021-91305905

نحوه گرفتن کد مالیاتی در ترکیه

نحوه گرفتن کد مالیاتی در ترکیه

فهرست مطالب

یکی از ساده ترین کار ها در ترکیه گرفتن کد مالیاتی است. تفاوتی ندارد که مقیم این کشور باشید یا نباشید. در هر صورت به آسانی می توانید برای انجام امور مالی خود مانند خرید خودرو، افتتاح حساب های بانکی، پرداخت هزینه های اقامت و…، کد مالیاتی دریافت کنید. به طور کلی Vergi Numarasi یا همان کد مالیاتی برای بسیاری از تراکنش ‌های مالی شما در این کشور الزامی است. شما به راحتی و بدون پرداخت هیچ هزینه ‌ای می توانید به صورت آنلاین این کار را انجام دهید. برای آشنایی با نحوه گرفتن کد مالیاتی در ترکیه تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چه کسانی به گرفتن کد مالیاتی در ترکیه نیاز دارند؟

پیش از پرداختن به نحوه گرفتن این کد بهتر است بدانید که دریافت آن برای چه کسانی ضروری است. در ادامه این مورد را به تفصیل بررسی می کنیم.

  • خریداران و سرمایه گذاران املاک

مهاجرانی که قصد دارند در این کشور به خرید ملک بپردازند، لازم است کد مالیاتی این کشور را از پیش تهیه کرده باشند. معاملات دارایی، انجام تعهدات مالیاتی و تمام اموری که با مالکیت دارایی مرتبط اند، بدون اخذ این کد انجام نمی شوند.

  • برنامه های شهروندی ترکیه

شرکت در برنامه های مختلف از جمله برنامه شهروندی ترکیه سرمایه گذاری مستلزم دریافت کد مالیاتی است. انجام برخی از امور دولتی پیش از درخواست برنامه های شهروندی ترکیه ضروری می نماید.

نحوه گرفتن کد مالیاتی در ترکیه

  • دسترسی به حساب بانکی برای گردشگران

هرچند در وهله اول ممکن است عجیب به نظر برسد، حتی گردشگرانی که برای دیدن ترکیه به این کشور سفر می کنند، مجبور اند با نحوه گرفتن کد مالیاتی در ترکیه آشنایی داشته باشند. این کد هنگام افتتاح حساب بانکی در مدت زمان اقامت خود در این کشور لازم است. کد مالیاتی تراکنش های مالی و فرایند های مربوط به بانک را برای مسافران تسهیل می کند.

در مجموع دریافت این کد در ترکیه برای انجام این کار ها ضروری است:

  • افتتاح حساب بانکی
  • معاملات مرتبط با سند مالکیت
  • معاملات وکالت نامه
  • درخواست اجازه اقامت
  • دریافت بیمه
  • انواع پرداخت های مالیاتی
  • اشتراک آب و برق
  • انجام فعالیت های تجاری
  • تاسیس یک شرکت

نحوه گرفتن کد مالیاتی در ترکیه

نحوه دریافت

به طور کلی دو راه برای دریافت کد مالیاتی در ترکیه پیش روی شما است که در ادامه به طور کامل در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

  • مراجعه به اداره مالیات محلی

اولین روش دریافت کد مالیاتی در این کشور مراجعه حضوری به اداره مالیات محلی است. شما می توانید با در دست داشتن یک کپی رنگی از صفحه پاسپورت و آخرین صفحه ای که در زمان ورود به ترکیه مهر شده است، به اداره مالیات محل خود مراجعه کنید و برای دریافت کد مالیاتی درخواست دهید. خوشبختانه تمام فرایند گرفتن کد مالیاتی در ترکیه به صورت آنلاین انجام می شود؛ بنابراین زیاد معطل نخواهید شد.

  • مراجعه به وب سایت اداره مالیات ترکیه

نحوه گرفتن کد مالیاتی در ترکیه به صورت آنلاین نیز بسیار آسان است و هر کسی می تواند از راه دور این کار را انجام دهد. برای دریافت شماره مالیاتی خود به صورت آنلاین، کافی است به وب سایت e-devlet که یکی از سایت های رسمی دولت ترکیه است، مراجعه کنید. این وب سایت به طور اختصاصی برای کمک به ساکنین ترکیه در راستای دریافت کد مالیاتی و پرداخت مالیات طراحی شده است.

اما اگر می خواهید به صورت مستقیم کد مالیاتی خود را دریافت کنید، می توانید به وب سایت اداره مالیات ترکیه به آدرس ivd.gib.gov.tr مراجعه کنید. در این وب سایت باید بر «Yabancılar İçin Potansiyel Vergi Kimlik Numarasi» که به معنی «برنامه کد مالیاتی بالقوه ساکنین غیر شهروند» است، کلیک کنید. سپس در صفحه باز شده، اطلاعات مورد نیاز را وارد و عکس صفحه گذرنامه خود را بارگذاری نمایید.

در مرحله آخر باید بر گزینه «Tamam» کلیک کنید. بعد از تکمیل موفقیت آمیز اطلاعات و آپلود مدارک مورد نیاز، یک فایل pdf برای دانلود در اختیار شما قرار می گیرد که حاوی کد مالیاتی مختص شما است. بعد از گرفتن این کد می توانید بلافاصله از آن برای انجام امور مالی خود مثل خرید ملک یا خودرو استفاده کنید. اگر زمانی شماره مالیاتی خود را گم کردید، می توانید به راحتی با مراجعه به همین صفحه در وب سایت رسمی اداره مالیات ترکیه، مجددا آن را بازیابی کنید.

سوالات متداول

سوالات متداول

در ادامه به برخی از رایج ترین سوالاتی که درمورد نحوه شماره مالیاتی در ترکیه پرسیده می شود، پاسخ داده می شود:

  • آیا برای اخذ کد مالیاتی در این کشور باید هزینه ای پرداخت کنیم؟

خیر. گرفتن این شماره برای شما هیچ هزینه ای در پی نخواهد داشت.

  • کد مالیاتی تا چه مدت معتبر خواهد بود؟

شما می توانید به محض دریافت این شماره بدون هیچ گونه محدودیت زمانی از آن بهره ببرید.

  • در صورت داشتن کد مالیاتی، باید مالیات پرداخت شود؟

دریافت این کد کاملا رایگان صورت می گیرد؛ اما مالیات بر درآمد، مالیات سالیانه دارایی و مالیات حمل و نقل باید طبق روال خود پرداخت شود.

جمع بندی

همان طور که گفته شد برای انجام تمام امور مالی در ترکیه مانند خرید خودرو، خرید ملک، باز کردن حساب های بانکی، پرداخت مالیات و…، به کد مالیاتی احتیاج دارید. در طول مقاله سعی کردیم شما را با نحوه گرفتن کد مالیاتی در ترکیه که به طور کلی به دو روش حضوری و آنلاین انجام می شود، آشنا کنیم. همچنین به سوالات مهم و متداولی که در این زمینه پرسیده می شود، پاسخ دهیم. شماره شناسایی یا کد مالیاتی یک شماره ده رقمی است که به شما اختصاص داده می شود و باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. در صورت فراموش کردن این شماره می توانید با مراجعه به وب سایت اداره مالیات، آن را بازیابی کنید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.