021-91305905

ترکیه یکی از کشور‌های اروپایی واقع در شرق این قاره قرار دارد. چگونگی تحصیل در این کشور و انتخاب بهترین دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه از دغدغه‌های داوطلبان است. اگر شما هم در پی رسیدن به رویای تحصیلی خود در کشور ترکیه هستید، این مقاله مناسب شماست. در واقع این کشور دارای تعداد زیادی دانشگاه‌های خصوصی و دولتی است. تمامی دانشگاه‌ها دارای امکانات و خصوصیات منحصربه‌فرد هستند.

در دانشگاه‌های این کشور اعضای هیئت‌علمی و اساتید از مرتبه علمی بالایی برخوردار بوده و اغلب نقش قابل‌توجهی در رشته‌های خود داشته‌اند. در این مقاله مقصود ما معرفی دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه؛ همچنین ارائه اطلاعات جذاب و کاربردی درمورد آن‌ها به شما هستیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی سیستم آزمون در کشور ترکیه

سیستم آموزش عالی در این کشور در چند دهه اخیر از نظر کیفیت و استاندارد‌های علمی توسعه‌یافته است. در واقع به همین علت است که در فهرست رتبه‌بندی دانشگاه‌های بین المللی، 7 دانشگاه ترکیه در بین 100 دانشگاه برتر و 3 دانشگاه در بین 10 دانشگاه برتر بر اساس رتبه‌بندی The Times Higher Education BRICS  و Emerging Economies Rankings 2014 قرار دارند.

آمادگی زبان انگلیسی در دانشگاه های ترکیه

افرادی که سطح زبان انگلیسی آن‌ها برای کسب حداقل نمرات تعیین شده توسط دانشگاه کافی نباشد، در برنامه آمادگی زبان تحصیلی قرار می‌گیرند. این دوره‌ها دقیقاً مطابق با نیازشان از سطوح مبتدی تا پیشرفته را شامل می‌شود و به دانش‌پذیران آموزش می‌دهند.

در واقع هر سطح آموزش زبان دارای یک برنامه مشخص درسی است که در آن دانش‌آموزان می‌توانند فرصت‌هایی برای تمرین مهارت‌های مختلف خود ایجاد کنند  و روش‌های مختلف بیابند.

این برنامه مقدماتی در دانشگاه‌های انگلیسی زبان ترکیه باهدف کمک به دانش آموزان برای بهبود سطح زبان انگلیسی در حیطه رشته آن‌ها است که این مسئله می‌تواند کمک شایانی به آن‌ها در کسب  موفقیت‌های بعدی کند.

اساتیدی که در برنامه‌های مقدماتی دانشگاه مشغول به تدریس‌ هستند، معمولا چندین سال سابقه تدریس زبان انگلیسی دارند و در زمینه‌ی آموزشی که می‌دهند حرفه‌ای هستند. همه آن‌ها معمولاً دارای مدارک کارشناسی ارشد زبان انگلیسی بوده و عضو هیئت‌علمی دانشگاه هستند.

تحصیل در دانشگاه آنکارا

بهترین دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه کدام‌اند؟

در این بخش از مقاله قصد داریم علاوه‌بر معرفی چند مورد از بهترین دانشگاه‌های انگلیسی زبان ترکیه؛ اطلاعات موردنیاز و مدارک الزامی برای تحصیل در این دانشگاه‌ها را به شما ارائه کنیم.

دانشگاه آنکارا

این دانشگاه توسط آتاتورک اعظم برای پایه‌گذاری اصول و اصلاحات آتاتورک تأسیس شد. پس از آن، اصول و قوانین خاصی به همراه اصلاحات در کشور گسترش یافت. مدرک این دانشگاه دولتی مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است. این دانشگاه که از برترین دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه است، برای دانشجویان خدمات رفاهی مختلفی نظیر خوابگاه و کتابخوانه نیز ارائه می‌کند.

دانشگاه آنکارا شامل 18 دانشکده است که تعدادی از آن‌ها را برای شما آوردیم:

آزمون‌های ورودی دانشگاه آنکارا

  1. مدرک SATبرای متقاضیانی که حداقل 1100 امتیاز در کل و 650 امتیاز در امتحان ریاضی کسب کرده اند.
  2. مدرک لیسانس بین‌المللی برای متقاضیانی مدرک دیپلم بین‌المللی با امتیاز حداقل 30 دارند.
  3. دانشگاه‌ها امتحانات خود را مانند آزمون YÖS سابق آماده می‌کنند. متقاضیانی که حداقل 50 امتیاز استاندارد از آزمون مهارت‌های یادگیری پایه AYÖS (آزمون دانشجویان خارجی دانشگاه آنکارا) کسب کرده باشند، پذیرفته خواهند شد.
  4. مدرک ACT متقاضیانی که حداقل 24 امتیاز را کسب کرده‌اند.

دانشگاه اروپایی لفکه

در معرفی دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه، لازم است به دانشگاه لفکه نیز اشاره کنیم. این دانشگاه توسط بنیاد علمی قبرس تأسیس شد و در سال 1990 شروع به فعالیت کرد. جمهوری ترک قبرس شمالی با زیرساخت‌های عالی و تجهیزات تکنولوژیکی است. هدف اصلی از تأسیس آن تربیت محققان و افراد مبتکر با دانش و تجربه در زمینه بهداشت، آموزش، هنر و ارتباطات و استعدادهای موردنیاز عصر اطلاعات و کادر علمی واجد شرایط و موفق دانشگاه است.

مدارک لازم برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه

 مدارک موردنیاز دانشگاه

در این دانشگاه برنامه‌هایی که نیاز به آزمون استعداد دارند، باید برایشان حداقل 150 امتیاز خام به نام TQM  (تست مهارت پایه) کسب کنید و باید در نتیجه “امتحان استعداد” ساخته شده توسط LAU نمره لازم را کسب کنید.

دانشجویان دارای حق ثبت‌نام در دانشگاه LAU می‌توانند برای ثبت‌نام به اداره پذیرش مراجعه کنند و مدارک زیر را تحویل دهند. برخی از این مدارک عبارت‌اند از:

دانشگاه فنی استانبول؛ دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه

این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های فنی جهان است که 250 سال قدمت دارد. این دانشگاه دارای دانشکده‌های معماری، برق، شیمی، متالوژی، علوم دریایی، ادبیات، علوم فضایی، فناوری‌های نساجی، طراحی، کامپیوتر و… است.

مدارک موردنیاز دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه کافکاس

دانشگاه کافکاس یک دانشگاه دولتی و انگلیسی زبان ترکیه است. تحصیلات عالی در این دانشگاه در سطوح مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شوند. این دانشگاه دارای دانشکده‌های مختلفی از جمله معماری، مهندسی، علوم پزشکی و درمان، الهیات و هنرهای زیبایی است.

برای دریافت پذیرش این دانشگاه، متقاضیان باید در آزمون یوس شرکت کنند. متقاضیان این دانشگاه باید اصل مدرک دیپلم و ریزنمرات به همراه ترجمه آن را همراه خود داشته باشند. متقاضیان نظام قدیم باید اصل مدرک پیش‌دانشگاهی و ترجمه آن را نیز تحویل دهند.

دانشگاه خاور نزدیک؛ دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه

دانشگاه خاور نزدیک در نیکوزیا، پایتخت قبرس شمالی واقع شده است. این دانشگاه به‌عنوان مؤسسه آموزش عالی بین‌المللی یکی از بهترین فرصت‌ها برای‌ تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. این دانشگاه سالانه به بیش از 26 هزار دانشجو از بیش از 100 کشور جهان آموزش می‌دهد.

دانشگاه خاورنزدیک به یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات آموزش عالی و مرکز فرهنگی کشور ترکیه تبدیل شده است. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه باید مدارکی را تحویل دهند.

مدارک موردنیاز دانشگاه خاور نزدیک

دانشگاه آنادولو

این دانشگاه نیز از دانشگاه‌های انگلیسی زبان ترکیه است. آکادمی علوم اقتصادی و بازرگانی است که در سال 1958 تأسیس شد. دانشگاه آنادولو در شهر اسکی شهیر ترکیه واقع شده است. رشته‌های متنوعی در این دانشگاه تدریس می‌شوند که شامل داروسازی، هنرهای زیبایی، هوا و فضا، حقوق، علوم اقتصادی، علوم ارتباطات، مدیریت، طراحی و معماری، مهندسی، علوم ورزشی، علوم بهداشتی و… است.

این دانشگاه یکی از بهترین و محبوب‌ترین دانشگاه‌ها در بین دانشجویان بین‌المللی است. دانشجویان می‌توانند برای تحصیل زبان ترکی و یا انگلیسی را انتخاب کنند. برای تحصیل در این دانشگاه مدارک زیر ضروری است:

چگونه می‌توانیم ویزای دانشجویی برای تحصیل در ترکیه دریافت و درخواست کنیم؟

در واقع قبل از خروج از کشور باید برای گرفتن ویزای دانشجویی برای ثبت‌نام رسمی به‌عنوان دانشجو در دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه اقدام کنید. دانشجویانی که بدون ویزای دانشجویی به ترکیه مهاجرت می‌کنند، نه‌تنها اجازه ثبت‌نام در دانشگاه را ندارد؛ بلکه فقط اجازه اقامت یک‌بار در این کشور را دریافت می‌کنند.

شما باید ویزا را از نزدیک‌ترین کنسولگری به محل اقامت شما در کشور ملیت شما دریافت کنید. امکان صدور ویزای دانشجویی در کشور ترکیه وجود ندارد. علاوه بر این موارد، لازم است یک کپی از “نامه پذیرش” خود از دانشگاه ترکیه و یک فرم درخواست ویزا تکمیل شده را به کنسولگری ترکیه ارسال کنید.

تحصیل در دانشگاه خاور نزدیک

سخن آخر

باتوجه‌به مواردی که در این مقاله بیان کردیم. تحصیل در ترکیه بسیار به‌صرفه است. برای متقاضیانی که به زبان ترکی مسلط نیستند و زبان انگلیسی را ترجیح می‌دهند، دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه انتخاب بسیار مناسبی است. شما می‌توانید برای هر کدام از دانشگاه‌های بالا که با شرایط شما تطابق دارد، درخواست دهید.

درخواست باید قبل از آخرین تاریخ ذکر شده توسط مؤسسه به دانشگاه ارسال شود؛ همچنین شما باید مدارک مقاطع تحصیلی گذشته که قبلاً گذرانده‌اید را به همراه مدرک زبان و هزینه پذیرش به دانشگاه ارسال کنید. امیدواریم که معرفی دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه برای شما مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *