021-91305905

بهترین دانشگاه های دولتی استانبول کدام اند؟

دانشگاه های دولتی استانبول

فهرست مطالب

استانبول به عنوان قلب فرهنگی و اقتصادی ترکیه شناخته می شود و طبیعی است که بسیاری از دانشگاه های معتبر و شناخته شده در سطح کشور و جهان را داشته باشد. حدودا در این شهر 50 دانشگاه دولتی و خصوصی قرار گرفته اند که طیف وسیعی از رشته های تحصیلی را در مقاطع مختلف ارائه می دهند. برای بهترین انتخاب برای ادامه تحصیل در این مقاله قصد داریم چند مورد از بهترین دانشگاه های دولتی استانبول را نام ببریم و درمورد ویژگی های آن ها توضیح دهیم.

دانشگاه های دولتی استانبول

دانشگاه استانبول که در سال ۱۴۵۳ توسط محمد دوم پس از فتح قسطنطنیه تأسیس شد، به عنوان یکی از قدیمی ‌ترین و معتبر ترین دانشگاه ‌های جهان شناخته می ‌شود. این دانشگاه در طول تاریخ خود، نقشی کلیدی در آموزش و پرورش ترکیه و منطقه ایفا کرده و فارغ ‌التحصیلان برجسته ‌ای را در زمینه ‌های مختلف به جوامع گوناگون تحویل داده است.

دانشگاه استانبول در سال ۱۸۴۶ با گذر از تحولات اساسی، به اولین مؤسسه آموزش عالی در امپراتوری عثمانی تبدیل شد که بر پایه سنت‌ های اروپایی بنا شده بود. این دگرگونی، آغازگر دوره‌ ای جدید در مسیر پیشرفت و نوگرایی این دانشگاه بود.

در بین دانشگاه های دولتی استانبول ، دانشگاه استانبول در رتبه ‌بندی جهانی دانشگاه ‌های QS در سال ۲۰۲۴ در رتبه 711 تا 720 قرار دارد. این دانشگاه همچنین در رتبه ‌بندی‌ های موضوعی رتبه‌ های قابل قبولی را کسب کرده است. برای مثال رتبه 281 در گروه «هنر و علوم انسانی» و رتبه 309 در گروه «علوم زیستی و پزشکی» از افتخارات این دانشگاه در عرصه بین ‌المللی است. این دانشگاه هم اکنون متشکل از 2000 استاد و دانشیار و 60000 دانشجو در مقطع کارشناسی و 8000 دانشجو در مقطع کارشناسی است.

دانشگاه های دولتی استانبول

دانشگاه بغازیچی که با نام دانشگاه بسفر نیز شناخته می شود، یکی از دانشگاه های دولتی استانبول محسوب می شود که در بخش اروپایی تنگه سفر واقع شده است. دانشگاه بغازیچی در ابتدا در سال 1863 با نام رابرت کالج کار خود را شروع کرد. در واقع این دانشگاه یک موسسه آموزش عالی آمریکایی بود که خارج از ایالات متحده برای اولین بار تاسیس شده بود. حال پس از سال ها همچنان تحت مدیریت ترکیه باقی مانده و با سیستم آموزشی آمریکا ارتباطات خود را حفظ کرده است.

دانشگاه بغازیچی به عنوان یکی از دانشگاه های دولتی استانبول دارای شش دانشکده و دو مدرسه برای دوره کارشناسی و شش موسسه برای تحصیلات تکمیلی است. زبان رسمی آموزش در این دانشگاه انگلیسی است.

دانشگاه بغازیچی همواره به عنوان برترین دانشگاه های ترکیه شناخته شده و از شهرت جهانی برخوردار است. این دانشگاه بر اساس رتبه‌ بندی U.S. News & World Report در سال ۲۰۲۱، رتبه ۱۹۷ جهانی را کسب کرده و در رتبه ‌بندی جهانی دانشگاه ‌های تایمز آموزش عالی ۲۰۲۱، رتبه پنجم را در میان دانشگاه ‌های ترکیه به خود اختصاص داده است.

دانشگاه مرمره

از دیگر دانشگاه های دولتی استانبول می توان به دانشگاه مرمره اشاره کرد. دانشگاه مرمره در سال 1982 تاسیس شد؛ اما ساختمان آن از سال 1883 به عنوان مکتب تجارت عالی حمیدیه مشغول به فعالیت بوده است.

این دانشگاه که نام آن از دریای مرمره گرفته شده است، تنها دانشگاه چند زبانه در ترکیه است و دوره ‌های تحصیلی را به زبان ‌های ترکی، انگلیسی، آلمانی، فرانسه و عربی ارائه می ‌دهد. دانشگاه مرمره با ۵۷ هزار دانشجو، شامل ۴۴ هزار و ۶۶۱ دانشجوی کارشناسی، ۷ هزار و ۴۰۶ دانشجوی تحصیلات تکمیلی و ۱,۳۵۴ دانشجوی خارجی از ۷۳ کشور، از تنوع جمعیتی بالایی برخوردار است.

به عنوان یکی از دانشگاه های دولتی استانبول این دانشگاه با ۱۳ پردیس، ۱۱ دانشکده، ۸ دانشسرا و ۲۸ مرکز تحقیقاتی، محیط آموزشی کاملی را برای دانشجویان فراهم می ‌کند. دانشگاه مرمره با بیش از ۳۰۰۰ عضو هیئت علمی و حدود ۶۰ هزار دانشجو در پردیس ‌های مختلف خود در استانبول، به مدت ۱۲۴ سال است که به عنوان یک موسسه پیشرو در زمینه آموزش عالی ترکیه شناخته می ‌شود.

از دانشگاه های دولتی استانبول می توان به دانشگاه گالاتاسرای که تاریخ تاسیس آن به سال 1992 باز می گردد، اشاره کرد. این دانشگاه ارتباطات نزدیکی با دبیرستان گالاتاسرای و باشگاه ورزشی گالاتاسرای دارد.

این دانشگاه شامل پنج دانشکده می ‌شود: علوم اقتصادی و اداری، حقوق، علوم ارتباطات، علوم طبیعی و ادبیات، و مهندسی و فناوری. همچنین دو انستیتو علوم اجتماعی و علوم کاربردی با مجموعا ۲۰۰ استاد و ۲۵۰۰ دانشجو دارد. دانشگاه گالاتاسرای با شرکت در برنامه ‌های تبادل دانشجویی اروپا مانند اراسموس و سقراط، میزبان حدود ۵۰ دانشجوی اروپایی است و سالانه ۱۰۰ نفر از دانشجویان خود را به فرانسه اعزام می‌ کند.

دانشگاه بیلگی استانبول

دانشگاه بیلگی که در هفتم ژوئن ۱۹۹۶ در استانبول تأسیس شد، یک دانشگاه دولتی است. این دانشگاه سه پردیس در استانبول شامل سَنترال استانبول، کوش ‌تپه و دولاپ‌ دره دارد. بیلگی طیف وسیعی از برنامه ‌های آموزشی را ارائه می ‌دهد. این دانشگاه با داشتن بیش از ۱۵۰ برنامه تحصیلی در ۸ دانشکده، ۳ موسسه و ۳ مدرسه عالی حرفه ‌ای، فرصت ‌های متنوعی را برای دانشجویان فراهم می ‌کند. دانشکده‌ های این دانشگاه شامل حقوق، ارتباطات، مدیریت، معماری، مهندسی و علوم طبیعی، علوم بهداشت، علوم اجتماعی و انسانی می ‌شود. دانشگاه بیلگی با همکاری دانشگاه لندن برای دانشجویان فرصت شرکت در برنامه ‌های افتخاری با دریافت مدرک مشترک از هر دو دانشگاه را فراهم می کند.

جمع بندی

استانبول یکی از مهم ترین شهر های ترکیه از نظر فرهنگی و اقتصادی محسوب می شود. برخی از بهترین دانشگاه های دولتی ترکیه در این شهر قرار گرفته اند که سطح بسیار بالایی در رتبه بندی های جهانی دارند. برای مثال دانشگاه های استانبول، مرمره، گالاتاسرای و بیلگی استانبول نمونه هایی از بهترین دانشگاه های دولتی استانبول محسوب می شوند. در این مقاله درمورد این دانشگاه ها با جزئیات مطالبی بیان کردیم و ویژگی های هر یک را برشمردیم.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.