021-91305905

دانشگاه فنی ازمیر (Izmir Institute of Technology) یک دانشگاه دولتی است که در سال 1992 برای ارائه آموزش عالی و انجام تحقیقات در زمینه‌های علم و فناوری تاسیس شد. این دانشگاه در شهر ازمیر واقع در سواحل غربی ترکیه در دریای اژه قرار دارد. دانشگاه فنی ازمیر یک دانشگاه پیشگام است که هدف آن یافتن راه‌حل‌های مناسب برای مشکلات ترکیه، به وسیله قدرت دانش است. تمرکز این دانشگاه بر علوم طبیعی و مهندسی است.

دانشگاه فنی ازمیر در حال حاضر تنها دانشگاه فنی پیشرفته در ترکیه است. این دانشگاه در داخل ترکیه به‌عنوان Izmir Yuksek Tekniloji Enstitusu  شناخته می‌شود که به اختصار IYTE نامیده می‌شود. نام بین‌المللی این دانشگاه موسسه فناوری ازمیر است که به اختصار IZTECH نامیده می‌شود.

دوره‌های ارائه شده در این دانشگاه شامل مهندسی (عمران، شیمی، کامپیوتر، برق، مواد غذایی و مکانیک) و علوم (شیمی، ریاضیات، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک و فیزیک)، و همچینین معماری (مرمت معماری، برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای و طراحی صنعتی) می‌شود.

تمامی دوره‌های موجود در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

دانشگاه فنی ازمیر تنها موسسه‌ در ترکیه است که تمرکز ویژه‌ای بر تحقیقات علمی دارد. حوزه‌های تحقیقاتی این دانشگاه عبارت از: ژنتیک جانوری، بیوشیمی، بیوانفورماتیک، بیوتکنولوژی، زیست شناسی سرطان، زیست سلولی، زیست شناسی تکوینی، ایمونولوژی، میکروبیولوژی، ژنتیک گیاهی و زیست شناسی ساختاری هستند.

دانشگاه فنی ازمیر در سه سال گذشته رتبه چهارم را در بین دانشگاه‌های دولتی ترکیه در شاخص کارآفرینی و نوآوری به‌عنوان دانشگاهی با اکوسیستم تحقیق و توسعه کسب کرده است و هدف اصلی آن آموزش محققانی است که به توسعه کشور ترکیه کمک کنند.

دانشگاه فنی ازمیر به سه دانشکده و یک دانشکده تحصیلات تکمیلی تقسیم می‌شود که عبارت از دانشکده علوم، دانشکده معماری، دانشکده فنی و دانشکده تحصیلات تکمیلی هستند. آموزش و پرورش در دانشگاه فنی ازمیر در 18 رشته در مقطع کارشناسی، 27 برنامه کارشناسی ارشد و 19 رشته در مقطع دکتری ارائه می‌شود. این دانشگاه در مجموع حدود 6343 دانشجو دارد که از این تعداد 4911 دانجشو در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه فنی ازمیر یکی از معتبرترین و برگزیده‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است.

آموزش در IZTECH مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود. هدف روش‌های آموزش پروژه محور این دانشگاه، به منظور کمک به دانشجویان برای تبدیل شدن به محققان، مخترعان و کارآفرینان مدرن است که کار گروهی را پذیرفته‌ و فناوری نوآورانه تولید می‌کنند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی بسیار مورد احترام هستند و برای تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور پذیرفته می‌شوند. علاوه بر این، دانشگاه فنی ازمیر آزمایشگاه‌هایی را با آخرین فن‌آوری‌های روز دنیا برای کمک به پیشرفت دانشجویان در زمینه‌های مربوطه ارائه می‌دهد.

با اینکه مدارک دانشگاه فنی ازمیر در اروپا از اعتبار خوبی برخوردار است، این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم ایران نمی‌باشد.

در حال حاضر IZTECH میزبان 370 پروژه تحقیقاتی در حال انجام است که توسط موسسات مختلف از جمله اتحادیه اروپا، سازمان برنامه ریزی دولتی ترکیه (DPT)، شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TUBITAK) و برنامه حمایت از پایان نامه‌های صنعتی ترکیه (SANTEZ) تامین می‌‌شود. این پروژه‌ها از طریق تحقیقات و طراحی اصولی، جامعه علمی بین‌المللی را غنی می‌کنند.

یکی دیگر از موسسات دانشگاهی که از ماموریت‌ این دانشگاه برای کمک به حوزه‌های علم و فناوری حمایت می‌کند، پارک فناوری ازمیر (Teknopark)  است که با این موسسه همنام شده است. حدود 150 شرکت فناوری در تکنوپارک فعالیت می‌کنند. دانشجویان این دانشگاه در تحقیقات شرکت می‌کنند و دوره‌های کارآموزی را با شرکت در زمینه‌های موردعلاقه خود می‌گذرانند. این مشارکت به دانشجویان کمک می‌کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنند و حرفه کارآفرینی خود را آغاز کنند. پس از فارغ‌التحصیلی، دانشجویان می‌توانند به لطف تجارب علمی که به دست آورده‌اند، شرکت‌های خود را در داخل یا خارج از Teknopark تاسیس کنند.

فعالیت های دانشگاه فنی ازمیر از

فعالیت های دانشگاه فنی ازمیر

دانشگاه فنی ازمیر به پروژه‌های تحقیق و توسعه ترکیه کمک‌های به سزایی می‌کند. این دانشگاه به عنوان یکی از ده دانشگاه تحقیقاتی ترکیه و تنها دانشگاه تحقیقاتی در منطقه دریای اژه شناخته می‌شود. تعداد و تنوع پروژه‌های دانشگاه فنی ازمیر که توسط سازمان‌های مالی ملی و بین‌المللی تامین می‌شوند و جوایز اعطا شده توسط موسسات معتبر جهانی، وضعیت IZTECH را به‌عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های کشور تایید می‌کند. IZTECH در فهرست دانشگاه‌های نوآور و کارآفرین وزارت صنعت و فناوری ترکیه رتبه بالایی دارد.

ماموریت  هیئت علمی دانشگاه فنی ازمیر که بسیاری از آن‌ها تحصیلات خود را در خارج از کشور گذرانده‌اند، آماده سازی دانشجویان برای کمک به توسعه علمی و فناوری ملی پس از فارغ‌التحصیلی است. هدف آن‌ها ایجاد محیطی است که از تبدیل دانشجویان به الگوهای عمومی حمایت کند. این دانشگاه ماموریت انجام تحقیقات پیشرفته، آموزش، تولید، انتشار و مشاوره در علم و فناوری را بر عهده گرفته است.

چشم انداز دانشگاه فنی ازمیر تبدیل شدن به یک دانشگاه پیشرو در علم و فناوری و یک دانشگاه جهانی منحصر به فرد در استانداردهای دانشجویی است.

دانشگاه ازمیر به واسطه آموزش با کیفیت، انجام پژوهش و تحقیقات و اینفای نقش مهم در توسعه کشور ترکیه، موفق به کسب رتبه 11 در بین دانشگاه‌های ترکیه و 564 در بین دانشگاه‌های جهان شده است.

نمایی از کتابخانه دانشگاه فنی ازمیر

پردیس و امکانات

پردیس دانشگاه فنی ازمیر در سال 1999 از مرکز شهر به شهر ساحلی اورلا، ازمیر منتقل شد. این پردیس مساحتی بالغ بر 8600 هکتار دارد که 32 هکتار از آن درحال حاضر به آموزش و پژوهش اختصاص دارد. این پردیس دارای تمامی امکانات پیشرفته مورد نیاز دانشجویان است.

در پردیس دانشگاه فنی ازمیر خدمات بهداشتی و مشاوره‌ای به دانشجویان و کارکنان دانشگاه ارائه می‌شود. بخش سلامت این دانشگاه دارای یک پزشک، یک دندانپزشک، سه پرستار، یک متخصص آزمایشگاه، یک تکنسین اورژانس و یک روانشناس است. خدمات این مرکز بهداشتی به طور رایگان در اختیار دانشجویان و کارکنان این دانشگاه قرار می‌گیرد. در مرکز پزشکی دانشگاه فنی ازمیر اقدامات اولیه اورژانس انجام می‌شود و در صورت نیاز، بیمار به وسیله آمبولانس به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل می‌شود.

از دیگر امکانات موجود در دانشگاه ازمیر می‌توان به امکانات ورزشی اشاره کرد. پردیس این دانشگاه دارای سالن‌های ورزشی مختلف مانند سالن ورزشی با ظرفیت 2000 نفر، سالن تناسب اندام، استودیوی رقص، مینی گلف، تنیس، زمین‌های بسکتبال و بسکتبال، والیبال و… می‌باشد.

در حال حاضر بیش از 55 انجمن دانشجویی در IZTECH وجود دارد. این انجمن‌ها نقش بسیار مهمی در حمایت و تحرک اجتماعی و فرهنگی دانشجویان دارند. دانشجویان می‌توانند در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شرکت کنند و اوقات فراغت خود را در در این انجمن‌ها بگذرانند.

در پردیس دانشگاه فنی ازمیر یک سالن غذاخوری با ظرفیت 5000 نفر وجود دارد که خدمات تغذیه‌ای و غذای سالم و رایگان را در اختیار دانشجویان و کارکنان دانشگاه ازمیر قرار می‌دهد. همچینین رستوران و کافه تریا‌های مختلف در پردیس این دانشگاه وجود دارد که انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

از دیگر امکانات موجود در پردیس این دانشگاه می‌توان به کتابخانه بزرگ و مجهز، پارکینگ، فروشگاه، اینترنت، امنیت 24 ساعته، خوابگاه و… اشاره کرد.

معرفی دانشکده های دانشگاه فنی ازمیر

دانشکده‌ها و رشته‌ها

دانشکده معماری

دانشکده مهندسی

دانشکده علوم

شهریه دانشگاه فنی ازمیر

شهریه

همانطور که در بالا ذکر شد، دانشگاه فنی ازمیر یک دانشگاه دولتی است و بنابراین شهریه دریافتی این دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بسیار مقرون به صرفه است. شهریه این دانشگاه بر اساس مقطع و رشته تحصیلی متغیر می‌باشد. برای اطلاع دقیق از میزان شهریه می‌توانید به وبسایت این دانشگاه مراجعه کنید.

شرایط درخواست و اخذ پذیرش

دانشگاه فنی ازمیر یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه است که هرساله دانشجویان زیادی را از سراسر جهان جذب می‌کند. این دانشگاه دارای خط مشی پذیرش دانشجویان بر اساس آزمون ورودی (SAT و YOS در مقطع کارشناسی و GRE در تحصیلات تکمیلی) می‌باشد. زبان تحصیل در تمام رشته‌ها و مقاطع این دانشگاه انگلیسی است؛ بنابراین دانشجویان ملزم به ارائه مدارک مهارت زبانی معتبر (IELTS، TOEFL) می‌باشند. برای درخواست اخذ پذیرش از دانشگاه فنی ازمیر باید ابتدا به وبسایت رسمی این دانشگاه به آدرس iyte.edu.tr مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم درخواست مدارک لازم را در صورت لزوم ترجمه و ارسال نمایید.

مدارک لازم

تحصیل در دانشگاه فنی ازمیر

تحصیل در دانشگاه فنی ازمیر

دانشگاه فنی ازمیر یکی از معتبرترین و شناخته شده‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است. این دانشگاه هرساله مقصد بسیاری از دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان است. دانشگاه فنی ازمیر از زمان تاسیس در تلاش بوده است تا با فراهم آوردن بهترین امکانات آموزشی و رفاهی برای دانشجویان، تجربه تحصیل و زندگی لذتبخش و پرباری را برای دانشجویان فراهم کند. دانشگاه فنی ازمیر مناسب‌ترین گزینه برای دانشجویانی است که علاقمند به تحصیل در رشته‌های فنی در یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه هستند. با تحصیل در این دانشگاه تجربه یک زندگی دانشجویی فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید. امیداریم با ارائه این مقاله گامی بزرگ جهت موفقیت شما در زمینه تحصیل در ترکیه برداشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *