021-91305905

دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا (Yuksek Ihtisas University) یک دانشگاه تخصصی رشته پزشکی است که در آن به جز آموزش در حوزه تخصص به آموزش پزشکان عمومی هم پرداخته می‌شود‌.
اساتید این دانشگاه که تحت نظارت بخش خصوصی کشور ترکیه قرار دارد همگی جزء برترین اساتید دانشگاه های ترکیه هستند و به علاوه بیمارستان‌های تحت نظر این دانشگاه پزشکی همگی در دسته بهترین و معروف ترین بیمارستان‌های کشور ترکیه قرار دارند.

این دانشگاه مجهز به دلیل به کارگیری تجهیزات مدرن و امکانات کافی، داشتن اساتید مجرب، شهریه مناسب و مقرون به صرفه و… سالانه دانشجویان بسیار زیادی را چه از داخل ترکیه و چه از سایر کشورهای جهان به عنوان دانشجوی بین المللی می‌پذیرد. در ادامه به معرفی بیشتر این دانشگاه و بررسی شرایط لازم برای تحصیل در آن می‌پردازیم‌.

معرفی و تاریخچه دانشگاه یوکسک ایحتیساس

دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا با نام انگلیسی Yuksek Ihtisas از جمله دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه است که در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد. هدف اصلی این دانشگاه تربیت نیروها و دانش آموختگان متخصص در حوزه پزشکی و سلامت است.
این دانشگاه بعد از تاسیس در سال ۱۹۴۸ به طور رسمی فعالیت علمی خود را تحت عنوان یک دانشگاه دولتی آغاز کرد که در ابتدای کار حدود ۵۰ دانشجو را پذیرش کرد اما با گذشت زمان و در سال ۲۰۱۶ فعالیت خود را با خارج شدن از حیطه‌ی حمایتی دولت ترکیه به عنوان یک دانشگاه خصوصی آغاز کرد.
دانشگاه یوکسک توانسته در طول گذشت سال‌های پس از تاسیس و شروع به کار با افزایش و ارتقا بخشیدن به فعالیت‌های علمی خود گروه‌های آموزشی متعددی را تشکیل دهد و در همین مسیر توانسته بخش‌های مختلف و متعددی را به خود اضافه کند. همین اقدامات، فعالیت‌ها و موفقیت‌ها موجب شده که در نتیجه دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا بتواند پرمتقاضی ترین و جذاب‌ترین رشته‌ها ازجمله پزشکی، تغذیه، پرستاری، فیزیوتراپی و… را به دانشجویان خود ارائه دهد.
البته علاوه بر فعالیت و تلاش‌های علمی بسیار زیاد دانشگاه، بهره مندی دانشگاه یوکسک از معروف‌ترین و بهترین اساتید دانشگاهی ترکیه که همان اساتید دانشگاه‌های آنکارا و حاجت تپه هستند و همچنین به‌کارگیری و استفاده از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین تجهیزات روز دنیا نقش بسیار پررنگی در ارتقا کیفیت و سطح علمی دانشجویان این دانشگاه داشته است که همین ویژگی موجب تمایل بسیار زیاد دانشجویان مختلف برای تحصیل در این دانشگاه شده است.

موقعیت مکانی دانشگاه یوکسک ایحتیساس

دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا در پایتخت این کشور واقع شده است که دومین شهر بزرگ کشور ترکیه بعد از استانبول محسوب می‌شود و می‌توات گفت که یکی از شهرهای جدید و مدرن کشور ترکیه محسوب می‌شود.
این دانشگاه در قسمت جنوبی شهر آنکارا واقع شده است و موقعیت مکانی بسیار مناسب آن به دانشجویان خود این امتیاز را داده است که به راحتی به وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند و بتوانند در هر زمان از روز از این امکانات بهره ببرند.

رنکینگ دانشگاه یوکسک ایحتیساس

رتبه بندی دانشگاه یوکسک ایحتیساس

دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا با توجه به به‌کارگیری اساتید مجرب و شناخته شده و استفاده از بهترین شیوه‌های آموزشی دنیا در فرایند تدریس خود و همچنین به دلیل تحت نظر داشتن مجهزترین و بهترین بیمارستان‌های کشور ترکیه توانسته سطح علمی خود را هم در کشور ترکیه و هم در جهان ارتقا دهد و روابط گسترده‌ای با سایر دانشگاه‌های معتبر جهانی ایجاد کند.

این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های تازه تاسیس و جوان ترکیه است به همین دلیل در گزارشات موسسات مهم رنکینگ جهانی همچون CWUR، گزارشی در رابطه با رتبه و جایگاه دانشگاه یوکسک وجود ندارد. با این وجود بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط مؤسسه Edurank، این دانشگاه توانسته در سال ۲۰۲۲ در رتبه ۱۰۸۷۸ جهانی قرار بگیرد.
در رتبه بندی این موسسه دانشگاه یوکسک ایحتیساس توانسته در میان دانشگاه‌های آسیایی رتبه ۴۴۰۸ و در میان دانشگاه‌های کشور ترکیه رتبه ۱۷۳ را به دست آورد.
البته در رتبه بندی دیگری که توسط سایت Adscientificindex انجام شده گزارش شده است که دانشگاه یوکسک رتبه بین المللی ۶۷۴۲ را دارد. و جایگاه این دانشگاه در میان دانشگاه‌های آسیایی ۲۰۴۴ و در میان دانشگاه‌های کشور ترکیه ۱۶۰ است.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه یوکسک ایحتیساس

دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا دارای سه دانشکده، سه کالج و یک موسسه تحصیلات تکمیلی است که در ادامه به بررسی و معرفی این موارد خواهیم پرداخت:

دانشکده‌های دانشگاه یوکسک

سه دانشکده این دانشگاه شامل دانشکده پزشکی، دانشکده علوم بهداشت و دانشکده علوم ورزشی می‌شوند که در هرکدام از این دانشکده‌ها رشته‌های تحصیلی متعدد و مختلفی به دانشجویان ارائه می‌شود.
در ادامه با رشته‌های تحصیلی در هرکدام از این دانشکده‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.
رشته‌های ارائه شده در دانشکده پزشکی عبارتند از رشته‌های علوم پایه، علوم جراحی و پزشکی داخلی.

رشته‌های دانشکده علوم بهداشت شامل رشته پرستاری، رشته مدیریت بهداشت و سلامت، رشته فیزیوتراپی و توانبخشی، رشته تغذیه و رژیم‌ درمانی و رشته زبان و گفتار درمانی می‌شوند.
و دانشکده علوم ورزشی نیز به ارائه رشته‌های همین حوزه می‌پردازد.

معرفی دانشکده های دانشگاه یوکسک ایحتیساس


هرکدام از دپارتمان‌های خاص موجود در هر دانشکده گرایش‌های خاص خود را دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

گرایش‌های دپارتمان‌های دانشکده علوم پایه عبارتند از: آناتومی، بیوفیزیک، بیوشیمی پزشکی، زیست ‌شناسی پزشکی، فیزیولوژی.
گرایش‌های دپارتمان جراحی این دانشگاه شامل موارد زیر می‌شوند:

جراحی مغز و اعصاب، جراحی قلب و عروق، جراح عمومی، بافت شناسی، پاتولوژی، قلب و عروق، ارتوپدی و تروماتولوژی، اورولوژی و جنین ‌شناسی.
گرایش‌های بخش پزشکی داخلی این دانشگاه نیز شامل پزشکی مغز و اعصاب، پزشکی داخلی، پزشکی هسته‌ای، روانپزشکی، فارماکولوژی پزشکی، ژنتیک پزشکی، پزشکی خانواده، پزشکی ورزشی می‌شوند.

موسسه تحصیلات تکمیلی دانشگاه یوکسک

همانطور که قبلا گفته شد دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا دارای یک موسسه تحصیلا تکمیلی است که با نام انستیتو آموزش شناخته می‌شود. این موسسه به ارائه دوره‌های کارشناسی ارشد دارای پایان نامه می‌پردازد. دوره‌های کارشناسی ارشد ارائه شده در این موسسه عبارت هستند از: کارشناسی ارشد آناتومی، کارشناسی ارشد میکروبیولوژی پزشکی، کارشناسی ارشد ژنتیک پزشکی، کارشناسی ارشد بافت‌ شناسی و جنین‌ شناسی، کارشناسی ارشد پرستاری پزشکی داخلی.

کالج‌های دانشگاه یوکسک ایحتیساس

کالج‌های دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا درکنار دانشکده‌های کارشناسی و مؤسسات تحصیلات تکمیلی فعالیت دارند و به ارائه و برگذاری دوره‌های فوق دیپلم با ارائه مدارک فنی و حرفه‌ای می‌پردازند. به همین علت است که این دانشگاه دارای دو مرکز آموزشی زبان‌های خارجی و خدمات بهداشتی است.
رشته‌های مورد ارائه در مدرسه فنی و حرفه‌ای خدمات بهداشتی شامل موارد زیر می‌شوند:
بازاریابی و تبلیغات پزشکی
تکنیک‌های آزمایشگاهی پزشکی
تکنولوژی بیومدیکال
مستندسازی مدارک و اسناد پزشکی
بینایی ‌سنجی
خدمات اتاق عمل
الکترونورو فیزیولوژی
بیهوشی

در مدرسه فنی و حرفه‌ای زبان‌های خارجی نیز دوره‌هایی برای آمادگی زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می‌شود که هدف آن ها آماده سازی دانشجویان خود برای تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی است. درنتیجه دانشجویانی که در این دانشگاه پذیرفته شده اند اما مدرک زبان انگلیسی ندارند لازم است پس از شرکت در آزمون‌های این کالج حداقل نمره ۶۵ را کسب کنند و درصورت کمتر شدن نمره آن‌ها لازم است قبل از شروع دوره تحصیلی ابتدا کلاس‌های پیش نیاز آموزش زبان انگلیسی را بگذرانند و درصورت عدم موفقیت در این کلاس‌ها و عدم کسب حداقل نمره از ادامه تحصیل در دانشکاه یوکسک ایحتیساس آنکارا محروم خواهند شد.

پذیرش در دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا

شرایط پذیرش در دانشگاه یوکسک ایحتیساس

دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا در هر سال تحصیلی نسبت به پذیرش دانشجویان زیادی از سایر کشورهای جهان اقدام می‌کند. پذیرش دانشجوی بین المللی در دانشگاه یوکسک به سه شیوه امکان پذیر است.
اولین روش پذیرش تقاضا بر اساس شرط معدل است که درصورتی که معدل شما با حدنصاب معدل تعیین شده توسط این دانشگاه همخانی داشته باشد شما می‌توانید از این طریق به دانشگاه درخواست پذیرش دهید.
دو شیوه بعدی گرفتن پذیرش از طریق شرکت در آزمون‌های ورودی یوس و اس ای تی انجام می‌شود که لازم است حداقل نمره قبولی مورد نظر این دانشگاه را برای کسب پذیرش دریافت کنید  که حدنصاب معدل و آزمون‌های نام برده شده به شرح زیر است:

کسب حداقل نمره 50 در آزمون یوس
کسب حداقل نمره 1000 در آزمون اس ای تی
داشتن حداقل نمره معدل دیپلم و پیش دانشگاهی 12

مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه یوکسک ایحتیساس ترکیه

دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا را دارند لازم است برای ایجاد درخواست پذیرش به سایت رسمی این دانشگاه مراجعه کنند و پس از این که به صورت آنلاین فرم درخواست پذیرش را تکمیل کردند مدارک لازم و مورد نیاز را در سایت دانشگاه یوکسک بارگذاری کنند. این مدارک عبارتند از:
نمونه اسکن شده مدرک ترجمه شده دیپلم که البته لازم است این مدرک با رشته انتخابی شما مرتبط باشد در غیر این صورت با پذیرش شما موافقت نخواهد شد.
نمونه اسکن شده ریز نمرات سه سال آخر دبیرستان برای دروس شیمی، زیست شناسی، ریاضی، فیزیک
انگیزه نامه
کپی صفحه مشخصات پاسپورت
رسید بانکی پرداخت هزینه درخواست اولیه دانشگاه
پس از آپلود این مدارک گفته شده در سایت دانشگاه توسط شما، مدارک توسط دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه پذیرش به شما اعلام خواهد شد. پس از اعلام نتایج درصورت پذیرش و قبولی لازم است که شما مدارک خود را به صورت حضوری به دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا تحویل دهید.
توجه داشته باشید که زبان تدریس این دانشگاه زبان ترکی است و درنتیجه تسلط شما به زبان ترکی یکی از لوازم موفقیت شما خواهد بود و لازم است که به همراه سایر مدارک خود مدرک زبان تومر را نیز به دانشگاه تحویل دهید.

شهریه و ظرفیت دانشگاه یوکسک ایحتیساس

شهریه و ظرفیت دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا

از اآن‌جا که دانشگاه یوکسک یک دانشگاه خصوصی است به طور کلی میزان هزینه سالانه‌ای که شما باید برای تحصیل در دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا بپردازید نسبت به شهریه دانشگاه‌های دولتی در ترکیه بسیار بیشتر است. با این وجود این دانشگاه ها گاهی اوقات بر روی شهریه‌های سالانه خود بورسیه ۵۰ درصد تخفیف اعمال می‌کند که موجب کمتر شدن هزینه تحصیل در این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌های خصوصی موجود در کشور ترکیه شده است. البته یکی دیگر از دلایلی که نوجب می‌شود بسیاری از دانشحویان از میان تمام دانشگاه‌های خصوصی موجود دانشگاه یوکسک ایحتیساس را انتخاب کنند بورسیه‌های تحصیلی متنوع این دانشگاه است. این دانشگاه بورس‌های تحصیلی متعدد و متنوعی را برای دانشجویان خود چه دانشجویان خارجی و چه داخلی در نظر می‌گیرد تا راحت‌تر بتوانند از پس هزینه‌های تحصیلی خود بر بیایند و با حل شدن مشکل هزینه تمرکز بیشتر خود را بر فعالیت‌های علمی معطوف کنند. به طور کلی میزان شهریه و ظرفیت دانشگاه یوکسک ایحتیساس در هر سال تحصیلی به شرح زیر است:

رشتهزبانظرفیتشهریه
پزشکیترکی۹۰۱۱۰۰۰ دلار
پزشکیاتگلیسی۵۰۱۳۰۰۰ دلار
تغذیه و رژیم درمانیترکی۷۲۵۰۰ دلار
زبان و گفتار درمانیترکی۷۲۵۰۰ دلار
فیزیوتراپی و توان بخشیترکی۲۵۲۵۰۰ دلار
زبان و گفتار درمانیترکی۲۵۲۵۰۰ دلار
مدیریت سلامتترکی۷۲۵۰۰ دلار

امکانات یوکسک ایحتیساس

دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا که یکی از دانشگاه های بخش خصوصی کشور ترکیه است و به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های این کشور شناخته شده است سعی کرده با ایجاد امکانات متنوع برای دانشجویان خود فضای مناسب و مطئنی برای تحصیل بی دردسر و بی دغدغه آن‌ها فراهم آورد. در ادامه به چند مورد از امکانات این دانشگاه خصوصی اشاره خواهیم کرد:
خوابگاه دانشجویی: دانشگاه یوکسک سعی کرده خوابگاه‌های متعددی را با امکانات رفاهی متنوع و تجهیزات ضروری جهت افزایش رفاه حال دانشجویان خود در اختیار آن‌ها قرار دهد. این دانشگاه برای افزایش راحتی حال دانشجویان دختر و پسر خوابگاه‌های جداگانه را در اختیار آن‌ها قرار داده است.

کتابخانه: کتابخانه این دانشگاه یک کتابخانه غنی از انواع کتاب‌ها، مقالات، پایان نامه‌ها و… می‌باشد که دست دانشجویان را در انجام تمامی فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی باز می‌گذارد.
کتابخانه‌های دانشگاه یوکسک ایحتیساس در ۲ ساختمان جداگانه هستند که یکی از آن‌ها در ساختمان دانشکده پزشکی و دیگری در ساختمان دانشکده خدمات بهداشتی قرار دارند.

خدمات غذایی: دانشگاه یوکسک خدمات غذایی متنوعی را به منظور حفظ سلامت دانشجویان خود با رعایت چارچوب‌های بهداشتی به دانشجویان ارائه می‌دهد.

جمع بندی

دانشگاه یوکسک ایحتیساس آنکارا دانشگاهی خصوصی است که دارای بیمارستان‌های آموزشی مجهز و شناخته شده با بهره‌مندی از بهترین تجهیزات و تکنولوزی‌های روز دنیا به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های بخش خصوصی ترکیه شناخته شده است که سالانه دانشجویان داخلی و خارجی زیادی را در رشته‌های مختلف حوزه پزشکی پذیرش می‌کند.
این دانشگاه به دلیل داشتن اساتید برجسته و به نام ترکیه یکی از دانشگاه‌ محبوب و مورد اعتماد در این کشور است که این ویژگی به همراه موقعیت مکانی مناسب و داشتن میزان شهریه مناسب موجب علاقه مندی جمع کثیری از متقاضیان رشته‌های پزشکی به این دانشگاه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *