021-91305905

اجازه کار در ترکیه در چه شرایطی صادر می شود؟

اجازه کار در ترکیه

فهرست مطالب

امروزه افراد بسیاری از سراسر جهان، به ویژه ایران، برای کار به ترکیه مهاجرت می کنند. دسترسی آسان به بازار های جهانی، موقعیت های شغلی و سرمایه گذاری پربازده و بسیاری از موارد دیگر، این کشور را به مقصدی عالی برای مهاجرت کاری تبدیل کرده است. اما برای این منظور ابتدا باید اجازه کار در ترکیه را دریافت کرد. اگر شما هم به فکر مهاجرت کاری به ترکیه هستید، پیشنهاد می کنیم قبل از هر اقدامی، این مطلب را با دقت مطالعه کنید؛ زیرا در آن مهم ترین نکات دریافت مجوز کار در این کشور را برای شما جمع آوری کرده ایم.

چه افرادی به اجازه کار در ترکیه نیاز دارند؟

اجازه کار در ترکیه

در پاسخ به این سوال باید گفت تقریبا تمام اتباع خارجی که قصد مهاجرت به ترکیه و کار کردن در این کشور را دارند باید ابتدا مجوز آن را دریافت کنند. مگر اینکه طبق توافقات بین المللی از این شرط مستثنی باشند.

این افراد به اجازه کار در ترکیه نیاز خواهند داشت:

  • کارمندان و کارگران خارجی
  • اتباع خارجی کارآفرین و خود اشتغال
  • اعضای خارجی هیئت مدیره (BoD) شرکت های سهامی مستقر در ترکیه که در همان شرکت سهام دارند.
  • مدیران خارجی شرکت‌ های با مسئولیت محدود (LLC) مستقر در ترکیه که در همان شرکت سهام دارند.

انواع اجازه کار در ترکیه

انواع اجازه کار

به طور کلی در ترکیه چهار مدل مجوز کار برای اتباع خارجی موجود است که عبارت اند از:

  1. مجوز کار در ترکیه برای یک بازه زمانی مشخص

این مجوز به افرادی داده می شود که درخواست ویزای کاری آن ها برای مدت زمان مشخص مثلا حداقل یک سال تایید شده باشد. البته به این شرط که زمان قرارداد کاری آن ها با کارفرما از این زمان تجاوز نکند. اگر شما نیز چنین شرایطی داشته باشید، می توانید بعد از اتمام این زمان مجددا مجوز کاری خود را برای دو سال تمدید کنید؛ مشروط بر اینکه همچنان در همان موقعیت، مشغول به کار باشید.

  1. اجازه کار در ترکیه برای مدت نامحدود

اتباع خارجی که اجازه اقامت 8 ساله و طولانی مدت در ترکیه را داشته باشند، می توانند مجوز کار نامحدود این کشور را نیز دریافت کنند.

مجوز کار نامحدود باعث می شود شما نیز مانند ساکنین بومی از حقوق شهروندی بهره مند شوید و محدودیت های بسیار کمی در انتخاب شغل داشته باشید. البته لازم به ذکر است نمی توانید در خدمت سربازی ترکیه یا نهاد های دولتی این کشور استخدام شوید. علاوه بر این اجازه ورود به سیاست و شرکت در انتخابات را نیز نخواهید داشت.

  1. اجازه کار مستقل در ترکیه

مجوز کار مستقل این کشور به شما اجازه می دهد برای مدت زمان مشخص، شغل مستقلی در ترکیه داشته باشید. البته این نوع اجازه کار در ترکیه به همه اتباع خارجی تعلق نمی گیرد و شرایط خاصی دارد. برای اعطای این مجوز، وزارتخانه، موارد بسیاری را بررسی می کند که مهم ترین آن ها به این شرح است:

  • میزان تجربه شما در حرفه مورد نظر
  • تاثیر شغل شما در پیشرفت فناوری و علم ترکیه
  • نیاز یا عدم نیاز شما در دستیابی به امکانات آموزشی ترکیه
  • میزان سرمایه ای که قصد دارید وارد اقتصاد کشور کنید.

در نهایت اگر شخصی سهامدار یک شرکت خارجی در ترکیه باشد، باید سرمایه خود را به این کشور وارد کند.

  1. اجازه کار در ترکیه با کارت فیروزه ای

اتباع خارجی دارنده کارت فیروزه ای ترکیه می توانند اجازه کار در تجارت، امور مالی و اقتصادی، تحقیق، نوآوری و سایر مواردی را که باعث پیشرفت ترکیه می شود، دریافت کنند. شما نیز در صورت داشتن کارت فیروزه ای می توانید از تمام حقوقی که برای مهاجران دارای مجوز نامحدود در نظر گرفته شده است، بهره مند شوید. همچنین این کارت سندی برای اقامت نامحدود متقاضی و خانواده او در ترکیه به حساب می آید.

چگونه می توان اجازه کار در ترکیه را دریافت کرد؟

ترکیه قوانین استخدامی خاصی برای اتباع خارجی متقاضی کار و زندگی در این کشور، وضع کرده است. درخواست اجازه کار در ترکیه را می توانید از خارج یا داخل این کشور به اداره کار و امور اجتماعی ارسال کنید. برای دریافت این مجوز از کشور خود، ابتدا باید به کنسولگری ترکیه مراجعه کنید و مدارک مختلفی را از جمله یک قرارداد کاری یا سندی که نشان دهنده مشارکت شما در یک شرکت باشد، ارائه کنید.

از طرف دیگر کارفرما باید حداکثر ظرف ده روز کاری پس از ارائه درخواست متقاضی به کنسولگری، به صورت آنلاین اطلاعات و مدارک مربوط به استخدام او را به وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی ارسال کند. فرد باید بعد از موافقت این سازمان ظرف 180 روز از تاریخ صدور ویزای کار، در ترکیه مستقر شود. اتباع خارجی که از طریق کنسولگری اجازه کار در ترکیه را دریافت می کنند باید حداقل طی 20 روز، اطلاعات خود را در سامانه ثبت آدرس ترکیه، وارد کنند.

مدرک مورد نیاز برای درخواست اجازه کار در ترکیه

مدارک مورد نیاز

مسلما برای دریافت اجازه کار در ترکیه باید مدارک خاصی را آماده کنید که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • کپی پاسپورت
  • عکس بیومتریک
  • قرارداد کار معتبر و امضا شده توسط کارفرمای ترک و متقاضی خارجی
  • کپی دیپلم یا گواهی فارغ التحصیلی موقت ترجمه شده به زبان ترکی توسط دارالترجمه های مورد تایید کنسولگری

علاوه بر متقاضی، کارفرما نیز باید مدارکی را آماده کند که عبارت اند از:

  • گزارش ساختار سرمایه و مشارکت سازمان
  • نامه اثبات صلاحیت حرفه ای متقاضی برای دریافت موقعیت شغلی مورد نظر
  • ترازنامه و صورت سود و زیان سال آخر سازمان که مورد تایید اداره مالیات یا حسابدار رسمی باشد

جمع بندی

به طور کلی تمام اتباع خارجی که قصد کار کردن در ترکیه را دارند، باید ویزای کار این کشور را دریافت کنند. برای گرفتن اجازه کار در ترکیه به یک قرار داد کاری یا سندی که نشان دهنده لزوم اشتغال شما در این کشور باشد احتیاج دارید. معمولا مجوز کار در ابتدا به مدت یک سال صادر می شود و در نهایت می توان آن را برای دو سال یا بیشتر تمدید کرد. البته اگر همچنان با کارفرمای ترک خود قرارداد داشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، بهتر است با یک وکیل مهاجرت مجرب مشورت کنید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.