021-91305905

دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه + |معرفی دانشگاه ها|

دانشگاه-های-مورد-تایید-بهداشت

فهرست مطالب

هر فردی برای مهاجرت تحصیلی، معیارهایی دارد. رنکینگ دانشگاه، موقعیت مکانی و کیفیت آموزش، تعدادی از معیارهای متقاضیان مهاجرت تحصیلی هستند. یکی از مهم‌ترین معیارها برای مهاجرت تحصیلی این است که دانشگاه موردنظر، از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه باشد. وزارت بهداشت ایران، هرساله لیستی از دانشگاه‌هایی که مدرک آن‌ها را قبول دارد ارائه می‌کند. این لیست شامل دانشگاه‌های مختلف در کشورهای جهان است ازجمله دانشگاه‌های ترکیه. در ادامه شما را با دانشگاه­های ترکیه که تأیید وزارت بهداشت دارند، آشنا خواهیم کرد.

تأیید بودن دانشگاه تا چه حد اهمیت دارد؟

این­که دانشگاه هدف، تأیید وزارت بهداشت و یا وزارت علوم را داشته باشد، بسیار خوب است. اما  تأیید بودن یا نبودن دانشگاه، به هدف دانشجو بستگی دارد. درصورتی‌که دانشجو قصد داشته باشد پس از پایان تحصیل خود، برای کار به ایران بازگردد، بهتر است دانشگاه هدفش مورد تأیید باشد. البته اگر دانشگاه تأیید وزارت علوم و یا وزارت بهداشت را نداشته باشد و دانشجو قصد بازگشت به ایران را داشته باشد، راه‌هایی برای تأیید مدرک او وجود دارد. بااین‌حال لازم است ذکر کنیم که مراحل تأیید مدرک در ایران تا حدی دشوار و زمان‌بر است. در نتیجه، اگر قصد بازگشت دارید، سعی کنید دانشگاهی را که مورد تأیید است انتخاب کنید.

لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه

دانشگاه‌های دولتی

دانشگاه 19 ماییس

دانشگاه اگه

دانشگاه آنکارا

دانشگاه قاضی

دانشگاه آتاتورک

دانشگاه مارمارا

دانشگاه کاتب چلبی

دانشگاه استانبول

دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه دوکوز ایلول

دانشگاه‌های خصوصی

دانشگاه یدی تپه

دانشگاه کوچ

دانشگاه باهچه شهیر

دانشگاه آجی بادام

دانشگاه باشکنت

دانشگاه آیدین

دانشگاه مدیپول

 دانشگاه 19ماییس

دانشگاه 19 ماییس

19 ماییس که در سامسون ترکیه واقع شده است یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه محسوب می­شود. این دانشگاه در سال 1975 تأسیس شد و در حال حاضر در بین دانشگاه‌های ترکیه دارای رتبه‌ی 22 و در بین دانشگاه‌های جهان نیز در رتبه‌ی 1200 است. 19 ماییس یکی از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه است. دروس در این دانشگاه به دو زبان ترکی و انگلیسی تدریس می‌شوند و دانشجو می‌تواند زبان موردنظر خود برای تحصیل را انتخاب کند. از دیگر مزایای این دانشگاه، ارائه‌ی برنامه‌های تبادل دانشجو است. به این صورت که 19 ماییس در معاهدات اراسموس، اراسموس پلاس، مولانا و فارابی شرکت می‌کند. به واسطه‌ی این برنامه‌ها دانشجو می‌تواند برای ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های ترکیه، اروپا و امریکا اقدام کند.

متقاضیان تحصیل در این دانشگاه می‌توانند از طریق آزمون یوس برای اخذ پذیرش اقدام کنند. این دانشگاه دولتی علاوه بر اینکه در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه قرار دارد، از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم نیز است. این دانشگاه دارای رشته‌هایی نظیر پزشکی، دندانپزشکی، مامایی، پرستاری، مهندسی برق و الکترونیک، مدیریت بازرگانی و … است.

دانشگاه آجی بادام؛ دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه

آجی بادام یکی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه است که سالانه متقاضیان زیادی دارد. متقاضیان می‌توانند برای اخذ پذیرش از این دانشگاه از طریق آزمون یوس، SAT و شرط معدل اقدام کنند. دانشگاه آجی بادم در بین دانشگاه‌های ترکیه دارای رتبه 83 است. این دانشگاه خصوصی در سال 2008 در استانبول تأسیس شد. در حال حاضر آجی بادام در بین دانشگاه‌های جهان دارای رتبه‌ی +1201 است. دروس مختلف در این دانشگاه نیز علاوه بر زبان ترکی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و انتخاب زبان تحصیل با دانشجو است.

دانشگاه آجی بادام که در بین دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه است، بورسیه‌هایی را برای دانشجویان بین‌الملل خود در نظر دارد. به این صورت که ابتدا سوابق تحصیلی، نمرات آزمون و فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ی دانشجو بررسی می‌شود. سپس، دانشجو بورسیه‌ای متناسب با توانایی خود دریافت می‌کند. برنامه‌های تبادل دانشجو در لیست فعالیت‌های این دانشگاه است. در نتیجه، دانشجو می‌تواند چند ترم از تحصیل خود را در بهترین دانشگاه‌های اروپا و یا امریکا بگذراند.

دانشگاه آنکارا

یکی دیگر از دانشگاه‌های ترکیه که در بین دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه جای دارد، دانشگاه آنکارا است. این دانشگاه در سال 1946 در آنکارا تأسیس شد. در ترکیه از این دانشگاه به‌عنوان چهارمین دانشگاه برتر ترکیه یاد می‌شود. علاوه بر این، در بین دانشگاه‌های جهان نیز جایگاه خوبی دارد. دانشگاه آنکارا دارای رنکینگ بین‌المللی 652 است. این دانشگاه علاوه بر وزارت بهداشت، مورد تأیید وزارت علوم نیز است.

سالانه دانشجویان بسیاری متقاضی تحصیل در این دانشگاه هستند. متقاضیان می‌توانند از طریق آزمون یوس و یا SAT برای اخذ پذیرش این دانشگاه اقدام کنند. Ankara university دارای امکانات رفاهی و تحصیلی بسیار خوب و باکیفیتی است. عموم دروس در این دانشگاه به زبان ترکی تدریس می‌شوند. اما برخی دروس به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند. دانشگاه آنکارا که در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه جای دارد، در معاهداتی نظیر اراسموس شرکت می‌کند. در نتیجه، دانشجویانش می‌توانند مدتی از تحصیل خود را در دانشگاه‌های دیگر ترکیه، اروپا و آمریکا بگذرانند. برخی از رشته‌های این دانشگاه دولتی عبارت‌اند از: مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، داروسازی، دامپزشکی و دندانپزشکی.

دانشگاه قاضی؛ دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه

دانشگاه قاضی در سال 1926 در آنکارا ترکیه تأسیس شد. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه است که جایگاه و رتبه‌ی خوبی در بین دانشگاه‌های ترکیه و همچنین دانشگاه‌های جهان دارد. در رتبه‌بندی QS 2021، قاضی در رتبه‌بندی 151-200 قرار گرفت. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه می‌توانند از طریق آزمون SAT و یا شرط معدل برای اخذ پذیرش اقدام کنند. از سال 2011 تا کنون این دانشگاه آزمون یوس برگزار نکرده است.

دروس مختلف در این دانشگاه به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی تدریس می‌‌شوند. این دانشگاه  دولتی نیز از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه است. دانشگاه قاضی نیز برای تسهیل دانشجویانش، بر اساس توانایی‌ها و نمرات دانشجوها، بورسیه‌هایی را در نظر دارد. این دانشگاه که از برترین‌های ترکیه است، سالانه دانشجویان بسیاری را برای رشته‌های مختلف نظیر اقتصاد و علوم اداری، معماری، ادبیات، پزشکی و دندانپزشکی و… می‌پذیرد.

دانشگاه اگه

دانشگاه اگه

از دیگر دانشگاه‌های باکیفیت ترکیه، دانشگاه اگه است. متقاضیان تحصیل در دانشگاه اگه می‌توانند از طریق آزمون یوس یا SAT اقدام کنند. دروس مختلف در این دانشگاه به سه زبان ترکی، آلمانی و انگلیسی ارائه می‌شوند و دانشجو زبان تحصیل خود را انتخاب می‌کند. این دانشگاه دولتی در سال 1955 در ازمیر ترکیه تأسیس شده است. دانشگاه اگه نیز در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه قرار دارد. این دانشگاه در بین دانشگاه‌های آسیا دارای رتبه‌ی 401 است. همچنین، در بین دانشگاه‌های جهان نیز دارای رتبه‌ی 1201 است.

شهریه‌ تحصیل در ترکیه به نسبت رشته، زبان تحصیل و رشته متغیر است. برای مثال، شهریه‌ی تحصیل در رشته‌ی پزشکی در این دانشگاه 37130 لیر است. رشته‌های داروسازی، پرستاری، ارتباطات، اقتصاد و … تعدادی از رشته‌های محبوب این دانشگاه هستند. دانشگاه اگه بورسیه‌هایی را برای رفاه و تسهیل زندگی دانشجویان خود در نظر گرفته است. دانشجویان باتوجه‌به توانایی خود بورسیه‌ی مناسب خود را دریافت می‌کنند.

دانشگاه آتاتورک

این دانشگاه دولتی در سال 1957 در ارزروم ترکیه تأسیس شد. دانشگاه آتاتورک امکانات رفاهی و علمی بسیار خوبی را ارائه می‌کند؛ امکاناتی نظیر سالن‌های سینما، امکانات ورزشی، خوابگاه و برنامه‌های تفریحی مختلف. این دانشگاه نیز از برنامه‌های تبادل دانشجو نظیر اراسموس پشتیبانی می‌کند. Atatürk university نیز از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه است.

پذیرش دانشگاه آتاتورک از طریق آزمون یوس، آزمون SAT و شرط معدل صورت می‌گیرد. دروس مختلف در این دانشگاه به زبان ترکی استانبولی تدریس می‌شوند. به همین دلیل، دانشجو باید به این زبان تا حد کافی تسلط داشته باشد تا هنگام تحصیل با مشکل مواجه نشود. برخی از رشته‌های محبوب دانشگاه آتاتورک عبارت‌اند از حقوق، هنرهای زیبا، معماری و طراحی، گردشگری، دندان­پزشکی، دامپزشکی و پزشکی.

دانشگاه باهچه شهیر

از دیگر دانشگاه‌های خصوصی ترکیه که در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه جای دارد، دانشگاه باهچه شهیر است. این دانشگاه در بین تمامی دانشگاه‌های ترکیه دارای رتبه‌ی 13 است. باهچه شهیر در سال 1933 در استانبول تأسیس شد. از مزایای تحصیل در این دانشگاه این است که دروس مختلف به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی تدریس می‌شوند. لازم به ذکر است که شهریه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی به نسبت شهریه‌ی دانشگاه‌های دولتی بیشتر است. علاوه بر این، درصورتی‌که زبان انگلیسی را برای تحصیل انتخاب کنید، باید شهریه‌ی بیشتری پرداخت کنید.

پذیرش این دانشگاه خصوصی از طریق آزمون SAT و شرط معدل انجام می‌شود. این دانشگاه از برگزارکنندگان آزمون یوس نیست. دانشگاه باهچه شهیر که از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه است، برای رفاه دانشجویان بین‌الملل خود، بورسیه‌هایی را به‌تناسب توانایی و نمرات آن‌ها در نظر دارد. همچنین، باهچه شهیر از معاهداتی همچون اراسموس پشتیبانی می‌کند و به واسطه‌ی آن دانشجویانش می‌توانند بخشی از تحصیل خود را در برترین دانشگاه‌های جهان بگذرانند.

دانشگاه باشکنت؛ دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه

این دانشگاه در سال 1996 در آنکارا ترکیه تأسیس شد. این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه‌های ترکیه محسوب می­شود و در رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیا، رتبه‌ی 401 را به دست آورده است. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه از سراسر دنیا هستند. این افراد برای تحصیل در دانشگاه باشکنت لازم است که در یکی از آزمون‌های یوس و یا SAT شرکت کنند. یکی از دلایل محبوبیت این دانشگاه امکان تحصیل به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی است. در نتیجه، متقاضی می‌تواند زبان تحصیل موردنظر خود را برای آموزش انتخاب کند.

دانشگاه باشکنت نیز از دانشگاه‌هایی است که برای رفاه دانشجویان خود بورسیه‌هایی را در نظر گرفته و سالانه آن‌ها را به دانشجویان توانا و موفق خود اهدا می‌کند. دانشگاه باشکنت که از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه است، جایگاه ویژه‌ای نیز در ترکیه دارد. متقاضیان این دانشگاه، می‌توانند در رشته‌های مختلف مشغول به تحصیل شوند؛ زیرا باشکنت رشته‌های متنوعی را ارائه می‌کند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: کارتون و انیمیشن، کارگردانی، پزشکی، داروسازی، دندان‌پزشکی و معماری تحصیل کنند.

دانشگاه آیدین استانبول

دانشگاه آیدین؛ دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه

دانشگاه خصوصی آیدین در سال 2007 در استانبول تأسیس شد. این دانشگاه به عنوان یکی از جوان‌ترین و پویاترین دانشگاه‌های کشور ترکیه است. این دانشگاه مهم دارای ۳۶ هزار دانشجو از سراسر دنیا و 13 دانشکده است. شعار دانشگاه آیدین استانبول “به سوی آینده ای روشن” است. پذیرش دانشجو در دانشگاه آیدین از طریق شرط معدل انجام می‌شود. دانشگاه آیدین از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه است. 

 دانشگاه آیدین استانبول یک دانشگاه شهری و دارای پردیس است که در مرکز استانبول واقع شده است و با کادر علمی مجرب خود که به دلیل تحصیلات علمی بالا در کشور و جهان شهرت یافته‌اند، آینده‌ای روشن برای دانشجویان خود رقم می‌زند.

دانشگاه دوکوز ایلول

این دانشگاه در سال 1982، در ازمیر (سومین شهر بزرگ ترکیه) تأسیس شد. از این دانشگاه در ترکیه به‌عنوان 16امین دانشگاه برتر کشور یاد می‌شود. دانشگاه دوکوز ایلول در برنامه‌هایی نظیر اراسموس و مولانا برای تبادل دانشجو، شرکت کرده و از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل، دانشجویان می‌توانند برای تحصیل در دانشگاه‌های اروپا اقدام کنند. به‌علاوه، دانشجویان دانشگاه‌هایی که عضو این برنامه‌ها هستند نیز می‌توانند برای تحصیل در دوکوز ایلول اقدام کنند.

این دانشگاه نیز در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه قرار دارد. علاوه بر این، از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم نیز هست. متقاضیان تحصیل در دوکوز ایلول برای تحصیل در این دانشگاه سه راه پیش­رو دارند. آن‌ها می‌توانند از طریق آزمون یوس، آزمون SAT و یا شرط معدل برای دریافت پذیرش از این دانشگاه اقدام کنند. این دانشگاه برای رفاه دانشجویان خود بورسیه‌هایی را نیز در نظر دارد. دوکوز ایلول این بورسیه‌ها را به دانشجویان واجد صلاحیت خود می‌دهد. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکده دریانوردی، دانشکده پرستاری، دانشکده علوم، دانشکده ادبیات، دانشکده پزشکی، دانشکده دامپزشکی و دانشکده معماری.

دانشگاه حاجت تپه

از دیگر مواردی که در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه قرار دارد، دانشگاه حاجت تپه است. علاوه بر این، این دانشگاه دولتی، در بین دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم نیز جای دارد. حاجت تپه در سال 1954، در آنکارا تأسیس شد. متقاضیان این دانشگاه برای دریافت پذیرش می‌توانند از یکی از راه‌های آزمون یوس و یا SAT اقدام کنند. از مزیت‌های این دانشگاه آن است که دانشجویان می‌توانند بدون آزمون نیز پذیرش بگیرند. به این صورت که با شرط معدل (حداقل 18) می‌توانند برای اخذ پذیرش دانشگاه حاجت تپه اقدام کنند.

زبان تدریس در این دانشگاه، دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی است. حاجت تپه برای رفاه دانشجویانش، امکانات خوبی را ارائه می‌کند. بخشی از امکانات رفاهی این دانشگاه عبارت‌اند از استخر مجهز، سالن ورزشی، کتابخانه، رستوران و کافی‌شاپ، آزمایشگاه‌های مجهز و مدرن، گالری‌های هنری و … . این نکته لازم به ذکر است که شهریه‌ی تحصیل در دانشگاه‌ها به نسبت رشته و زبان تحصیل انتخابی شما متغیر است. حاجت تپه نیز برای دانشجویانی که واجد شرایط باشند، بورسیه‌هایی را در نظر دارد.

دانشگاه استانبول

از دیگر دانشگاه‌های ترکیه که علاوه بر این­که در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم است، در بین دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه نیز است، دانشگاه استانبول است. این دانشگاه که از برترین‌های ترکیه است در سال 1997 در استانبول تأسیس شد. دانشگاه استانبول در بین دانشگاه‌های ترکیه، در رده‌ی دهم قرار گرفته است. همچنین، در رتبه‌بندی QS 2019 نیز، در بین 1000 دانشگاه برتر جهان است.

دروس در این دانشگاه عموماً به زبان ترکی تدریس می‌شوند. اما در برخی موارد، دروس مختلف به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند. دانشجویان ممتاز و رتبه‌های برتر این دانشگاه، از شانس برخورداری از بورسیه تحصیلی نیز برخوردارند. متقاضیان تحصیل در دانشگاه استانبول، لازم است برای پذیرش، در آزمون یوس و یا SAT شرکت کنند و نمره‌ی کافی را کسب کنند. برخی از امکانات این دانشگاه عبارت‌اند از: خوابگاه، کتابخانه، امکانات ورزشی و امکانات بهداشتی.

دانشگاه کاتب چلبی؛ دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه

این دانشگاه در بین تمامی دانشگاه‌های ترکیه، دارای رتبه‌ی 126 است. کاتب چلبی در سال 2010 در ازمیر تأسیس شده است. پذیرش این دانشگاه از طریق آزمون یوس است. این دانشگاه نیز از دانشگاه‌هایی است که از برنامه‌های تبادل دانشجو پشتیبانی می‌کند. به واسطه‌ی این قراردادها، دانشجویان کاتب چلبی می‌توانند بخشی از دوره‌ی تحصیل خود را در دانشگاه‌های برتر اروپایی بگذرانند. دروس در این دانشگاه نیز به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی ارائه می‌شوند. در نتیجه، دانشجو می‌تواند زبان تحصیل خود را انتخاب کند.

شهریه‌ی تحصیل در رشته‌های پرطرف‌دار (پزشکی، دندان­پزشکی و داروسازی) به ترتیب 92845 لیر، 73678 لیر و 53584 لیر است. دانشجویان می‌توانند در رشته‌‌های متنوعی نظیر پزشکی، دندان‌پزشکی، جراحی عمومی، چشم‌پزشکی، اطفال، معماری و… مشغول به تحصیل شوند.

دانشگاه مدیپول

دانشگاه مدیپول؛ دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه

دانشگاه مدیپول یکی از دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه است. تاسیس این دانشگاه به سال ۲۰۰۹ در شهر استانبول باز می‌گردد. بسیاری از رشته ها در این دانشگاه به زبان های انگلیسی و ترکی تدریس می‌شوند. تعداد دانشجویان این دانشگاه در حال حاضر ۳۶۵۰۶ و دانشجویان بین المللی آن ۲۸۳۰ نفر هستند.
دانشگاه مدیپول استانبول به دلیل ارائه آموزش و تحقیقات با بهترین کیفیت، موفق شده در فهرست آژانس های مختلف رتبه بندی آموزش عالی دنیا قرار بگیرد.
 
دانشگاه مدیپول استانبول هم از طریق آزمون یوس (YOS) و هم از طریق آزمون ست (SAT) اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند. این دانشگاه نمره یوس آزمون دانشگاه های دیگر ترکیه را نیز قبول دارد. 

دانشگاه کوچ

این دانشگاه در سال 1993 در استانبول تأسیس شد و در حال حاضر از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه است .که علاوه بر این، در بین دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه نیز قرار دارد. در بین دانشگاه‌های جهان، در سال 2021، دانشگاه کوچ رتبه‌ی 465 را کسب کرد. سالانه دانشجویان بسیاری از کشورهای مختلف (همچنین ایران) متقاضی تحصیل در این دانشگاه هستند. این افراد برای اخذ پذیرش از این دانشگاه باید در آزمون SAT شرکت کنند و یا از طریق شرط معدل اقدام کنند.

تدریس در این دانشگاه به زبان انگلیسی است. در نتیجه، دانشجویان باید تسلط کافی و لازم را به زبان انگلیسی داشته باشند. دانشگاه کوچ که یکی از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه است، کمک‌هزینه‌هایی را به‌صورت 25، 50 و 100 درصدی، در اختیار دانشجویان واجد شرایط می‌گذارد. رشته‌های محبوب این دانشگاه شامل رشته‌های حقوق، داروسازی، دندان­پزشکی، مدیریت، مهندسی شیمی و روان‌شناسی می‌شود. دانشکده پزشکی، دانشکده پرستاری، دانشکده حقوق، دانشکده مهندسی، دانشکده اقتصاد و دانشکده علوم نیز تعدادی از دانشکده‌های این دانشگاه هستند.

دانشگاه یدی تپه؛ دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه

این دانشگاه خصوصی در سال 1996 در استانبول ترکیه تأسیس شد. افراد بسیاری در طی سال، متقاضی تحصیل در این دانشگاه هستند. یدی تپه در رتبه‌بندی دانشگاه ملی ترکیه، دارای رتبه‌ی 39 است. این دانشگاه برای پذیرش دانشجو آزمون ورودی خاصی برگزار نمی‌کند و متقاضیان از طریق شرط معدل برای اخذ پذیرش اقدام می‌کنند. دانشگاه یدی تپه نیز از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه و همین‌طور وزارت علوم است. در نتیجه، دانشجویان این دانشگاه درصورتی‌که قصد بازگشت به ایران داشته باشند، می‌توانند بدون دغدغه‌ی تأیید مدرک، برای کار اقدام کنند.

زبان اصلی تدریس دروس در این دانشگاه، زبان انگلیسی است. به همین دلیل، دانشجو باید توانایی و مهارت خود را برای تحصیل به زبان انگلیسی ثابت کند. این دانشگاه نیز بورسیه‌هایی را در قالب کمک‌هزینه‌های 100، 50 و 25 درصدی، برای رفاه دانشجویان در نظر دارد.

دانشگاه مارمارا؛ دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه

این دانشگاه در سال 1883 تأسیس شده است و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه محسوب است. این دانشگاه دولتی در استانبول واقع شده است. زبان تدریس در این دانشگاه محدود به زبان ترکی استانبولی نیست و دانشجویان علاوه‌برآن؛ می‌توانند یکی از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی را نیز انتخاب کنند. مارمارا در رتبه‌بندی دانشگاه‌های ملی ترکیه، رتبه‌ی 16 را کسب کرده است. همچنین، در رنکینگ QS نیز دارای رتبه‌ی 157 است.

راه ورود به این دانشگاه یکی از آزمون‌های یوس و SAT است. دانشگاه مارمارا نیز از برنامه‌های تبادل دانشجو نظیر اراسموس، مولانا و فارابی پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که ذکر شد، این دانشگاه در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه است. علاوه بر این، دانشگاه مارمارا از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه نیز است. این دانشگاه برای رفاه دانشجویان خود بورسیه‌هایی را در نظر گرفته است که دانشجویان توانا و رتبه‌های بالا، از آن‌ها برخوردار خواهند شد.

جمع‌بندی

برای متقاضیان مهاجرت، این مسئله که دانشگاه هدف از طرف وزارت بهداشت، وزارت علوم و یا هر دو مورد تأیید باشد، معیار تأثیرگذاری در انتخاب دانشگاه است. بسیاری از افرادی که به‌قصد تحصیل در ترکیه، مهاجرت می‌کنند، قصد دارند پس از پایان تحصیل برای زندگی و کار به ایران بازگردند. در نتیجه، تأیید بودن دانشگاه معیار مهمی برای فرد خواهد بود.

وزارت بهداشت هرساله بر اساس معیارهای مشخصی لیستی از دانشگاه‌هایی که مدرک آن‌ها را تأیید می‌کند، اعلام می‌کند. کسانی که از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه مدرک بگیرند، هنگام بازگشت، دغدغه‌ی تأیید مدرک را نخواهند داشت.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.