021-91305905

رشته مهندسی پزشکی در ترکیه + شرط معدل

رشته مهندسی پزشکی در ترکیه

فهرست مطالب

رشته مهندسی پزشکی در ترکیه از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در کل نیاز به این رشته در سرتاسر جهان به طور روزافزون در حال افزایش است که یکی از دلایل آن پیشرفت فناوری‌ها در حوزه پزشکی است.

ترکیه از جمله کشورهایی است که علاوه بر توریسم گردشگری بر توریسم سلامت نیز متمرکز شده است. امروزه گردشگران بسیاری از سراسر جهان و به‌خصوص دیگر کشورهای خاورمیانه به این ترکیه سفر می‌کنند تا از خدمات درمانی باکیفیت این کشور بهره‌مند شوند. به همین دلیل بسیاری از رشته‌های مربوط به پزشکی در ترکیه بسیار محبوبیت پیدا کرده‌اند و مهندسی پزشکی نیز از جمله آنها است.

فرصت های رشته مهندسی پزشکی در ترکیه

رشته مهندسی پزشکی در ترکیه پلی میان دنیای پزشکی و مهندسی به‌حساب می‌آید؛ بنابراین این رشته نقش واسطه‌ای را ایفا می‌کند که وجود آن برای ادامه فعالیت‌های پزشکی ضروری است. این ضرورت باعث می‌شود که هرچه کشوری در حوزه پزشکی فعال‌تر باشد نیاز آن به مهندسان پزشکی نیز به طور تصاعدی افزایش پیدا کند.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی و شرکت‌های ساخت تجهیزات پزشکی به کار مشغول شوند. از طرفی این افراد قادر خواهند بود خود به‌صورت مستقل نیز اقدام به خریدوفروش تجهیزات پزشکی کنند که یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد در این رشته به‌حساب می‌آید.

وظایف فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پزشکی در ترکیه

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پزشکی در ترکیه با دامنه گسترده‌ای از وظایف روبه‌رو خواهند شد. از جمله این وظایف می‌توان به طراحی و توسعه دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی، تعمیرات آنها و آموزش استفاده از این تجهیزات به پزشکان و کادر بیمارستان اشاره کرد.

شرایط تحصیل مهندسی پزشکی در ترکیه

شرایط تحصیل مهندسی پزشکی در ترکیه به‌گونه‌ای است تحصیل تا مقطع دکترای آن به دانشجویان پیشنهاد می‌شود. این رشته در بهترین دانشگاه‌های ترکیه از جمله دانشگاه ایزیک و مدیپول استانبول تدریس می‌شود.

امکان تحصیل این رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. دانشجویان به طور معمول چهار سال را در دوره کارشناسی، دوساله را در دوره کارشناسی ارشد و چهار سال را در دوره دکتری می‌گذرانند. گرایش‌های تخصصی این رشته در ترکیه از دوره ارشد به بعد نیز شامل سه عنوان بیوالکتریک، بیومتریال و بیومکانیک می‌شود که داوطلبان می‌توانند یکی از آنها را بر حسب علاقه انتخاب کنند.

استخدام مهندسی پزشکی در ترکیه

استخدام مهندسی پزشکی در ترکیه

رشته مهندسی پزشکی در ترکیه از جمله مواردی است که بازار کار آن نه‌تنها در ترکیه، بلکه در بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی نیز بسیار خوب است. پس شما پس از اخذ مدرک خود می‌توانید علاوه بر ترکیه در بسیاری از کشورهای دیگر نیز مشغول به کار شوید.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مؤسسات مختلف دولتی و خصوصی استخدام شده و به فعالیت بپردازند. علاوه بر این، مهندسان پزشکی می‌توانند خود اقدام به تأسیس شرکتی شخصی نمایند. توجه داشته باشید که تأسیس شرکت شخصی در کشورهایی که به اقدامات دانش‌بنیان و سرما‌یه‌گذاری‌های علمی بها می‌دهند راحت‌تر است. پس علاوه بر ترکیه می‌توانید تأسیس شرکت در بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی را نیز مدنظر داشته باشید.

مهارت های لازم برای تحصیل مهندسی پزشکی در ترکیه

برای تحصیل مهندسی پزشکی در ترکیه اول‌ازهمه باید به میزان توانایی‌ها و علایق خود در حوزه‌های مهندسی نگاه کنید. اگرچه تحصیل در این رشته شما را با دنیای پزشکی نیز آشنا خواهد کرد؛ اما رسالت اصلی آن تربیت مهندسانی است که به کار با سیستم‌های الکتریکی مسلط هستند؛ بنابراین یک مهندس پزشکی خوب، باید علاوه بر آگاهی کافی و کلی از زیست‌شناسی بدن انسان، تسلط بسیار بالایی به علوم عملی و نظری مهندسی از جمله فیزیک و ریاضی داشته باشد.

افراد موفق در رشته مهندسی پزشکی در ترکیه

شرایط تحصیل مهندسی پزشکی در ترکیه به‌گونه‌ای است که موفق شدن در آن منوط به تلاش مستمر و به‌روز بودن است؛ بنابراین افراد موفق در این رشته آنهایی هستند که علاوه بر تلاش برای فراگیری درس‌ها در دوره دانشگاه برای دریافت آموزش‌های عملی و نظری بیشتر تلاش کنند.

دانشجویان رشته مهندسی پزشکی در ترکیه می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزشی مربوط به این رشته که در مؤسساتی خارج از دانشگاه برگزار می‌شود شرکت کرده و مهارت‌هایی را فراگیرند که کمتر دانشجویی در دانشگاه به آنها دست خواهد یافت. در این صورت می‌توانند پس از ورود به بازار کار رقبای دیگر را به‌راحتی کنار زده و مسیر موفقیت را با سرعت بسیار بالایی طی کنند.

تحصیل مهندسی پزشکی در ترکیه با آزمون

تحصیل رشته مهندسی پزشکی در ترکیه با آزمون

برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه نیاز به شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگا‌ه‌های این کشور دارید. ازآنجایی‌که دسته‌ای از دانشگاه‌های معروف ارائه‌دهنده مهندسی پزشکی در ترکیه دانشگاه‌های دولتی هستند توصیه می‌شود که شرکت در این آزمون‌ها را مدنظر داشته باشید.

یوس مرکزی یا همان TR-YOS از جمله آزمون‌هایی است که ورود شما به دانشگاه‌های دولتی ترکیه را ممکن می‌سازد. راه دیگر شرکت در آزمون SAT‌ است که تفاوت‌هایی با آزمون یوس دارد. در نهایت این داوطلبان هستند که باید باتوجه به پتانسیل‌ و ترجیحات شخصی خود یکی از این دو آزمون را انتخاب کرده و برای اخذ بهترین نمره در آن تلاش کنند.

تحصیل رشته مهندسی پزشکی در ترکیه بدون آزمون

امکان تحصیل رشته مهندسی پزشکی در ترکیه بدون آزمون نیز وجود دارد. باتوجه‌به معدل، رزومه تحصیلی و دسته‌ای از موارد این‌چنینی می‌توانید درخواستی برای دانشگاه‌های خصوصی ترکیه فرستاده و برای تحصیل بدون آزمون در این کشور اقدام کنید. در ادامه لیستی از مدارکی که باید برای درخواست تحصیل مهندسی پزشکی از دانشگاهی خصوصی ترکیه ارسال کنید را آورده‌ایم.

  • مدرک دیپلم به همراه ترجمه رسمی
  • ریزنمرات دوران تحصیل
  • پاسپورت معتبر
  • ارائه مقالات (در صورت وجود)
  • ارائه کتب منتشر شده (در صورت وجود)
  • مدرک تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی
  • انگیزه‌نامه تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی

دانشگاه های معروف ارائه دهنده مهندسی پزشکی در ترکیه

رشته مهندسی پزشکی در ترکیه از جمله رشته‌هایی است که بهای زیادی به آن داده می‌شود؛ بنابراین تعدادی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه به ارائه این درس می‌پردازند. ازآنجایی‌که فضای رقابتی و پژوهشی این رشته در کشور ترکیه بسیار گرم است هر ساله دانشگاه‌های جدیدی به لیست برترین‌ها اضافه می‌شوند. در ادامه لیستی از دانشگاه‌های مهم ارائه‌دهنده مهندسی پزشکی در ترکیه را آورده‌ایم.

  1. دانشگاه حاجت تپه
  2. دانشگاه فنی خاورمیانه
  3. دانشگاه آنکارا
  4. دانسگاه قاضی
  5. دانشگاه مرمره
هزینه تحصیل رشته مهندسی پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل رشته مهندسی پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل رشته مهندسی پزشکی در ترکیه می‌تواند بسته به زبان تحصیلی و دولتی و یا خصوصی بودن دانشگاه تفاوت هایی داشته باشد. به‌طور کلی شهریه سالیانه تحصیل مهندسی پزشکی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه در بازه ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ دلاری قرار می‌گیرد. این بازه در دانشگاه‌های خصوصی بسیار گسترده‌تر است و در حدود ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلاری قرار می‌گیرد. برای اطلاع از شهریه دقیق دانشگاه‌ مورد نظر خود به وبسایت آن دانشگاه مراجعه کنید.

شرایط سنی تحصیل مهندسی پزشکی در ترکیه

بر طبق قوانین کشور ترکیه، افراد بدون هیچ محدودیت سنی می‌توانند در رشته موردعلاقه خود به تحصیل بپردازند. تنها شرط ورود به دانشگاه‌های ترکیه داشتن حداقل مدرک دیپلم است و بنابراین اکثر افرادی که وارد دانشگاه‌های این کشور می‌شوند بیشتر از ۱۸ سال سن دارند.

شرایط معدل تحصیل مهندسی پزشکی در ترکیه

معدل یکی از عوامل سنجش و غربال داوطلبان به‌خصوص برای دانشگاه‌هایی است که پذیرش بدون آزمون دارند. از طرفی، دانشگاه‌های ترکیه افرادی با معدل کمتر از ۱۲ را پذیرش نمی‌کنند. پس در حد امکان سعی داشته باشید که معدل خود را بالا ببرید و در صورتی که معدلی کمتر از ۱۲ دارید، برای اصلاح آن اقدام کنید.

از طرفی، معدل در اخذ پذیرش دوره‌های ارشد و دکتری نیز نقش بسیار پر رنگی ایفا می‌کند. افرادی که معدل بالایی در دوره‌های قبلی کسب کرده باشند می‌توانند با ارائه امتیازات دیگری مانند مقالات و پژوهش‌های مختلف برای دریافت بورسیه تحصیلی نیز اقدام کنند.

رشته مهندسی پزشکی در ترکیه

جمع بندی

تحصیل رشته مهندسی پزشکی در ترکیه یکی از انتخاب‌های بسیار مناسب برای تحصیل در این کشور است. در صورتی که هم به دنیای مهندسی علاقه‌مند هستید و هم از مطالعه دررابطه‌با علوم زیستی لذت می‌برید این رشته می‌تواند بهترین انتخاب برای مسیر تحصیلی دانشگاهی شما باشد. کافی است با تلاش و پشتکار لیاقت خود برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه را نشان دهید تا در مسیر علمی موردعلاقه خود قرار بگیرید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.