021-91305905

نکات مرتبط با آزمون یوس

آزمون یوس

فهرست مطالب

ترکیه از جمله کشور هایی است که اخیرا به دلیل داشتن دانشگاه های معتبر و کیفیت آموزشی بالا، در بین دانشجویان بین المللی محبوبیت بسیاری یافته است. اما دریافت پذیرش از مراکز آموزشی این کشور شرایط خاصی دارد که مهم ترین آن ها شرکت در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر است. برای ورود به دانشگاه های این کشور دانشجویان بین المللی باید با توجه به قوانین موسسه مورد نظر، در آزمون های متفاوتی از جمله SAT، TUS، ALES، GRE، GMAT و از همه مهم تر آزمون یوس شرکت کنند. از آنجایی که اطلاعات درمورد این آزمون محدود است، در ادامه قصد داریم به تمام سوالات شما درمورد آن پاسخ دهیم.

آزمون یوس چیست؟

آزمون یوس

برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه در تمام رشته ها باید آزمون یوس را از سر بگذراند. شما برای دریافت پذیرش از یک دانشگاه خاص باید در آزمون ورودی ای که آن دانشگاه برگزار می کند شرکت کنید و نمره قابل قبولی کسب کنید. البته برخی از مراکز آموزشی این کشور سطح دانش دانشجویان بین المللی خود را با آزمون های دیگر مانند SAT می سنجند.

محبوب ترین دانشگاه هایی که برای ورود به آن ها باید در آزمون YOS شرکت کنید، عبارت اند از:

آزمون یوس در چه سطحی انجام می شود؟

یوس آزمون چندان سختی نیست و بیشتر سوالات آن با توجه به منابعی که قبلا مشخص شده است، طرح می شود. البته این نکته را درنظر داشته باشید که میزان سختی سوالات این آزمون ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. برای مثال طبق بررسی های انجام شده، سوالات دانشگاه ازمیر دشوار تر از سوالات دانشگاه استانبول است. برخی از دانشگاه های ترکیه هر دو آزمون YOS و SAT را معتبر می دانند و شما می توانید با کسب نمره کافی در هر یک، برای دریافت پذیرش اقدام کنید. اعتبار این آزمون ها معمولا یک ساله است و متقاضی باید بتواند در طول این یک سال سایر شرایط لازم را برای پذیرش گرفتن فراهم کند.

سوالات آزمون یوس به چه زبانی است؟

آزمون یوس

دانشجویان بین المللی می توانند با توجه به مهارت خود، زبان سوالات آزمون یوس را انتخاب کنند و این موضوع کاملا به خود فرد بستگی دارد. برخی از دانشگاه های ترکیه این آزمون را به زبان های دیگر مانند فرانسوی، عربی و یا فارسی برگزار می کنند.

 به طور کلی نیازی نیست که نگران زبان این آزمون باشید؛ زیرا پاسخ دادن به سوالات درس هایی مانند هوش و ریاضی نیاز به دامنه وسیعی از لغات خارجی ندارد و شما باید مهارت حل آن ها را تقویت کنید. با این حال اگر نگران هستید که این موضوع نتیجه آزمون را تحت تاثیر قرار دهد، می توانید پیش از شرکت در آزمون، زبانی را که در آن مهارت بیشتری دارید، انتخاب کنید.

تاریخ برگزاری آزمون یوس چه زمانی است؟

یوس یک آزمون جهانی و هماهنگ نیست و از سال 2012، هر یک از دانشگاه های ترکیه به صورت مستقل آن را برگزار می کنند. در نتیجه زمان مشخصی ندارد و هر دانشگاه مطابق با برنامه ریزی های خود تاریخی را برای ثبت نام در آن اعلام می کند.

با این حال بیشتر دانشگاه های ترکیه در اوایل بهمن ماه درگاه ثبت نام در آزمون یوس خود را فعال و تقریبا از اواسط فروردین تا اوایل خرداد هر سال، زمان برگزاری آن را اعلام می کنند. علاوه بر این هر دانشگاه، خود محل برگزاری آزمون را انتخاب می کند و حوزه امتحانی ممکن است پردیس همان دانشگاه یا شهر های بزرگی مانند استانبول و آنکارا باشد. البته برخی از دانشگاه ها طبق توافقات صورت گرفته، آزمون خود را در دانشگاه های کشور های دیگر برگزار می کنند. برای اطلاع از زمان دقیق ثبت نام، تاریخ و محل برگزاری آزمون باید به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

آزمون یوس چند بار در سال برگزار می شود؟

آزمون یوس

آزمون یوس هر دانشگاه تنها یک بار در سال برگزار می شود؛ بنابراین دقت در زمان برگزاری آن اهمیت بسیاری دارد. به عبارت دیگر اگر فرصت شرکت در آزمون دانشگاه مورد نظر خود را برای امسال از دست دهید باید برای درخواست مجدد یک سال دیگر منتظر بمانید. البته تعداد محدودی از دانشگاه های ترکیه مانند کاپادوکیا، کارابوک، باشکنت، آیدین، یلدیز تکنیک و … ممکن است در شرایط خاص بیش از یک بار در سال آزمون ورودی برگزار کنند.

نمره قبولی در آزمون یوس چند است؟ 

به طور کلی آزمون یوس به سه بخش تقسیم می شود که نمره تمام بخش های آن با هم 100 می شود. برای دریافت پذیرش از دانشگاه های ترکیه نمره کلی شما باید بیشتر از 50 باشد. افرادی که نمره شان کمتر از 50 باشد معمولا پذیرفته نمی شوند.

با این همه این نمره برای دریافت پذیرش از بهترین دانشگاه های ترکیه کافی نیست و برای این منظور باید سعی کنید نمره بالای 90 دریافت کنید. همان طور که می دانید امروزه دانشجویان بین المللی برای دریافت پذیرش از دانشگاه های عالی رتبه ترکیه رقابت شدیدی با یکدیگر دارند. بنابراین اگر نمی خواهید فرصت تحصیل در این مرکز آموزشی را از دست دهید باید بالا ترین نمره را کسب کنید.

برخی از دانشگاه های دولتی ترکیه برای پذیرش، به دلیل تقاضای بالا و رقابت شدید، علاوه بر دریافت نمره قابل قبول در این آزمون، موارد دیگری را مانند ریز نمرات دبیرستان یا سایر مدارک تحصیلی، ملاک قرار می دهند. معمولا در آزمون YOS هر پاسخ نادرست یک چهارم نمره منفی دارد؛ یعنی هر چهار پاسخ غلط یک نمره از شما کم می کند.

سوالات آزمون یوس چیست؟

سوالات آزمون یوس چیست؟

برای قبول شدن در هر آزمونی ابتدا باید اطلاعات صحیحی از منابع و سوالات آن داشته باشید. به طور کلی موضوع سوالات آزمون یوس از سه مبحث اصلی ریاضی، مهندسی و هوش تشکیل شده است که در ادامه هر کدام را بررسی می کنیم.

  1. سوالات ریاضی

سوالات این بخش معمولا شامل مباحث ریاضی پایه از جمله توابع، مثلثات، لگاریتم، مشتقات، انتگرال و تمامی مباحثی است که در دوران دبیرستان آن ها را آموخته اید. هرچند ریاضی سخت ترین قسمت آزمون است، با صرف کمی وقت و مطالعه منابع اصلی می توانید به سوالات آن پاسخ دهید. اگر آزمون شما 100 سوال داشته باشد، معمولا 45 سوال آن مربوط به درس ریاضی است.

  1. سوالات هندسه

معمولا در آزمون یوس برای این بخش تنها 5 تا 10 سوال در نظر گرفته می شود. از جمله مباحثی که در بخش مهندسی از آن ها سوال پرسیده می شود، می توان به اصول اولیه هندسه (زوایا، دایره ها، مثلثات)، هندسه فضایی و هر موضوعی که مربوط به هندسه می شود، اشاره کرد.

از آنجایی که سوالات این بخش کم است، افراد بسیاری آن را نادیده می گیرند. شما می توانید از این فرصت استفاده کنید و با پاسخ صحیح به این سوالات، احتمال قبولی خود را بیشتر کنید. به عبارت دیگر پاسخگویی به سوالات بخش مهندسی، برتری شما را نسبت به رقبای دیگر مشخص می سازد.

  1. سوالات هوش

بخش هوش یکی از مهم ترین قسمت های آزمون یوس است که معمولا تعداد آن از بخش های دیگر بیشتر و بین 45 تا 55 سوال است. برخلاف تصور عموم برای پاسخگویی به این بخش به سطح هوش بالا نیازی نیست؛ زیرا سوالات هوش مشخص است و شما می توانید با کمی تکرار و تمرین، به آسانی به آن ها پاسخ دهید.

چگونه در آزمون یوس قبول شویم؟

برای قبولی در هر آزمونی باید به صورت دقیق برنامه ریزی، تمرکز و مطالعه داشته باشید. قبولی در آزمون یوس نیز از این قاعده مستثنی نیست و علاوه بر این موارد مستلزم مطالعه کتاب ها و منابع آموزشی مشخص شده است. لازم به ذکر است که شما می توانید در کلاس هایی که منابع اصلی آزمون در آن ها تدریس می شود نیز شرکت کنید. خوشبختانه در حال حاضر کلاس های آموزشی حضوری و آنلاین بسیاری برگزار می شود که می توانید تنها با یک دوره شش تا نه ماهه مهارت کافی برای پاسخ دادن به سوالات یوس را دریافت کنید.

موسسه یونی لند کلاس های تخصصی را با تدریس مهندسان مجرب و کارآزموده برگزار می کند و شما می توانید با شرکت در دوره های یوس این موسسه و تلاش های خستگی ناپذیر خود، پذیرش در این آزمون را تضمین کنید.

برای ورود به آزمون یوس به چه مدارکی نیاز است؟

برای ورود به آزمون یوس به چه مدارکی نیاز است؟

برای اینکه بتوانید بعد از حضور در محل آزمون وارد حوزه امتحانی شوید باید مدارک به خصوصی را محیا کنید. یکی از مهم ترین این مدارک کپی فرمی است که هنگام ثبت نام در سایت دانشگاه آن را پر کرده اید.

علاوه بر این باید اصل پاسپورت، کارت ورود به جلسه، مداد و پاک کن همراه داشته باشید. خاطرتان باشد حتی تصور تقلب کردن را به خود راه ندهید؛ زیرا این کار می تواند شما را به طور کامل از سیستم آموزشی ترکیه حذف کند و فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه های این کشور را از شما بگیرد.

آزمون یوس آنلاین چگونه آزمونی است؟

آزمون یوس معمولا با حضور نمایندگانی از دانشگاه مورد نظر و به صورت حضوری برگزار می شود؛ اما بعد از شیوع بیماری کرونا در سال 2020، دانشگاه آنکارا تصمیم گرفت این آزمون را به صورت آنلاین برگزار کند.

پس از گذشت زمان و با تداوم بیماری، برخی دیگر از دانشگاه های ترکیه مانند دیاربکر، مرمره و … نیز آزمون های خود را به صورت آنلاین برپا کردند. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از مراکز آموزشی این کار را انجام می دهند. برای کسب اطلاعات دقیق در این زمینه بهتر است وارد سایت دانشگاه شوید یا از فردی متخصص و آگاه در این زمینه کمک بگیرید.

تاریخ ثبت نام آزمون یوس 2024

هرچند هر یک از دانشگاه های ترکیه زمان مورد نظر خود را برای ثبت نام اعلام می کنند، همان گونه که پیشتر نیز اشاره کردیم، معمولا تاریخ ثبت نام در آزمون یوس از بهمن شروع می شود و تا فروردین ماه ادامه دارد.

شما می توانید با ورود به سایت هر دانشگاه از تاریخ دقیق ثبت نام و برگزاری آزمون مطلع شوید. اگر دانشگاهی قصد ایجاد تغییرات در نحوه برگزاری و تاریخ امتحان داشته باشد، حتما اطلاعات آن را در وب سایت خود منتشر می کند. شرکت در آزمون یوس شرایط سنی خاصی ندارد و شما می توانید بعد از اتمام دوره دبیرستان، برای این آزمون ثبت نام کنید.

مراحل ثبت نام در آزمون یوس

مراحل ثبت نام در آزمون یوس

ثبت نام در هر آزمونی سلسله مراتب خاص خود را دارد. برای ثبت نام در آزمون یوس نیز باید مراحل خاصی را طی کنید که در ادامه به ترتیب آورده شده است:

  1. وارد وب سایت دانشگاه مورد نظر شوید.
  2. دفترچه شرکت در آزمون را بارگذاری کنید و آن را دقیق بخوانید.
  3. محل برگزاری آزمون را پیدا کنید.
  4. اطلاعات درخواست شده در دفترچه را وارد سایت و فرم مورد نظر کنید.
  5. هزینه شرکت در آزمون را پرداخت کنید.
  6. در تاریخ و ساعت مشخص شده در محل برگزاری آزمون حاضر شوید.

هزینه شرکت در آزمون یوس چقدر است؟

پیشتر ذکر کردیم که هر یک از دانشگاه های ترکیه آزمون یوس را به صورت مستقل برگزار می کنند؛ بنابراین هزینه شرکت در آن، ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. با این حال به طور کلی این هزینه در حدود 400 لیر است.

البته این هزینه در دانشگاه های دولتی نسبت به دانشگاه های خصوصی ترکیه بیشتر است. برای برخی از مراکز آموزشی نیز این هزینه را باید به دلار پرداخت کنید.

قوانین شرکت در آزمون یوس

هر آزمونی از جمله یوس قوانین خاص خود را دارد و شما باید برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و از بین نرفتن زحمات خود، این قوانین را رعایت کنید. در ادامه چند نکته مهم را که برای شرکت در آزمون یوس باید به خاطر بسپارید، ذکر می کنیم.

  • به موقع در محل برگزاری آزمون حضور پیدا کنید.
  • حتما مدارک لازم را از جمله اصل پاسپورت و کارت ورود به جلسه همراه داشته باشید.
  • به هیچ عنوان تقلب نکنید؛ زیرا حوزه امتحانی با تدابیر امنیتی تحت نظر گرفته شده است.

جمع بندی

تمام دانشجویان بین المللی برای دریافت پذیرش از دانشگاه های مختلف ترکیه باید در این آزمون شرکت کنند و نمره قابل قبولی بگیرند. شما می توانید با هر سنی در آزمون YOS شرکت کنید؛ اما این فرصت تنها یک مرتبه در سال به شما داده می شود. هزینه شرکت در آزمون یوس ترکیه در هر دانشگاه نسبت به دانشگاه دیگر متفاوت است و برای ورود به جلسه آزمون باید مدارک لازم را از جمله اصل پاسپورت، کارت ورود به جلسه و کپی فرمی که هنگام ثبت نام پر کرده اید، همراه داشته باشید. در این مطلب سعی کردیم تمام اطلاعات مربوط به آزمون یوس را در اختیار شما قرار دهیم.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.