021-91305905

تحصیل در رشته حسابداری در ترکیه + آینده شغلی + هزینه زندگی

تحصیل-در-رشته-حسابداری-در-ترکیه

فهرست مطالب

زندگی تجاری و بازارهای سرمایه که از دهه 2000 در سراسر جهان و به ویژه در ترکیه به تدریج در حال افزایش بوده است، ترتیبات متعددی را درمورد ساختارهای قانونی و فعالیت‌های تجاری به همراه داشته است. چنین تحولاتی درک جامعه را از حسابداری به‌عنوان یک سیستم اطلاعاتی ثابت که در آن معاملات روزانه ثبت می‌شوند، تغییر داد. در دنیای امروز، حسابداری نقش یک سیستم گزارشگری پویا را بر عهده می‌گیرد که فعالیت‌های اقتصادی پیچیده‌ای را که شرکت‌ها با آن مواجه می‌شوند ثبت می‌کند و اطلاعات مورد نیاز و قابل اعتماد را به منظور رفع نیازهای سهامداران ارائه می‌کند. قصد داریم در این مقاله به بررسی تحصیل حسابداری در ترکیه و هرآنچه لازم است درمورد این رشته بدانید بپردازیم. اگر شما یکی از علاقمندان به تحصیل در رشته حسابداری در خارج از کشور هستید، در ادامه با ما همرا باشید.

تحصیل حسابداری در ترکیه

دوره حسابداری در ترکیه حول محور اعداد، امور مالی و سازمان شرکت می‌چرخد. برنامه حسابداری در ترکیه با هدف آموزش افرادی که تسلط خوبی به تکنیک‌ها و برنامه‌های کاربردی در زمینه حسابداری و مدیریت، حسابرسی مستقل، استانداردهای حسابداری، گزارش مالی، کنترل داخلی، حسابرسی داخلی و اخلاق حسابداری دارند، در دانشگاه‌های مختلف این کشور ارائه می‌شود.

با تحصیل حسابداری در ترکیه شما خواهید آموخت که چگونه ترازنامه یا گزارش‌های فصلی تهیه کنید، صورت‌های مالی سالانه تهیه کنید و درمورد موفقیت اقتصادی یک شرکت اظهار نظر کنید. این رشته از آینده شغلی بسیار خوبی برخوردار است زیرا تقریبا هر شرکت بزرگ یا کوچکی  به متخصصان حسابداری نیاز دارد. در مطالعات حسابداری شما در زمینه‌های حسابداری، کنترل و امور مالی تخصص خواهید داشت. در تحصیل حسابداری در ترکیه، ابتدا دروس پایه اقتصاد، مدیریت بازرگانی، ریاضیات، حقوق، کامپیوتر و آمار ارائه می‌شود و سپس شاخه حسابداری و مسائل مالی به این دروس اصافه می‌شوند.  موضوعاتی مانند حقوق تجارت، اقتصاد و مدیریت شرکت نیز در برنامه درسی رشته حسابداری در ترکیه گنجانده‌ شده‌اند. علاوه بر سیستم حسابداری و مالیات ترکیه، آموزش و پرورش در این رشته در سطح بین‌المللی ارائه می‌شود و دانشجویان توسط اعضای هیئت علمی متخصص در هر دو زمینه نظری و کاربردی آموزش می‌بینند.

تحصیل در رشته حسابداری در ترکیه در مقطع کارشناسی 4 سال به طول می‌انجامد. در ترم‌های اول با حسابداری گروهی، تحلیل هزینه‌ها و تئوری‌های بازار سرمایه سر و کار خواهید داشت. سپس محاسبات هزینه و عملکرد را در پروژه‌های عملی و تیمی انجام می‌دهید و جریان‌های نقدینگی را محاسبه می‌کنید. شما در کلاس‌های برنامه ریزی و مدیریت شرکت خواهید کرد و همه چیز را درمورد تئوری‌های مختلف مدیریت و استراتژی‌های رشد و بین‌المللی شدن خواهید آموخت.

آینده شغلی تحصیل حسابداری در ترکیه

کارشناسان با دانش و مهارت‌های حسابداری و مالی از عناصر جدایی ناپذیر دولت، شرکت‌ها و موسسات مالی هستند. به نظر می‌رسد این روند این روند در دراز مدت ادامه خواهد داشت و فرصت‌های شغلی خوبی را در این شغل به شما ارائه می‌دهد. پس از تکمیل تحصیلات و دریافت مدرک حسابداری از دانشگاه‌های ترکیه، فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در شرکت‌های ملی و بین‌المللی مشغول به کار شوند.  از جمله مشاغل موجود برای فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری در ترکیه، می‌توان به حسابدار ترازنامه و دارایی، حسابرسی مالی، ممیزی مالیات، بازرس بانک، حسابرس رسمی بانک، مدیر نقدینگی، حسابرس داخلی و… اشاره کرد. علاوه بر این، می‌توانید کسب و کار خود را به‌عنوان مشاور راه‌اندازی کنید یا برای تبدیل شدن به یک مشاور مالیاتی آموزش ببینید.

درآمد یک حسابدار در ترکیه، بسته به تخصص، میزان توانایی، سابقه کار، محل کار و…  متغیر است. میزان درآمد یک حسابدار در ترکیه، به طور میانگین 8060 لیر در ماه برآورد می‌شود. به طور کلی حقوق یک حسابدار در ترکیه از حداقل 3260 لیر در ماه شروع می‌شود و حداکثر به 16200 لیر در ماه می‌رسد.

شرایط تحصیل حسابداری در ترکیه

پذیرش در رشته حسابداری در دانشگاه‌های دولتی ترکیه مشروط به شرکت در آزمون‌های ورودی و کسب نمره مورد قبول دانشگاه است. از جمله آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های دولتی ترکیه می‌توان به YOS، SAT و ACT اشاره کرد.

از آنجایی که دانشگاه‌های ترکیه رشته حسابداری را به زبان‌های ترکی و انگلیسی ارائه می‌دهد، دانشجویان باید با توجه به زبان تحصیل دانشگاه مورد نظر مدرک مهارت زبان انگلیسی (TOEFL یا IELTS) یا ترکی (TOMER) ارائه دهند. در غیر این صورت باید در دوره‌های آمادگی زبان که توسط دانشگاه برگزار می‌شوند، شرکت کنند.

دانشجویانی که دانشگاه‌های خصوصی ترکیه را برای تحصیل در رشته حسابداری انتخاب می‌کنند، نیازی به شرکت در آزمون‌های ورودی ندارند؛ اماباید از شرایطی مانند نمرات بالا، موفقیت در آزمون ورودی، مدرک زبان و… برخوردار باشند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه ممکن است بر اساس نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت باشند اما به طور کلی از جمله مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • پاسپورت معتبر
  • ریزنمرات دبیرستان
  • مدرک مهارت زبان ترکی (TOMER) یا انگلیسی (TOEFL یا IELTS)
  • عکس
  • مدرک قبولی در آزمون ورودی
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • رزومه

هزینه تحصیل در رشته حسابداری در ترکیه

رشته حسابداری در ترکیه یکی از رشته‌هایی است که می‌توان با صرف هزینه کم، مدرک بین‌المللی معتبری کسب کرد که در سراسر دنیا از اعتبار بین‌المللی برخوردار است. هزینه تحصیل حسابداری در ترکیه به عوامل مختلفی مانند نوع دانشگاه مورد نظر (خصوصی یا دولتی)، مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و زبان تحصیل (ترکی یا انگلیسی) بستگی دارد. این رشته در بین رشته‌های مختلف دانشگاهی، شهریه مناسبی را به خود اختصاص داده است.

هزینه تحصیل حسابداری در دانشگاه‌های دولتی ترکیه از 800 الی 8700 لیر در سال متغیر است. هزینه تحصیل حسابداری در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه حدود 3000 الی 19500 لیر در سال می‌باشد. در زیر به شهریه تحصیل حسابداری در برخی از دانشگاه‌های ترکیه اشاره می‌کنیم:

دانشگاه‌های ترکیه انواع مختلفی از بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته‌اند. این بورسیه‌های تحصیلی از 50 الی 100 درصد را شامل می‌شوند. دانشجویان رشته حسابداری که موفق به دریافت بورسیه از دانشگاه‌های ترکیه شده باشند، می‌توانند با کسب نمرات بالا، میزان بورسیه دریافتی خود را افزایش دهند. بورسیه‌های اعطا شده در دانشگاه‌های ترکیه می‌تواند تمام یا بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان را پوشش دهد.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل حسابداری در ترکیه

تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه یک فرصت استثنائی برای دانشجویان بین‌المللی است. بسیاری از دانشگاه‌های کشور ترکیه در رتبه بندی جهانی در رتبه‌های خوبی قرار دارند و تحصیل در این دانشگاه‌ها به معنای دریافت مدرک بین‌المللی با اعتبار بالا و تحصیل در یک محیط بین‌المللی است. در زیر به لیستی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته حسابداری در ترکیه اشاره می‌کنیم:

کارشناسی ارشد حسابداری در ترکیه

دوره کارشناسی ارشد حسابداری در ترکیه دو سال به طول می‌انجامد و شامل 32 واحد درسی است. دانشجویان در این دوره با سخنرانی‌ها، ارائه سمینارها، مطالعات نظری و پژوهش سر و کار خواهند داشت. از جمله مباحثی که در دوره کارشناسی ارشد حسابداری در ترکیه ارائه می‌شوند عبارت از بودجه بندی، گزارش گیری مالی، اقتصاد تجاری، تجزیه و تحلیل هزینه، مدیریت کسب و کار و اصول کامل حسابداری هستند. امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حسابداری با پایان نامه و بدون پایان نامه در ترکیه وجود دارد.

دکتری حسابداری در ترکیه

مقطع دکتری حسابداری در ترکیه، یک دوره کاملا تخصصی و پیشرفته از اصول حسابداری است. کسانی که دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته حسابداری یا رشته‌های مرتبط دیگر گذرانده باشند، می‌توانند برای پذیرش در دوره دکتری حسابداری در ترکیه اقدام نمایند. دوره دکتری حسابداری در ترکیه یک دوره 4 ساله است که شامل مباحث مهمی از جمله حسابداری، حسابداری پیشرفته تجاری، حسابداری کسب و کار، تحقیقات و پژوهش در حسابداری، اقتصاد و… است.

 تمرکز دوره دکتری حسابداری در ترکیه، بر روی کارکردهای عملیات مالی، نقش پژوهش و تحقیقات در حسابداری، پروژه‌های تحقیقاتی منظم، ساختارهای سرمایه‌گذاری و… است. دانشجویان مقطع دکتری حسابداری در ترکیه با مباحثی مانند اصول پیشرفته اقتصاد و آمار مالی، استراتژی‌های قیمت گذاری، روش تحقیق در حسابداری، بازاریابی تخصصی، تحقیقات تجربی و کاربردی در امور مالی و…  سر و کار خواهند داشت. دانشجویان مقطع دکتری پس از پایان تحصیلات این دوره از تز دکتری خود دفاع کرده و سپس به‌عنوان یک متخصص حسابداری وارد جامعه خواهند شد.

تحصیل حسابداری در ترکیه

در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر مهاجرت دانشجویان بین‌المللی و ایرانی به کشور ترکیه به‌عنوان یک مقصد تحصیلی ایده‌آل بوده‌ایم. یکی از مهم‌ترین دلایل برای انتخاب کشور ترکیه برای ادامه تحصیل، گذراندن دوره‌های تحصیلی در معتبرترین دانشگاه‌ها و هزینه مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در این کشور است. بازار کار مناسب و درآمد بالا، رشته حسابداری را به یکی از پر تقاضاترین رشته‌های تحصیلی در سال‌های اخیر در ترکیه تبدیل کرده است.  می‌توان گفت رشته حسابداری نه تنها در ترکیه و ایران، بلکه در سراسر جهان از رشته‌ای پر درآمد و پر متقاضی است. افرادی که این رشته را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، می‌توانند به راحتی آینده شغلی خود را تضمین کنند و تجربه تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه را به دست آورند. در این مقاله به بررسی تحصیل حسابداری در ترکیه پرداختیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشند. موفقیت شما آرزوی قلبی ما است. خوشحال میشیم نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.