021-91305905

تفاوت های کنکور ایران و کنکور ترکیه

تفاوت کنکور ایران و کنکور ترکیه

فهرست مطالب

چه تفاوت‌هایی میان کنکور ایران و کنکور ترکیه وجود دارد؟ اولین سوال برای کسی که قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارد؛ این است که شانس قبولی در کدام کنکور بیش‌تر است؟ کنکور ترکیه نسب به کنکور ایران چه مزایایی دارد؟

در این مطلب قصد داریم با مقایسه تفاوت های کنکور ایران و کنکور ترکیه به شما کمک کنیم تا به صورت جامع و کلی پاسخ این سوالات را دریافت کنید.

آزمون یوس

یوس مخفف (Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı) است. آزمون یوس ویژه تحصیل غیر بومیان ترکیه در دانشگاه های (غالبا دانشگاه های دولتی) این کشور است. آزمون یوس یک آزمون 100 نمره‌ای و شرط پذیرش دانشگاه‌های دولتی ترکیه است. نمره‌ی قبولی در آزمون یوس دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال برای قبولی در دانشگاه استانبول کسب نمره کامل تضمین قبولی شما است.

طراح و ناظر بر آزمون یوس نیز خود دانشگاه‌ها هستند. همچنین حد نصاب قبولی آزمون یوس از یک رشته به رشته دیگر نیز متفاوت است. به‌عنوان مثال برای پزشکی به نمره بالای 90 آزمون یوس نیاز است. اما برای رشته‌های مهندسی نمره آزمون یوس بستگی به دانشگاه و رشته دارد.

کنکور ایران

کنکور ایران توسط سازمان سنجش زیر نظر وزارت علوم ایران برگزار می‌شود. کنکور ایران دوبار در سال در رشته‌های ریاضی، تجربی و هنر اجرا می‌شود. بنا به سیاست وزارت علوم در ایران ملاک برای قبولی در دانشگاه‌های ایران از سال گذشته 40 درصد به معدل و 60 درصد به تراز کنکور سراسری اختصاص داده شده است.

مقایسه یوس ترکیه و کنکور ایران از نظر نوع

منظور از نوع در این بخش تقسیم بندی این آزمون ها برای شاخه های مختلف تحصیلی در مقطع متوسطه است. آزمون یوس تنها یک نوع دارد. همه افراد غیر بومی ترکی صرف نظر از رشته مقطع دبیرستان خود لازم است در این آزمون شرکت کنند. برای مثال اگر شما در رشته تربیت بدنی یا ریاضی و فیزیک تحصیل می کنید برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه باید در آزمون YOS شرکت کنید.

کنکور در ایران اما برای شاخه های مختلف تحصیلی در مقطع دبیرستان به صورت جداگانه برگزار می شود. برای مثال اگر شما در رشته علوم انسانی تحصیل می کنید باید در کنکور همان رشته شرکت کنید.

مقایسه یوس ترکیه و کنکور ایران از نظر تنوع رشته پس از پذیرش

همان طور که اشاره شد افراد صرف نظر از رشته تحصیلی خود در مقطع دبیرستان می توانند در آزمون یوس شرکت کنند. بنابراین پذیرش در آزمون YOS امکان تحصیل در رشته های متنوع و گسترده ای را فراهم می کند. برای مثال اگر شما در رشته علوم تجربی تحصیل کرده باشید اما تمایل داشته باشید در دانشگاه در رشته حقوق تحصیل کنید پذیرش در یوس این امکان را برای شما فراهم می سازد. همچنین اگر در شته علوم انسانی تحصیل کرده باشید اما رویای پزشک شدن در سر دارید پذیرش در آزمون YOS رویایتان را به واقعیت تبدیل می کند.

همان طور که می دانید اما پذیرش در کنکور ایران اگر چه امکان تحصیل در رشته های مختلف را فراهم می کند اما این تنوع محدود است. برای مثال یک فارغ التحصیل رشته ریاضی و فیزیک از طریق شرکت در کنکور این رشته قادر به تحصیل پزشکی در دانشگاه نیست. البته همین فرد قادر خواهد بود رشته های مختلفی از طریق شرکت در کنکور ریاضی و فیزیک را انتخاب کند.

مباحث کنکور ایران و کنکور ترکیه

مقایسه یوس ترکیه و کنکور ایران از نظر مواد امتحانی

آزمون یوس تنها از سه بخش هوش˓ ریاضی و هندسه تشکیل شده است. این آزمون غالبا از ۸۰ سوال تشکیل می شود.

کنکور ایران اما شامل بیش از ۱۰ ماده امتحانی است که افراد در طول مقطع متوسطه دوم آن ها را فرا گرفته اند. تعداد آن نیز حدودا ۲۰۰ سوال یا بیشتر است.

آزمون مباحث آزمونتعداد سوالات آزمونزمان پاسخگویی به سوالاتزبان آزمون
رشته تجربی کنکور ایرانمباحث تخصصی
زیست‌شناسی، ریاضی، فیزیک
شیمی
مباحث عمومی
ادبیات و زبان فارسی، زبان عربی معارف، زبان انگلیسی
270240دقیقهفارسی
رشته ریاضی کنکور ایرانمباحث تخصصی
ریاضی، فیزیک، شیمی
مباحث عمومی
ادبیات و زبان فارسی، زبان عربی معارف، زبان انگلیسی
235240 دقیقهفارسی
آزمون یوس کنکور ترکیهریاضی، هوش، هندسهبنا به سیاست دانشگاه‌های ترکیه تعداد سوالات این آزمون بین 80 تا عدد متغیر است.100 الی 120 دقیقهترکی،انگلیسی روسی یا عربی
آزمون SAT کنکور ترکیه
ریاضی، درک مطلب، نگارش
154180 دقیقهانگلیسی

مقایسه یوس ترکیه و کنکور ایران از نظر مجری برگزاری

آزمون یوس یک آزمون متمرکز نیست. این آزمون توسط دانشگاه های مختلف ترکیه به صورت مجزا طراحی و برگزار می شود. بنابراین شما می توانید در آزمون YOS بیش از یک دانشگاه شرکت نمایید. البته لازم است بدانید که صرف نظر از دانشگاه برگزار کننده مواد امتحانی این آزمون کاملا یکسان است.

کنکور ایران اما یک آزمون سراسری و متمرکز است و توسط سازمان سنجش برگزار می شود.

مقایسه یوس ترکیه و کنکور ایران از نظر دفعات برگزاری

آزمون یوس و کنکور ایران هر دو یک مرتبه در سال برگزار می شوند. البته همان طور که اشاره شد دانشگاه های مختلف ترکیه خود مجری برگزاری آزمون YOS هستند. طبیعتا این دانشگاه ها زمان برگزاری آزمون یوس را نیز خود تعیین می کنند. با این وجود لازم است بدانید که آزمون YOS دانشگاه های ترکیه معمولا در یک بازه زمانی از فروردین تا خرداد ماه برگزار می شوند. در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه‌های ترکیه می‌پردازیم.

لیستی از بهترین دانشگاه های ترکیه

نام دانشگاهرتبه کشوری (ملی)رنکینگ تحصیلیرتبه اشتغالرتبه هیئت علمیرتبه پژوهشی    نمره
1دانشگاه فنی خاورمیانه131459273.2
2دانشگاه بغازیچی252363472.7
3دانشگاه حاجت تپه361972.7
4دانشگاه آنکارا483763672.6
5دانشگاه استانبول5464110665472.4
6دانشگاه اگه 784970.9
7دانشگاه قاضی8132986370.8
8دانشگاه چوکوروا9149988570.7
9دانشگاه مرمره1093370.4
10دانشگاه بیلکنت1189395870.2

مقایسه یوس ترکیه و کنکور ایران از نظر ملزومات ثبت نام

برای ثبت نام در آزمون های یوس و کنکور ایران نیاز به ارائه مدرک دیپلم دارید. البته دانش آموزان سال آخر متوسطه نیز می توانند در آزمون YOS ثبت نام کنند.

از دیگر مدارکی که برای ثبت نام در آزمون یوس یا پس از آن (بنابر تصمیم دانشگاه ها) نیاز دارید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

▪ مدارک هویتی از جمله پاسپورت

▪ مدرک دیپلم ترجمه شده به زبان ترکی

▪ ریز نمرات مقطع دبیرستان و…

آزمون YOS

مقایسه یوس ترکیه و کنکور ایران از نظر هزینه ثبت نام

ثبت نام در آزمون های یوس و کنکور ایران مستلزم پرداخت هزینه نیز هست. از آن جایی که پرداخت هزینه آزمون یوس به لیر است طبیعتا هزینه شرکت در این آزمون بیش تر از کنکور است.

هزینه ثبت نام در آزمون YOS برای دانشگاه های مختلف متفاوت است. برخی دانشگاه ها برای ثبت نام در این آزمون ممکن است از افراد هزینه ای ۴۰۰ لیری (مانند دانشگاه استانبول) دریافت کنند.

مقایسه یوس ترکیه و کنکور ایران از نظر مکان برگزاری

همان طور که اطلاع دارید کنکور در کشورمان در شهرها و حوزه های مختلفی برگزار می شود. آزمون یوس نیز علاوه بر برگزاری در شهرهای مختلف ترکیه در کشورهای همسایه نیز برگزار می شود.

برخی از دانشگاه های ترکیه در ایران نیز حوزه برگزاری آزمون YOS دارند.

دیگر ویژگی های آزمون یوس

آزمون یوس بنابر تصمیم دانشگاه ها به زبان های مختلفی به چاپ می رسد. برای مثال برخی از دانشگاه های ممکن است این آزمون را به زبان فارسی نیز چاپ کنند. اغلب دفترچه های آزمون YOS به زبان های ترکی و انگلیسی به چاپ می رسند.

نکته دیگر درباه آزمون یوس اعتبار نتیجه این آزمون است. نتیجه آزمون YOS به مدت یک سال اعتبار دارد.

و اما نکته آخر˓ آزمون یوس اصلی ترین آزمون کشور ترکیه برای پذیرش دانشجویان بین المللی است اما تنها آزمون نیست. برخی از دانشگاه های ترکیه از طریق آزمون SAT (آزمون ورودی دانشگاه های آمریکا) دانشجو می پذیرند. برخی از دانشگاه های ترکیه نیز از طریق سوابق تحصیلی اقدام به جذب دانشجو می نمایند.

تفاوت های کنکور ایران و کنکور ترکیه

بررسی تفاوت های کنکور ایران و کنکور ترکیه

در این مطلب تلاش کردیم با مقایسه آزمون یوس و کنکور ایران به شما کمک کنیم تا پاسخ درستی برای سوال آیا آزمون YOS سخت است بیابید. پاسخ به این سوال برای افراد متفاوت است و باید با توجه به شرایط فردی و اهداف افراد به آن پاسخ داد. امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا پاسخ سوال خود را بیابید.

یونی لند ارائه دهنده کلاس های آنلاین یوس ۲۰۲۱ است. اگر قصد شرکت در آزمون یوس دارید و می خواهید در دوره های آمادگی آزمون YOS شرکت کنید˓ کلاس های یوس یونی لند را به شما پیشنهاد می دهیم.

با شرکت در کلاس های آنلاین یوس یونی لند در خانه بمانید و در سلامت و آرامش از امکانات بیشمار و منحصر به فرد این دوره بهره ببرید. در این دوره علاوه بر آموزش یوس و مشاوره آموزشی در رابطه با تحصیل در ترکیه نیز می توانید مشاوره دریافت کنید. با کلیک روی عنوان کلاس آنلاین یوس 2024 یونی لند از دیگر ویژگی های خاص این دوره مطلع شوید.

امیدواریم شما نیز به خانواده یونی لند بپیوندید. لطفا نظرات˓ پیشنهادات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.