021-91305905

اقامت تحصیلی ترکیه

اقامت تحصیلی ترکیه

فهرست مطالب

پیمودن مسیر آموزشی در ترکیه، مستلزم دریافت مجوز اقامت دانشجویی است. این سند به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد تا در طول فعالیت های تحصیلی خود به طور قانونی در این کشور اقامت داشته باشند. برای اخذ اقامت تحصیلی ترکیه  ، متقاضیان معمولا باید در یک موسسه آموزشی معتبر ثبت نام کنند و مدارک ضروری از جمله مدرک پذیرش، تمکن مالی و بیمه درمانی را ارائه دهند.

درک پیچیدگی های این فرایند به انتقال آسان تر زندگی آکادمیک به ترکیه کمک می کند. در این نوشته می کوشیم شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه را بررسی کنیم و به سوالات پر تکرار در این زمینه ها پاسخ دهیم.

شرایط اخذ اقامت تحصیلی ترکیه چیست؟

متقاضیان باید برای دریافت اقامت دانشجویی در ترکیه، مدارکی را ارائه دهند و قوانین خاصی را رعایت کنند. مدارکی که هدف از اقامت را نشان می دهند و عبارت اند از مدرک ثبت نام در یک موسسه آموزشی معتبر و پاسپورت معتبر. همچنین درخواست کنندگان باید پاسپورت با اعتبار حداقل 60 روز پس از انقضای ویزا، معافیت ویزا و اجازه اقامت داشته باشند.

علاوه بر این، افراد نباید در دسته بندی های مندرج در ماده 7 قانون اتباع خارجی قرار گیرند. ارائه اطلاعات دقیق درمورد آدرس اقامت در ترکیه نیز الزامی است.

مراحل دریافت اقامت تحصیلی ترکیه

اقامت تحصیلی ترکیه

در این قسمت یک راهنمای مختصر درمورد نحوه درخواست مجوز اقامت تحصیلی ترکیه ذکر شده است:

  • دریافت شماره مالیات

برای دریافت شماره مالیات به اداره مالیات مراجعه کنید. این شناسه برای معاملات رسمی در ترکیه مورد نیاز است.

  • تکمیل درخواست اجازه اقامت به صورت آنلاین

فرم درخواست اجازه اقامت را به صورت آنلاین از طریق وب سایت اداره مهاجرت تکمیل کنید و جزئیاتی را درباره دلایل اقامت (تحصیل)، ارائه دهید.

  • پرداخت هزینه کارت اقامت

هزینه مورد نیاز کارت اقامت را پرداخت کنید. مراحل پرداخت معمولا در وب سایت رسمی یا مراکز پرداخت تعیین شده، مشخص شده است.

  • ارسال مدارک

در قرار ملاقات تعیین شده، در اداره مهاجرت شرکت کنید. تمام مدارک مورد نیاز را از جمله فرم درخواست تکمیل شده، گذرنامه، عکس و هر گونه مدارک اضافی ای که در فرایند درخواست مشخص شده اند، ارسال کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز اقامت دانشجویی در ترکیه

مدارک مورد نیاز

برای اخذ مجوز اقامت دانشجویی در ترکیه به این مدارک نیاز خواهید داشت:

  1. مدارک دانشجویی (Öğrenci Belgisi) که از دانشگاه ثبت نام شده باید اخذ شود.
  2. 4 عکس
  3. گذرنامه و کپی آن
  4. مجوز اقامت: مدرکی از نشانی دانشجو که ثابت کند در این کشور زندگی می کند. اگر در خوابگاه دانشجویی ساکن باشد، از اداره مسکن اخذ می شود.
  5. شماره مالیاتی صادر شده توسط IRS
  6. قرارداد بیمه سلامت با اعتبار یک یا دو ساله
  7. تائیدیه پرداخت هزینه های سند اقامت

هزینه اجاره و بیمه سلامت

هزینه های اجازه اقامت دانشجویی در ترکیه معمولا بین 50 تا 150 دلار است. طبق مقررات عمومی، دانشجویان خارجی به مدت سه ماه از تاریخ ثبت نام خود، از ارائه بیمه درمانی برای سلامت عمومی معاف هستند. اما دانشجویانی که اقامتشان بدون ثبت نام بیمه همگانی از این سه ماه تجاوز کند، موظف به دریافت بیمه درمانی خصوصی هستند. این نکته بسیار حائز اهمیت است که دانشجویان از زمان‌ بندی‌ های تعیین ‌شده برای اطمینان از دسترسی مستمر به پوشش بهداشتی و درمانی مورد نیاز پیروی کنند.

مدت زمان اقامت و تمدید

مدت زمان اقامت تحصیلی ترکیه معمولا دو سال است؛ مشروط بر اینکه مدت باقی مانده دوره تحصیلی دانشجو معادل یا بیشتر از دو سال باشد. قبلا به دانشجویان مجوز سه ساله داده می شد؛ اما اکنون این رویه متوقف شده است.

برای تمدید مجوز اقامت تحصیلی ترکیه، مدت تحصیل باید سالانه تمدید شود. مجوز ده روز پس از فارغ التحصیلی باطل می شود. پس از فارغ التحصیلی، دانشجو باید یک اجازه اقامت جدید دریافت کند که با هدف ماندن در خاک ترکیه مطابقت داشته باشد؛ زیرا این مجوز مختص مدت دوره تحصیل است.

چه کسانی حق دریافت مجوز اقامت دانشجویی را دارند؟

مجوز اقامت

افرادی که حق دریافت مجوز اقامت دانشجویی در ترکیه را دارند عبارت اند از:

  1. دانشجویان در مقاطع اول و دوم تحصیلی

 کسانی که مجوز اقامت خانواده ندارند. دانشجویان دارای مجوز اقامت خانواده نیز می توانند بدون نیاز به مجوز اقامت دانشجویی تا سن 18 سالگی در ترکیه تحصیل کنند. پس از 18 سالگی، آن ها باید مجوز اقامت دانشجویی برای تحصیل در دانشگاه را دریافت کنند.

  1. دانشجویان خارجی ثبت نام شده در موسسات شورای آموزش عالی

دانشجویان خارجی ای که در موسسه های آموزشی تحت نظر شورای آموزش عالی برای برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد یا تخصصی ثبت نام کرده اند، می توانند مجوز اقامت دانشجویی دریافت کنند.

اگر دانشجو مجوز را دریافت کند، در حقیقت اقامت اعضای خانواده (همسر و فرزندان) خود را با دریافت مجوز اقامت خانواده، تسهیل کرده است.

آیا زبان تحصیل در پروسه دریافت اقامت تحصیلی ترکیه تاثیرگذار است؟

تحصیل به زبان انگلیسی یا ترکی در موسسات زبان به تنهایی به دانشجویان اجازه دریافت اقامت در ترکیه را نمی دهد. این امر هم برای موسسات زبان انگلیسی و هم برای موسسات زبان ترکی صدق می کند؛ حتی اگر موسسه وابسته به دانشگاه دولتی باشد.

برای واجد شرایط بودن برای اقامت دانشجویی، دانشجو باید در دانشگاهی با برنامه آموزشی منظم ثبت نام کند. این مجوز معمولا به مطالعات آکادمیک رسمی در سطح دانشگاه تعلق می گیرد و تضمین می کند که دانشجویان در یک برنامه آموزشی ساختار یافته و شناخته شده شرکت می کنند.

جمع بندی

اخذ مجوز اقامت تحصیلی ترکیه یک گام اساسی برای دانشجویان بین المللی است که تجربه دانشگاهی و فرهنگی یکپارچه ای ارائه می دهد. در مدت زمانی که معمولا مطابق با برنامه دانشگاهی است، این مجوز مزایای مختلفی از جمله ورود بدون ویزا، فرصت های استفاده از بانک های مختلف و کار پاره وقت را فراهم می کند.

این فرایند شامل مستندات دقیق، درخواست آنلاین، پرداخت هزینه و ارسال اسناد است. قابل ذکر است که این مجوز راه هایی را برای اقامت طولانی مدت پس از پنج سال به روی دانشجویان بین المللی می گشاید. در این مقاله علاوه بر بررسی شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه، بیان کردیم که چه افرادی می توانند مجوز اقامت دانشجویی را بگیرند.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.