021-91305905

نحوه گرفتن اقامت ترکیه از طریق تومر

اقامت ترکیه از طریق تومر

فهرست مطالب

تومر در زبان ترکی به معنای مرکز آموزی زبان ترکی است. این آزمون و آموزش های آن توسط موسسه UST زیر نظر وزارت آموزش و پرورش ترکیه فعالیت می کند. آزمون تومر برای تعیین سطح زبان ترکی افراد به عنوان یک زبان خارجی طراحی شده است. خبر خوبی که وجود دارد، این است که شما می توانید با درخواست برای ثبت نام در آموزش های دوره های تومر اقامت ترکیه را دریافت کنید؛ اما برای دریافت اقامت ترکیه از طریق تومر چند نکته وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

آزمون تومر چیست؟

آزمون تومر توسط موسسه UST برگزار می شود. برای این که اثبات کنید در زمینه های صحبت کردن، خواندن، نوشتن، شنیدن و تلفظ صحیح کلمات در ترکی دارای مهارت های لازم هستید، باید به 100 سوال که 240 دقیقه برای پاسخ دادن به تمامی آن ها وقت اختصاص داده شده است، جواب دهید.

 در حال حاضر مهم ترین مرجعی که این آزمون را برگزار می کند، دانشگاه آنکارا است؛ اما اگر امکان رفتن به آنکارا را برای دریافت اقامت ترکیه از طریق تومر ندارید، لازم نیست که نگران باشید؛ چون به غیر از آنکارا آزمون تومر در زمان های از قبل مشخص شده در دیگر شهر های ترکیه نیز برگزار می شود.

از آن جایی که بیشترین تعداد متقاضیان این آزمون در شهر استانبول اقامت دارند و یا به این شهر سفر می کنند، این آزمون هفته ای یکبار در این شهر برگزار می گردد.

گواهی آزمون

اقامت ترکیه از طریق تومر

در صورتی قبولی در آزمون تومر شما می توانید گواهی خود را به دو صورت دریافت کنید:

  • دیپلم زبان ترکی

در صورتی که زبان ترکی را با هدف آموزش آن به دیگران خوانده اید، بهترین کار دریافت دیپلم زبان ترکی است؛ زیرا با این مدرک شما مجاز به آموزش زبان ترکی در آموزشگاه های مختلف خواهید بود. همچنین خبر خوبی که وجود دارد، این است که هیچ محدودیت زمانی برای این مدرک در نظر گرفته نمی شود.

  • گواهی تومر

اما اگر به غیر از دریافت اقامت ترکیه از طریق تومر قصد دارید در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید، باید گواهی تومر را داشته باشید. گواهی تومر مانند زبان های آلمانی و فرانسوی سطوح مختلفی دارد. بسته به نتیجه آزمونی که داده اید، شما می توانید در یکی از سطوح A1 تا C1 قرار بگیرید. همچنین لازم است بدانید که فرقی نمی کند آزمون را با چه نمره ای و در چه سطحی پاس کرده اید؛ چ.ن مدرک شما فقط بین 6 ماه تا 2 سال اعتبار خواهد داشت.

دوره های آمادگی

برای اقامت ترکیه از طریق تومر باید در دوره های آمادگی این آزمون شرکت کنید. دوره هایی که برای آزمون برگزار می شود، شامل سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته است. هر سطح دارای 4 بخش مشترک شنیداری، درک مطلب، صحبت کردن و مهارت نوشتن می باشد؛ زیرا این 4 بخش به صورت جداگانه هر کدام در آزمون قرار دارند. در پایان دوره های آموزش زبان، امتحانی از افراد گرفته می شود که در صورت قبولی می توانند برای رفتن به سطح بعدی اقدام کنند.

هر دوره آموزشی 160 ساعت است که تا 8 هفته طول می کشد. در صورتی که بعد از اتمام هر سطح آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید، می توانید به سطح بعدی هدایت شوید. مدرک زبان تومر نیز تنها پس از 800 ساعت گذراندن دوره های آموزشی که 40 هفته طول می کشد، اعطا می گردد.

مدرک لازم برای ورود به دانشگاه های ترکیه

مدرک لازم برای ورود

همان طور که توضیح داده شد، برای دریافت اقامت ترکیه از طریق تومر باید در دوره های آموزشی شرکت کنید تا اقامت کوتاه مدت این کشور را بدست بیاورید؛ اما برای این که حق ورود به دانشگاه های این کشور را داشته باشید، باید سطح مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه را داشته باشید. سطح مدرک زبان بسته به رشته و دانشگاهی که انتخاب می کنید، متغیر خواهد بود.

برای مثال برای تحصیل در رشته های پرطرفدار و مهمی مانند پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی که دائما با اصطلاحات سخت و تخصصی سر و کار دارید، حتما باید سطح حرفه ای مدرک زبان ترکی یعنی C1 را داشته باشید.

اما برای تحصیل در رشته های مهندسی، بسته به رشته باید مدرک زبان B1 و B2 داشته باشید. در صورتی هم که اگر بخواهید برای تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید، باید حداقل مدرک B2 را دریافت کنید.

برای دریافت اقامت ترکیه از طریق تومر و ورود به دانشگاه های ترکیه طبق گفته سایت رسمی دانشگاه آنکارا باید حداقل B1 داشته باشید. بسته به نمره ای که در آزمون دریافت می کنید، در سطوح زیر قرار خواهید گرفت.

  • سطح A1: نمره 20 تا 49
  • سطح A2: نمره 50 تا 59
  • سطح B1: نمره 60 تا 69
  • سطح B2: نمره 70 تا 79
  • سطح C1: نمره 80 تا 89
  • سطح C2: نمره 90 تا 100

هزینه شرکت در دوره ها

هزینه شرکت در دوره ها

برای دریافت اقامت ترکیه باید پول کافی برای شرکت در دوره های آمادگی آزمون را داشته باشید. بسته به دوره ای که انتخاب می کنید، هزینه های شما بسیار متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال اگر می خواهید تنها برای مجوز اقامت در یکی از دوره های آمادگی آزمون ثبت کنیم، حدودا باید 600 دلار پرداخت کنید؛ اما برای دوره های باکیفیت تر که بتوانند شما را راحت تر به سطوح بالای زبان ترکی هدایت کنند، باید چیزی نزدیک به 1000 دلار پرداخت کنید.

اگر هم می خواهید بالاترین سطح کیفیت آموزشی را داشته باشید، باید در دوره هایی که توسط موسسات دانشگاهی برگزار می شود شرکت کنید که هزینه ای بین 2500 تا 3000 دلار خواهد داشت که این مورد را تنها برای دانشجویان و افرادی با تمکن مالی کافی پیشنهاد می کنیم.

جمع بندی

اگر قصد تحصیل و دریافت اقامت در ترکیه را دارید، یکی از بهترین راه ها شرکت در دوره های آمادگی آزمون تومر است. دریافت اقامت ترکیه از طریق تومر چندان سخت نیست؛ زیرا آزمون تومر، آزمون رسمی زبان این کشور یعنی ترکی است و بسیاری از افراد برای دریافت اقامت از همین راه اقدام می کنند. این آزمون مانند آزمون زبان های انگلیسی و فرانسوی به سطوح A1 تا C2 تقسیم می شود و با قرار گرفتن در سطح مناسب می توانید وارد دانشگاه های این کشور شوید.

 

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.