021-91305905

معرفی انواع خوابگاه های خصوصی ترکیه

خوابگاه های خصوصی ترکیه

فهرست مطالب

طی چند سال گذشته، با توجه به پیشرفت های قابل توجه دانشگاه های ترکیه، تعداد دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در این کشور هستند به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. امروزه دانشگاه های ترکیه معروف ترین بورسیه های تحصیلی در جهان را ارائه می دهند و سالانه هزاران دانشجو را به خود جذب می کنند. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه های خصوصی آن امکان تحصیل در سطوح بالا، با شهریه های بسیار مناسب را فراهم کرده اند که در مقایسه با دانشگاه های کشور های اروپایی مقرون به صرفه تر است. از این رو در حال حاضر ترکیه یکی از محبوب ترین مقاصد دانشجویی در سراسر جهان است. یکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان برای تحصیل در این کشور، پیدا کردن مکان مناسب برای زندگی است. به طور کلی، خوابگاه های دانشجویی در این کشور به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع خوابگاه به ویژه خوابگاه های خصوصی ترکیه صحبت کنیم. پس اگر به این اطلاعات نیاز دارید، لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع خوابگاه دانشجویی در ترکیه

خوابگاه های خصوصی ترکیه

همان طور که گفته شد خوابگاه های دانشجویی در تمام شهر های ترکیه به دو نوع تقسیم می شوند که عبارتند از:

1. خوابگاه های دولتی ترکیه

خوابگاه های دولتی همان طور که از اسم آن ها مشخص است توسط دولت مدیریت می شوند و نسبت به خوابگاه های خصوصی ترکیه هزینه پایین تری از دانشجویان دریافت می کنند. برای اقامت در این خوابگاه ها معمولا باید بین 200 تا 400 لیر در ماه هزینه کنید. مسکن های دولتی دانشجویی در این کشور تابع موسسه خدمات دانشگاهی هستند و زیر نظر وزارت ورزش و جوانان ترکیه فعالیت می کنند.

خوشبختانه خوابگاه های دولتی ترکیه خدمات زیادی مانند نظافت اتاق ها، شستشوی لباس ها، اینترنت، صبحانه و ناهار را با دریافت هزینه بسیار کمی به دانشجویان ارائه می دهند. به طور کلی تعداد دانشجویان هر اتاق در خوابگاه های دولتی بسته به اندازه اتاق بین 4 تا 8 دانشجو متغیر است.

دانشجویان خارجی می توانند برای دریافت خدمات دولتی ثبت نام کنند؛ اما اولویت با دانشجویان ترک است. برای دریافت خدمات دولتی باید مدارک دانشجویی خود را ارائه دهید.

2. خوابگاه های خصوصی ترکیه

خوابگاه های خصوصی ترکیه را معمولا شرکت های خصوصی مدیریت می کنند. مسئولین این اقامتگاه ها سعی می کنند آسایش و آرامش خوبی برای دانشجویان فراهم کنند. از جمله خدمات متمایز اقامتگاه های خصوصی و دولتی دانشجویی در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وعده های غذایی رایگان
  • سرویس اینترنت رایگان
  • خدمات خشکشویی و نظافت رایگان
  • حفظ حریم خصوصی دانشجویان
  • وجود مکان های اختصاصی برای مطالعه

به طور کلی خوابگاه های خصوصی بهترین انتخاب برای اقامت دانشجویی در ترکیه هستند. یکی از مهم ترین مزیت ها و مشخصه های این نوع از اقامتگاه ها نزدیک بودن آن ها به دانشگاه محل تحصیل است.

برای استفاده از خدمات بی نظیر این خوابگاه ها کافی است با مدارک رسمی و نامه پذیرش دانشگاه خود به آن ها مراجعه کنید.

انواع مختلف خوابگاه های خصوصی ترکیه عبارتند از:

انواع مختلف خوابگاه های خصوصی ترکیه

1. مسکن یورت (YURT)

مسکن های یورت یکی از بهترین خوابگاه های خصوصی ترکیه هستند که شرایط خوبی را برای زندگی دانشجویان داخلی و خارجی فراهم می کنند. تعداد افرادی که می توانند در این خوابگاه ها اقامت داشته باشند، براساس اندازه اتاق متفاوت است و معمولا بین 1 تا 4 دانشجو در هر اتاق آن مستقر می شوند.

اجاره ماهیانه مسکن های یورت معولا از 350 لیر شروع می شود. این رقم نسبت به بخش دولتی کمی بیشتر است؛ اما اغلب خدماتی مانند اینترنت، صبحانه و نهار رایگان ارائه می کنند.

2. هتل های دانشجویی

 این نوع از خوابگاه های خصوصی ترکیه در شهر های بزرگی همچون استانبول و آنکارا بسیار رایج است. هتل های دانشجویی فقط به دانشجویان اختصاص داده می شوند و در هیچ یک از اتاق های آن مسافر معمولی اقامت ندارد.

ظرفیت اتاق های این هتل های دانشجویی در اغلب موارد بین 1 تا 4 نفر است. هر طبقه این هتل ها معمولا یک آشپزخانه مشترک برای همه اتاق های آن طبقه دارد.

به طور کلی هزینه اقامت در این خوابگاه ها، بسته به موقعیت ساختمان، خدمات رفاهی ارائه شده به دانشجویان، نزدیکی به سیستم حمل و نقل عمومی و دانشگاه ها متفاوت است؛ اما در اکثر موارد اجاره آن ها از 500  تا 900 لیر در ماه متغیر است.

3. آپارتمان های خصوصی

آپارتمان های خصوصی برای دانشجویانی که به دنبال استقلال و حفظ بیشتر حریم خصوصی خود هستند، گزینه مناسب تری است. اجاره ماهیانه این مدل از خوابگاه های خصوصی ترکیه با توجه به موقعیت مکانی، تعداد اتاق ها و سایر ویژگی های ساختمان، متفاوت است؛ اما به طور کلی از 100 لیر در ماه شروع می شود. آپارتمان های مبله که به دانشگاه و سیستم حمل و نقل عمومی نزدیک تر هستند، قیمت بالا تری دارند.

نکات مهم انتخاب خوابگاه در ترکیه

نکات مهم انتخاب خوابگاه در ترکیه

اگر قصد دارید برای ادامه تحصیل در یکی از خوابگاه های دولتی و یا حتی خوابگاه های خصوصی ترکیه مستقر شوید، بهتر است هر چه زود تر جستجوی خود را شروع کنید. با توجه به افزایش جمعیت دانشجویان داخلی و خارجی، پیدا کردن مکانی مناسب برای زندگی دانشجویی در ترکیه ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد؛ به خصوص در شهر های بزرگی همچون استانبول و آنکارا که هر ساله پذیرای هزاران دانشجوی جدید از سراسر جهان هستند.

بهتر است از قبل در مورد موقعیت مکانی و این موضوع که می خواهید در داخل یا حومه شهر زندگی کنید، تصمیم قطعی و درستی بگیرید. زندگی در حومه شهر ارزان تر است؛ اما احتمالا برای رفت و آمد با مشکلاتی مواجه شوید. به همین دلیل باید قبل از نوشتن قرارداد اجاره خوابگاه های خصوصی ترکیه در مورد سیستم حمل و نقل محل اقامت تا دانشگاه و مراکز خرید، اطلاعات کاملی داشته باشید؛ زیرا تقریبا هر روز باید این مسافت را طی کنید. بهتر است  اقامتگاهی انتخاب کنید که فاصله زیادی تا دانشگاه نداشته باشد یا حداقل سیستم حمل و نقل آن خوب و منظم باشد.

در آخر این نکته را به خاطر بسپارید که قبل از قرارداد به جزئیات خوابگاه و امکانات و خدماتی که در اجاره نامه گنجانده شده است، دقت کنید.

جمع بندی

 در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع خوابگاه به ویژه خوابگاه های خصوصی ترکیه آشنا کنیم. همان طور که گفته شد، دانشجویان بین المللی می توانند برای اقامت در خوابگاه های دولتی نیز درخواست دهند؛ اما به طور کلی اقامتگاه های خصوصی راحتی و آسایش بیشتری را برای شما فراهم می کنند. خاطرتان باشد قبل از عقد قرارداد اجاره خوابگاه تمام امکانات و خدمات ارائه شده از طرف مسئولین اقامتگاه را بررسی کنید. همچنین فاصله بین خوابگاه تا دانشگاه و مسیری که باید هر روز طی کنید را نیز مد نظر قرار دهید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.