021-91305905

آزمون تومر (TӦMER)؛ همه چیز درباره آزمون تومر

فهرست مطالب

اگر خواستار تحصیل در ترکیه هستید احتمالا اسم آزمون تومر به گوشتان خورده است اما این آزمون چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله قصد داریم به آزمون تومر بپردازیم و به این سوالات پاسخ دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

آزمون تومر چیست؟

آزمون تومر آزمون استانداردی است که مهارت زبان ترکی افراد را به عنوان یک زبان خارجی می سنجد. این آزمون که توسط دانشگاه آنکارا استاندارد شده است را می توان شبیه آزمون تافل یا آیلتس دانست با این تفاوت که زبان مورد سنجش در آن زبان ترکی است.

افرادی که قصد تحصیل و کار در ترکیه و یا مهاجرت به این کشور دارند نیاز است مدرک تومر خود را ارائه دهند. البته در صورتی که زبان رشته مورد نظر شما در ترکیه انگلیسی و یا زبانی جز ترکی است نیازی به ارائه این مدرک نخواهید داشت.

بخش های اصلی آزمون تومر

به طور کلی آزمون تومر شامل ۵ بخش اصلی است. به عبارت دیگر این آزمون مهارت زبان ترکی افراد در ۵ بخش را مورد ارزیابی قرار می دهد. این بخش ها عبارت اند از:

▪ Speaking (مهارت گفتاری)

▪ Listening (مهارت شنیداری)

▪ Writing (مهارت نوشتاری)

▪ Reading (مهارت خواندن)

▪ Grammar (دستور زبان)

امتیاز بخش های اصلی آزمون تومر

هر یک از مهارت های چهار گانه زبان در آزمون تومر ۲۵ نمره به خود اختصاص داده اند. این سیستم امتیاز بندی به طور خلاصه به این صورت است:

▪ مهارت گفتاری (ارائه شفاهی): ۲۵ نمره

▪ مهارت شنیداری: ۲۵ نمره

▪ مهارت نوشتاری (توضیح کتبی): ۲۵ نمره

▪ مهارت خواندن: ۲۵ نمره

▪ پایین ترین نمره قابل قبول در هر بخش: ۱۵ نمره

بنابراین آزمون تومر ۱۰۰ نمره دارد و کمترین نمره قابل قبول برای افراد نمره ۶۰ است. البته در صورتی که نمره شرکت کنندگان در آزمون تومر کمتر از ۶۰ باشد گواهی متناسب با سطح خود را دریافت خواهند کرد. با این حال تجربه نشان داده است که بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزشی نمره تومر ۶۰ به بالا را می پذیرند.

سطوح آزمون تومر

آزمون تومر ۶ سطح دارد. این سطوح چه هستند و هر یک از سطوح چه معنایی دارند؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

▪ A1: توانایی پایه ارتباطات: در این سطح فرد توانایی مقابله با پرسش ها و پاسخ های ساده را دارند.

▪ A2: دانش مقدماتی زبان: در این سطح فرد توانایی صحبت ئر مورد مباحث قابل پیش بینی را دارد.

▪ B1: دانش متوسط زبان: در این سطح فرد آمادگی مقابله با موارد کمتر رایج نظیر افتتاح حساب در بانک را دارد.

▪B2 : دانش خوب زبان: در این سطح فرد توانایی توصیف جامع و مفصل درباره موضوعات نظیر توصیف یک مکان را دارد.

▪ C1: دانش بسیار خوب زبان: در این سطح فرد توانایی مقابله با موضوعات مختلف و موارد غیر قابل پیش بینی را دارد.

▪ C2: دانش عالی و آکادمیک زبان: در این سطح فرد توانایی شرکت در مباحث علمی و ارائه کاملا علمی مسائل را داراست.

توزیع نمرات هر یک از سطوح آزمون تومر

همان طور که اشاره شد آزمون تومر ۱۰۰ نمره دارد. توزیع نمرات هر یک از سطوح آزمون تومر به صورت زیر است:

▪ A1: ۴۹ – ۲۰ نمره

▪ A2: ۵۹ – ۵۰ نمره

▪ B1: ۶۹ – ۶۰ نمره

▪ B2: ۷۹ – ۷۰ نمره

▪ C1: ۸۹ – ۸۰ نمره

▪ C2: ۱۰۰ – ۹۰ نمره

همان طور که در بالا اشاره شد به طور تجربی افرادی که دارای مدرک تومر B1 به بالا هستند از نظر پذیرش در دانشگاه ها مشکلی ندارند. البته هر چه مقطع تحصیلی شما بالاتر باشد و یا دانشگاه شما از اعتبار بیشتری برخوردار باشد نیاز به ارائه سطح بالاتری از آزمون تومر خواهید داشت.

انواع آزمون تومر

بر اساس آن چه در سایت دانشگاه آنکارا آمده است آزمون تومر انواع و مراحل مختلفی دارد. اما به طور کلی دو نوع از آن ممکن از است رایج تر باشد.

Placement Test

Level-Pass Exam

Certificate Exam*

Diploma Exam*

Certificate and Diploma Exam Without Attending the Class

Distant Turkish Exam

Certificate Exam:

شرکت در این نوع آزمون موجب دریافت مدرک تومر با یکی سطوح نامبرده می شود. این آزمون مناسب افرادی است که قصد دارند هر چه سریع تر مدرک تومر خود را به دست بیاورند. مدرک این آزمون ۲ سال اعتبار دارد.

Diploma Exam:

شرکت در این آزمون نیاز به سطح دانش بالاتری نسبت به آزمون قبل دارد. مدرک این آزمون یک مدرک بسیار معتبر است که اعتبار آن تاریخ انقضا ندارد.

هزینه و نحوه ثبت نام در آزمون تومر

هزینه شرکت درآزمون تومر بسته به نوع آزمون˓ نحوه شرکت در آن و کشور برگزار کننده می تواند متفاوت باشد. اگر به دنبال اطلاع از حدود این مبلغ هستید مبلغ ۱۵۰ یورو را در نظر بگیرید. البته همان طور که گفته شد این مبلغ می تواند مقداری کمتر یا بیشتر باشد.

مدارکی که برای ثبت نام در آزمون تومر نیاز خواهید داشت عکس و پاسپورت است.

در این مقاله به آزمون تومر پرداختیم. همان طور که اشاره شد این آزمون مهارت زبان ترکی افراد به عنوان یک زبان خارجی را می سنجد. ارائه مدرک تومر برای تحصیل و کار در ترکیه و یا مهاجرت به این کشور لازم است.

البته در صورتی که فردی در دانشگاه های ترکیه پذیرفته شده باشد اما هنوز مدرک تومر خود را دریافت نکرده باشد به او فرصت داده می شود تا مدرک تومر خود را دریافت کند. همچنین برخی دانشگاه ها خود اقدام به آموزش زبان ترکی به دانشجویان می کنند و از این طریق از توانایی دانشجویان خود اطمینان حاصل می کنند.

آزمون تومر در ایران نیز حوزه برگزاری دارد و علاقه مندان می توانند در این آزمون شرکت کنند.

ما در یونی لند همواره در تلاش هستیم تا هر آن چه درباره تحصیل در ترکیه نیاز دارید را برایتان فراهم کنیم. با مطالعه مقالات یونی لند اطلاعات جامعی درباره تحصیل در ترکیه کسب خواهید کرد.

همچنین در صورتی که قصد آموزش و شرکت در آزمون یوس دارید بدون تعلل به کلاس های آنلاین یوس ۲۰۲۱ یونی لند بپیوندید. برای اطلاع از ویژگی های منحصر به فرد این کلاس ها اینجا کلیک کنید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.