021-91305905

معادل سازی مدارک در ترکیه چگونه انجام می شود ؟

معادل سازی مدارک در ترکیه

فهرست مطالب

اگر دانشجو یا دانش آموز هستید، برای تحصیل در ترکیه به معادل سازی مدارک خود نیاز خواهید داشت. معادل سازی مدارک در هر کشوری باید بر اساس قوانین آن کشور انجام شود. ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و قوانین خاص خود را برای معادل سازی مدارک دارد. اگر به موقع برای دریافت و معادل سازی مدارک در ترکیه اقدام نکنید، دچار مشکلات قانونی زیادی خواهید شد. برای آشنایی بیشتر در این مقاله درمورد معادل سازی مدارک در ترکیه توضیح خواهیم داد.

چرا به معادل سازی مدارک نیاز داریم؟

پس از معادل سازی مدارک به شما گواهی معادل اعطا می شود. گواهی معادل نوعی مدرک است که نشان می دهد فارغ التحصیلی شما از دبیرستان معادل دیپلم دبیرستان ترکیه است یا خیر. در صورتی که موفق به دریافت گواهی معادل از ترکیه شوید، می توانید در موسسات آموزشی عالی در ترکیه اقدام به ثبت نام کنید. معادل سازی مدارک در ترکیه برای ثبت نام در هر نوع موسسه آموزشی این کشور یکی از پیش نیاز های ضروری است. در صورتی که گواهی معادل نداشته باشید، ثبت نامتان لغو می شود.

فرایند دریافت گواهی معادل سازی چگونه است؟

معادل سازی مدارک در ترکیه

برای دریافت گواهی معادل سازی می توانید از سفارت ترکیه در ایران اقدام کنید. برای این کار قبل از مراجعه به سفارت باید این مدارک را همراه داشته باشید:

  • فرم درخواست دیپلم معادل سازی
  • اصل گواهی دیپلم
  • گذرنامه
  • ویزای دانشجویی
  • داشتن اصل ریز نمرات سال های قبل دبیرستان که مهر تایید وزارت آموزش و پرورش بر آن خورده باشد.

انواع گواهی معادل سازی

پس از معادل سازی مدارک در ترکیه ، سه نوع گواهی برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل در این کشور هستند، ارائه می شود.

  • گواهی معادل دیپلم

کسانی که تحصیلات عالی خود را گذارنده، فارغ التحصیل شده اند و به دنبال تحصیل در مقطع دکترا در یکی از موسسات آموزش عالی ترکیه هستند، گواهی معادل دیپلم را دریافت می کنند.

  • گواهی فارغ التحصیلی

متقاضیانی که می خواهند مدارک تحصیلی خود را بدون ارزیابی دستاورد ها و مهارت های حرفه ای خاصی دریافت کنند، می توانند برای دریافت گواهی فارغ التحصیلی ترکیه درخواست دهند.

  • گواهی شناسایی موسسه

گواهی شناسایی موسسه که به آن گواهی هم ارزی نیز گفته می شود را می توان از طریق ثبت نام و پر کردن فرم های مخصوص سایت وزارت آموزش ترکیه دریافت کرد. معادل سازی مدارک در ترکیه برای ادامه تحصیل نیاز به هیچ کار پیچیده ای ندارد. پس از دریافت گواهی آن، شما می توانید به آسانی با داشتن مدارک شناسایی معتبر در موسسات آموزشی ترکیه شروع به تحصیل کنید.

چگونه مدرک معادل گواهی در ترکیه را دریافت کنیم؟

چگونه مدرک معادل گواهی در ترکیه را دریافت کنیم

مدرک معادل سازی که به آن در زبان ترکی denklik bulges گفته می شود، برای ثبت نام ضروری است. این مدرک برای دانش آموز مهم است و ثابت می کند که دیپلمی که گرفته اید معتبر است و با استاندارد های کشور ترکیه سازگاری دارد. برای این که بتوانید مدرک معادل سازی را دریافت کنید، دو راه پیش روی شما است:

اول: شما می توانید برای معادل سازی مدارک در ترکیه به سفارت این کشور درخواست دهید.

دوم: در صورتی که اقامت ترکیه را دارید، می توانید برای معادل سازی مدارک از طریق اداره آموزش ترکیه در استانبول یا دیگر شهر های آن اقدام کنید.

معادل سازی مدارک در ترکیه چگونه انجام می شود؟

فرایند معادل سازی مدارک به تازگی بهبود یافته است. در گذشته تنها راه پیش روی افراد رفتن به اداره آموزش و پرورش ترکیه در شهر های ترکیه بود. اما امروزه می توانید با مراجعه به سفارت یا درخواست آنلاین از طریق وب سایت برای این کار اقدام کنید. در نتیجه امروزه احتمال دریافت مدرک معادل سازی بسیار بیشتر شده است؛ زیرا دیگر برای دریافت مدرک مجبور نیستید به ترکیه سفر کنید.

مدارک مورد نیاز برای معادل سازی مدارک برای اتباع خارجی در ترکیه

برای این که بتوانید گواهی معادل سازی را در کشور ترکیه دریافت کنید، به یک سری مدارک نیاز خواهید داشت که عبارت اند از:

  • اصل دیپلم دبیرستان که مهر تایید آموزش و پرورش بر آن باشد.
  • ریز نمرات 3 سال تحصیلی دبیرستان شما که توسط وزارت امور خارجه تایید شده باشد.
  • یک کپی از پاسپورت معتبر
  • ویزای دانشجویی و داشتن یک کپی از آن برای تعویض با کارت اقامت
  • نامه پذیرش دانشگاه از دانشگاه مورد نظر شما در ترکیه

دقت داشته باشید که فرم درخواست معادل سازی باید حتما به زبان ترکی تکمیل شود. علاوه بر این مدرک ثبت نام دانشگاه باید به تاریخ جدید باشد. همچنین اگر دانش آموز زیر 18 سال هستید باید قرارداد سرپرستی یا یک وکالت نامه از ولی خود در پرونده داشته باشید.

مراحل معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

مراحل معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

برای معادل سازی مدارک در ترکیه کافی است که طبق این مراحل پیش بروید:

  • وارد سایت رسمی معادل سازی گواهی ترکیه شوید.
  • پس از وارد شدن به سایت، تمامی فیلد های خالی را با دقت با توجه به اطلاعاتی که در خواست شده است، پر کنید.
  • پس از پر کردن فیلد ها باید مقالات خود را بارگذاری کنید و منتظر بمانید.
  • پس از آن از شما خواسته می شود که در تاریخ تعیین شده به اداره آموزش و پرورش ترکیه در شهری که دانشگاه شما در آن واقع شده است بروید، تا کار های مربوط به ثبت نام و معادل سازی را تکمیل کنید.

جمع بندی

امروزه تحصیل در دانشگاه های ترکیه هدف بسیاری از دانشجویان است. برای این که بتوانید در دانشگاه ها و به طور کلی دیگر موسسات آموزشی این کشور شروع به تحصیل کنید، به معادل سازی مدارک در ترکیه نیاز خواهید داشت. معادل سازی مدارک می تواند به صورت حضوری از طریق سفارت ترکیه یا اداره آموزش و پرورش در این کشور انجام شود و یا این که می توانید تمام کار های مربوط به آن را از طریق سایت رسمی انجام دهید. برای این که بهتر با فرایند معادل سازی مدارک در ترکیه آشنا شوید، در این مقاله درمورد نحوه معادل سازی و نکات مرتبط با آن توضیح دادیم.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.