021-91305905

چگونه در کنکور ترکیه شرکت کنیم ؟

چگونه در کنکور ترکیه شرکت کنیم

فهرست مطالب

یکی از مهم ترین نگرانی های خانواده هایی که به کشور ترکیه مهاجرت می کنند، ادامه تحصیل فرزندان و نحوه ورود آن ها به دانشگاه است. سوالاتی از قبیل اینکه چه دانشگاهی را انتخاب کنیم؟ چگونه در کنکور ترکیه شرکت کنیم؟ هزینه یک سال تحصیل در دانشگاه های این کشور چقدر است؟ و … از سوالات پر تکرار آن ها است. در مقاله پیش رو قصد داریم به این سوالات مهم پاسخ دهیم و ویژگی های سیستم آموزشی عالی ترکیه را بررسی کنیم. همچنین درمورد سیستم ورود به دانشگاه ها و دریافت بورسیه دولتی ترکیه مطالبی بیان خواهیم کرد.

سیستم آموزش عالی در ترکیه چگونه است؟

امروزه شاید یکی از مهم ترین دلایل خانواده ها برای مهاجرت، ادامه تحصیل و آینده درخشان فرزندانشان باشد. آموزش عالی کشور ترکیه برای کسانی که با فرزندان خود به آنجا نقل مکان می کنند و قصد دارند در آینده در ترکیه یا اروپا زندگی کنند، شروع خیلی خوبی است. جالب است بدانید که استاندارد های آموزشی در ترکیه بسیار بالا است و دانش آموزان حداقل 4 سال پیش از ورود به دبیرستان، خود را برای ورود به دانشگاه آماده می کنند. بنابراین می توان گفت که این کشور سیستم آموزشی بسیار دقیق و معتبری دارد.

چگونه در کنکور ترکیه شرکت کنیم؟

چگونه در کنکور ترکیه شرکت کنیم

برای ورود به دانشگاه های کشور ترکیه آزمون مشترکی مانند آنچه در ایران با نام کنکور سراسری شناخته می شود، برگزار نمی شود. بنابراین در جواب این سوال که چگونه در کنکور ترکیه شرکت کنیم باید بگوییم آزمونی با این نام در ترکیه شناخته شده نیست و شما به عنوان یک دانشجوی خارجی باید در آزمون های تعیین سطح مانند YÖS یا SAT شرکت کنید.

این آزمون ها برای همه خارجی ها مشترک اند و با قبولی در آن ها می توان در هر دانشکده یا دانشگاهی مشغول به تحصیل شد. شرکت در آزمون ست و یوس  برای ورود به مقطع لیسانس دانشگاه های برتر ترکیه و تحصیل در رشته های خاصی از جمله پزشکی، دندانپزشکی، معماری، حقوق و داروسازی اجباری است.

هر دانشگاهی آزمون خاص خود را دارد و برای گرفتن پذیرش یک دانشگاه باید در آزمون همان دانشگاه شرکت کنید. شرکت در این آزمون حدود 50 دلار هزینه دارد. سوالات آزمون YÖS و SAT  به صورت تستی است. شما باید در مجموع به 80 سوال، در طول 100 تا 150 دقیقه پاسخ دهید.

مزایای شرکت در کنکور ترکیه

مزایای شرکت در کنکور ترکیه

در این بخش از مقاله مزایای شرکت در آزمون های گفته شده و دریافت پذیرش از دانشگاه های این کشور را بررسی می کنیم.

از جمله مزایای مهم شرکت در کنکور ترکیه می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. از آنجایی که موسسات آموزش عالی ترکیه بخشی از سیستم بولونیا هستند، گواهینامه های آموزشی صادر شده از سوی آن ها، بین المللی و در کشور های دیگر معتبر است.
  2. دانشگاه های ترکیه امکانات کاملی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند و از هیچ هزینه ای برای آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دریغ نمی کنند. این مورد برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در رشته های پزشکی را دارند، بسیار مهم است.
  3. برنامه های مطالعاتی بیشتر دانشگاه های ترکیه درست مطابق با ایالات متحده آمریکا است.
  4. اگر بدانیم چگونه در کنکور ترکیه شرکت کنیم ، می توانیم از فرصت تحصیل رایگان در دانشگاه های این کشور، از طریق سیستم کمک هزینه Türkiye Bursları بهره ببریم.
  5. دانشگاه های دولتی این کشور شهریه های مقرون به صرفه ای دارند. برای مثال هزینه یک دوره تحصیلی برای خارجی های مقیم به طور متوسط بین ​​200 تا 1000 دلار است.
  6. در صورت مسلط نبودن بر زبان ترکی هم می توان وارد دانشگاه های ترکیه شد. دانشگاه های این کشور برای دانش آموزانی که سطح دانش زبانی پایینی دارند، دوره های یک ساله آموزش زبان برگزار می کند
  7.  هیچ دانشجویی به دلیل بدهی از تحصیل در دانشگاه ترکیه حذف نمی شود. مسئولین دانشگاه برای حل این مشکل راهکار های متفاوتی ارائه می دهند.

بورسیه دولتی ترکیه چگونه است؟

بورسیه دولتی ترکیه چگونه است

حال که می دانیم چگونه در کنکور ترکیه شرکت کنیم و از دانشگاه های این کشور پذیرش بگیریم، بهتر است درمورد بورسیه های دولتی ارائه شده دانشگاه ها و نحوه کاهش هزینه های تحصیل نیز اطلاعاتی داشته باشید.

Türkiye Bursları یا کمک هزینه برای دانشجویان خارجی، یکی از بهترین بورسیه های دانشگاه های مختلف ترکیه است که تمام هزینه های دانشجویان بین المللی را از جمله بیمه درمانی، اجازه اقامت، بلیط دو طرفه و …، پوشش می دهد. علاوه بر این در بیشتر مواقع به دانشجویان واجد شرایط دریافت این بورسیه، ماهیانه حدود 1000 لیر به عنوان کمک هزینه تحصیل، پرداخت می شود. همچنین در صورت نیاز، دانشجویان می توانند در دوره یک ساله زبان ترکی به صورت رایگان شرکت کنند.

اما برای دریافت این بورسیه تحصیلی دولتی باید این موارد را در نظر داشته باشید:

  • اگر قصد دارید به یکی از زبان های خارجی مانند فرانسه، انگلیسی یا آلمانی تحصیل کنید باید مدرک زبان متناسب با دوره را همراه با فرم درخواست ارائه دهید.
  • تقریبا برای دریافت بورسیه دولتی تمام دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی، به گواهی شرکت در آزمون یوس یا ست و کسب حداقل نمره از آن ها نیاز دارید.

به گفته کارشناسان، شانس کلی دریافت بورسیه دولتی ترکیه بین 3 تا 5٪ است و  فقط دانش آموزان بااستعداد و باهوش در این پروسه موفق می شوند. برای درخواست این کمک هزینه می توانید در زمستان اقدام کنید. معمولا در ماه های می و ژوئن از متقاضی برای مصاحبه دعوت می کنند و نتیجه نهایی آن را در ماه آگوست اعلام می کنند.

جمع بندی

همان طور که در طول مقاله گفته شد، در این کشور برای ورود به دانشگاه آزمونی با نام کنکور برگزار نمی شود و دانشجویان خارجی باید بنا به خواست دانشگاه مورد نظر در آزمون YÖS یا SAT شرکت کنند. هر یک از دانشگاه های ترکیه به صورت مستقل این آزمون ها را برگزار می کنند و شما باید برای دریافت پذیرش از یک دانشگاه خاص، در آزمون همان دانشگاه شرکت کنید. البته برخی از مراکز آموزشی، آزمون YÖS برگزار شده دانشگاه های دیگر را نیز می پذیرند؛ اما تعداد آن ها بسیار اندک است. در این نوشته درمورد مزایای شرکت در کنکور این کشور توضیحاتی دادیم و شرایط دریافت بورسیه آن را بررسی کردیم.

شما نیز می توانید برای تسلط کافی بر آزمون یوس و گرفتن پذیرش در دانشگاه های ترکیه، در دوره و کلاس یوس موسسه یونی لند شرکت نمایید. در این موسسه اساتید متبحر و مجرب دوره های آمادگی این آزمون را به صورت حضوری و آنلاین برگزار می کنند.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.