021-91305905

تحصیل رشته عکاسی در ترکیه

رشته عکاسی در ترکیه

فهرست مطالب

شرایط تحصیل رشته عکاسی در ترکیه به‌گونه‌ای است که می‌تواند برای بسیاری از ایرانیان یکی از مناسب‌ترین رشته‌ها باشد. البته که توجه به استعداد و علاقه نیز در انتخاب این رشته به‌عنوان مسیر تحصیلی از اهمیت زیادی برخوردار است.

عکاسی از جمله رشته‌هایی است که در دنیای زیبای روبه‌رشد امروزی بسیار محبوبیت پیدا کرده است. در سال‌های اخیر گوشی‌های موبایل نیز به دوربین‌های بسیار قدرتمندی مجهز شده‌اند و بنابراین هرکسی می‌تواند عکاسی را در ساده‌ترین حالت ممکن تجربه کند. اما هیچ‌گاه‌ نباید تعریف عکاسی حرفه‌ای را با عکاسی معمولی و روزمره اشتباه گرفت. در ادامه این رشته را به طور دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رشته عکاسی در ترکیه به عنوان حرفه‌ای تخصصی

عکاسی از جمله هنرها به‌حساب می‌آید و رسالت آن ثبت تصاویر و لحظات به زیباترین حالت ممکن است. به همین دلیل است که رشته عکاسی در ترکیه بسیار محبوبیت پیدا کرده است. ترکیه کشوری پر از زیبایی‌ است و تمایل به ثبت این زیبایی‌ها افراد را مجذوب این رشته می‌کند.

با تحصیل رشته عکاسی در ترکیه بیش‌تر می‌توانید با ابعاد هنری آن آشنایی پیدا کنید. به صورتی که پس از مدتی قادر خواهید بود مناظر و پدیده‌های ساده‌ را به‌گونه‌ای ثبت کنید که مفهومی بسیار عمیق را منتقل کنند. از طرفی تحصیل این رشته به طور حرفه‌ای در دانشگاه، شما را با مشخصات فنی  انواع دوربین آشنا می‌کند و به این شکل می‌توانید بهترین استفاده را از دوربین‌های حرفه‌ای داشته باشید.

تحصیل عکاسی در ترکیه فرصتی استثنائی

علاوه بر موارد فوق می‌توان تحصیل رشته عکاسی در ترکیه را از منظری دیگر نیز بسیار جذاب به‌حساب آورد. ترکیه کشوری پر از جاذبه‌های طبیعی و دست‌سازهای زیبا است. این جاذبه‌ها کشور ترکیه را به مقصدی بسیار محبوب برای عکاسان سراسر جهان تبدیل کرده است. تحصیل این رشته در این کشور را در نظر بگیرید. بدیهی است که در این صورت با فرصت‌های بسیار جذابی روبرو خواهید شد و فرصت رشد در این رشته بسیار زیاد خواهد بود.

آینده شغلی رشته عکاسی در ترکیه

فرصت های شغلی تحصیل رشته عکاسی در ترکیه

تحصیل رشته عکاسی در ترکیه در نهایت می‌تواند تا حد زیادی آینده شغلی فارغ‌التحصیلان را تضمین کند. همان‌طور که اشاره شد و به‌احتمال زیاد به آن واقف هستید، ترکیه کشوری پر از سوژه‌های مناسب برای عکاسی است؛ بنابراین مراکز دولتی و خصوصی زیادی در این کشور به دنبال استخدام عکاس حرفه‌ای هستند.

یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل رشته عکاسی در ترکیه در این است که افراد می‌توانند پس از اخذ مدرک و حرفه‌ای شدن، به طور مستقل نیز به فعالیت بپردازند. ترکیه کشوری توریستی است و هرساله تعداد زیادی گردشگر از سرتاسر جهان به آن سرازیر می‌شوند. یکی از ویژگی‌های گردشگران علاقه آنها به ثبت لحظات، پدیده‌ها و مناظر است. یکی از بهترین گزینه‌های برای ثبت این موارد می‌تواند عکاسی حرفه‌ای باشد؛ بنابراین از طریق عکاسی می‌توانید تنها با پیاده‌روی در خیابان‌های ترکیه نیز درآمد کسب کنید.

مهارت های لازم پس از تحصیل عکاسی در ترکیه

عکاسی جزو رشته‌های فنی به‌حساب می‌آید؛ بنابراین ماهرشدن در آن تنها با تحصیلات دانشگاهی صورت نمی‌گیرد. برای این که به عکاسی خبره تبدیل شوید علاوه بر مطالعه نیاز به کسب تجربه و اقدامات عملی نیز دارید.

رقابت برای استخدامی و تصاحب شغل‌های مربوط به عکاسی در کشورهای توریستی بسیار بالا است؛ بنابراین طبیعی است که پس از تحصیل رشته عکاسی در ترکیه با رقبایی مواجه شوید که نه فقط در عکاسی بلکه در بسیاری از حوزه‌های دیگر نیز مهارت‌های بالایی دارند.

به‌طورکلی یک عکاس خوب باید با نرم‌افزارهای ویرایش تصویر به‌ویژه فتوشاپ آشنایی کامل داشته باشد. زیرا بخشی از زیبایی عکس‌های ثبت شده به اصلاحاتی  که پس از ثبت بر آنها اعمال می‌شود وابسته است. از طرفی آشنایی با بسیاری از نرم‌افزارهای دیگری که به انتقال و ذخیره‌سازی تصاویر کمک می‌کنند نیز برای یک عکاس حرفه‌ای ضروری است.

گرایش ‌های تخصصی رشته عکاسی در ترکیه

تحصیل رشته عکاسی در ترکیه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان‌پذیر است. در دوره کارشناسی دانشجویان با پایه‌های اصلی این رشته آشنایی پیدا می‌کنند تا علاوه بر کسب مهارت بالا، حوزه‌های تخصصی مناسب خود را تشخیص دهند. در ادامه به طور تخصصی به این گرایش‌های تخصصی پرداخته‌ایم.

گرایش های رشته عکاسی در ترکیه

عکاسی مستند

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تحصیل در رشته عکاسی در ترکیه می‌تواند عکاسی مستند باشد. در این صورت با دنیای بسیار گسترده‌ای از سوژه‌های متنوع طبیعی و اجتماعی مواجه می‌شوید و در نتیجه می‌توانید سطح درآمد خود را به‌خوبی بالا ببرید. شناخته‌شدن عکاسان مستند در سطح ملی و بین‌المللی راحت‌تر از دیگر حوزه‌های عکاسی است و این مزیت بزرگی به‌حساب می‌آید.

عکاسی پرتره

عکاسی پرتره نیز یکی از گرایش‌های تخصصی بسیار پرطرفدار در ترکیه است. تحصیل عکاسی پرتره در ترکیه می‌تواند بر جزئیات متمرکز باشد. ازآنجایی‌که این حوزه عکاسی بیش از هر چیز با انسان‌ها و احساسات آنها سروکار دارد عکاسی در آن موفق‌تر است که تعاملات بیشتری با جوامع و رویدادهای مختلف داشته باشد. ازآنجایی‌که ترکیه کشوری با سنت‌ها و نژادهای مختلف است و از طرفی هرساله گردشگران بسیاری از سراسر جهان به آن سفر می‌کنند، یک عکاس پرتره هیچ‌گاه با عدم تنوع سوژه مواجه نمی‌شود.

عکاسی ماکرو

حوزه عکاسی ماکرو مربوط به دنیایی می‌شود که به‌راحتی با چشم قابل‌رؤیت نیست. همین مسئله این نوع از عکاسی را بسیار جذاب کرده است و باعث شده که سوژه‌های آن بسیار فراوان باشند.

عکاسی مد

ترکیه از جمله کشورهای پیشرو در حوزه مد و پوشاک است؛ بنابراین نیاز به عکاسان حرفه‌ای در این حوزه به نسبت دیگر حوزه‌های عکاسی در این کشور بسیار بیش‌تر است. در این صورت می‌توانید برای برندها و فروشگاه‌های مختلف کار کنید و بسته به میزان مهارت خود دستمزد بگیرید. علاوه بر این امکان کار برای مدل‌های خاص را نیز دارید که در این صورت درآمد بسیار بیشتری خواهید داشت.

آینده تحصیل عکاسی در ترکیه

تحصیل عکاسی در ترکیه نوید آینده‌ای با شغلی نسبتاً‌ تضمین شده را می‌دهد. البته موفقیت در این رشته نیز به مهارت‌ها و میزان تلاش شما بستگی دارد. اما باتوجه‌به پتانسیل‌های کشور ترکیه می‌توان به آینده رشته عکاسی بسیار امیدوار بود.

ترکیه کشوری است که پایه‌های اساسی اقتصاد خود را بر گردشگری بنا کرده است. یکی از راه‌های جذب گردشگر نشان‌دادن زیبایی‌های کشور است. ازآنجایی‌که عکاسان وظیفه ثبت و انتشار این زیبایی‌ها را دارند بدیهی است که در ترکیه به آنها اهمیت زیادی داده شود.

دروس رشته عکاسی در ترکیه

دروس عملی دوره تحصیل عکاسی در ترکیه

رشته عکاسی در ترکیه از جمله مواردی است که دانشجویان در آن علاوه بر آشنایی با نظریات مختلف در کارگاه‌های متنوعی شرکت می‌کنند و مهارت عملی بالایی کسب می‌کنند. در بخش عملی دانشجویان با مواردی مثل نورپردازی و ظاهرسازی عکس آشنایی پیدا می‌کنند.

دروس نظری دوره تحصیل عکاسی در ترکیه

دروس نظری این رشته نیز شامل موارد جذابی می‌شود که دانشجویان را با حوزه‌هایی مانند تاریخ و نظریات عکاسی آشنا می‌کند. هرچه دانشگاهی که دانشجویان در آن به تحصیل می‌پردازند سطح علمی بالاتری داشته باشد و امکانات کامل‌تری را ارائه کند دانشجویان ماهرتری پرورش پیدا می‌کنند. خوشبختانه چندی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه به ارائه این رشته می‌پردازند. در ادامه لیستی از دروس نظری رشته عکاسی را آورده‌ایم.

  • تاریخچه عکاسی
  • پردازش تصویر
  • اشتغال در صنعت عکاسی
  • تکنیک‌های عکاسی
  • عکاسی تاریخی
  • عکاسی فرهنگی

تحصیل عکاسی در ترکیه با آزمون

درصورتی‌که قصد تحصیل رشته عکاسی در ترکیه را داشته باشید دو گزینه در پیش رو دارید. تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و تحصیل در دانشگاه‌های دولتی. به‌طورکلی برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه ملزم به شرکت در آزمون هستید. شرایط ورود به دانشگاه‌های خصوصی را نیز در ادامه توضیح خواهیم داد.

یوس مرکزی و SAT آزمون‌هایی هستند که داوطلبان می‌توانند برای ورود به دانشگاه دولتی در یک یا هردو آزمون‌ها شرکت کنند. دانشگاه‌های مختلف استانداردهای متفاوتی را برای پذیرش دانشجویان درنظر می‌گیرند. در صورتی که قصد اطلاع پیداکردن از استانداردهای دانشگاه خاصی را دارید به وبسایت آن مراجعه کنید.

تحصیل عکاسی در ترکیه بدون آزمون

درصورتی‌که قصد تحصیل رشته عکاسی در ترکیه بدون آزمون را داشته باشید تنها می‌توانید در دانشگاه‌های خصوصی این کشور به تحصیل بپردازید. در این صورت عوامل مختلفی می‌توانند بر شانس قبولی شما تأثیرگذار باشند.

مدارک لازم برای ثبت نام رشته عکاسی در ترکیه

از جمله آنها می‌توان به جوایزی که در حوزه عکاسی کسب شده‌اند، مدارکی مانند گواهی مهارت عکاسی که از مؤسسه‌‌ آموزشی اخذ شده باشد و گواهی تسلط به نرم‌افزارهای ویرایش تصاویر اشاره کرد. در ادامه لیستی از مدارکی که باید برای اخذ پذیرش از دانشگاهی خصوصی ارائه کنید را آورده‌ایم.

  • مدرک دیپلم به همراه ترجمه
  • پاسپورت معتبر
  • ارائه مقالات و کتب منتشر شده (در صورت وجود)
  • ریزنمرات به همراه ترجمه
  • مدرک تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی
  • انگیزه‌نامه تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی

برترین دانشگاه های رشته عکاسی در ترکیه

همان‌طور که پیش‌تر مورد اشاره قرار گرفت، امکاناتی که دانشگاهی برای تحصیل در رشته عکاسی در اختیار دانشجویان می‌گذارد از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا مهارت‌های عملی در این رشته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ بنابراین انتخاب دانشگاه خوب در این رشته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه برترین دانشگاه‌های رشته عکاسی در ترکیه را آورده‌ایم.

  1. دانشگاه بیلکنت
  2. دانشگاه مدیپول استانبول
  3. دانشگاه سابانجی
  4. دانشگاه قاضی
  5. دانشگاه دوکوز ایلول

هزینه تحصیل عکاسی در ترکیه

هزینه تحصیل عکاسی در ترکیه نسبت به رشته‌های دیگر در این کشور پایین‌تر است. بااین‌حال باید به میزان تمکن مالی خود توجه داشته باشید و در کنار هزینه‌های دانشگاه هزینه‌های زندگی در آن کشور را نیز مدنظر قرار دهید.

به‌طورکلی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه ارزان‌تر از دانشگاه‌های خصوصی است و تحصیل به زبان ترکی ارزان‌تر از زبان انگلیسی است. هزینه تحصیل رشته عکاسی در ترکیه و در دانشگاه‌های دولتی سالانه حدود ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار است. تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی نیز می‌تواند هزینه‌ای ۱۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دلاری داشته باشد. جهت اطلاع از مبلغ دقیق شهریه هر دانشگاه به وبسایت آن مراجعه کنید.

شرایط سنی تحصیل عکاسی در ترکیه

خوشبختانه تحصیل عکاسی در ترکیه هیچ محدودیت سنی خاصی ندارد. پس درصورتی‌که کم‌تر از ۱۸ سال سن دارید و یا از سنین میانسالی گذشته‌اید دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و می‌توانید در رشته موردعلاقه خود به تحصیل بپردازید.

شرایط معدل تحصیل عکاسی در ترکیه

تحصیل عکاسی در ترکیه می‌تواند تا حد زیادی به معدل شما در دوران مدرسه یا دوره کارشناسی وابسته باشد. درصورتی‌که قصد تحصیل در دانشگاهی خصوصی را داشته باشید این وابستگی بسیار بیش‌تر نیز خواهد شد.

توجه به این نکته نیز ضروری است که امکان تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه برای افرادی که معدل کل دیپلمی کمتر از ۱۲ داشته باشند مقدور نیست. پس درصورتی‌که معدلی پایین‌تر از این حد دارید هرچه زودتر برای ترمیم آن اقدام کنید.

تحصیل عکاسی در ترکیه

سخن پایانی

تحصیل عکاسی در ترکیه می‌تواند برای افرادی باروحیه هنرمندانه و ذهنی خلاق یکی از بهترین گزینه‌های تحصیلی باشد. پتانسیل‌های کشور ترکیه برای عکاسان، کیفیت بالای آموزش این رشته در دانشگاه‌های این کشور و آینده روشن رشته عکاسی در ترکیه و سراسر جهان از جمله مزیت‌های تحصیل در این رشته هستند. پس درصورتی‌که قصد تحصیل در ترکیه را دارید حتماً رشته عکاسی را نیز مدنظر قرار دهید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.