021-91305905

تحصیل شنوایی‌ سنجی در ترکیه + شرایط تحصیل، بازارکار

تحصیل شنوایی‌ سنجی در ترکیه

فهرست مطالب

افزایش تقاضا برای تحصیل در ترکیه موجب شد تا دانشگاه‌­های ترکیه رشته­‌های بیشتری را برای تمامی مقاطع تحصیلی پوشش دهند. رشته شنوایی‌سنجی یا ادیومتری از جمله رشته‌­های پرطرف‌دار برای تحصیل در ترکیه هستند. این رشته در تمامی مقاطع تحصیلی ارائه شده است. اگر به کار با افرادی که دچار مشکل شنوایی هستند علاقه دارید و تحصیل در این حوزه برایتان جذاب است تحصیل شنوایی‌سنجی در ترکیه گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

رشته ادیومتری جزو دسته‌­بندی رشته‌­های پیراپزشکی است که داوطلبان زیادی بعد از رشته­‌های پزشکی ازاین‌قبیل رشته‌­ها را در اولویت خود قرار می­‌دهند؛ بنابراین می­‌توان گفت ظرفیت رشته شنوایی‌سنجی نسبت به بسیاری از رشته­‌ها سریع‌تر پر می­‌شود. در ادامه شرایط تحصیل در رشته شنوایی‌سنجی (ادیومتری) را بررسی کرده‌­ایم. کارشناسان یونی لند در این مسیر همراه شما هستند تا بتوانید در رشته و دانشگاه موردنظر خود پذیرش بگیرید.

معرفی رشته شنوایی‌ سنجی در ترکیه

رشته ادیومتری یکی از زیرشاخه­‌های رشته پزشکی است که به تشخیص و درمان اختلالات شنوایی می‌­پردازد. تحصیل شنوایی‌سنجی در ترکیه از کارشناسی تا دکترا ادامه دارد و برای ورود به مقطع شرایط متفاوتی در نظر گرفته شده است. دانشجویان شنوایی‌سنجی واحدهایی مربوط به تعادل و ارزیابی، ادراک و گفتار، شنیدن و ارزیابی و توسعه زبان را می‌گذرانند.

دروس رشته شنوایی‌ سنجی در دانشگاه‌ های ترکیه

در دوره کارشناسی رشته شنوایی‌سنجی، یا همان تست شنوایی، معمولاً 120 واحد درسی تعریف شده است. در این دوره دروس تئوری و عملی دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند؛ اما درواقع کارشناسی ادیومتری آغار راه ورود به این حوزه است. دانشگاه‌های دارای رشته شنوایی‌سنجی در ترکیه معمولاً دروس زیر را در مقطع کارشناسی ارائه می‌­دهند:

  • آناتومی
  • فیزیولوژی
  • فیزیک
  • شنوایی‌سنجی پایه 1 و 2
  • آشنایی با اختلالات کلامی، زبانی و ارتباطی
  • نوروفیزیولوژی
  • نوروآناتومی
  • فیزیک صدا و آکوستیک
  • رواشناسی
  • متدهای تست شنوایی‌سنجی
  • بیماری‌­های گوش، حلق و بینی
  • برنامه‌­های غربالگری شنوایی
  • آشنایی با سمعک
  • شنوایی‌سنجی توان‌بخشی
  • شنوایی‌سنجی کودکان
  • بهبود زبان و گفتار
  • برنامه‌­های تقویت‌­کننده و دستگاه‌­های کمکی
  • رویکردی بر اختلالات زبانی و گفتاری

مزایای تحصیل رشته شنوایی‌ سنجی در ترکیه

  • امکان کسب درآمد مناسب در رشته شنوایی‌سنجی با مدرک کارشناسی
  • امکان کار در مراکز دولتی، خصوصی و خوداشتغالی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌­های دولتی با هزینه مناسب
  • امکان دریافت اقامت دائم ترکیه از طریق کار در رشته شنوایی‌سنجی
دانشگاه‌های دارای رشته شنوایی‌سنجی در ترکیه

دانشگاه‌ های دارای رشته شنوایی‌ سنجی در ترکیه

تعداد زیادی از دانشگاه‌­های دولتی و خصوصی ترکیه رشته تست شنوایی‌سنجی را ارائه داده‌­اند. در تحصیل شنوایی‌سنجی در ترکیه رقابت بر سر رتبه و اعتبار دانشگاه است. دانشجویان بین­‌المللی که قصد بازگشت به ایران را دارند حتماً باید به مورد تأیید بودن دانشگاه از نظر وزارت بهداشت توجه کنند. در جدول زیر تعدادی از بهترین دانشگاه‌های دارای رشته شنوایی‌سنجی در ترکیه را آورده‌­ایم:

نام دانشگاهشهرمورد تأیید وزارت بهداشت
دانشگاه باهچه شهیراستانبولهست
دانشگاه باشکنتآنکاراهست
دانشگاه بزمی عالماستانبولنیست
دانشگاه بیرونیاستانبولنیست
دانشگاه آیدین استانبولاستانبولهست
دانشگاه گلیشیماستانبولنیست
دانشگاه مدیپول استانبولاستانبولنیست
دانشگاه کاراتایکنیانیست
دانشگاه اسکوداراستانبولنیست
دانشگاه حاجت تپهآنکاراهست
دانشگاه استانبولاستانبولهست
دانشگاه اژهازمیرهست
دانشگاه دوکوز ایلولازمیرهست
دانشگاه قاضیآنکاراهست
دانشگاه آنکاراآنکاراهست
دانشگاه کوچاستانبولهست

مقاطع تحصیلی و ظرفیت پذیرش رشته شنوایی‌ سنجی در ترکیه

رشته ادیومتری در ترکیه در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌­شود. برای ورود به هر دوره شرایط و مدارک متفاوتی نیاز هست. حداقل مدرک لازم برای ورود به بازار کار شنوایی‌سنجی در ترکیه، مدرک کارشناسی است. تحصیل شنوایی‌سنجی در ترکیه به مراحل زیر تقسیم می­شود:

تحصیل کارشناسی شنوایی‌ سنجی در ترکیه

مقطع کارشناسی تست شنوایی‌سنجی، همانند سایر رشته­‌های مقطع کارشناسی، یک دوره ۴ساله است. در این دوره مطالب پایه علوم پزشکی و دروس عمومی آموزش داده می­‌شود. برخی از دروس تخصصی شنوایی‌سنجی مثل ارزیابی شنوایی، کم‌شنوایی، کاهش شنوایی ژنتیکی و… در برنامه کارشناسی آمده است. اکثر دانشگاه‌­های ترکیه این رشته را به زبان ترکی ارائه می‌دهند؛ اما برخی از دانشگاه­‌ها تحصیل به زبان انگلیسی هم دارند.

تحصیل کارشناسی ارشد شنوایی‌ سنجی در ترکیه

کارشناسی ارشد شنوایی‌سنجی در ترکیه یک دوره 1 سال و نیم تا ۲ساله هست که با ارائه یک برنامه پیشرفته به بهره‌­وری علمی در حوزه شنوایی و اختلالات آن کمک می­‌کند. برای ورود به این دوره رزومه تحصیلی مناسب ضروری است.

تحصیل دکترا شنوایی‌ سنجی در ترکیه

مقطع دکترا رشته شنوایی‌سنجی بین 3 تا 5 سال به طول می‌­انجامد. برای اتمام دوره دکترا دانشجو باید پایان­‌نامه ارائه دهد و از آن دفاع کند. در پایان این دوره دانشجویان تمامی مطالب تئوری و عملی مربوط به حوزه تست شنوایی و درمان اختلالات آن را آموزش‌دیده‌اند و برای ورود به بخش آکادمیک یا کار در مراکز درمانی کاملاً آماده هستند. در ادامه مدارک لازم و آزمون‌­های ورودی دانشگاه­‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی می­‌کنیم.

شرایط تحصیل در رشته شنوایی‌سنجی در ترکیه

شرایط تحصیل در رشته شنوایی‌ سنجی در ترکیه

برای قبولی در رشته شنوایی‌سنجی در ترکیه داوطلبان باید آزمون­‌های ورودی دانشگاه­‌ها را با موفقیت پشت سر بگذرانند. آزمون‌­های مورد تأیید برای این رشته TR-YOS، YOS،SAT، ALES و GRE هستند. در هر مقطع آزمون ورودی متفاوت خواهد بود و باتوجه‌به هر دانشگاه نمره قبولی نیز متغیر است. دیپلم با معدل بالای 12 یکی از شروط اصلی قبولی در رشته ادیومتری در ترکیه است.

یکی از مزایای تحصیل شنوایی‌سنجی در ترکیه امکان تحصیل به دو زبان ترکی و انگلیسی است. ارائه گواهی تسلط به زبان ترکی یا انگلیسی از الزامات ثبت­‌نام دانشجویان است. در جدول زیر آزمون ورودی و مدرک زبان لازم برای قبولی در این رشته را آورده‌­ایم:

مقطع تحصیلیمدرک زبان موردنیازآزمون ورودی
کارشناسیتومر، آیلتس 5.5SAT، YOS، TR-YOS
کارشناسی ارشدتومر، آیلتس 6GRE، ALES
دکتراتومر، آیلتس 6.5GRE، ALES

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌ نام رشته شنوایی‌ سنجی در ترکیه

با ارائه مدارک تکمیل و صحیح به دانشگاه در زمان خود صرفه­‌جویی کنید. در صورت نیاز به راهنمایی کارشناسان یونی لند همراه شما هستند.

  • دیپلم ۱۲ساله + گواهی پیش­‌دانشگاهی
  • پاسپورت معتبر
  • رزومه تحصیلی (در صورت نیاز)
  • عکس پاسپورتی
  • انگیزه‌­نامه (در صورت نیاز)
  • توصیه­‌نامه (در صورت نیاز)
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی
  • کارنامه قبولی در آزمون ورودی (در صورت نیاز)

قبولی در رشته شنوایی‌ سنجی بدون کنکور در ترکیه

یکی از دلایل پرطرف‌دار بودن تحصیل کارشناسی در ترکیه، امکان قبولی در رشته‌­های مطرح بدون کنکور است. معمولاً فقط دانشگاه‌­های خصوصی امکان قبولی در رشته شنوایی‌سنجی بدون کنکور را دارند؛ اما ممکن است برخی از دانشگاه­‌های دولتی به داوطلبانی که جزو استعدادهای برتر هستند و معدل دیپلم بالایی دارند اجازه پذیرش بدون آزمون را بدهد؛ بنابراین تحصیل شنوایی‌سنجی در ترکیه با استفاده از شرط معدل دیپلم امکان‌پذیر است.

شهریه رشته شنوایی‌ سنجی در ترکیه

در پروسه مهاجرت تحصیلی یکی از مهم­‌ترین مسائل، شهریه دانشگاه­ است. دانشگاه‌­های ترکیه شهریه‌­های مقرون­‌به­‌صرفه دارند و باتوجه‌به امکاناتی که ارائه می­‌کنند در برابر بسیاری از دانشگاه‌­های اروپا و آمریکا ارزان­‌تر هستند. در جدول زیر شهریه تحصیل شنوایی‌سنجی در ترکیه را آورده‌­ایم:

نام دانشگاهشهریه سالانه
دانشگاه باشکنت6000 دلار
دانشگاه آیدین استانبول6000 دلار
دانشگاه بزمی عالم6000 دلار
دانشگاه باهچه شهیر7900 دلار
دانشگاه اسکودار3200 دلار
دانشگاه مدیپول استانبول6510 دلار
دانشگاه بیرونی8000 دلار
دانشگاه گلیشیم7500 دلار
دانشگاه کاراتای6000 دلار
دانشگاه حاجت تپه3898 دلار
دانشگاه استانبول2119 دلار
دانشگاه اژه18000 دلار
دانشگاه کوچ21500 دلار
دانشگاه قاضی1000 دلار
دانشگاه آنکارا670 دلار
دانشگاه دوکوز ایلول355 دلار

بورسیه رشته شنوایی‌ سنجی در ترکیه

دریافت بورسیه تحصیلی در رشته ادیومتری مقطع کارشناسی، تا حد زیادی به تلاش دانشجویان در سال اول تحصیل بستگی دارد. در این صورت دانشگاه برای دانشجویان برتر تخفیف شهریه در نظر می‌­گیرد. اما برخی از بورسیه‌­ها نیز به‌صورت بین‌­المللی به دانشجویان تعلق می­‌گیرد. مثل بورسیه ابوعلی سینا، اراسموس، بورسیه­‌های مددکاری و… . جهت اطلاع از مقادیر بورسیه و نحوه ارائه آن باید به سایت دانشگاه موردنظرتان مراجعه کنید. کارشناسان یونی لند نیز پاسخگوی شما عزیزان هستند.

بازار کار رشته شنوایی‌سنجی در ترکیه

بازار کار رشته شنوایی‌ سنجی در ترکیه

رشته شنوایی‌سنجی جزو مشاغل موردنیاز ترکیه نیست؛ اما بازار کار آن اشباع نشده و با تحصیل شنوایی‌سنجی در ترکیه می‌­توانید در مراکز دولتی یا خصوصی مشغول به کار شوید. متخصصان شنوایی با دریافت جواب آفر می‌­توانند ویزای کاری دریافت کنند و وارد مراحل دریافت اقامت دائم ترکیه شوند. به‌طورکلی می‌­توان گفت بازار کار رشته ادیومتری در ترکیه تضمین شده است و اگر از یک دانشگاه خوب پذیرش بگیرید مطمئن باشید درآمد بالایی در انتظار شماست. از مشاغلی که فارغ­‌التحصیلان این رشته می‌­توانند داشته باشند می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراکز بهداشتی
  • مراکز درمانی
  • بیمارستان‌­ها
  • مدارس ناشنوایان
  • مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان
  • خانه بهداشت
  • شرکت­‌های مهندسی
  • شرکت‌­های صنعت امداد شنوایی
  • کارخانه اتومبیل‌سازی
  • کارخانه تولید تجهیزات شنوایی

درآمد رشته شنوایی‌ سنجی در ترکیه

رشته ادیومتری جزو رشته‌­های پردرآمد در ترکیه محسوب می‌­شود. درآمد یک متخصص شنوایی باتوجه‌به سابقه کاری و رزومه تحصیلی او متفاوت است. اما به‌طورکلی می­‌توان میانگین درآمد سالانه یک متخصص ادیومتری را بین 74000 لیر تا 130000 لیر برآورد کرد. علاوه بر رزومه تحصیلی و کاری شهر محل زندگی شما نیز در درآمد بسیار مؤثر است. کارکردن در شهرهای بزرگی مثل آنکارا و استانبول درآمد بیشتری به همراه دارد.

ورود به حوزه پزشکی با تحصیل شنوایی‌ سنجی در ترکیه

در این مقاله شرایط تحصیل شنوایی‌سنجی در ترکیه را بررسی کردیم. فارغ‌­التحصیلان این رشته از موقعیت اجتماعی و مالی خوبی برخوردار خواهند شد. ضمن اینکه با امکان‌پذیرش بدون آزمون شانس شما برای قبولی افزایش می­‌یابد. اگر به حوزه پزشکی علاقه‌مند هستید و تصمیم دارید در مراکز بهداشتی درمانی مشغول به کار شوید، بدون شک رشته تست شنوایی‌سنجی گزینه بسیار مناسبی برای شماست. درآمد بالا و بازار کار مناسب این رشته آینده شما را تضمین می‌­کند.

برای اطلاع از شرایط پذیرش هر دانشگاه و دوره‌­های آمادگی آزمون­‌های ورودی دانشگاه می‌­توانید با مشاورین یونی لند ارتباط بگیرید. ما تا رسیدن به رویتان همراهتان هستیم.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.