021-91305905

کار همزمان با مهاجرت تحصیلی (بله یا خیر؟!)

فهرست مطالب

برای این که بتوانید به کشوری مهاجرت کنید لازم است از شایستگی هایی برخوردار باشید و شرایطی را فراهم کنید. این امر در رابطه با مهاجرت تحصیلی نیز صدق می کند. برای مثال برخی از ملزومات مهاجرت تحصیلی به یک کشور می تواند شامل:

▪ دریافت پذیرش از یک موسسه آموزشی (مدرسه یا دانشگاه) در کشور مورد نظر

▪ مدارک هویتی (نظیر پاسپورت و …)

▪ مدرک تحصیلی (متناسب با مقطعی که قصد دارید تحصیل کنید)

▪ مدرک زبان (در صورت نیاز)

▪ اثبات تمکن مالی

و … باشد.

همان طور که اشاره شد یکی از وجوه مهم مهاجرت تحصیلی وجه مالی آن است. به عبارتی تامین هزینه مهاجرت تحصیلی یکی از چالش های اصلی پیش روی مهاجران تحصیلی است. از همین رو بسیاری از علاقه مندان مهاجرت تحصیلی در جست و جوی فرصت هایی هستند که بتوانند در کنار تحصیل به کار نیز مشغول شوند.

از سوی دیگر سیاست های آموزشی کشورهایی که از حضور دانشجویان بین المللی در خاک خود استقبال می کنند بر اساس درک دغدغه های دانشجویان و رفع آن ها استوار است. به این معنا که کشورهای پذیرنده مهاجران تحصیلی غالبا فرصت هایی را برای کار همزمان با تحصیل در اختیار آنان قرار می دهند. غالبا ساعت های کاری مجاز برای مهاجران تحصیلی با توجه به مقطع تحصیلی آنان تعیین می شود. همچنین ممکن است مکان ها و فرصت های شغلی خاصی در داخل یا خارج از دانشگاه برای دانشجویان از سوی دانشگاه در نظر گرفته شود.

اما با توجه به اهمیت تامین نیازهای مالی برای مهاجرت تحصیلی و فرصت اشتغالی که بسیاری از کشورها در اختیار مهاجران تحصیلی قرار می دهند تصمیم درست چیست؟ آیا باید از این امکان استفاده کرد؟ چه کسانی می توانند از این امکان استفاده کنند؟ و یا چه کسانی بهتر است از این امکان استفاده کنند؟ در ادامه این مقاله به سوالات فوق پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی؛ چالش های پس از مهاجرت

پیش از پاسخ دادن به سوالات فوق لازم است ابتدا با چالش های پس از مهاجرت تحصیلی آشنا شوید. پس از پشت سر گذاشتن مراحل قانونی مهاجرت تحصیلی برخی از دغدغه های شما برطرف خواهد شد. اما یقینا این پایان کار شما نخواهد بود و چالش های جدیدی برایتان به وجود خواهد آمد. برای مثال برخی از چالش های مهاجران تحصیلی پس از ورود به کشور مورد نظرشان می تواند شامل:

▪ تحصیل به زبان دیگر

▪ زندگی در کشوری با زبان و فرهنگ متفاوت (در برخی موارد زبان تحصیل شما ممکن است با زبان رسمی کشور محل تحصیلتان نیز متفاوت باشد. واضح است که در چنین شرایطی نیاز به صرف انرژی مضاعفی خواهید داشت.)

▪ رویارویی با یک سیستم آموزشی متفاوت

و … باشد.

همان طور که اشاره شد یکی از چالش های ممکن برای مهاجران تحصیلی تحصیل به زبان دیگر است. این مسئله در نوع خود برای شما یک چالش محسوب می شود هر چند که از قبل از آن آگاه بوده اید. در صورتی که زبان آموزش در رشته یا دانشگاه شما از زبان رسمی کشوری که در آن تحصیل می کنید متفاوت باشد شما با یک چالش بسیار جدی روبرو هستید. به ویژه هنگامی که شما در رشته های بالینی تحصیل می کنید. زیرا تعامل با مردمان بومی آن کشور برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از طرفی قرار گرفتن در یک سیستم آموزشی متفاوت نیاز به صرف زمان و انرژی برای هماهنگ شدن دارد.

بنابراین هرگز گمان نکنید که پس از ورود به کشور مقصد مهاجرت تحصیلی خود کارتان به پایان رسیده است. شما برای موفقیت در مواردی که ذکر شد و به طور کلی برای موفقیت در تحصیلتان باید از زمانی که در اختیار دارید به بهترین شکل استفاده کنید. همان طور که می دانید فرصت ها و امتیازاتی نظیر بورسیه تحصیلی و تبادل دانشجو به نفرات برتر هر رشته و ورودی تعلق می گیرد. بنابراین لازم است برنامه ریزی داشته باشید و تلاش کنید.

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که با وجود این چالش ها چگونه می توان همزمان با مهاجرت تحصیلی کار کرد؟! برای گرفتن پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی و کار؟! مهاجرت تحصیلی یا کار؟!

اگر بخواهیم صادقانه به این سوال پاسخ بدهیم باید بگوییم پاسخ این سوال برای هر فرد متفاوت است. برخی از افراد با مهارت صد در صد وارد کشور محل تحصیل خود می شوند. این افراد ممکن است به زمان کمتری برای منطبق شدن با سیستم آموزشی و موفقیت در برنامه درسی خود نیاز داشته باشند. بنابراین می توانند در زمان فراغت خود مشغول به کار شوند و از این طریق بخشی از هزینه های خود را تامین کنند.

برخی از افراد با برخورداری از حداقل ها وارد کشور محل تحصیل خود می شوند. طبیعی است که این افراد لازم است زمان بیشتری را برای بهبود مهارت ها و منطبق شدن با سیستم آموزشی صرف کنند. بنابراین شاید لازم باشد تمام وقت خود را صرف مطالعه کنند و زمانی برای اشتغال به کار برایشان وجود نداشته باشد.

توصیه ما به علاقه مندان مهاجرت تحصیلی این است که هرگز پیش از ورود به کشور محل تحصیل خود برای موضوع کار همزمان با مهاجرت تحصیلی تصمیم نگیرند. چرا که تصمیم در این رابطه نیازمند تجربه شخصی هر فرد و قرار گرفتن در فضای آموزشی رشته و دانشگاه خود می باشد. پس از گذشت مدتی افراد می توانند تصمیم بگیرند آیا به همه زمان خود برای مطالعه و تحصیل نیاز دارند یا می توانند بخشی از آن را صرف کار نمایند.

بهترین توصیه به مهاجران تحصیلی این است که حداقل تمام هزینه یک سال ابتدای تحصیل و زندگی خود را از پیش آماده کنند. چرا که اگر زمانی برای کار همزمان با تحصیل نداشتند بتوانند از پشتوانه مالی خود استفاده کنند و خللی در تحصیل آن ها به وجود نیاید. پس از آن با شناخت خود و محیط آموزشی که در آن تحصیل می کنند می توانند بهترین تصمیم را در این خصوص اتخاذ کنند.

در این مقاله به موضوع کار همزمان با مهاجرت تحصیلی پرداختیم. همان طور که مطالعه کردید به سبب چالش هایی که پس از مهاجرت تحصیلی برای افراد وجود دارد نمی توان برای همه یک نسخه یکسان تجویز کرد. کار همزمان با مهاجرت تحصیلی مسئله ای است که باید پس از حضور در کشور مقصد و آشنایی با فضای آموزشی آن بررسی شود. چنان چه می توانید با سیستم آموزشی حاکم منطبق شوید و هیچ خللی در روند تحصیل شما پیش نمی آید می توانید در کنار تحصیل کار کنید. اما در صورتی که از برنامه تحصیل خود باز می مانید لازم است تمام زمان و انرژی خود را صرف تحصیلتان کنید. بنابراین به یاد داشته باشید که با توان مالی کافی اقدام به مهاجرت تحصیلی نمایید تا در صورتی که زمانی برای کار کردن نداشتید از تحصیل باز نمانید.

یونی لند در تلاش است مرجع مفیدی برای مهاجرت تحصیلی به ویژه مهاجرت تحصیلی به ترکیه˓ مشاوره و آموزش˓ باشد. کافیست با اشتراک دغدغه های خود در این زمینه ما را در افزایش هر چه بیشتر کیفیت و خدمات یاری کنید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.