021-91305905

تحصیل بینایی سنجی در ترکیه + آینده شغلی، هزینه تحصیل

تحصیل بینایی سنجی در ترکیه

فهرست مطالب

تحصیل بینایی سنجی در ترکیه می‌تواند یکی از انتخاب‌های بسیار جذاب تحصیلی باشد. این رشته از زیرشاخه‌های حوزه پزشکی به‌حساب می‌آید؛ اما از برخی جهات برتری‌های متعددی نسبت به سایر رشته‌های علوم پزشکی دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته با موارد حساس سروکار نخواهند داشت و فشار کاری بسیار پایینی دارند. از طرفی با بازار کار بسیار گسترده‌ و خوبی مواجه هستند.

یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل در این رشته تمرکز بالای آن صرفاً بر یک بخش از سیستم زیستی انسان است. در این صورت فارغ‌التحصیلان این رشته در اغلب موارد تبدیل به افراد متخصصی می‌شوند که اطلاعات کاملی از چشم انسان خواهند داشت و می‌توانند مشکلات مربوط به آن را به‌خوبی شناسایی و در مواردی درمان کنند.

وظایف یک فارغ التحصیل بینایی سنجی

یک بینایی‌سنج می‌تواند وظایف متعددی داشته باشد. بینایی‌سنج‌ها میزان سلامت و بهداشت چشم‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند. به این منظور این افراد باید توانایی‌های مختلف چشم را مورد بررسی قرار داده و برای مثال توانایی چشم‌ها در دید اشیای دور و نزدیک، رنگ‌های مختلف و به‌طورکلی کارکرد آنها در شرایط مختلف را مورد سنجش قرار دهند.

یک بینایی‌سنج می‌تواند در صورت شناسایی مشکلات سطحی مانند آستیگماتیسم، ‌ دوربینی، نزدیک‌بینی یا پیرچشمی برای بیماران عینک تجویز کند. درصورتی‌که مشکلات چشمی یا بینایی مراجعان حاد باشد بینایی‌‌سنج وظیفه دارد این افراد را به پزشک متخصص چشم ارجاع دهد.

مهارت های لازم پس از تحصیل بینایی سنجی در ترکیه

شرایط تحصیل بینایی سنجی در ترکیه به‌گونه‌ای است که اکثر فار‌غ‌التحصیلان این رشته مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را خواهند داشت. اما مسلماً افرادی در این رشته موفق‌تر هستند که اولاً به آن علاقه داشته باشند و ثانیاً برای فراگیری مباحثی که در دانشگاه تدریس می‌شود تلاش کنند. در ادامه مهارت‌های لازم برای تحصیل بینایی سنجی در ترکیه را آورده‌ایم. البته برخی از این مهارت‌ها مربوط به دوران پسا تحصیلی می‌شوند.

  • توانی در برقراری ارتباط با تمامی سنین
  • داشتن پایه قوی در دروسی مانند ریاضی و فیزیک
  • توانایی سازگاری با ابزارهای و تکنولوژی‌های جدید
  • توجه به جزئیات
  • داشتن توانایی‌های مدیریتی
تفاوت بینایی سنجی  چشم پزشکی در ترکیه

تفاوت تحصیل بینایی سنجی در ترکیه و تحصیل چشم پزشکی

ممکن است عده‌ای از تفاوت‌های تحصیل بینایی سنجی در ترکیه و تحصیل چشم پزشکی در این کشور اطلاعات کافی نداشته باشند. حتی برخی افراد به‌درستی تفاوت کلی این دو رشته را نمی‌دانند. دقت داشته باشید که چشم پزشکی یکی از حوزه‌های تخصصی رشته پزشکی است و محصلان این حوزه پس از هفت سال تحصیل و به‌عنوان پزشک عمومی برای رسیدن به این تخصص آزمون می‌دهند. لازم به ذکر است که انواع چشم‌پزشک با تخصص‌های متفاوت وجود دارد.

همان‌طور که اشاره شد بینایی‌سنجی رشته‌ای است که اصلی‌ترین رسالت آن سنجش و تشخیص بیماری‌‌های چشم است و به‌جز مواردی اندک مانند درمان تنبلی چشم کودکان یا تجویز لنز عینک یا لنز تماسی به درمان نمی‌پردازد. تحصیل در دوره کارشناسی این رشته چهار‌ساله است و امکان ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترای آن نیز وجود دارد.

گرایشات تخصصی تحصیل بینایی سنجی در ترکیه

گرایش‌های تخصصی تحصیل بینایی سنجی در ترکیه به‌گونه‌ای است که تنوع آن قدرت انتخاب بالایی به فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی و ارشد این رشته می‌دهد. درصورتی‌که دوره چهار‌ساله کارشناسی این رشته را گذرانده باشید می‌توانید در حوزه‌هایی که در زیر آورده‌ایم در دوره ارشد به ادامه‌ تحصیل بپردازید.

  • بینایی‌سنجی
  • فیزیک پزشکی
  • ژورنالیسم پزشکی
  • آموزش پزشکی
  • فیزیولوژی
  • مهندسی پزشکی
  • اپیدمیولوژی
  • انفورماتیک پزشکی
  • علوم تشریحی
  • سلامت سالمندان
  • نانوتکنولوژی پزشکی

درصورتی‌که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترای این رشته را داشته باشید نیز با چندین انتخاب مواجه هستید. مواردی از جمله بینایی‌سنجی مبتنی بر رفتار، بینایی‌سنجی سالمندان، نورو اپتومتری، بینایی‌سنجی و درمان دید کم و بینایی‌سنجی کودکان از جمله حوزه‌های تخصصی مقطع دکترای این رشته هستند.

آینده شغلی بینایی سنجی در ترکیه

فرصت های شغلی پس از تحصیل بینایی سنجی در ترکیه

فرصت‌های شغلی برای فارغان از تحصیل بینایی سنجی در ترکیه فراوان است. این افراد علاوه بر این که در ترکیه با بازار کار بسیار خوبی مواجه خواهند شد می‌توانند در بسیاری از کشورهای دیگر نیز به فعالیت بپردازند. صرفاً دقت داشته باشید که در صورت تمایل به کار در ایران باید محصل دانشگاهی در ترکیه باشید که مورد تأیید وزارت علوم ایران قرار داشته باشد. در زیر لیستی از مراکزی در ترکیه که یک بینایی‌سنج می‌تواند در آن به کار بپردازد را آورده‌ایم.

  • بیمارستان
  • مرکز بهداشت
  • شرکت ساخت عینک و شیشه عینک
  • شرکت ساخت لنز تماسی
  • کلینیک چشم‌پزشکی
  • برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها دولتی

به‌طورکلی کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته در دو حالت ممکن است. کار در سازمان‌های دولتی یا کار در مراکز و کلینیک‌های خصوصی. درصورتی‌که در مرکزی خصوصی مشغول به کار شوید می‌توانید درآمدی به‌مراتب بیشتر از کار در مرکزی دولتی داشته باشید. علاوه بر این، یک بینایی‌سنج خود می‌تواند به ساخت شیشه عینک و لنز بپردازد و بدین صورت درآمد خود را به طور تصاعدی افزایش دهد.

آینده تحصیل بینایی سنجی در ترکیه

تحصیل بینایی سنجی در ترکیه آینده‌ای درخشان را برای فارغ‌التحصیلان رقم خواهد زد. از‌آنجایی‌که پذیرش دانشگاه‌ها در این رشته نسبتاً پایین است تعداد افرادی که در این رشته تخصص داشته باشند نیز در کشور ترکیه چندان زیاد نیست؛ بنابراین نیاز به محصلان و دانش‌آموختگان این رشته همواره حس می‌شود.

از طرفی می‌دانیم که امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی انسان‌ها و از طرفی افزایش طول عمر عمومی و در نتیجه افزایش تعداد سالمندان مشکلات چشمی در حال افزایش است. از طرف دیگر برخلاف گذشته مردم بیش‌ازپیش به‌سلامتی خود اهمیت می‌دهند و در صورت بروز مشکل به دنبال این هستند که هرچه سریع‌تر آن را برطرف کنند؛ بنابراین نیاز کلی به بینایی‌سنج‌ها در ترکیه نیز روبه‌افزایش است.

دروس دوره تحصیل بینایی سنجی در ترکیه

شرایط تحصیل بینایی سنجی در ترکیه به‌گونه‌ای است که دانشجویان را با بخش‌های مختلف علوم پزشکی آشنا می‌کند. اگرچه بخش عمده‌ای از دروس این رشته تخصصی هستند؛ اما برخی از آنها نیز به دانش عمومی دررابطه‌با بدن و زیست‌شناسی آن مربوط می‌شوند. دلیل این مسئله را می‌توان ارتباط تنگاتنگ اعضای بدن با یکدیگر دانست. در ادامه به تعدادی از این دروس اشاره کرده‌ایم.

  • شیمی
  • بیوشیمی
  • فیزیک نور
  • میکروب‌شناسی
  • داروشناسی
  • فیزیولوژی اپتیک
  • بینایی محیطی
  • مکانیسم دید دوچشمی
  • زبان تخصصی
  • ژنتیک و چشم
تحصیل بینایی سنجی در ترکیه با آزمون

تحصیل بینایی سنجی در ترکیه با آزمون

درصورتی‌که قصد داشته باشید برای تحصیل بینایی سنجی در ترکیه در دانشگاهی دولتی درس بخوانید علاوه بر کارکردن بر روی رزومه‌ای خوب باید به طور حتم در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه نیز شرکت کنید. درصورتی‌که تمایل به آزمون دادن نداشته باشید باید در دانشگاهی خصوصی به تحصیل بپردازید که در ادامه به فرایند آن خواهیم پرداخت.

برای ورود به دانشگاه‌های دولتی ترکیه در این رشته با رقابت نسبتاً دشواری مواجه خواهید بود؛ بنابراین باید به‌خوبی برای آزمون‌های ورودی آماده شده باشید. این آزمون‌های ورودی شامل یوس ۲۰۲۳ یا TR-YOS و SAT می‌شوند. برای آمادگی در این آزمون‌ها راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی یونی لند است.

تحصیل بینایی سنجی در ترکیه بدون آزمون

شرایط تحصیل بینایی سنجی در ترکیه بدون آزمون نیز وجود دارد. در این صورت نیز باید به‌خاطر داشته باشید که تعداد متقاضیان این رشته نسبتاً زیاد است و از طرفی پذیرش دانشگاه‌ها در این رشته نیز به نسبت کم است؛ بنابراین داشتن رزومه‌ای قوی به دریافت پذیرش در یک دانشگاه خصوصی بسیار کمک خواهد کرد.

اخذ پذیرش در دوره کارشناسی دانشگاهی خصوصی در ترکیه بیش از هر چیز به معدل وابسته است. هرچه نمرات شما در دوران تحصیل بالاتر باشد شانس قبولی بیشتر خواهد بود. اخذ پذیرش برای دوره ارشد و دکتری نیز بیش از هر چیزی به تعداد مقالات منتشر شده، انگیزه‌نامه و معدل داوطلبان وابسته است. در ادامه لیستی از مدارکی که برای درخواست اخذ پذیرش از دانشگاهی خصوصی موردنیاز است را آورده‌ایم.

  • مدرک دیپلم به همراه ترجمه
  • ارائه مقالات و کتب منتشر شده (در صورت وجود)
  • ریزنمرات به همراه ترجمه
  • مدرک تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی
  • انگیزه‌نامه تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی
تحصیل بینایی سنجی در برترین دانشگاه های ترکیه

برترین دانشگاه های بینایی سنجی در ترکیه

از‌آنجایی‌که تحصیل بینایی سنجی در ترکیه محبوبیت بسیار زیادی دارد تعداد قابل‌توجهی از دانشگاه‌های ترکیه به تدریس آن می‌پردازند. در ادامه برترین دانشگاه‌های بینایی سنجی در ترکیه را آورده‌ایم. نکته‌ای که وجود دارد این است که نمی‌توان در دیدگاهی کلی دانشگاه‌های دولتی را در این حوزه برتر از دانشگاه‌های خصوصی به‌حساب آورد و یا برعکس.

سیاست‌های تحصیلی کشور ترکیه این دو نوع دانشگاه را برای رسیدن به رنکینگ‌های برتر کشوری و جهانی در رقابتی تنگاتنگ قرار داده است. در ادامه پنج دانشگاه برتر ترکیه در این رشته را آورده‌ایم.

  1. دانشگاه آنکارا
  2. دانشگاه حاجت تپه
  3. دانشگاه قاضی
  4. دانشگاه دوکوز ایلول
  5. دانشگاه اژه

هزینه تحصیل بینایی سنجی در ترکیه

تحصیل بینایی سنجی در ترکیه فقط شامل هزینه‌های مربوط به دانشگاه نمی‌شود. دقت داشته باشید که تحصیل در هر کشور خارجی هزینه‌های قابل‌توجهی خواهد داشت. البته یکی از مزیت‌های تحصیل در ترکیه این است که دانشجویان می‌توانند ساعاتی معین در هفته را به انجام کار دانشجویی بپردازند. در این صورت می‌توانند علاوه بر پرداخت تمام یا بخشی از شهریه دانشگاه هزینه زندگی خود را نیز فراهم کند.

درصورتی‌که قصد تحصیل بینایی سنجی در دانشگاهی دولتی در ترکیه را داشته باشید باید برآورد شهریه‌ای حداقل ۵۰۰ و حداکثر ۱۵۰۰ دلاری در سال را بکنید. درصورتی‌که قصد تحصیل در دانشگاهی خصوصی را داشته باشید نیز باید انتظار شهریه سالانه‌ای حداقل ۵ هزار و حداکثر ۲۵ هزاردلاری را داشته باشید. دقت داشته باشید که این اعداد تقریبی هستند و ممکن است در زمان‌های مختلف تغییراتی داشته باشند. برای کسب اطلاع دقیق از شهریه دانشگاه موردنظر خود به وبسایت آن دانشگاه مراجعه کنید.

شرایط سنی تحصیل بینایی سنجی در ترکیه

تحصیل بینایی سنجی در ترکیه نیز مانند اکثر رشته‌های دیگر در این کشور محدودیت یا شرایط سنی خاصی ندارد. پس درصورتی‌که سنی کمتر از ۱۸ سال دارید یا از نظر خودتان برای تحصیل زیادی پیر هستید نیازی به نگرانی وجود ندارد.

تنها مسئله این است که ورود به دانشگاه‌های ترکیه، چه خصوصی و چه دولتی، بدون داشتن مدرک دیپلم مقدور نیست. به همین دلیل است که معمولاً افراد پس از ۱۸ سالگی وارد دانشگاه‌های این کشور می‌شوند. درصورتی‌که زودتر از ۱۸ سالگی مدرک دیپلم خود را گرفتید نیز جای نگرانی وجود ندارد و می‌توانید پس از طی‌کردن مراحل لازم وارد دانشگاه‌ شوید.

شرایط معدل تحصیل بینایی سنجی در ترکیه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، تحصیل بینایی سنجی در ترکیه بسیار پرطرفدار است و از طرفی میزان‌پذیرش دانشگاه‌ها در این رشته نسبتاً پایین است؛ بنابراین طبیعی است که تمام معیارهایی که از لحاظ تحصیلی فردی را از فردی دیگر متمایز می‌کنند اهمیت پیدا کنند.

یکی از این معیارها معدل است. پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه، چه دولتی و چه خصوصی، تا حدی وابسته به معدل داوطلبان است. این مسئله دررابطه‌با دانشگاه‌های خصوصی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. ازآنجایی‌که ممکن است معیار اصلی سنجش برای آنها همین معدل باشد.

در نهایت باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که دانشگاه‌های ترکیه داوطلبانی که معدلی کمتر از ۱۲ داشته باشند را پذیرش نخواهند کرد. از طرفی، هرچه معدل داوطلبین بالاتر باشد در فرایند دریافت بورسیه تحصیلی موفق‌تر خواهند بود.

تحصیل بینایی سنجی در ترکیه

جمع‌بندی

برای تحصیل در ترکیه گزینه‌های جذاب زیادی وجود دارد و یکی از بهترین آنها بینایی‌سنجی است. این رشته در کنار جذابیتی که دارد تا حد زیادی آینده شغلی محصلان را نیز تضمین می‌کند. درصورتی‌که موفق به اخذ مدرک این رشته شوید می‌توانید به‌جز ترکیه در بسیاری از کشورهای دیگر نیز مشغول به کار شوید و درآمد نسبتاً خوبی نیز داشته باشید. پس درصورتی‌که به این رشته علاقه‌مند هستید و شرایط تحصیل آن در ترکیه را نیز دارید، همین حالا اقدامات اولیه لازم برای رسیدن به آن را به انجام برسانید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.