یوس

فهرست مطالب

تقریبا تمام دانشگاه های دنیا برای پذیرش دانشجو های خارجی آزمون های مخصوص به خود را دارند. دانشگاه های ترکیه نیز برای پذیرش دانشجو های خارجی، اقدام به برگزاری آزمون یوس می کنند. آزمون یوس برای اکثر دانشگاه های ترکیه معتبر و قابل پذیرش است و اگر دانشجو بتواند آزمون را با موفقیت بگذارند، با ارائه مدارک لازم می تواند وارد دانشگاه های ترکیه شود و به ادامه تحصیل بپردازد. یکی از سوالات رایجی که برای اکثر افراد پیش می آید، زمان برگزاری آزمون یوس است. برای آشنایی بیشتر با این مسئله در این مقاله به سوالات رایجی که در رابطه با آزمون یوس وجود دارد، پاسخ خواهیم داد.

آزمون یوس چیست؟

آزمون دانشجویان خارجی که به اختصار در زبان ترکی یوس نامیده می شود، آزمونی است که برای پذیرش دانشجویان غیر ترک طراحی شده است. دانشجویان خارج از کشور ترکیه می توانند برای ثبت نام در دانشگاه های ترکیه در این آزمون ثبت نام کنند و شانس قبولی خود را امتحان کنند. آزمون یوس با هدف جذب دانشجویان بین المللی به چندین زبان مختلف از جمله ترکی، آلمانی، عربی، فرانسوی، انگلیسی و روسی برگزار می شود. زمان برگزاری آزمون یوس در تمامی نقاطی که آزمون در آن ها دایر است، با زمان برگزاری آن در خود ترکیه یکسان است. آزمون یوس در شهر های آدانا، آنکارا، بورسا، ادرنه، غازیانتپ، هاتای، مرسین، استانبول، ازمیر، قیصری، قونیه، قهرمان ماراش، مارادین، ترابزون، شانلی اورفا، وان و کیلیس ترکیه برگزار می شود. علاوه بر این آزمون به غیر از خود ترکیه در کشور های دیگری همچون سودان، اتیوپی، تونس، عربستان سعودی، الجزایر، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان، چاد، لیبی، نیجریه، نیجر، سنگال و اردن نیز برگزار می شود.

سابقه آزمون یوس

زمان برگزاری آزمون یوس

زمان برگزاری آزمون یوس امروزه برای تمامی دانشگاه ها در یک زمان مشخص به صورت هماهنگ است؛ اما در گذشته یعنی از سال 1981 قوانین برگزاری آزمون یوس فرق داشت؛ زیرا برگزاری آزمون به عهده مرکز انتخاب و تعیین دانشجویان ترکیه بود؛ اما از سال 2010 به بعد برگزاری آزمون، سازماندهی و انتخاب دانشجویان به صلاحدید هر دانشگاه واگذار شده است.

سهمیه دانشجویان خارجی آزمون یوس به چه کسانی تعلق می گیرد؟

قبل از این که در مورد زمان برگزاری آزمون یوس توضیح دهیم، بهتر است که بدانید سهمیه دانشجویان خارجی به چه کسانی تعلق خواهد گرفت. به طور کلی سه دست از افراد در آزمون یوس سهیمه دانشجو خارجی خواهند داشت. این سه دسته عبارت اند از:

  • دانشجویان با ملیت خارجی.
  • اشخاصی که اصالتا دانشجو ترک بوده اند؛ اما اجازه ترک تابعیت ترکیه را گرفته اند.
  • داوطلبانی که تحصیلات متوسطه خود را از تاریخ 2013 به بعد در یک کشور خارجی گذرانده اند.

اعلام نتایج آزمون یوس به چه صورت است؟

نتایج آزمون از سال 2010 به بعد دیگر به صورت هماهنگ اعلام نمی شود؛ زیرا این آزمون از آن تاریخ به بعد توسط دانشگاه برگزار و تصحیح خواهد شد. به همین دلیل باید گفت که بررسی درخواست و اعلام نتایج آزمون یوس دانشگاه های مختلف تماما بستگی به دانشگاه مورد نظر دارد؛ اما به طور کلی نتیجه آزمون باید نهایت ظرف یک ماه پس از برگزاری آزمون به متقاضی اعلام شود.

زمان برگزاری آزمون یوس و نکات مهم

نکات مهم

زمان برگزاری آزمون یوس بستگی به زمانی دارد که شما برای ثبت نام در آزمون، اقدام کرده اید؛ اما به طور کلی برنامه های این آزمون از ژانویه شروع می شود. البته تاریخ درخواست برای ثبت نام نیز می تواند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. برخی از دانشگاه ها ممکن است حتی تا ماه می نیز درخواست های ثبت نام را بپذیرند. برای این که از تاریخ درخواست و زمان برگزاری آزمون یوس مطلع شوید، می توانید از سایت رسمی دانشگاه مورد نظر بازدید کنید.

مکان آزمون یوس نیز توسط دانشگاه تعیین می شود. شما باید در تاریخ مشخص شده توسط دانشگاه به مکان تعیین شده بروید و آزمون بدهید. به طور کلی اکثر دانشگاه ها گرفتن آزمون یوس را از آوریل شروع می کنند و تا ماه ژوئن ادامه می دهند. در ضمن هیچ محدودیت سنی برای ثبت نام در آزمون یوس وجود ندارد.

همچنین خوب است بدانید از آن جایی که زمان برگزاری آزمون یوس برای هر دانشگاه متفاوت است و هر دانشگاه آزمون را به صورت جداگانه برگزار می کند، شما از لحاظ قانونی با هیچ محدودیتی در تعداد دفعات ثبت نام برای آزمون یوس مواجه نخواهید شد. فقط باید به این موضوع اشاره کنیم که شرکت در بیش از یک آزمون یوس هیچ تغییری در نمره شما ایجاد نخواهد کرد.

همچنین نکته مهم بعدی که باید به آن اشاره کنیم این است که آزمون یوس تنها برای برنامه های تحصیلی در مقطع کارشناسی بلکه برای دیگر مقاطع تحصیلی ترکیه مثل کارشناسی ارشد نیز قابل پذیرش است.

چگونه برای ثبت نام در آزمون یوس اقدام کنیم؟

ثبت نام در آزمون

برای مشخص شدن زمان برگزاری آزمون یوس باید ثبت نام خود را برای آزمون، تکمیل کنید. ثبت نام باید به صورت آنلاین و از طریق آدرس های اینترنتی ارائه شده توسط دانشگاه های مربوطه انجام شود. علاوه برای آمادگی برای قبولی در آزمون برای ورود به دانشگاه های رتبه بالا تر، باید درخواست های خود را نیز به طور کامل تکمیل کنید. در ثبت نام باید اولویت های درست داشته باشید و تمامی مراحل را تا نهایی شدن ثبت نام طی کنید.

مهلت و سوالات آزمون

زمان برگزاری آزمون یوس در ساعت 11:15 صبح به وقت محلی ترکیه است. آزمون در تمامی مراکز امتحانی در این زمان شروع خواهد شد و داوطلب برای پاسخ به 80 سوال چیزی حدود 100 دقیقه وقت خواهد داشت. ورود داوطلب بعد از ساعت 11 صبح به سالن های امتحانی ممنوع است. از 80 سوال آزمون 40 سوال برای سنجش ضریب هوشی فرد و 40 سوال نیز از ریاضیات و هندسه می باشد.

جمع بندی

اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارید، باید در آزمون یوس ترکیه ثبت نام کنید. آزمون یوس، آزمون مورد تایید دانشگاه های ترکیه است. در صورتی که بتوانید در این آزمون نمره قبولی را کسب کنید، می توانید به تحصیل در کشور ترکیه بپردازید. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با این آزمون در مورد برخی از سوالات رایج در رابطه با آن مانند زمان برگزاری آزمون یوس توضیح دادیم.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.