استانبول کارت چیست و چه مزایایی دارد؟

استانبول کارت چیست

استانبول کارت یک کارت هوشمند است که برای پرداخت کرایه در حمل و نقل عمومی استانبول استفاده می شود. این کارت توسط شهرداری استانبول صادر می شود و در تمام وسایل حمل و نقل عمومی شهر از جمله مترو، تراموا، اتوبوس، کشتی و تاکسی قابل استفاده است. داشتن استانبول کارت در ترکیه برای شما مزایای زیادی به همراه دارد. برای اینکه بیشتر با این کارت و مزایای آن آشنا شوید، قصد داریم در ادامه درمورد اینکه استانبول کارت چیست و چه کاربردی دارد، بیشتر توضیح دهیم.

استانبول کارت، یک کارت هوشمند کوچک است که برای پرداخت سیستم حمل و نقل عمومی در استانبول مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید با این کارت هزینه بلیط مترو، اتوبوس، تراموا، کشتی و … را پرداخت کنید و به راحتی در سراسر استانبول جا به جا شوید.

مزایای استفاده از استانبول کارت چیست؟

استانبول کارت چیست

استفاده از استانبول کارت مزایای زیادی دارد. برای مثال هزینه پرداخت کرایه حمل و نقل شما در سطح استانبول بسیار ارزان تر از حالتی خواهد بود که بخواهید به صورت نقد کرایه را بپردازید. با داشتن این کارت نه تنها در پرداخت روزمره کرایه های خود تخفیف دریافت خواهید کرد، بلکه می توانید برای بازدید از موزه ها و جاذبه های گردشگری استانبول نیز تخفیف دریافت کنید.

علاوه بر این موارد با استفاده از استانبول کارت می توانید از توالت ها و پارکینگ های خاصی در این شهر به صورت رایگان یا با هزینه بسیار کم استفاده کنید.

چگونه کارت استانبول را تهیه کنیم؟

چگونه کارت استانبول را تهیه کنیم؟

بعد از پاسخ به این سوال که استانبول کارت چیست ، سوال بسیاری از افراد این است که چگونه می توان استانبول کارت را تهیه کرد. برای تهیه استانبول کارت چند راه در دست است. برخی از ساده ترین راه ها عبارتند از:

  • فرودگاه جدید استانبول (IST)

اگر پس از مهاجرت به ترکیه قصد دارید که فورا این کارت را تهیه کنید، می توانید در فرودگاه استانبول این کارت را از طریق دستگاه های زرد و آبی رنگ یا صرافی هایی که در طبقه 2- ورودی قرار دارند، خریداری کنید.

  • فرودگاه صبیحه گوکچن

به غیر از فرودگاه استانبول، این کارت در فرودگاه صبیحه گوکچن نیز صادر می شود. برای تهیه این کارت از فرودگاه صبیحه گوکچن کافی است که به خیابان روبروی خروجی ترمینال مراجعه کنید و این کارت را از کیوسک بزرگ آن جا تهیه کنید.

  • ایستگاه های اتوبوس

اگر همیشه با اتوبوس رفت و آمد می کنید، می توانید برای زندگی در استانبول و راحتی خود، کارت را از طریق غرفه های نظارت IETT در ایستگاه های اتوبوس عمومی خارج از ترمینال خریداری کنید.

  • ایستگاه های مترو و دیگر وسایل حمل و نقل

به غیر از مواردی که در بالا نام برده شدند، بیش از 2000 نقطه در شهر استانبول هست که شما می توانید استانبول کارت را از آن ها تهیه کنید. این کارت در ایستگاه های مترو، تراموا، کشتی، متروبوس و فونیکولار نیز صادر می شود. اگر قصد دارید در ایستگاه های اتوبوس این کارت را تهیه کنید، باید دستگاه های خودپردازی که به رنگ زرد و آبی هستند را پیدا کنید.

  • ماشین های فروش استانبول کارت

یکی دیگر از ساده ترین راه ها برای تهیه استانبول کارت ، خریداری کارت از ماشین های فروش استانبول کارت است. برای خرید کارت کافی است که یکی از اسکناس های 5، 10، 20، 50 ، 100 یا 200 TRY را وارد دستگاه کنید تا بتوانید استانبول کارت خود را به راحتی دریافت کنید.

هزینه تهیه استانبول کارت

هزینه تهیه استانبول کارت

برای صادر کردن استانبول کارت بدون اعتبار اولیه، 70 لیر نیاز است و فرد می تواند پس از دریافت کارت آن را برای حمل و نقل های روزانه خود شارژ کند. نسخه های اضافی و ویژه ای در اختیار ساکنان محلی قرار می گیرد که گردشگران به آن ها نیاز نخواهند داشت.

چگونه استانبول کارت خود را شارژ کنیم؟

استانبول کارت چیست و چطور می توانیم آن را شارژ کنیم؟ برای شارژ کردن استانبول کارت کافی است که به دستگاه های فروش کارت زرد و آبی مراجعه کنید. این دستگاه کارت شما را اسکن می کند و پس از تشخیص آن می توانید پول را به صورت نقدی به دستگاه تحویل دهید تا کارت شما را شارژ کند. می توان استانبول کارت را به صورت آنلاین نیز شارژ کرد.

اینکه می خواهید چقدر استانبول کارت خود را شارژ کنید، بستگی به خودتان و میزان استفاده ای که از وسایل نقلیه می کنید دارد. همچنین باید به میزان مبلغی که برای شارژ کردن کارت وارد دستگاه می کنید، توجه داشته باشید؛ زیرا دستگاه های زرد به شما پول اضافی را پس نخواهند داد. در نتیجه باید دقیقا همانقدر که می خواهید کارت خود را شارژ کنید، پول نقد به دستگاه بدهید. از طرف دیگر، دستگاه های خودکار آبی نیز تنها اسکناس های 20 TRY ارائه می دهند.

جمع بندی

تهیه یک استانبول کارت به کسانی که در ترکیه از وسایل نقلیه زیاد استفاده می کنند، به شدت پیشنهاد می شود. استانبول کارت یک کارت هوشمند است که برای پرداخت هزینه سیستم های حمل و نقل عمومی طراحی شده است. این کارت همواره تخفیف های ویژه ای برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی به دارندگان خود ارائه می دهد. برای اینکه بیشتر با این کارت کاربردی آشنا شوید، درمورد اینکه استانبول کارت چیست و چه مزایایی دارد توضیح دادیم. همچنین ذکر کردیم که از چه راه هایی می توان این کارت را تهیه کرد. مهم ترین این راه ها عبارت اند از: فرودگاه جدید استانبول، فرودگاه صبیحه گوکچن، ایستگاه های اتوبوس، ایستگاه های مترو و دیگر وسایل حمل و نقل و ماشین های فروش استانبول کارت.

admin
بدون دیدگاه
فهرست مطالب
پربازدید ترین ها
تبدیل ریال به لیر در استانبول
زراعت بانک ترکیه در تهران
مطالب مرتبط
ویزای توریستی ترکیه چند روزه است
اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳
بدون دیدگاه
تدریس زبان انگلیسی در ترکیه
فروردین ۲۱, ۱۴۰۳
بدون دیدگاه
کرایه تاکسی در استانبول
فروردین ۱, ۱۴۰۳
بدون دیدگاه
مطالب مرتبط
بدون دیدگاه
بدون دیدگاه