021-91305905

فرصت های کار دانشجویی در ترکیه

کار دانشجویی در ترکیه

فهرست مطالب

کار دانشجویی در ترکیه یکی از جذاب ترین گزینه ها برای دانشجویانی خارجی ای است که قصد دارند بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی را با کار کردن تامین کنند. ترکیه دارای اقتصادی پویا و رو به رشد است. به همین دلیل اگر به زبان ترکی مسلط باشید، شانس زیادی برای پیدا کردن کار خواهید داشت. البته نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که کار در حین تحصیل برای دانشجویان شرایط خاصی دارد. اگر می خواهید بیشتر با این شرایط آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

فرصت های کاری در ترکیه

در ترکیه فرصت های کاری زیادی وجود دارد. برای مثال شما می توانید زبان مادری خود یعنی فارسی یا هر زبان دیگری که به خوبی به آن مسلط هستید را در آموزشگاه ها به مردم آموزش دهید. امروزه بسیاری از مردم ترکیه نیاز به آشنایی با زبان های انگلیسی، عربی و سایر زبان ها دارند. آموزش زبان می تواند به عنوان کار دانشجویی در ترکیه بسیار مناسب باشد و بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی شما را تامین کند.

البته در نظر داشته باشید که فرصت های شغلی برای دانشجویان و حتی فارغ التحصیلان خارجی نسبت به شهروندان این کشور محدود تر است. برای مثال اتباع خارجی نمی توانند در موقعیت های حقوقی یا پزشکی در این کشور مشغول به کار شوند. به همین دلیل قبل از سفر به این کشور بهتر است که ابتدا با شغل های مجاز برای اتباع خارجی آشنا شوید و سپس اقدام به سفر تحصیلی به این کشور کنید.

مشاغل ممنوع برای اتباع خارجی در ترکیه

کار دانشجویی در ترکیه

برای پیدا کردن کار دانشجویی در ترکیه باید ابتدا با مشاغل ممنوعه برای اتباع خارجی این کشور آشنا شوید. مهم ترین مشاغلی که برای اتباع خارجی ممنوع هستند و تنها شهروندان ترکیه حق کار در آن ها را دارند عبارت اند از:

  • دارو سازی
  • مامایی
  • پرستاری
  • مدیریت بیمارستان
  • مشاغل حقوقی
  • دفاتر اسناد رسمی و نگهبانی
  • مشاغل دریایی
  • مشاور گمرک

این دست از مشاغل، مهم ترین موقعیت های شغلی هستند که اتباع خارجی حق اشتغال در آن ها را ندارند.

کار در زمینه گردشگری

همان طور که می دانید بخش بزرگی از اقتصاد ترکیه به صنعت گردشگری وابسته است. به همین دلیل اگر به دنبال یک کار دانشجویی در ترکیه هستید که شانس استخدام زیادی داشته باشد، بهتر است به دنبال مشاغلی بگردید که به گردشگری مربوط می شوند.

برای مثال بسیاری از توریست های این کشور گویشورانی به زبان های انگلیسی و عربی نیاز دارند. در صورتی که هم به زبان ترکی و هم به یک زبان دوم مانند انگلیسی تسلط داشته باشید، شانس زیادی برای استخدام در رستوران ها و سایر فروشگاه های تجاری خواهید داشت. البته در نظر داشته باشید از آن جایی که این کار نوعی کار دانشجویی محسوب می شود و شما در کنار آن تحصیل می کنید، نباید انتظار حقوق بالایی را داشته باشید.

برای اشتغال در اکثر مشاغل در ترکیه نیاز به تسلط به زبان ترکی دارید. مگر در مواردی خاص که بتوانید در شرکت های بین المللی یا آژانس های تبلیغاتی مشغول به کار شوید که تسلط به یک زبان خارجی مانند انگلیسی نیز برای آن ها کافی است.

آیا امکان پیدا کردن کار به عنوان دانشجو در ترکیه وجود دارد؟

آیا امکان پیدا کردن کار به عنوان دانشجو در ترکیه وجود دارد؟

این کشور مبالغ قابل توجهی را به عنوان بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی واجد شرایط اعطا می کند تا دانشجویان دوران اقامت راحت تری در دوران تحصیل در این کشور داشته باشند؛ اما پیدا کردن کار دانشجویی در ترکیه تا چند سال پیش به هیچ عنوان ساده نبود. با این حال با توجه به تغییر روند ها، امکان کار کردن در حین تحصیل در این کشور وجود دارد و فرآیند پیدا کردن کار نیز برای دانشجویان راحت تر شده است.

اجازه کار هنگام تحصیل در ترکیه

همان طور که اشاره شد امکان کار دانشجویی در ترکیه وجود دارد؛ کار در حین تحصیل شامل برخی محدودیت ها نیز می شود. مهم ترین محدودیت، میزان ساعات کاری است که یک دانشجو می تواند در طول یک هفته پر کند. علاوه بر این موارد دانشجو برای کار باید بیمه سلامت عمومی داشته باشد. بیمه سلامت عمومی معمولا کمتر از 3 ماه برای دانشجو صادر می شود.

درمورد کار دانشجویی در ترکیه باید گفت که دانشجویان بین المللی که در مقطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری به 30 تا حداکثر 35 ساعت کار در هفته مجاز هستند. همچنین دانشجویان مقطع لیسانس نیز باید یک سال از دوران تحصیل آن ها گذشته باشد تا مجاز به کار شوند. مدت زمان کار مجاز برای دانشجویان مقطع لیسانس نیز به 30 ساعت در هفته محدود می شود.

چگونه در ترکیه کار پیدا کنم؟

برای پیدا کردن کار دانشجویی در ترکیه باید بسته به منطقه ای که زندگی می کنید تصمیم بگیرید؛ زیرا در هر منطقه ای شغل های پاره وقت مختلفی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.

اگر در پیدا کردن شغل کمک می خواهید، بهترین راه می تواند کمک گرفتن از دانشگاه های این کشور باشد. دانشگاه های ترکیه معمولا در پیدا کردن کار پاره وقت برای دانشجویان بین المللی کمک می کنند؛ زیرا دانشگاه می تواند موقعیت های شغلی مختلفی مانند کار در کافه تریا، بخش های اداری، کتابخانه و غیره را برای شما پیدا کند. همچنین دانشگاه ها می توانند به رستوران ها، پارک های تفریحی، پمپ بنزین ها و موارد مشابه برای پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب درخواست دهند.

تبدیل ویزای دانشجویی به کار

تبدیل ویزای دانشجویی به کار

اگر قصد دارید ویزای دانشجویی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید، به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • کپی پاسپورت
  • فرم درخواست ویزای کار پر شده
  • قرارداد کاری
  • عکس

بسته به صلاح دید نماینده ای که پاسپورت شما را صادر می کند، ممکن است به مدارک دیگری هم نیاز باشد.

جمع بندی

کار و زندگی در ترکیه یکی از بهترین راه ها برای پوشش بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور است. تا چند سال اخیر امکان کار کردن برای دانشجویان بین المللی وجود نداشت؛ اما در چند وقت اخیر و با تغییر سیاست ها، دانشجویان بین المللی حق کار با ساعات کاری محدود در هفته را پیدا کرده اند تا بتوانند بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود را از طریق کار کردن پرداخت کنند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع درمورد کار دانشجویی در ترکیه و نکات مرتبط با آن توضیح دادیم.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.