021-91305905

رشته سونوگرافی در ترکیه + بازار کار، بورسیه تحصیلی

رشته سونوگرافی در ترکیه

فهرست مطالب

رشته سونوگرافی در ترکیه یکی از پرطرفدارترین رشته­‌ها میان دانشجویان بین­‌المللی است. در دست داشتن به­‌روزترین امکانات، اساتید مجرب، شهریه مقرون­‌به‌­صرفه و فرهنگ نزدیک ایران و ترکیه موجب می­‌شود تا داوطلبان زیادی مشتاق تحصیل در ترکیه باشند. رشته سونوگرافی به­‌دلیل آینده درخشانی که دارد محبوبیت خاصی میان دانشجویان پیدا کرده‌ است. اگر به دنبال تحصیل در یک رشته خوب و پردرآمد هستید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

معرفی رشته سونوگرافی در ترکیه

رشته سونوگرافی زیرشاخه‌­ای از علم رادیولوژی است که شامل تصویربرداری از نقاط داخلی بدن می‌­شود. سونوگرافی و رادیولوژی به شناسایی و درمان بیماری‌­های زیادی کمک می‌­کنند. کاربرد بالای علم رادیولوژی در جهان پزشکی، امروزه میزان تقاضا را بالا برده‌­است و اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید مطمئن باشید که آینده کاری خوبی در انتظار شماست. تحصیل سونوگرافی در ترکیه مزایای زیادی دارد و شاید مهم­‌ترین آن وجود دانشگاه‌­های معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت ایران باشد که در ادامه به آن­ها اشاره می‌­کنیم.

شرایط تحصیل رشته سونوگرافی در ترکیه

برای تحصیل سونوگرافی در ترکیه ابتدا باید مقطع کارشناسی را بگذرانید؛ این دوره 4 ساله است و برای دریافت مدارک بالاتر کارشناسی ارشد و دکترا در این رشته باید در آزمون‌­های تخصص شرکت کنید. بسیاری از معتبرترین دانشگاه‌­های ترکیه رشته­ سونوگرافی را ارائه داده‌­اند. ممکن است هر دانشگاه شرایط متفاوتی را برای پذیرش در رشته سونوگرافی اعلام کند. در اینجا شرایط کلی تحصیل سونوگرافی در ترکیه را آورده‌­ایم:

  • دیپلم 12 ساله دبیرستان + ترجمه مدارک و ریزنمرات
  • شرکت در آزمون­‌های مورد نیاز دانشگاه (YOS یا SAT)
  • مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه که در برخی موارد ارائه مدرک الزامی نیست (IELTS, TOEFL, TOMER)
  • پاسپورت معتبر با حداقل اعتبار 6 ماه
  • عکس پرسنلی

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل سونوگرافی در ترکیه

اغلب دانشگاه­‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه، رشته سونوگرافی را ارائه داده‌­اند. پیشنهاد می­‌کنیم دانشگاه‌هایی را در اولویت بگذارید که رنکینگ جهانی دارند تا بتوانید از مدرک خود در کشورهای اروپایی و آمریکا برای ادامه تحصیل یا کار استفاده کنید. در جدول زیر برخی از بهترین دانشگاه­های ترکیه برای تحصیل رشته سونوگرافی آورده شده است:

نام دانشگاهرتبه در ترکیه 2023رتبه جهانی 2023مورد تایید وزارت بهداشت 2023
دانشگاه حاجت تپه1525هست
دانشگاه استانبول2560هست
دانشگاه اگه4616هست
دانشگاه آنکارا5625هست
دانشگاه قاضی7679هست
هزینه تحصیل در رشته سونوگرافی ترکیه

هزینه تحصیل در رشته سونوگرافی ترکیه

تحصیل در دانشگاه‌­های دولتی ترکیه منجر به کاهش هزینه­‌های تحصیل شما می­‌شود. اکثر دانشگاه‌­های دولتی شرکت در آزمون‌­های ورودی را الزام می­‌کنند اما برای دریافت اطلاعات دقیق­‌تر باید از طریق سایت دانشگاه مورد نظرتان بررسی کنید.

هزینه تحصیل در رشته سونوگرافی در ترکیه می‌­تواند سالانه بین 240 تا 20000 دلار متغیر باشد. که این به خصوصی یا دولتی بودن دانشگاه و زبان تحصیل (ترکی یا انگلیسی) بستگی دارد.

تحصیل به زبان ترکی هزینه­ کمتری را شامل می‌شود. در جدول زیر هزینه تحصیل رشته سونوگرافی در برخی از دانشگاه­‌های ترکیه را آورده­‌ایم:

نام دانشگاههزینه سالانه
دانشگاه اگه ازمیر852 لیر
دانشگاه تراکیا852 لیر
دانشگاه آک دنیز1022 لیر
دانشگاه علوم درمانی استانبول1539 لیر
دانشگاه ارجیس1600 لیر
دانشگاه استانبول اطلس1800 دلار
دانشگاه عثمان قاضی2000 لیر
دانشگاه آبانت عزت بایسال2000 لیر
دانشگاه آجی بادام3000 دلار
دانشگاه بیرونی6500 دلار
دانشگاه مرسین7600 لیر
دانشگاه مال تپه23600 لیر
دانشگاه کنت34168 لیر
دانشگاه استانبول بلیگی48000 لیر

زمانی که تصمیم به مهاجرت تحصیلی می­‌گیرید باید تمامی هزینه­‌های خود را برآورد کنید و برای آن­ها برنامه‌ریزی کنید تا با چالش­‌های مالی روبه‌­رو نشوید. علاوه بر شهریه دانشگاه شما هزینه خرید کتاب، محل اقامت و خورد و خوراک نیز دارید. برخی دانشگاه­‌ها به دانشجویان بین‌­المللی خوابگاه ارائه می­‌دهند که می‌­تواند هزینه پایین­‌تری نسبت به اجازه خانه داشته باشد. ضمن اینکه با ارائه کارت دانشجویی می‌­توانید از تخفیفات خرید کتاب، غذا و حمل و نقل عمومی بهره ببرید.

بورسیه تحصیلی رشته سونوگرافی در ترکیه

دانشجویان بین‌­المللی زیادی برای کاهش هزینه­‌های خود متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی هستند. دانشگاه­‌های ترکیه این خدمات را ارائه می­‌دهند اما به­ دلیل تقاضای بالا، شرایط برای شما سخت‌­تر است و باید تمام الزامات را رعایت کنید. علاوه بر بورسیه‌­های بین­‌المللی مثل بورسلاری، برخی از دانشگاه‌­ها به­‌طور مستقل برنامه بورسیه و تخفیف شهریه دارند که برای اطلاع دقیق از جزئیات باید سایت هر دانشگاه را بررسی کنید.

برای دریافت بورسیه تحصیلی رشته سونوگرافی چند ویژگی اصلی وجود دارد:

  • شرکت در آزمون­‌های ورودی و کسب نمره بالا
  • تسلط به حداقل یکی از زبان­‌های ترکی و انگلیسی
  • ریزنمرات و معدل بالا در دبیرستان
  • انگیزه­‌نامه قوی و علمی
  • در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا میزان سوابق پژوهشی بسیار موثر است

برخی از دانشگاه­‌ها بورسیه مستقیم برای کارشناسی ارائه نمی­‌کنند اما در صورتی که سال اول جزو دانشجویان برتر باشید و دروس را با نمرات عالی گذرانده باشید می‌­توانید از امکانات تخفیف شهریه یا وام‌­های دانشجویی استفاده کنید.

بازار کار رشته سونوگرافی در ترکیه

همان­طور که پیش‌تر گفتیم، رشته سونوگرافی به‌­دلیل بالا رفتن تقاضا جزو رشته‌­های کارآمد و پول­‌ساز به­‌شمار می‌­رود. پس از اتمام تحصیل سونوگرافی در ترکیه می­‌توانید در کلینیک‌­هایی که خدمات سونوگرافی ارائه می­‌دهند درخواست کارآموزی دهید و مشغول به‌­کار شوید. تسلط به زبان قطعا در استخدام و کاریابی شما موثر خواهد بود. پس از اتمام دوره کارآموزی میانگین درآمد سالانه شما در ترکیه حدود 65584 لیر خواهد بود که با افزایش میزان سابقه کار شما می­‌تواند تا سالانه حدود 12 هزار لیر افزایش پیدا کند. پیش­‌بینی شده­است که شاخص درآمد زایی رشته سونوگرافی در ترکیه تا سال 2025 به ­میزان 46 درصد رشد خواهد کرد که این می‌­تواند خبر بسیار خوش­حال کننده‌ای برای متقاضیان این رشته باشد.

 تحصیل رشته سونوگرافی در ترکیه

ورود به حوزه پزشکی با تحصیل رشته سونوگرافی در ترکیه

تحصیل رشته سونوگرافی در ترکیه می‌­تواند مسیری آسان­‌تر برای ورود به دنیای پزشکی و درمان باشد. از آن­جایی که تحصیل در رشته پزشکی رقابت بسیار بیش‌تری نسبت به سایر رشته­‌های مربوطه دارد، می­‌تواند با تحصیل در این رشته و کسب تخصص به یک فرد حرفه­‌ای در حوزه سونوگرافی تبدیل شوید و دنیای پزشکی را تجربه کنید. تحصیل در ترکیه به‌دلیل مزایای زیادی که برای دانشجویان ایرانی و سایر دانشجویان بین­‌المللی دارد همواره مورد توجه بوده­‌است اما برخی رشته­‌ها محبوبیت بالاتری دارند که سونوگرافی از آن دسته است.

کارشناسان ما در یونی لند شما را برای انتخاب رشته مناسب راهنمایی می­‌کنند و با مشاوره‌­هایی دقیق و درست مسیر رسیدن شما به رویاهایتان را هموار خواهند کرد.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.