021-91305905

چگونه در آزمون یوس قبول شویم ؟

چگونه در آزمون یوس قبول شویم

فهرست مطالب

«YÖS» یک کلمه ترکی و مخفف عبارت «Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı» به معنای «امتحان دانشجویان خارجی» است. این آزمون محلی برای ورود به دانشگاه های ترکیه طراحی شده است و به اندازه آزمون های تافل و آیلتس در سطح جهانی شناخته شده نیست. یکی از نگرانی های اصلی دانشجویان متقاضی تحصیل در ترکیه این است که چگونه در آزمون یوس قبول شویم برای رسیدن به جواب این سوال و رفع نگرانی های خود، پیشنهاد می کنیم مقاله پیش رو را با دقت مطالعه کنید.

آزمون یوس چیست؟

چگونه در آزمون یوس قبول شویم

یوس یک آزمون تعیین سطح برای ورود به دانشگاه های کشور ترکیه در مقطع تحصیلی کارشناسی است. این آزمون تحت نظارت اداره سنجش، انتخاب و قرارگیری ترکیه یا همان ÖSYM برگزار می شود. آزمون یوس جایگزین سایر آزمون های ورودی دانشگاه ها نمی شود؛ اما مورد تایید بسیاری از دانشگاه های کشور ترکیه است.

جالب است بدانید که آزمون یکپارچه YÖS در تمامی مراکز داخل و خارج از ترکیه به طور همزمان برگزار می شود. بیشتر دانشگاه های خصوصی ترکیه و دولتی این کشور بنا بر توصیه شورای آموزش عالی این کشور، از نتایج این آزمون برای اعطای پذیرش به دانشجویان بین المللی استفاده می کنند.

به عبارت دیگر آزمون YÖS ترکیه برای دریافت پذیرش در بسیاری از دانشگاه های ترکیه ضروری است و با سایر امتحان هایی که ممکن است در طول تحصیل خود، در آن ها شرکت کرده باشید، متفاوت است. آزمون یوس بیشتر به سطح فکری دانشجویان و توانایی آن ها در حل مسائل ریاضی، متمرکز است.

بخش های مختلف آزمون یوس

بخش های مختلف آزمون یوس

آزمون یوس ترکیه به دو بخش یا دو آزمون مختلف تقسیم می شود که هدف هر دوی آن ها ارزیابی سطح فکری شرکت کنندگان است. اولین قدم برای رسیدن به جواب این سوال که چگونه در آزمون یوس قبول شویم ، داشتن اطلاعات کامل درمورد بخش های مختلف این آزمون است. در ادامه هر یک از آن ها را به صورت مجزا بررسی می کنیم.

  • بخش اول آزمون یوس

بخش اول آزمون یوس ترکیه مربوط به مهارت های پایه و ریاضیات است و نیازی به دانش زیاد از زبان ترکی ندارد. اما توضیحات کتبی آن اغلب به زبان ترکی ارائه می شود؛ بنابراین برای رسیدن به درک درست از سوالات باید به سطح متوسطی از این زبان تسلط داشته باشید.

البته جای نگرانی نیست. بیشتر دانشگاه ها این آزمون را به زبان های انگلیسی، عربی و گاها فارسی برگزار می کنند.

این بخش از آزمون YOS شامل 80 سوال است که عبارت اند از:

  • 45 سوال IQ
  • 35 سوال ریاضی

علاوه بر موارد گفته شده 5 سوال هندسه نیز اضافه شده است که جزء مبحث ریاضی یوس محسوب می شود و متقاضی باید بر اساس سطح هوش خود به آن ها پاسخ دهد.

طراحی سؤالات این آزمون از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است؛ اما هدف همه ی آن ها ارزیابی سطح هوش دانش آموز و توانایی او در تجزیه و تحلیل مسائل ریاضی است.

برای پاسخ دادن به سوالات بخش اول معمولا 90 دقیقه به شما زمان داده می شود.

  • بخش دوم آزمون یوس

در بخش اول تسلط داشتن به زبان ترکی اهمیت چندانی نداشت؛ اما بخش دوم به صورت اختصاصی برای بررسی توانایی درک دانشجو از زبان ترکی برای شرکت در کلاس های درس  است. بنابراین برای پذیرش در این آزمون باید تسلط خود را به زبان ترکی یا زبانی که برنامه تحصیلی قرار است با آن ارائه شود، بالا ببریم.

این نکته را مد نظر داشته باشید که دانشگاه های ترکیه هیچ الزامی برای طراحی سوالات ندارند و هر دانشگاه می تواند با توجه به دیدگاه و روش های ارزشیابی خود، نوع سوالات را تغییر دهد. حتی برخی از دانشگاه های این کشور سوالات شیمی و فیزیک را به آزمون خود اضافه می کنند. بنابراین بهتر است قبل از ثبت نام برای شرکت در آزمون یوس دانشگاهی خاص، درمورد  نوع سؤالات آن، اطلاعات دقیقی کسب کنید. این اطلاعات قبل از آزمون در سایت دانشگاه مورد نظر قرار داده می شود.

برای قبولی در آزمون یوس چه کتاب هایی بخوانیم؟

خوشبختانه امروزه کتاب ها و منابع زیادی برای تسلط کافی بر سوالات آزمون یوس در دسترس اند. شما می توانید این کتاب ها را به دو زبان ترکی و انگلیسی تهیه کنید.

علاوه بر این، موسسات آموزشی بسیاری دوره های مختلفی را بر اساس سرفصل های درسی آزمون یوس برگزار می کنند. دوره های معمولی اکثرا 7 تا 8 ماه طول می کشند؛ اما دوره های فشرده این موسسات معمولا 4 ماهه تمام می شوند. شما می توانید با توجه به میزان آمادگی خود، در یکی از این دوره ها شرکت کنید.

شرایط ثبت نام در آزمون یوس ترکیه چیست؟

شرایط ثبت نام در آزمون یوس ترکیه چیست

برای شرکت در آزمون یوس ترکیه نیازی نیست در دروه دبیرستان مدارس این کشور شرکت کرده باشید. برای دریافت پذیرش از هر دانشگاه ابتدا باید به وب سایت آن مراجعه کنید و مطمئن شوید که آیا شرکت در آزمون یوس جزو شروط ثبت نام آن است یا خیر.

در صورتی که داشتن مدرک YÖS جزو شرایط آن ها درج شده باشد، در همان وب سایت اطلاعات دقیقی درمورد محل و تاریخ برگزاری آزمون نیز ثبت شده است. معمولا محل برگزاری آزمون همان دانشگاهی است که قصد ثبت نام در آن را دارید. البته دانشگاه استانبول از این قاعده مستثنی است. این دانشگاه در حال حاضر تنها دانشگاه ترکیه است که آزمون یوس خود را در 65 کشور دیگر از جمله ایران برگزار می کند.

درگاه ثبت نام برای آزمون یوس ترکیه همه ساله از ماه فوریه تا ژوئن در دسترس داوطلبان قرار می گیرد. تاریخ این آزمون را خود دانشگاه تعیین می کند و ممکن است هر ساله تغییر یابد. دانشجو باید درست در آن تاریخ تعیین شده، در محل برگزاری آزمون حاضر شود.

مدارک مورد نیاز برای شرکت در آرمون یوس برای ثبت نام در این آزمون به مدارکی نیاز دارید که عبارت اند از:

  • کپی مدرک تحصیلی دوره دبیرستان که به تایید رسیده و ترجمه شده باشد
  • کپی پاسپورت و مدارک شناسایی
  • یک عکس 4*3 که اخیرا گرفته شده باشد

این مدارک را باید در سایت دانشگاه مورد نظر بارگذاری کنید.

جمع بندی

آزمون یوس یکی از مهم ترین آزمون هایی است که باید برای دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی بیشتر دانشگاه های ترکیه، در آن شرکت کنیم؛ بنابراین باید بدانیم که چگونه باید برای شرکت در آن ثبت نام کنیم. بهترین کار برای موفقیت در این آزمون، شرکت در دوره های مخصوص و مطالعه کتاب های زبان انگلیسی و ترکی مورد تایید است.

در موسسه یونی لند دوره های گوناگون آمادگی برای شرکت در این آزمون هر ساله برگزاری می شوند و شما می توانید با ثبت نام در این دوره ها موفقیت خود را در آزمون تضمین کنید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.