021-91305905

رشته‌ های پیراپزشکی در ترکیه + درآمد، بازار‌‌کار

رشته‌ های پیراپزشکی در ترکیه

فهرست مطالب

امروزه تحصیل در ترکیه انتخابی بسیار هوشمندانه است. دراین‌بین رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه بیش‌ازپیش محبوبیت پیدا کرده‌اند. این مسئله دلایل متعددی دارد. از جمله اعتبار بالای مدارک رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه، سطح بالای آموزش این علوم در ترکیه، شرایط مناسب رفاهی در این کشور و بازار کار خوبی که مدارک رشته‌‌های پیراپزشکی در کشور ترکیه دارند.

علاوه بر موارد فوق، باید به این نکته نیز اشاره کرد که مدارک اخذ شده توسط دانشجویان در رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه از اعتبار بین‌المللی بسیار بالایی برخوردار هستند. به شکلی که می‌توان از آنها برای کار در بسیاری از کشورهای دیگر نیز استفاده کنید. در کنار تمام این موارد، هزینه‌های نسبتاً پایین تحصیل در این رشته‌ها در ترکیه باعث جذب هرچه بیشتر دانشجویان بین‌المللی به این کشور شده است.

به‌طورکلی رشته‌های پیراپزشکی برای افرادی مناسب هستند که علاقه‌مند به علوم پزشکی باشند و به هر دلیلی امکان تحصیل و یا علاقه به تحصیل در رشته‌های پزشکی را نداشته باشند. عموماً، تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی نسبت به رشته‌‌های پزشکی کم‌هزینه‌تر، طول تحصیل کوتاه‌تر و اخذ پذیرش دانشگاه‌ برای تحصیل در آنها آسان‌تر است. با یونی‌لند همراه باشید تا به طور کامل رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه را مورد واکاوی قرار دهیم.

شرایط تحصیل در رشته‌ های پیراپزشکی در ترکیه

ازآنجایی‌که رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه از تنوع بالایی برخوردار هستند، شرایط پذیرش و تحصیل در آنها نیز تا حدودی متفاوت است. اما ویژگی‌هایی کلی نیز در تحصیل در این رشته‌ها وجود دارد که می توان به آنها اشاره کرد. برای مثال این که دوره تحصیل در مقطع کارشناسی آنها حدودا چهار سال و دوره ارشد آنها حدودا دو ساله است. داوطلبان برای اخذ پذیرش در اکثر رشته‌ها و دانشگاه‌ها باید در آزمون یوس ۲۰۲۳ یا یوس ۲۰۲۴ و یا ست (SAT) شرکت کرده باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر از آزمون یوس یا ست می‌توانید به مقالاتی که در یونی‌لند نوشته شده‌اند مراجعه کنید. البته امکان اخذ پذیرش بدون آزمون نیز برای برخی رشته‌ها وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

از دیگر شرایط می‌توان به این اشاره کرد که افراد باید دارای حداقل مدرک دیپلم باشند و بسته به ترجیح خودشان و خواست دانشگاه، مدرک تسلط به زبان ترکی یا انگلیسی را ارائه کنند. بدیهی است که هرچه سطح علمی دانشگاه بالاتر باشد و رشته موردنظر شما از محبوبیت و دشواری بیشتری برخوردار باشد، شرایط قبولی در آن سخت‌گیرانه‌تر خواهد بود.

معرفی رشته‌ های پیراپزشکی در ترکیه

لیست رشته‌ های پیراپزشکی در ترکیه

ازآنجایی‌که تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه طرفداران زیادی دارد، اکثر رشته‌های آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی این کشور تدریس می‌شوند. به‌طورکلی می‌‌تواند رشته‌های پیراپزشکی را رشته‌هایی به‌حساب آورد که برای کمک و تکمیل اعمال پزشکان ایجاد شده‌اند. پس رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را نمی‌توان در حوزه علوم پیراپزشکی به‌حساب آورد. در ادامه به لیستی از این رشته‌ها اشاره خواهیم کرد.

رشته شنوایی‌سنجی

این رشته یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها در حوزه پیراپزشکی است. از نکات مثبت این رشته می‌توان به آمار استخدام نسبتاً بالا، راحتی کار و درآمد مناسب اشاره کرد. فارغ‌التحصیلان در این رشته باید با کمک به تکمیل تشخیص پزشکان متخصص در حوزه شنوایی به بیماران مشاوره دهند و به اقدامات درمانی آنها کمک کنند.

رشته پرستاری

پرستاری نیز یکی دیگر از رشته‌های پیراپزشکی است که در سرتاسر جهان طرفداران زیادی دارد. نیاز به این شغل در اکثر کشورها بسیار زیاد است و در نتیجه آمار استخدامی و حقوق آن بالا است. یکی از نکات مثبت اخذ مدرک پرستاری در ترکیه این است پس از آن می‌توانید در برخی کشورهای خارجی که حقوق بالاتری از ایران و ترکیه به پرستاران می‌دهند نیز مشغول به کار شوید. این رشته علاوه بر این که متقاضیان زیادی دارد، پذیرش بالایی نیز در دانشگاه‌های ترکیه دارد.

رشته مامایی

همان‌طور که می‌دانید این رشته با سلامت زنان و فرزندآوری در ارتباط است. مامایی یکی از شغل‌هایی است که نیاز به آن در تمام نقاط جهان وجود دارد بنابراین؛ می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در ترکیه باشد.

رشته گفتاردرمانی

گفتاردرمانی یکی دیگر از رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه است. این رشته بر بهبود و درمان مشکلات کلامی، زبانی و گفتاری افراد تمرکز دارد. نکته‌ای که دررابطه‌با این رشته وجود دارد پذیرش نسبتاً پایین آن است. اما نکته مثبت آن است که به دلیل تعداد پایین فارغ‌التحصیلان آن، استخدامی در این رشته آمار بالایی دارد. با کسب مدرک خود در دانشگاه‌های ترکیه در رشته گفتاردرمانی می‌توانید در بسیاری از کشورهای دنیا به فعالیت بپردازید. گفتاردرمانی یکی از رشته‌های پر درآمد حوزه پیراپزشکی است.

رشته کاردرمانی

کاردرمانی یکی از رشته‌هایی است که به طور مستقیم با فعالیت‌های فیزیکی افرادی سروکار دارد که در انجام امور روزمره با مشکل مواجه هستند و معلولیت دارند. فارغ‌التحصیلان این رشته پس از طی‌کردن دوره کارشناسی وارد بازار کار می‌شوند و می‌توانند در مراکز دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند. این رشته یکی از پردرآمدترین رشته‌ها در حوزه پیراپزشکی است.

معرفی رشته‌ علوم‌ تغذیه در ترکیه

رشته علوم‌ تغذیه

تحصیل در این رشته شما را به حوزه‌ای بسیار پر درآمد و پر پتانسیل وارد می‌کند. امروزه با وجود افزایش تعداد افرادی که اضافه‌وزن دارند نیاز به کارشناس علوم تغذیه زیاد شده است. فارغ‌التحصیلان این حوزه می‌توانند علاوه بر استخدام‌شدن در مراکز دولتی و خصوصی به طور مستقل نیز دفتری تأسیس کنند و درآمدی ویژه خودشان داشته باشند. لازم به ذکر است که بازار کار این رشته نه‌تنها در ترکیه و بسیاری از کشورهای خارجی بلکه در ایران هم خوب است. ازآنجایی‌که اعتبار مدارک صادر شده از دانشگاه‌های ترکیه در این رشته بالا است، در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ایران نیز امکان فعالیت خواهید داشت.

رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از آن دسته رشته‌هایی است که تعداد متقاضیان بالا و پذیرش دانشگاهی نسبتاً کمی در ایران دارد. اما تعداد دانشگاه‌هایی که در ترکیه این رشته را ارائه می‌کنند زیاد است و درعین‌حال از کیفیت آموزشی بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. اساتید مجرب، ‌ اعتبار بالای مدارک صادر شده و بازار کار خوبی که ترکیه برای این شغل دارد باعث شده است که تحصیل در این رشته به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تحصیل در حوزه پیراپزشکی تبدیل شود. دقت داشته باشید که فیزیوتراپی یکی از سطح بالاترین رشته‌های پیراپزشکی به‌حساب می‌آید. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه به این مطلب مراجعه کنید.

دقت داشته باشید که برای تحصیل در این رشته باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌‌ها، یعنی یوس ۲۰۲۳ یا ست (SAT) شرکت کنید. اگرچه امکان تحصیل بدون آزمون نیز در این رشته وجود دارد. لازم به ذکر است که نرخ بیکاری برای فارغ‌التحصیلان این رشته تقریباً صفر است. بنابراین؛ پس از اخذ مدرک می‌توانید در ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر، در بیمارستان‌ها، مطب شخصی و یا ورزشگاه‌ها به فعالیت بپردازید.

رشته علوم آزمایشگاهی

در این رشته بیش از هر چیزی با شیمی سروکار خواهید داشت، بنابراین؛ باید در دانشگاهی تحصیل کنید که امکانات آزمایشگاهی خوبی داشته باشد. برای مثال دانشگاه‌هایی مانند آدیامان و کوچ گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. به‌طورکلی برای تحصیل در ترکیه، این رشته برای افرادی که علاقه‌مند به کار در آزمایشگاه هستند بسیار مناسب است.

رشته اتاق عمل

این رشته مناسب علاقه‌مندانی است که مایل به کار در اتاق عمل هستند و به شرکت در فرایند جراحی علاقه دارند. ازآنجایی‌که کشور ترکیه یکی از قطب‌های پزشکی منطقه است هرساله افراد زیادی از سراسر جهان برای معاینه، جراحی و درمان به این کشور مراجعه می‌کنند؛ بنابراین رشته اتاق عمل نیز بازار کار خوبی دارد و آینده شغلی‌تان را تضمین خواهد کرد.

رشته بیهوشی

این رشته نیز مانند اتاق عمل با عمل‌های جراحی سروکار دارد. با تحصیل در ترکیه در این رشته می‌توانید آینده‌ای تضمین شده از لحاظ شغلی برای خودتان فراهم کنید. رشته بیهوشی نیز یکی از رشته‌های مکمل پزشکی است که وظیفه مهمی را در اتاق عمل بر عهده دارد. با تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه که اساتید مجربی در این حوزه دارند می‌توانید به‌عنوان فردی حرفه‌ای به بهترین نحو ممکن وظیفه‌تان را انجام دهید.

معرفی رشته‌ رادیولوژی

رشته رادیولوژی

رادیولوژی نیز یکی از رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه است که روزبه‌روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. یکی از دلایل این محبوبیت راحتی نسبی این رشته است. رادیولوژیست‌ها با سعی بر تشخیص ناهنجاری‌های درون بدن به پزشکان یاری می‌رسانند. با اخذ مدرک این رشته در ترکیه می‌توانید در درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مطب‌ها به کار مشغول شوید. ازآنجایی‌که ترکیه با کشورهای توسعه‌یافته جهان ارتباطات تجاری گسترده‌ای دارد، امکان تهیه و استفاده از آخرین تکنولوژی‌های رادیولوژی در این کشور فراهم شده است؛ بنابراین؛ می‌توانید با وجود این امکانات به‌روز و سطح علمی بالای دانشگاه‌ها در این رشته آینده‌ای پر از موفقیت را برای خود مجسم کنید.

رشته مدیریت بهداشت

با انتخاب این رشته برای تحصیل در ترکیه گزینه‌های متعددی به‌عنوان شغل پیش‌روی شما قرار خواهند گرفت. از جمله استخدامی در شرکت‌های پایش سلامت، شرکت‌های دارویی و سازمان‌هایی که خدمات سلامتی به بیماران ارائه می‌کنند. بالاترین منصب برای فارغ‌التحصیلان این رشته مدیریت بیمارستان است. در کل می‌توان گفت که یک کارشناس بهداشت می‌تواند در بسیاری از کشورها به‌راحتی استخدام شود. اگرچه میزان نیاز به متخصصان این رشته در کشورهای مختلف متفاوت است.

رشته بینایی‌سنجی

این رشته بهترین انتخاب برای افرادی است که علاقه به تخصص چشم‌پزشکی داشته‌اند؛ اما به هر دلیلی در مسیر پزشکی و کسب تخصص در آن قرار نگرفته‌اند. به‌طورکلی فارغ‌التحصیلان این رشته وظیفه تشخیص برخی بیماری‌های چمشی و سنجش میزان سلامت و یا ضعف چشم‌ها را بر عهده دارند. این افراد می‌توانند در مطب‌های خصوصی و دولتی و حتی شخصی فعالیت کنند. البته امکان استخدام‌شدن آنها در نهادهای دولتی دیگر مانند ارتش نیز وجود دارد. خوشبختانه نرخ بیکاری در این رشته نه‌تنها در ترکیه، بلکه در اکثر کشورهای جهان تقریباً صفر است.

بهترین رشته‌ های پیراپزشکی در ترکیه

در ادامه بهترین رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه را معرفی خواهیم کرد. این بهترین بودن را می‌توان نسبت به میزان درآمد، میزان استخدامی و اعتبار مدرک صادر شده تعیین کرد. به‌طورکلی می‌توان رشته‌های کاردرمانی و گفتاردرمانی را برترین رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه به‌حساب آورد. درآمد بالا، بازار کار گسترده و امکان فعالیت در بسیاری از کشورهای اروپایی با مدرک صادر شده از دانشگاه‌های ترکیه در این رشته‌ها از دلایل آن هستند.

رشته‌های برتر بعدی را می‌توان به ترتیب بینایی‌سنجی و فیزیوتراپی به‌حساب آورد. ازآنجایی‌که به‌عنوان یک بینایی سنج می‌توانید در ترکیه به طور مستقل نیز به فعالیت بپردازید می‌توان این رشته را بسیار پر پتانسیل دانست. فیزیوتراپی نیز رشته‌ای پر درآمد است و از طرفی سختی‌های کار دیگر حوزه‌های پیراپزشکی یا پزشکی را ندارد.

بهترین دانشگاه‌ های پیراپزشکی در ترکیه + شهریه

در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه‌های ترکیه در رشته‌های پیراپزشکی خواهیم پرداخت. اما دقت داشته باشید که میزان شهریه‌ای که برای آنها مشخص کرده‌ایم صرفاً میانگینی است که دیدگاهی کلی از هزینه تحصیل در آن دانشگاه به شما می‌دهد. برای مثال، تحصیل در رشته فیزیوتراپی هزینه بیشتری از تحصیل در رشته مدیریت بهداشت دارد.

می‌توان یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی را دانشگاه دولتی استانبول به‌حساب آورد که با شهریه‌ای به طور میانگین ۳۰ هزارلیری می‌توانید در آن به تحصیل بپردازید. در رتبه بعدی می‌توان دانشگاه کوچ را قرارداد که دانشگاهی خصوصی است و با شهریه تقریباً ۱۰۰ هزار لیری که دارد از دانشگاه‌های گران به‌حساب می‌آید.

نام دانشگاهشهریه
دانشگاه دولتی آتاتورک۳۵۰۰ لیر
دانشگاه دولتی آنکارا۸۰۰۰ لیر
دانشگاه دولتی حاجت تپه۶۰۰۰ لیر
دانشگاه دولتی مارمارا۱۱۰۰۰ لیر
تحصیل پیراپزشکی در ترکیه بدون آزمون

تحصیل پیراپزشکی در ترکیه بدون آزمون

ممکن است به هر دلیلی افراد شرایط یا تمایل به شرکت در آزمون یوس یا ست را نداشته باشند. خوشبختانه امکان تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه بدون آزمون فراهم شده است. برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌هایی که آزمون را ملاک قرار نمی‌دهند مهم‌ترین عامل معدل متقاضیان است. به این نکته نیز دقت داشته باشید که تحصیل بدون آزمون غالباً هزینه‌های بالایی در پی دارد. در ادامه به تعدادی از مدارک لازم برای اخذ پذیرش بدون آزمون اشاره خواهیم کرد.

  • مدرک دیپلم به همراه ترجمه رسمی آن
  • ریزنمرات به همراه ترجمه رسمی آنها
  • مدرک تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی
  • انگیزه‌نامه تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی
  • واریز هزینه اخذ پذیرش تحصیلی

در ادامه به چندی از دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که می‌توان بدون آزمون در آنها تحصیل کرد خواهیم پرداخت. برای مثال می‌توانید در دانشگاه کوچ به تحصیل در رشته پرستاری بپردازید. در دانشگاه آیدین امکان تحصیل بدون آزمون در رشته‌های پر طرفدار بینایی‌سنجی و فیزیوتراپی فراهم شده است و در دانشگاه اسکودار امکان تحصیل در رشته شنوایی‌سنجی را دارید.

درآمد رشته‌ های پیراپزشکی در ترکیه

به‌طورکلی رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه درآمد خوبی دارند. البته بسته به سابقه کار، ‌ محلی که در آن به کار مشغول هستید و توانایی‌های شخصی که دارید این درآمد می‌تواند بیشتر یا کمتر از حد میانگین باشد. به‌هرحال، در این بخش سعی شده است تا دیدگاهی کلی از درآمد برخی رشته‌ها ارائه شود.

می‌توان گفت در این حوزه بیش‌ترین درآمد عاید کار درمانگرها و گفتار درمانگرهای می‌شود که درآمد متوسط ۳۵ هزار لیری در ماه دارند. پس از آن فیزیوتراپ‌ها قرار می‌گیرند که درآمدی به طور میانگین ۱۵ هزار لیری در ماه دارند.

رشتهدرآمد متوسط ماهیانه
مدیریت بهداشت۹ هزار لیر
شنوایی‌سنجی۸ هزار لیر
بیهوشی۹ هزار لیر
مامایی۸ هزار لیر
پرستاری۱۰ هزار لیر
علوم تغذیه۸ هزار و ۵۰۰ لیر
علوم آزمایشگاهی۸ هزار لیر

بازار کار پیراپزشکی در ترکیه

ترکیه کشوری است که توانسته در سال‌های اخیر با ارائه خدمات پزشکی و پیراپزشکی باکیفیت تعداد زیادی از بیماران سرتاسر جهان را برای درمان به خود جذب کند. بنابراین؛ فارغ‌التحصیلان حوزه درمان نه‌تنها با مردم داخل ترکیه، بلکه با جمعیتی از تمام کشورها سروکار دارند. طبیعی است که بازار کار پیراپزشکان نیز بسیار پر رونق و پر درآمد باشد.

فارغ‌التحصیلان این رشته صرفاً با داشتن مدرک تحصیلی می‌توانند استخدام شوند و نیازی به سابقه کاری و یا قرارگرفتن در رقابت‌های دشوار ندارند. نکته جالب‌توجه دیگر این است که مهاجرت و ادامه کار با این رشته‌ها در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ایران نیز ممکن است

تحصیل در رشته های پیراپزشکی در ترکیه

با تحصیل در رشته‌ های پیراپزشکی در ترکیه آینده خود را تضمین کنید

با توضیحاتی که در این مطلب ارائه شد اکنون به طور کامل با رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه، ماهیت آنها، فرصت‌های شغلی، دانشگاه‌ها و میزان درآمدی که خواهند داشت آشنا شدید. ازآنجایی‌که تحصیل در ترکیه فرصت‌های زیادی ایجاد می‌کند می‌توانید از این کشور به‌عنوان مبدأ مهاجرت تحصیلی، مقصدی واسطه برای ادامه تحصیل در کشورهای دیگر و یا مقصد نهایی خود در فرایند تحصیل استفاده کنید. اگر علاقه‌مند هستید با این سه نقش کشور ترکیه بیشتر آشنا شوید به این مطلب در یونی‌لند مراجعه کنید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.