021-91305905

شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان

شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان

فهرست مطالب

ترکیه امروزه به یکی از مهاجرپذیر ترین کشور های جهان برای ادامه تحصیل تبدیل شده است و برخی از معتبر ترین مراکز دانشگاهی سراسر جهان در آن واقع شده اند. دانشگاه های این کشور به دلیل استاندارد آموزشی بالا، هزینه تحصیل مناسب و فرصت های آموزشی بسیار، در میان دانشجویان بین المللی به ویژه دانشجویان ایرانی محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. در مقاله پیش رو قصد داریم شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان را در مقاطع مختلف تحصیلی بررسی کنیم و لیست کاملی از مدارک مورد نیاز را برای دریافت پذیرش از دانشگاه های این کشور ارائه نماییم.

مدارک مورد نیاز و شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرنیان

شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای دانشجویی تقریبا در تمام مقاطع تحصیلی این کشور مشترک است. اما دریافت ویزای تحصیلی یکی از مهم ترین کارهایی است که باید برای مهاجرت تحصیلی به این کشور انجام دهید.

برای این منظور به مدارک خاصی احتیاج دارید که عبارت ند از:

  1. فرم درخواست ویزا
  2. پاسپورت با حداقل 1 سال اعتبار
  3. کپی کارت شناسایی و شناسنامه
  4. فیش پرداخت شده هزینه بررسی ویزا
  5. 4 عکس پاسپورتی یا بیومتریک با زمینه سفید
  6. برگه رضایت والدین یا سرپرست قانونی برای متقاضیان زیر 18 سال
  7. نامه پذیرش از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی در ترکیه
  8. گواهی تمکن مالی یا نامه اسپانسری از شخصی که مسئولیت مالی دانشجو را در دوران تحصیل، برعهده دارد

موارد گفته شده برای دانشجویان تمام مقاطع مشترک است. اما با توجه به مقطع تحصیلی و رشته انتخابی، دانشگاه و کنسولگری ممکن است مدارک دیگری نیز از شما بخواهند. بنابراین بهتر است قبل از گرفتن وقت مصاحبه لیست کامل مدارک مورد نیاز را از سایت سفارت و دانشگاه استخراج کنید.

پس از تهیه تمام مدارک گفته شده برای ویزای دانشجویی، زمان آن می رسد که به صورت آنلاین وقت مصاحبه بگیرید. شما باید در تاریخ و ساعت اعلام شده در سفارت حضور داشته باشید. اگر دیر تر از موعد مقرر مراجعه کنید یا اصلا در جلسه شرکت نکنید، به احتمال زیاد درخواست شما به طور کامل رد می شود.

با ویزای دانشجویی چه مدت می توان در ترکیه اقامت داشت؟

شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان

شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان و دانشجویان کشور های دیگر تقریبا مشابه است؛ اما مدت اقامت در این کشور با ویزای دانشجویی، با توجه به کشور مبدا ممکن است متفاوت باشد.

به طور کلی شهروندان ایرانی ای که ویزای دانشجویی دارند، می توانند 90 روز در ترکیه اقامت داشته باشند. مطمئنا این زمان برای شرکت در یک دوره آموزشی کافی نیست؛ بنابراین دانشجویان ایرانی برای اقامت طولانی مدت باید به محض ورود به ترکیه، برای دریافت مجوز اقامت دانشجویی اقدام کنند.

این نکته را مدنظر داشته باشید که اگر این مجوز را دریافت نکنید باید پس از پایان تاریخ انقضای ویزای دانشجویی، کشور ترکیه را ترک کنید.

شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان در مقطع کارشناسی

شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان در مقطع کارشناسی

اگر قصد دارید به عنوان یک دانشجوی مقطع کارشناسی وارد دانشگاه های معتبر ترکیه شوید باید حتما دیپلم خود را دریافت کرده باشید یا سال آخر دبیرستان باشید. این یکی از مهم ترین شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان ، در مقطع کارشناسی است.

شما باید ریز نمرات و سایر مدارک تحصیلی خود را برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. دانشگاه دیپلم شما را معادل سازی می کند و متناسب با امتیاز کسب شده با درخواست تان مخالفت یا موافقت می نماید.

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های ترکیه باید حداقل ۱۷ سال سن داشته باشند. این دوره تحصیلی، تقریبا 4 ساله است و شما می توانید با توجه به علاقه و هدف خود رشته مناسبی را انتخاب کنید.

شرط دیگری که برای ورود به مراکز آموزشی این کشور باید به آن عمل کنید، پذیرش در آزمون تافل با حداقل نمره 80 است. البته این نمره ممکن است در رشته ها و دانشگاه های مختلف متفاوت باشد. شما می توانید با مراجعه به سایت دانشگاه و بررسی دقیق شرایط دریافت پذیرش از رشته مورد نظر خود، اطلاعات دقیق تری کسب کنید.

خاطرتان باشد بیشتر دانشگاه های ترکیه برای ارائه پذیرش از شما نمره قبولی در آزمون SAT  یا  YOS  را طلب می کنند. معمولا دانشگاه های این کشور هر دو آزمون را قبول دارند؛ اما بهتر است قبل از هر اقدامی، از طریق سایت دانشگاه اطلاعات لازم را کسب کنید.

کسب معدل بالا و نمره عالی در آزمون یوس و تاثیر بسزایی در دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه های ترکیه را دارد.

شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان در مقطع کارشناسی ارشد

 شرایط تحصیل در مقطع ارشد دانشگاه های ترکیه تقریبا مانند مقطع کارشناسی است. با این تفاوت که محدودیت سنی خاصی ندارد و معمولا 2 ساله تمام می شود. یکی از اصلی ترین شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان در این مقطع، داشتن مدرک زبان و کارشناسی است. بیشتر دانشگاه های این کشور از دانشجو نمره 6.5 در آزمون آیلتس یا مدرک پذیرش در تافل با نمره 80 می خواهند. البته این نمره ها درست مانند مقطع کارشناسی ممکن است در رشته ها و دانشگاه های مختلف متفاوت باشد. البته برخی از دانشگاه نیز آزمون هایی را مانند GRE یا GMAT  هم به عنوان جانشین آیلتس و تافل می پذیرند.

شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان در مقطع دکترا

دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در مقطع دکترا دانشگاه های ترکیه، برای دریافت پذیرش به نمره آیلتس 7 یا تافل 80 نیاز دارند. هرچند مانند دو مقطع دیگر ممکن است در رشته ها و دانشگاه های مختلف تفاوت هایی در این مورد دیده شود.

دوره دکترا در ترکیه معمولا بین 3 تا 4 سال طول می کشد و دانشجویان ایرانی می توانند با دریافت بورسیه در این مقطع، علاوه بر ارتقای سطح علمی خود، حقوق مناسبی نیز دریافت کنند. بورسیه های متنوع مقاطع عالی دانشگاه های ترکیه، تحصیل در آن ها را جذاب تر کرده است.

جمع بندی

همان طور که در طول مقاله گفته شد، در حال حاضر شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان بسیار مساعد است و در صورت داشتن رزومه تحصیلی متوسط رو به بالا می توانید به راحتی در دانشگاه های معتبر این کشور مشغول به تحصیل شوید. هرچند گرفتن پذیرش از مراکز آموزشی این کشور به اندازه کشور های اروپایی سخت نیست، به هر حال شرایط و مدارک خاص خود را می طلبد.

اگر تصمیم به ادامه تحصیل در این کشور را دارید بهتر است سطح زبان ترکی و انگلیسی خود را تقویت کنید تا بتوانید راحت تر مجوز پذیرش خود را دریافت کنید. داشتن مدرک زبان با نمره بالا و معدل خوب، احتمال موفقیت شما را در این مسیر افزایش می دهد.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.