021-91305905

راهنمای تحصیل رایگان در ترکیه

تحصیل رایگان در ترکیه

فهرست مطالب

برای دانشجویانی در سراسر جهان که علاقه مند به ادامه تحصیل (لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکترا) در ترکیه هستند، امکان تحصیل به طور کاملا رایگان، از طریق بورسیه تحصیلی با بودجه کاملی که توسط دولت ترکیه ارائه می شود، وجود دارد. بورسیه تحصیلی ترکیه نه تنها شامل کمک هزینه تحصیلی می شود، بلکه به دانشجویان بین المللی استثنایی این فرصت را می دهد تا بدون در نظر گرفتن سطح تحصیلی انتخابی خود، جایگاهی در دانشگاه برای تحصیلات عالی کسب کنند. با این وجود می توان گفت که تحصیل رایگان در ترکیه چندان دور از انتظار نیست و می توان به راحتی آن را به دست آورد.

درباره آموزش عالی در ترکیه

تحصیل رایگان در ترکیه

موسسات آموزش عالی ترکیه طیف گسترده ای از برنامه ها از جمله برنامه هایی برای مدرک کاردانی، مدرک لیسانس و برنامه های فوق لیسانس را ارائه می دهند. هم اکنون بیش از 200 دانشگاه در ترکیه مشغول به فعالیت هستند که اکثر آن ها در دهه های اخیر تاسیس شده اند. این در حالی است که در سال 1970 تنها 8 دانشگاه دولتی در این کشور تاسیس شده بود. هر دو دانشگاه دولتی و خصوصی در ترکیه به توافقنامه بولونیا پایبند هستند و برنامه های مدرک استاندارد در سراسر اروپا را تضمین می کنند.

بسیاری از دانشگاه های ترکیه به طور فعال در برنامه Erasmus+ شرکت می کنند و تبادلات دانشجویی بین المللی با سایر دانشگاه های اروپایی دارند. بر اساس آخرین ویرایش رتبه بندی سیستم آموزش عالی QS، سیستم آموزش عالی ترکیه در رتبه چهل و سوم جهان قرار گرفت. دانشگاه های ترکیه به زبان های مختلف مانند ترکی، انگلیسی، عربی، آلمانی و فرانسوی آموزش می دهند. برخی از دانشگاه های برتر ترکیه عبارت اند از: دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه بوغازیچی، دانشگاه کوچ، دانشگاه بیلکنت، دانشگاه سابانچی، دانشگاه هاجت تپه، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول.

راه های تحصیل رایگان در ترکیه

  • مطمئن شوید که برنامه شما از بقیه متمایز است.

برای گرفتن بورسیه تحصیلی و تحصیل رایگان در ترکیه، چه از دانشگاه دولتی چه سازمان خصوصی، درخواست شما باید معیار های خاصی را داشته باشد و خود را از بسیاری از درخواست های دیگر متمایز کند. یک برنامه قوی یک نیاز اساسی برای تحصیل در ترکیه بدون هزینه است.

در برخی موارد، یک سوابق تحصیلی درخشان به تنهایی ممکن است کافی نباشد. توصیه می شود جزئیاتی را درج کنید که مهارت ها، شخصیت و تجربیات فوق برنامه شما را به نمایش بگذارد؛ زیرا این عوامل می توانند به طور قابل توجهی شانس شما را برای دریافت بورسیه افزایش دهند.

  • فرآیند درخواست را به سرعت شروع کنید.

با توجه به الزامات مختلفی که برای آماده شدن برای یک برنامه دانشگاهی یا درخواست بورسیه وجود دارد، توصیه می شود که این فرآیند در اولین فرصت آغاز شود. تنها با یک فرصت برای ایجاد یک اثر ماندگار، اختصاص زمان کافی برای ایجاد دقیق یک برنامه کاربردی بدون نقص ضروری است.

برخی از دانشگاه ‌ها ممکن است به جدول ‌های زمانی پذیرش مشابهی پایبند باشند که بر اهمیت شروع زود هنگام فرآیند درخواست برای اطمینان از تکمیل به موقع همه ارسال ‌ها تاکید می‌ کند.

درخواست بورسیه

  • بورسیه های مختلف همه دانشگاه ها را بررسی کنید.

دانشگاه های متعددی در ترکیه به دانشجویان بین المللی کمک هزینه تحصیلی یا بسته های کمک مالی می دهند که ممکن است بر اساس شایستگی یا نیاز مالی باشد. اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه های ترکیه یک راه رایج برای تحصیل در ترکیه بدون پرداخت شهریه است.

به عنوان مثال، دانشجویان بین المللی آینده نگر متقاضی دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) به طور خودکار بر اساس دستاورد های علمی خود برای تخفیف یا معافیت شهریه کاندید می شوند. علاوه بر این، این دانشگاه برای حمایت از دانشجویان نیازمند، بورسیه ‌های مختلف و طرح‌ های کمک مالی دیگر را اجرا می ‌کند که می توانند برای تحصیل رایگان در ترکیه بسیار کمک کننده باشند.

  • به دنبال کمک هزینه تحصیلی از منابع خارجی باشید.

علاوه بر بورسیه های دانشگاهی و دولتی، فرصت های بورسیه تحصیلی از موسسات خصوصی را نیز بررسی کنید. این سازمان ها یا شرکت ها در ترکیه یا حتی کشور شما ممکن است کمک های مالی مختلفی برای حمایت از تحصیل افراد در ترکیه ارائه دهند. به یاد داشته باشید که شرایط و ضوابط این برنامه ها را به دقت بررسی کنید تا به طور کامل از تعهدات خود آگاه شوید.

  • بورسیه های تحصیلی دولتی را در نظر بگیرید.

علاوه بر بورسیه های دولتی در کشور خود، درخواست برای بورسیه تحصیلی ترکیه که دولت ترکیه آن را تامین می کند نیز یکی از گزینه های شما است. این برنامه برای دانشجویان در تمام سطوح آموزش عالی در دسترس است و نه تنها کمک مالی می کند بلکه شامل استقرار در دانشگاه نیز می شود.

دریافت کنندگان این بورسیه می توانند پوشش شهریه، خوابگاه، بیمه درمانی، بلیط هواپیما یک بار رفت و برگشت، شهریه یک سال دوره زبان ترکی و کمک هزینه ماهانه را دریافت کنند.

پوشش شهریه

  • دانشگاه های مقرون به صرفه در ترکیه را انتخاب کنید.

دانشگاهی را با شهریه مقرون به صرفه انتخاب کنید که با بودجه شما مطابقت داشته باشد و تضمین کند که می توانید تحصیلات خود را در ترکیه حتی بدون کمک مالی خارجی یا بورسیه تحصیلی بگذارنید.

هزینه سالانه تحصیل در یک دانشگاه خصوصی در ترکیه بین 5000 تا 20000 دلار است. این نشان می دهد که انتخاب یک دانشگاه دولتی به جای دانشگاه خصوصی برای پایین نگه داشتن هزینه های آموزش عالی بسیار مهم است.

به طور معمول، شهریه برنامه های کارشناسی در دانشگاه های دولتی ترکیه برای دانشجویان بین المللی از 500 تا 1500 دلار در سال متغیر است. اگر زبان آموزشی برای تحصیل شما ترکی است، می توانید انتظار نرخ مقرون به صرفه تری را داشته باشید.

جمع بندی

در آخر، اگر مشتاق یادگیری زبان ترکی هستید، هیچ راهی بهتر از غوطه ور شدن در فرهنگ محلی با شرکت در یک برنامه داوطلبانه رایگان در ترکیه نیست. با ارائه خدمات داوطلبانه خود، در ازای آن غذا و مسکن رایگان دریافت خواهید کرد. اگرچه ممکن است این یک روش غیر متعارف برای تحصیل رایگان در ترکیه باشد؛ اما در واقع یک گزینه معتبر است. این برنامه های داوطلبانه شامل فرصت های مختلفی مانند کار در مزرعه و سایر موارد می شود. نه تنها این شانس را خواهید داشت که زبان را درک کنید و آداب و رسوم محلی را بفهمید، بلکه خاطرات فراموش نشدنی را نیز ایجاد خواهید کرد که حتی پس از ترک ترکیه با شما خواهد ماند!

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.