مقایسه تفاوت کنکور ایران و ترکیه

نویسنده:تیم تولید محتوا
تاریخ انتشار:۵ آبان ۱۳۹۹
بدون دیدگاه
تفاوت کنکور ایران و ترکیه چیست؟ این اولین سوالی است که به ذهن کسانی که در کنکور نتیجه نگرفته‌اند و قصد تحصیل در ترکیه را دارند، خطور می‌کند؛ چرا که آزمون یوس به مراتب از کنکور راحت‌تر است. در ادامه همراه یونی لند باشید تا به مقایسه کنکور ایران و ترکیه از لحاظ راحتی، رشته‌های تحصیلی، مواد، سوالات امتحانی و زبان آزمون بپردازید.
تفاوت کنکور ایران و کنکور ترکیه
فهرست مطالب
صفحات اجتماعی
پشتیبانی تلگرام

کنکور ایران یا آزمون یوس ترکیه؟

YOS مخفف Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı که به عنوان کنکور ترکیه برای خارجیان شناخته می‌شود، یک آزمون مخصوص دانشجویان بین‌المللی برای ورود به دانشگاه‌های دولتی ترکیه است. این آزمون از 500 نمره بارم بندی شده زیر نظر سازمان OSYM (چیزی شبیه به سازمان آموزش و پرورش ایران) برگزار می‌شود. کسب نمره‌ی مناسب در این آزمون شرط ورود به دانشگاه‌های معتبر ترکیه بوده و این نمره برای هر رشته و دانشگاه متفاوت است. برای مثال، رشته پزشکی به نمره بالای 400 نیاز دارد، در حالی که برای رشته‌های مهندسی این نمره بسته به دانشگاه و رشته تغییر می‌کند.
کنکور ایران توسط سازمان سنجش زیر نظر وزارت علوم ایران برگزار می‌شود. کنکور ایران دو بار در سال در رشته‌های ریاضی، تجربی،انسانی و هنر اجرا می‌شود. بنا به سیاست وزارت علوم در ایران ملاک برای قبولی در دانشگاه‌های ایران از سال گذشته (سال 1402) 40 درصد به معدل و 60 درصد به تراز و امسال (سال 1403) 50 درصد به معدل و 50 درصد به تراز کنکور سراسری اختصاص داده شده است.

دانشجویان آزمون یوس را ترجیح می‌دهند چرا که کنکور ترکیه از لحاظ راحتی و مباحث و تعداد سوالات آزمون به مراتب راحت‌تر از کنکور ایران ایران است. در ادامه به بررسی این موارد و جزئیات تفاوت کنکور ایران و ترکیه به صورت قدم به قدم می‌پردازیم.

مقایسه تفاوت کنکور ایران و ترکیه از نظر راحتی

بدون شک یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که دانشجویان آزمون یوس را به کنکور ایران ترجیح می‌دهند، آسان‌تر بودن آن است. سوالات آزمون یوس پیچیدگی کمتری دارند، حجم سوالات نیز کمتر است و مباحث آزمون بیشتر بر ریاضیات و هوش تمرکز دارد که نسبت به حجم گسترده دروس کنکور ایران بسیار ساده‌تر است.

علاوه بر این، مدیریت زمان در آزمون یوس راحت‌تر است. در کنکور ایران، حجم زیاد سوالات و مباحث مختلف از ریاضی، شیمی، فیزیک و غیره به شدت چالش‌برانگیز است. اما آزمون یوس، تنها شامل ریاضی، هوش و هندسه است که به مراتب ساده‌تر و قابل مدیریت‌تر هستند.
اما این به معنی ساده‌انگاری نیست. حتی برای موفقیت در آزمون یوس نیز نیاز به آمادگی دارید. هر چند که آزمون یوس نسبت به کنکور ایران راحت‌تر است، ولی روش‌های خاص خود را می‌طلبد که باید با شرکت در یک دوره یا کلاس یوس به آنها مسلط شوید.

مقایسه یوس ترکیه و کنکور ایران از نظر شاخه‌های تحصیلی

در آزمون یوس، هر دانش‌آموز بین‌المللی، بدون توجه به رشته دبیرستانی خود، می‌تواند در آزمون شرکت کند. مهم نیست شما در رشته تربیت بدنی یا ریاضی و فیزیک تحصیل کرده‌اید، یوس به شما امکان ورود به رشته‌های متنوع دانشگاهی ترکیه را می‌دهد.
در ایران، کنکور بر اساس رشته‌های تحصیلی دبیرستانی تفکیک می‌شود؛ به عنوان مثال، دانش‌آموزان علوم انسانی باید در کنکور این رشته شرکت کنند. این یعنی محدودیت بیشتری در انتخاب رشته پس از پذیرش.

تفاوت کنکور ترکیه و ایران از نظر تنوع رشته پس از پذیرش

آزمون یوس به دانشجویان این امکان را می‌دهد که پس از قبولی در هر رشته‌ای که علاقه دارند، تحصیل کنند؛ حتی اگر رشته دبیرستانی شما با رشته دانشگاهی انتخابی شما مطابقت نداشته باشد. این انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای است که در کنکور ایران وجود ندارد. در ایران، شما تنها می‌توانید در رشته‌های مرتبط با تحصیلات دبیرستانی خود تحصیل کنید.

مباحث کنکور ایران و کنکور ترکیه

تفاوت کنکور ایران و ترکیه از نظر مواد امتحانی

کنکور ایران شامل بیش از ۱۰ ماده امتحانی از دروس عمومی و تخصصی است که داوطلبان باید طی چندین سال تحصیل در دبیرستان بیاموزند. تعداد سوالات نیز بسیار زیاد است، چیزی در حدود ۲۰۰ سوال یا بیشتر. اما در آزمون یوس ، تنها سه بخش هوش، ریاضی و هندسه وجود دارد که در مجموع شامل ۸۰ سوال است.

عنوان آزمون مباحث آزمون تعداد سوالات آزمون زمان پاسخگویی به سوالات زبان آزمون
رشته تجربی کنکور ایران زیست‌شناسی، ریاضی، فیزیک، شیمی 270 240 دقیقه فارسی
رشته ریاضی کنکور ایران ریاضی، فیزیک، شیمی 235 240 دقیقه فارسی
آزمون یوس کنکور ترکیه ریاضی، هوش، هندسه 80 100 ترکی، انگلیسی روسی یا عربی
    154 180 دقیقه انگلیسی

مقایسه تفاوت کنکور ایران و ترکیه از نظر زبان آزمون

زبان فارسی، زبان اصلی کنکور ایران است. اما آزمون یوس به زبان‌های مختلفی مانند ترکی، انگلیسی یا عربی برگزار می‌شود و داوطلبان می‌توانند بر اساس زبان دلخواه آزمون را انتخاب کنند. اما نکته مهمی که وجود دارد سوالات ریاضی و شکل محور آزمون یوس هیچ نیازی به تسلط به زبان ندارد.

مقایسه کنکور ایران و ترکیه از نظر ملزومات ثبت نام

برای ثبت نام در کنکور ایران نیاز به ارائه مدرک دیپلم دارید در حالی که دانش آموزان سال آخر متوسطه که هنوز دیپلم ندارند نیز می‌توانند در آزمون YOS ثبت نام کنند. اما برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه به مدرک دیپلم ترجمه شده به زبان ترکی هم نیاز دارید. برای شرکت در آزمون به پاسپورت هم نیاز دارید.
ثبت نام و انتخاب رشته در کنکور ایران پیچیدگی‌ها و استرس خاص خود را دارد در حالی ثبت نام در آزمون یوس و انتخاب رشته در دانشگاه‌ها توسط متخصصان مجموعه یونی لند بدون هیچ دغدغه‌ای از شما انجام می‌شود.
در هنگام ثبت نام در کنکور ایران، سهمیه‌های مختلفی ناعادلانه ای هم وجود دارد که به برخی داوطلبان کمک می‌کند تا با نمره کمتری نسبت به دیگران وارد دانشگاه شوند. این سهمیه‌ها برای بسیاری از داوطلبان بدون سهمیه، رقابت را سخت‌تر می‌کند و موجب نابرابری در نتایج می‌شود. اما در آزمون یوس ترکیه ، هیچ نوع سهمیه‌ای وجود ندارد و تمام داوطلبان در شرایطی برابر رقابت می‌کنند. این عدم وجود سهمیه‌ها باعث می‌شود پذیرش در دانشگاه‌ها صرفاً بر اساس توانایی‌ها و نمرات واقعی داوطلبان صورت گیرد و همه به یک اندازه شانس قبولی داشته باشند.

تفاوت های کنکور ایران و کنکور ترکیه

چرا آزمون یوس بهتر از کنکور ایران است؟

با توجه به مقایسه تفاوت کنکور ایران و ترکیه، کاملاً واضح است که آزمون یوس نسبت به کنکور ایران راحت‌تر و کم‌چالش‌تر است. تعداد کمتر سوالات، تمرکز بر دروس ریاضی و هوش و همینطور تنوع بیشتر در رشته‌های دانشگاهی پس از قبولی، همه نشان‌دهنده این است که یوس گزینه بهتری برای بسیاری از دانشجویان است.
موفقیت شما در آزمون یوس با یونی لند قطعی است! کافی است یک قدم بردارید و مسیر تحصیلی خود را به سوی دانشگاه‌های ترکیه هموار کنید. همین امروز با یونی لند تماس بگیرید یا فرم ثبت‌نام را در وب‌سایت ما پر کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند و به سمت قبولی در بهترین دانشگاه‌های ترکیه هدایت شوید.

همین امروز با ما تماس بگیرید و از مشاوره ما ما بهره مند شوید.

مشاوره رایگان