021-91305905

دانشگاه‌ های خصوصی ترکیه سال‌ها است که هم‌پای دانشگاه‌های دولتی این کشور به سمت قله‌های موفقیت حرکت می‌کنند. تعدادی از دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه امروزه از جمله برترین‌های جهان به حساب می‌آیند. این پیشرفت حاصل سیاست‌های بلند مدت ترکیه برای جذب دانشجویان بین‌المللی بوده است. شرکت در برنامه‌های تبادل بین المللی، ایجاد فضای پژوهشی و انگیزشی مناسب برای دانشجویان و پشتیبانی‌های مختلف مادی و معنوی از جمله سیاست‌هایی بوده‌اند که به ارتقاء سطح علمی دانشگاه‌های خصوصی منجر شده‌اند.

تفاوت دانشگاه های خصوصی ترکیه با دانشگاه های دولتی

از جمله تفاوت‌های اصلی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه می‌توان به میزان شهریه آن‌ها اشاره کرد. دانشگاه‌های خصوصی شهریه‌ای به مراتب بیشتر  از دانشگاه‌های دولتی دریافت می‌کنند. از طرفی اکثر دانشگاه‌های خصوصی ترکیه سنجه پذیرش خود را نتیجه آزمون‌های ورودی مانند YOS یا SAT قرار نمی‌دهند.

مزایای تحصیلی در دانشگاه های خصوصی ترکیه

همانطور که اشاره شد، می‌دانیم که اکثر دانشگاه‌های خصوصی ترکیه معیار پذیرش دانشجویان را آزمون‌های ورودی در نظر نمی‌گیرند. از طرفی ممکن است به علت محدودیت‌هایی که در آزمون‌ها وجود دارد اشخاص نتوانند حداکثر استعدادها و توانایی‌های خود را نشان دهند؛ بنابراین در صورتی که رزومه و معدل داوطلبان تحصیل مورد سنجش قرار گیرد احتمال پذیرش عادلانه بیشتر خواهد بود.

عده‌ای نیز وجود دارند که ممکن است به هر دلیلی فرصت شرکت در آزمون‌های ورودی را از دست داده باشند. در این صورت دانشگاه‌های خصوصی می‌توانند به آن‌ها فرصتی بدهند تا از تحصیل عقب نمانند.

اکثر دانشگاه‌های خصوصی ترکیه امکانات رفاهی و علمی بسیار کاملی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند و بدین شکل بستر مناسب برای پیشرفت آن‌ها را فراهم می‌کنند. بورسیه‌های مختلفی که در دانشگاه‌های  خصوصی کشور ترکیه ارائه می‌شوند می‌توانند به صرفه‌جویی در هزینه‌های دانشجویان کمک کنند. برنامه‌های تبادلی که اکثر دانشگاه‌های ترکیه در آن‌ها مشارکت دارند نیز به محصلان اجازه می‌دهد که تحصیلات خود را از ترکیه به خارج مرزهای آن گسترش دهند.

معرفی برترین دانشگاه های خصوصی ترکیه

برترین دانشگاه های خصوصی ترکیه

تعدادی از برترین دانشگاه‌های ترکیه از نوع خصوصی هستند. در واقع این دانشگاه‌ها با درخشش در سطح ملی و بین‌المللی ثابت کرده‌اند که در مواردی، بدون معیار قرار دادن آزمون ورودی نیز می‌توان برترین‌ها و نخبه‌ها را به دانشگاه جذب کرد.

از آنجایی که رقابت میان دانشگاه های خصوصی ترکیه بسیار تنگاتنگ است ممکن است هر سال لیست برترین دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه دچار تغییراتی شود. به هر حال تعدادی از برترین دانشگاه‌های این کشور بر اساس آخرین دسته‌بندی‌ها را در زیر آورده‌ایم:

رشته های دانشگاه خصوصی ترکیه

رشته های دانشگاه خصوصی ترکیه کاملا مشابه رشته‌ها در دانشگاه‌های دولتی است. در دانشگاه های خصوصی ترکیه انواع رشته‌ها از جمله پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، پرستاری، انواع مهندسی، رشته‌های علوم انسانی مانند حقوق و ادبیات، علوم ورزشی، زبان‌های خارجی و ترکی و انواع رشته‌های روز دنیا تدریس می‌شوند. البته، دانشگاه‌های مختلف محدودیت‌هایی در ارائه رشته‌ها دارند. در صورتی که تحصیل در دانشگاهی خاص را مد نظر قرار داده‌اید حتما از ارائه رشته تحصیلی مورد نظر خود در آن اطمینان حاصل کنید.

شهریه رشته های دانشگاه خصوصی ترکیه

در دیدگاهی کلی می‌توان گفت که شهریه رشته های دانشگاه خصوصی ترکیه از دانشگاه‌های دولتی بیشتر است؛ اما نمی‌توان شهریه رشته‌‌های مختلف در دانشگاه‌های خصوصی را به‌طور دقیق مشخص کرد و آمار ثابتی داد.

در کل شهریه دانشگاه‌های خصوصی به عوامل مختلفی همچون سطح امکانات علمی و رفاهی، محل قرار گیری دانشگاه و رنکینگ ملی و جهانی آن بستگی دارد. می‌توان گفت که گران‌ترین رشته تحصیلی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در ابتدا مربوط به پزشکی و در مرحله بعد مربوط به دندان‌پزشکی است. سایر رشته‌هایی که در دانشگاه‌های خصوصی ارائه می‌شوند رنج شهریه تقریبا برابری دارند.

امکانات خوابگاه های خصوصی ترکیه

امکانات دانشگاه های خصوصی ترکیه

اغلب دانشگاه های خصوصی ترکیه، به‌خصوص برترین‌ها، امکانات رفاهی بسیار کاملی در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند. در مواردی این امکانات نسبت به امکاناتی که در دانشگاه‌های دولتی ارائه می‌شود برتری‌های قابل توجهی دارد. از جمله امکانات رفاهی که در  اغلب دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه ارائه می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بورسیه دانشگاه های خصوصی ترکیه

از آنجایی که دانشگاه‌های خصوصی ترکیه سعی دارند تا بهترین‌ها را جذب کنند و پس از جذب به تحصیل آن‌ها کمک کنند بورسیه‌های مختلفی را برای دانشجویان نمونه در نظر گرفته‌اند. این بورسیه‌ها به دانشجویان سرآمدی تعلق می‌گیرد که روحیه پژوهشی و علم دوستی بالایی داشته باشند و استعدادهای خود را نمایان کنند. بورسیه باعث می‌شود که دغدغه‌های مالی دانشجویان برتر کاهش یابد و به این شکل حداکثر تمرکز خود را بر درس و ارتقاء شخصی بگذارند.

بورسیه تحصیلی در اکثر دانشگاه‌های خصوصی ترکیه ارائه می‌شود. این بورسیه‌ها از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. در دیدگاهی کلی می‌توان پوشش این کمک‌ هزینه‌های تحصیلی را از ۵ تا ۱۰۰ درصد دانست. بورسیه‌های ۱۰۰ درصدی شهریه دانشگاه را صفر می‌کنند و در مواردی دانشگاه کمک هزینه‌ای نیز به دانشجوی واجد شرایط پرداخت می‌کند.

نحوه قبولی در دانشگاه های خصوصی ترکیه

قبولی در رشته های دانشگاه خصوصی ترکیه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. همانطور گه پیش‌تر اشاره شد اکثر دانشگاه‌های خصوصی ترکیه آزمون‌ها ورودی را معیار پذیرش یا معیار اصلی پذیرش قرار نمی‌دهند و تمرکز خود را بر معدل و رزومه فرد می‌گذارند. به هر حال در مواردی نتیجه آزمونی معتبر می‌تواند در رقابت‌های تنگاتنگ پذیرش به کمک داوطلبان بی‌آید.

بر همین اساس توصیه می‌شود که برای قبولی در دانشگاه‌های خصوصی بر معدل خود تمرکز داشته باشید. نکته لازم توجه دیگر برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های خصوصی توجه به تمکن مالی است؛ پیش از ثبت‌نام نهایی از توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل در رشته مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه

جمع بندی

بسیاری از دانشگاه های خصوصی ترکیه با ارائه آموزش‌هایی با کیفیت و رقابتی از جمله برترین مراکز علمی در سطح خاورمیانه و دنیا به حساب می‌آیند. معیار اصلی سنجش پذیرش دانشجو در اکثر دانشگاه ‌های خصوصی ترکیه معدل و رزومه علمی داوطلبان است و این می‌تواند عدم موفقیت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها را جبران کند.

امکانات رفاهی که دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه در اختیار دانشجویان و اساتید قرار می‌دهند در سراسر دنیا زبان‌زد است. از طرفی دانشگاه‌های خصوصی این کشور همواره سعی داشته‌اند تا تمام بسترهای مورد نیاز برای رشد و ارتقاء علمی دانشجویان خود را فراهم کنند تا در دسته برترین‌ها قرار گیرند؛ بنابراین با تحصیل در این دسته از دانشگاه‌ها می‌توانید در کنار بهره‌مندی از یک زندگی دانشجویی با کیفیت، از امکانات رشد علمی و پژوهشی متعدد استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *