021-91305905

همه چیز درباره بورسیه تحصیلی ترکیه

بورسیه-تحصیلی-ترکیه

فهرست مطالب

بسیاری از دانشجویان و حتی فارغ‌التحصیلان در سراسر دنیا می‌خواهند مهارت‌های آموزشی خود را با تحصیل در خارج از کشور تقویت کنند، اما هزینه‌های تحصیل معمولاً مانع رسیدن آن‌ها به این رؤیا می‌شود. دولت ترکیه فرصت‌های بسیار خوبی را برای دانشجویانی که مایل به تکمیل تحصیلات خود در دانشگاه‌های ترکیه هستند، فراهم کرده است. دولت این کشور بورسیه دولتی خود را تحت عنوان ترکی بورسلری TURKIYE BURSLARI به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. بورسیه تحصیلی ترکیه هزینه‌های رفت‌وآمد، اقامت و حمل‌ونقل را برای دانشجویان فراهم می‌کند. بااین‌وجود، مهم‌ترین مزیت برای هر دانشجو، تحصیل در دانشگاه‌هایی در ترکیه است که در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

بورسیه تحصیلی ترکیه چیست؟

بورسیه تحصیلی ترکیه یک بورسیه تحصیلی رایگان است که توسط دولت ترکیه به دانشجویان خارجی از سراسر جهان ارائه می‌شود و یکی از برجسته‌ترین برنامه‌های بورسیه ارائه شده توسط کشورهای سراسر دنیا به‌حساب می‌آید. این شهرت، دلایل زیادی دارد، از جمله اینکه بورسیه تحصیلی ترکیه تقریباً تمام رشته‌های دانشگاهی را در مقاطع تحصیلی مختلف مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در بر می‌گیرد.

دولت ترکیه سالانه بیش از 4000 بورسیه تحصیلی به دانشجویان ارائه می‌دهد و بدین ترتیب درصد افرادی که مایل به درخواست دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه هستند، افزایش می‌یابد.

مزایای-بورسیه-تحصیلی-ترکیه

مزایای بورسیه تحصیلی ترکیه

محل اقامت

این بورسیه به دانشجویان، مسکن دانشجویی بدون هیچ هزینه‌ای ارائه می‌دهد که محیطی مناسب برای تحصیل، ایجاد دوستی‌های جدید و امکان ایجاد روابط با افرادی از ملیت‌های مختلف ارائه می‌دهد. اگر دانشجویان تمایل نداشتند در مسکن پیشنهادی دانشگاه اقامت داشته باشند، می‌توانند به هرکجا که مایل باشند نقل‌مکان کنند، اما باید توجه داشته باشند که این گزینه با هزینه شخصی همراه خواهد بود. قبل از اینکه به این موضوع فکر کنید، باید بدانید که امکانات مسکن دانشگاه شامل کلیه خدماتی است که دانشجو ممکن است به آن نیاز داشته باشد و زندگی دانشجویی را آسان‌تر می‌کنند. همچنین وعده‌های غذایی را برای دانشجویان به‌صورت روزانه فراهم می‌کنند.

بیمه سلامت

بورسیه تحصیلی ترکیه به دانشجویان بیمه درمانی جامع ارائه می‌دهد که از طریق آن دانشجو می‌تواند خدمات پزشکی، درمانی و دارویی را در تمام بیمارستان‌های دولتی بدون هیچ هزینه‌ای دریافت کند. همچنین در صورت تمایل دانشجو به مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی، هزینه‌های کمتری را پرداخت خواهد کرد. هزینه‌های بهداشتی اغلب دانشجویان بین‌المللی را نگران می‌کند، بنابراین اگر قرار است بورسیه تحصیلی ترکیه را دریافت کنید، فرصت بهره‌مندی از بیمه درمانی جامع ارائه شده توسط بورسیه را از دست ندهید.

زبان ترکی

همان‌طور که می‌دانید، زبان تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه به زبان این کشور یعنی ترکی استانبولی است؛ بنابراین، برای استفاده کامل از بورسیه تحصیلی باید به زبان ترکی تسلط داشته باشید. نکته امیدوارکننده در اینجا این است که بورسیه تحصیلی ترکیه یک دوره یک‌ساله آموزش زبان ترکی را برای شما فراهم می‌کند.

بلیط هواپیما

بسیاری از دانشجویان از دریافت بورسیه تحصیلی در یک کشور خارجی بسیار خرسند می‌شوند، اما چیزی که مانع این لذت می‌شود، این اصطلاح است که می‌گوید: «بورسیه شامل هزینه‌های سفر نمی‌شود». این اصطلاحی است که در بورسیه تحصیلی ترکیه وجود ندارد و دو بلیط (رفت به ترکیه و بازگشت به کشور پس از پایان دوره تحصیل) را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

حمل‌ونقل

به شما گفتیم بورسیه تحصیلی ترکیه، اقامت رایگان، بیمه درمانی، بلیط هواپیما و دوره زبان ترکی را ارائه می‌دهد. بااین‌حال، مزایای این بورسیه هنوز تمام نشده است. یکی دیگر از مزایای بورسیه تحصیلی ترکیه که برای اقامت ارائه می‌دهد، این است که کارت حمل‌ونقل عمومی با هزینه‌های کم و همچنین بازدید از موزه‌ها و مکان‌های باستانی را به‌صورت رایگان، برای دانشجویان فراهم می‌کند.

شهریه دانشگاه

هزینه‌های دانشگاه بخشی از بسته مزایای بورسیه تحصیلی ترکیه است. دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی می‌شوند، نیازی به پرداخت شهریه نخواهند داشت.

حقوق ماهانه

دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه می‌شوند، ماهانه هزینه‌ای را به‌عنوان کمک‌هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند. این هزینه برای دانشجویان کارشناسی 800 لیر، دانشجویان کارشناسی ارشد 1100 لیر و برای دانشجویان دکتری 1600 لیر است.

شرایط-بورسیه-تحصیلی-ترکیه

شرایط درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی

  • محدودیت سنی: متقاضیان نباید بیشتر از 21 سال سن داشته باشند.
  • محدودیت درخواست: متقاضی نباید با همان مدارک علمی که برای یک دانشگاه درخواست داده، در دانشگاه دیگری ثبت‌نام کند.
  • نمرات دبیرستان برای همه رشته‌ها نباید کمتر از 70 و برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی کمتر از 90 درصد باشند.
  • متقاضی باید فارغ‌التحصیل یا در شرف فارغ‌التحصیلی از دبیرستان باشد، در این مرحله می‌تواند با مدرکی از مدرسه خود درخواست دهد که ثابت کند نمرات سال دوم وی کمتر از 70% نیست و در سال سوم ثبت‌نام کرده است. در این صورت می‌تواند در زمان صدور گواهی پایان دبیرستان اقدام کند.

مدارک موردنیاز برای بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی

  • کپی پاسپورت معتبر
  • کپی کارنامه/نمرات
  • کپی مدرک دبیرستان
  • عکس واضح با پس‌زمینه سفید یا آبی
  • کارنامه نمرات ترم آخر برای دانش‌آموزانی که هنوز از دبیرستان فارغ‌التحصیل نشده‌اند.

نکته: دانش‌آموزان ایرانی نیاز به ترجمه مدارک فوق به زبان ترکی یا انگلیسی دارند.

شرایط-درخواست-بورسیه-تحصیلی

شرایط درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

  • شرایط سن: سن متقاضی نباید بیشتر از 30 سال باشد.
  • شرط نمره: نمرات کارشناسی دانشجو نباید کمتر از 70درصد باشد.

مدارک لازم

  • کپی مدرک لیسانس و ریز نمرات
  • کپی مدرک و ریز نمرات دبیرستان
  • گزارش یک یا دو مقاله به زبان انگلیسی که دانشجو در آن توضیح می‌دهد که چرا ترکیه را برای تحصیل انتخاب کرده است که به آن «انگیزه­نامه» گفته می‌شود.
  • کپی پاسپورت معتبر
  • عکس واضح با پس‌زمینه سفید یا آبی
  • توصیه‌نامه (بهتر است دانشجو این نامه را از اساتید شاغل در دانشگاهی که از آن فارغ‌التحصیل شده است، دریافت کند.)
  • اگر مانعی برای استخراج توصیه‌نامه از دانشگاه وجود داشت، متقاضی می‌تواند آن را از مؤسسه‌ای که در آن مشغول به کار است دریافت کند.
  • دانشجو باید توصیه‌نامه را با تمام اطلاعات شخصی درمورد فرد توصیه شده، از جمله شغل، نهادی که در آن کار می‌کند، شماره‌تلفن و ایمیل او ارائه دهد.

نکته: دانشجویانی که هنوز از دانشگاه فارغ‌التحصیل نشده‌اند و در آستانه اتمام مقطع کارشناسی هستند، باید ریز نمرات خود را تا ترم آخر دانشگاه به همراه داشته باشند.

برای شفافیت داده‌های دانشجویی و مقالات علمی، بهتر است کلیه مدارک از طریق اسکنر ارسال شوند.

داشتن مدارک مهارت زبان انگلیسی و ترکی اجباری نیست، اما در صورت وجود دارای امتیاز مثبت خواهد بود.

شرایط درخواست و ثبت‌نام بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع دکتری

  • محدودیت سنی: متقاضی نباید بیشتر از 30 سال سن داشته باشد.
  • نمرات کارشناسی ارشد نباید کمتر از 75 درصد باشند.
مدارک-لازم-برای-دریافت-بورسیه-تحصیلی

مدارک لازم برای بورسیه ترکیه مقطع دکتری

  • دیپلم دبیرستان و ریز نمرات
  • مدرک کارشناسی و ریز نمرات
  • مدرک کارشناسی ارشد و ریز نمرات
  • گزیده‌ای از پایان‌نامه کارشناسی ارشد
  • کپی پاسپورت معتبر
  • عکس با زمینه سفید یا آبی
  • توصیه‌نامه
  • بهتر است دانشجو این نامه را از اساتید دانشگاه‌هایی که از آن فارغ‌التحصیل شده دریافت کند.
  • اگر مانعی برای استخراج این نامه از دانشگاه وجود داشت، متقاضی می‌تواند آن را از مؤسسه‌ای که در آن مشغول به کار است دریافت کند.
  • دانشجو باید توصیه‌نامه را با تمام اطلاعات شخصی که وی را توصیه کرده است از جمله شغل، نهادی که در آن مشغول به کار است، شماره‌تلفن و ایمیل او ارائه کند.
  • دانشجویانی که هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند و در آستانه اتمام دوره کارشناسی ارشد هستند، باید ریز نمرات خود را تا ترم آخر دانشگاه به همراه داشته باشند.

چطور برای بورسیه تحصیلی ترکیه اقدام کنیم؟

دانشجویان واجد شرایط می‌توانند مستقیم از طریق وب‌سایت رسمی بورسیه تحصیلی ترکیه به آدرس https://tbbs.turkiyeburslari.gov.tr  به‌صورت رایگان برای درخواست اقدام نمایند.

بورسیه تحصیلی ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه یکی از مواردی است که بسیار موردتوجه دانشجویان متقاضی تحصیل در این کشور قرار می‌گیرد. همان‌طور که ذکر شد، بورسیه تحصیلی ترکیه مزایای زیادی را برای دانشجویان به همراه دارد. از همین رو، دانشجویان زیادی برای دریافت این بورسیه تلاش می‌کنند. اخذ بورسیه تحصیلی نیازمند شرایطی است که باید فراهم شود و بدون دارابودن شرایط موردنظر نباید انتظار قبولی داشت. معمولاً دانشجویانی که از معدل بالاتری برخوردارند، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه خواهند داشت. در این مقاله به معرفی بورسیه تحصیلی ترکیه و شرایط دریافت آن پرداختیم. امید است مطالب فوق سهمی در موفقیت شما داشته باشند.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.